Telecom News - תשתיות תקשורת לעסק ברמת ה-SMB – מה פתרון המתאים?

תשתיות תקשורת לעסק ברמת ה-SMB – מה פתרון המתאים?

דף הבית >> שירותי עננים ואחסון מידע >> תשתיות תקשורת לעסק ברמת ה-SMB – מה פתרון המתאים?
תשתיות תקשורת לעסק ברמת ה-SMB – מה פתרון המתאים?
מאת: מיכאל פנחס, 16.2.17, 11:46מיכאל פנחס
 
איך חוסכים בתשתיות תקשורת? אילו סוגי תשתיות ניתן להתקין בעסק? איך מתאימים את תשתית התקשורת לעסק? מהם החידושים בתשתיות לעסק המביאות תועלת עסקית ברורה? – טיפים לעסק הקטן והבינוני.
 
הכיוון של מעבר מהיר של עסקים ברמת ה-SMB ל"תקשורת אחודה" ו"עבודה קבוצתית" המתבסס על שירותי ענן, מחייב לשנות \ להחליף את תשתית התקשורת הקיימת בעסק.
 
ההתקדמות המהירה של מערכות המחשוב והתקשורת לתצורות של רשתות שירותי ענן יוצרת קושי בעסקים ובארגונים רבים, שלא ברור להם כיצד ניתן לשדרג את תשתיות התקשורת הוותיקות לתשתיות IP מלאות – "קצה לקצה" ולפעול בגישת "התקשורת האחודה" והווירטואלית ולעבוד בכלים של "עבודה קבוצתית" ו"תקשורת אחודה" (UC = Unified Communications). המהפכה בתחום שירותי הטלפוניה הפכה לעובדה קיימת, גם בישראל. לא ניתן "לטמון את הראש בחול" ולחשוב שזו אופנה חולפת.
 
החיסכון במעבר לשירותי ענן:
למרות ההתקדמות המהירה הזו של מערכות המחשוב והתקשורת לתצורות של רשתות שירותי ענן, אין צורך בביצוע חישובי ROI וחיסכון מסובכים, מפני שברור, שרשת תקשורת אחת עולה פחות (פחות עלויות הקמה, פחות צנרת, פחות עלויות תפעול, פחות תחזוקה, פחות ביטוח), מאשר 2 רשתות במקביל באותו משרד.
 
המציאות היא, שבעסקים רבים יש עדיין 2 רשתות (רשת תקשורת בד"כ על בסיס כבילת אתרנט ורשת של חוטי הטלפון של בזק ולעיתים במקום על חוטי בזק הרשת היא על רשת חוטי הקואקס, במקום שיש חיווט כזה).
 
לעיתים קרובות יש בעסק 3 רשתות ואף 4 רשתות, כשהרשתות הנוספות הן: רשת קואקס (משמשת בד"כ למולטימדיה ו\או חיבור לטלוויזיה) ורשת WiFi ולעיתים נעשה שימוש גם ברשת על חוטי החשמל. לא צריך להיות מומחה להנהלת חשבונות כדי להבין, שריבוי רשתות הוא גם ריבוי הוצאות. פשוט כפילויות מיותרות.
 
ברגע שעוברים לשירותי ענן בתקשורת, מחשוב וטלפוניה, ו / או לשירותים וירטואליים בטלפוניה (דוגמת IP-Centrex ו-Hosted PBX), כבר אין צורך בכפילות של הרשתות. רשת אחת יכולה להספיק לכל הצרכים.
 
במהלך הזה אפשר להפוך את כל ציוד הקצה הקיים במשרד לווירטואלי. כך, שהוספת רכיב ציוד או שירות לרשת (או הורדתו מהרשת) הוא עניין של קליק אחד בעכבר המחשב.
 
מדובר בחיסכון של 50%-70% בהוצאות, אם עוברים לגישה של תשתיות תקשורת וירטואליות אחודות, שלא לדבר על פשטות התפעול והניהול של התשתיות הווירטואליות והאחודות ושיפור משמעותי של האמינות, השרידות ורמת האבטחה של הרשת הווירטואלית.
 
אילו סוגי תשתיות תקשורת אחודה ניתן להתקין במשרד?
  • רשת אחודה באלחוט – WiFi. מאוד נפוצה בעסקים. כיום מומלץ להשתמש בפתרונות בתקן העדכני הקיים בישראל: ac Wave 2 802.11 המספק עד 7 גיגה סל"ש באוויר. ברוחב פס כזה אין שום קושי להעביר את כל התקשורת ברשת אחת (כולל הטלפוניה).
  • רשת אחודה בכבלי אתרנט. כבלי תקשורת ברמת Cat6 ו-Cat6A הפכו לחובה וכעת נכנסים לשוק במהירות כבלי Cat7 ו-Cat7A, עם תמיכה ברשתות של עד 100 גיגה סל"ש. בהתקנה חדשה מומלץ לבחור Cat7 ומעלה.
  • רשת אחודה בסיב אופטי. למעשה מספקים קיבולת אין סופית. אם אין בעיות תקציב, זה הפתרון המומלץ.
  • רשת אחודה על חוטי רשת קיימים: חוטי החשמל, חוטי הקואקס או חוטי הנחושת של בזק. יש כאן כמה תקנים: HomePlug ,MoCa ,G.hn, ויש עוד תקנים, שלא נפוצים במגזר העסקי בישראל. מבין התקנים הללו, MoCa מספקת את רוחב הפס הטוב ביותר על רשת כבלי הקואקס הקיימים.
  • תשתיות תקשורת פאסיביות: מיועדות בעיקר לצרכים ייחודיים דוגמת: מערכות כיבוי אש, מערכת אזעקה, מערכת גלאים, מערכת בקרת כניסה וכיו"ב. כיום, הנטייה לאחד את כל החיבורים הללו לתשתיות אקטיביות אחודות הקיימות בעסק (כל תשתיות התקשורת כיום הן תשתיות אקטיביות, דהיינו: יש בהן רכיבים הפועלים עם חיבור לרשת החשמל. תשתיות פאסיביות בד"כ מתבססות על זרם ישר ונמוך ואינן מחוברת ישירות לרשת החשמל).
 
איזו תשתית תקשורת מתאימה לעסק או למשרד שלך?
בחירה ב"תשתיות אחודות" דורשת גם בחירה בספק תשתיות אמין וגם בבחירה נכונה בסוג התשתיות, כדי שיספקו מענה לעסק כמה טובות שנים קדימה. תשתיות בעסק לא מחליפים כל שנה וגם לא כל 10 שנים. תשתיות אחודות אמורות לשרת את צרכי העסק ליותר מ-10 שנים.
 
בכל מקרה, תשתיות אחודות חדשות תעלינה פחות מ-2 תשתיות ישנות, שיש בהן כל הזמן תקלות. העלויות של תשתיות אחודות חדשות תלויות בתצורה של המבנה הפיזי, שבו העסק או המשרד נמצא, תלויות בטכנולוגיה הנבחרת, תלויות באורך הכבילה הנדרשת ותלויות בהיקף הזמן, שהעסק עתיד להימצא באותו מבנה (למשל: עסק, שעובר כל שנה למבנה אחר, ישקול שיקולים שונים לחלוטים בתחום ההשקעה בתשתיות תקשורת, מעסק המחזיק בבעלות על המבנה ונמצא בו קבוע, או מתכנן להיות במבנה מספר שנים).
 
פריסת תשתיות אופטיות (סיבים אופטיים) יקרה יותר מתשתיות מבוססות אתרנט בתקני Cat6 או Cat7. אולם, לסיבים אופטיים יש רוחבי פס בלתי מוגבלים ויתרונות נוספים (דוגמת: חסינות מהאזנות ואמינות גבוהה). לכן, בכל מקום, שבו ניתן לשקול פריסת סיבים אופטיים, זו החלופה המומלצת. אולם, למי שההוצאה הזו יקרה מדי עבורו, החלופה של כבילת אתרנט תהפוך לבחירה המומלצת, שמולה יש לשקול פריסת רשת אלחוטית בתקן WiFi (בנוסף או במקום הרשת הפיזית).
 
טיפים בתחום תשתית תקשורת למשרד:
הבעיה המרכזית, שניצבת בפני בעלי העסקים, שאין להם מומחי תקשורת בתוך העסק: מה הפתרון הטוב ביותר של רשת וטלפוניה המתאים לעסק עם רמת שירות טובה?
 
מכאן, לפני שבוחרים בפתרון כלשהו, יש להתייעץ ולבצע ניתוח מלא של צרכי העסק, הערכת הצרכים העתידיים של העסק, התחשבות בהשקעה האפשרית ותיחור מקצועי בין ספקים.
 
בנוסף, יש לבחון את הנקודות הבאות:
 
א. אילו שירותים מבקש העסק להפעיל על רשת המחשבים? לדוגמה: הפעלת וידיאו באיכות על הרשת צורכת רוחבי פס עצומים. שימוש ברשת מחשבים לצרכי טלפוניה מחייב רשת עם שיהוי נמוך כדי לאפשר שיחות קוליות ובווידיאו באיכות.
 
ב. מה רוחבי הפס הקיימים והעתידיים של רשת המחשבים? עסקים משנים את תצורת השימוש שלהם במחשבים ושרתים ונמצאים במעבר משרתים רבים, כאשר כל שרת משמש לצורך אחר, לתצורת שרתים וירטואליים (עם כמות שרתים פיזיים קטנה), ויש העוברים לשירותי ענן (מקומי, ציבורי או היברידי), גישה המשנה לגמרי את תצורת השימוש בשרתים ובמחשבים בעסק.
 
בנוסף, עסקים נוטים לעבור ממחשבים נייחים למחשבים ניידים (ואף לטאבלטים, מסופונים וסמארטפונים), מוצרי קצה, שניתן לחבר אותם לרשת התקשורת העסקית ב-WiFi או בסלולר ואין צורך בחיבור תשתית פיזית קבועה.
 
ג. מי מתחזק את הרשת וכמה זמן התחייבות נדרש מולו? האם יש צורך לבטח את ציוד הרשת? האם למשל הפתרון של "רשת לפי דרישה" של ALE (אלקטל-לוסנט-ארגונים) מתאים לעסק?
 
הבחירה של תשתיות תקשורת הפכה לתהליך מורכב של שיקול דעת וקביעת המתווה לבחירה המתאימה ביותר לעסק ולתקציבו. לשאלה "כיצד לבחור רשת תקשורת לעסק" אין תשובה אחת ברורה. רבים מתפתים לא לשקול את כל החלופות ורוכשים שירות ממוכר אגרסיבי, שמציע לעסקים לרכוש רשת תקשורת ולקבל איזו מתנה. חשוב להבהיר: אין "מתנות בחינם". זו רק אשליה שיווקית.
 
הדרך הנכונה לבחור רשת תקשורת לעסק היא לבחור מה שמתאים, ושיעלה הכי פחות כסף. זאת, בלי להשתעבד לספק אחד במערכות קניינית בגישת "החתונה הקתולית" ובחוזה דרקוני מלא חורים.
 
בנוסף, מומלץ לבקש מהספק של השירות שמות של ממליצים ולבדוק עם הממליצים אם אכן הם מרוצים מרמת השירות של אותו ספק. מידע רב על רמת השירות של ספקי התקשורת המוכרים אפשר למצוא באינטרנט וכן בדו"חות התקופתיים של משרד התקשורת, ארגון "אמון הציבור" ו"המועצה הישראלית לצרכנות".
 
שורה תחתונה בתחום תשתית תקשורת למשרד לעסקים ברמת ה-SMB:  
בהחלטה ובבחירת תשתיות התקשורת המתאימים לעסק, יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של בעל העסק. מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום בתחום שירותי התשתית לעסק, שהן רבות, ולקבל החלטה המבוססת על ניתוח צרכים מול החלופות הקיימות בשוק.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, פברואר 2017.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים
 
תשתית תקשורת

 



 
 
Bookmark and Share