Telecom News - טכנולוגיית WebRTC מתחילה להמריא גם בישראל ובשירותים מפתיעים

טכנולוגיית WebRTC מתחילה להמריא גם בישראל ובשירותים מפתיעים

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> טכנולוגיית WebRTC מתחילה להמריא גם בישראל ובשירותים מפתיעים
כך נחשף במפגש פורום WebRTC IL. מי מוביל במתן שירות לציבור בטכנולוגיית WebRTC בישראל? "שירותי בריאות כללית" בשירות און-ליין לילדים ע"י רופאי ילדים, במערכת שמתופעלת ונבנתה ע"י "פמי-פרימיום", עם מאות אלפי שיחות לחודש. 
מאת: אבי וייס, 30.1.17, 11:00צחי לבנט-לוי

פורום WebRTC IL, שקם ביוזמתו של צחי לבנט-לוי (בתמונה משמאל), התכנס ביום 24.1.17 בבית Kaltura (חברת תשתיות וידיאו מצליחה) ברמת-גן, כדי להתעדכן במצב הפיתוח והיישום של הטכנולוגיה הזו בעולם וגם בישראל.

עד לפני כשנתיים, טכנולוגיית WebRTC לא הייתה מוכרת בישראל, למרות הצלחתה בכל רחבי העולם והעובדה, שהיא מפותחת בהצלחה בישראל.

יתרה מכך, הרגולציה העקומה של משרד התקשורת הישראל, שקבע (כאן), ששירותי VoC (כלומר: VoIP על רשת הסלולר) הם שירות קווי עם רישיון מפ"א ומיספור קווי, תקעו את היכולת ליצור בישראל ספקי שירות סלולריים מתחרים מסוג MVNO, שמספקים שירות רק על הפס הרחב הסלולרי. זה גם מנע כניסת חברות תקשורת וירטואליות עם שירותי VoIP ו-WebRTC מצליחות לישראל דוגמת Twilio (וגם מנע ממיקרוסופט לספק כאן שירותי תקשורת מלאים, כמו שהיא עושה ובהצלחה ברחבי העולם).

אולם, המציאות והצרכים של השוק והלקוחות, דחפו את השוק המקומי קדימה והתחום החל לפרוח "מלמטה", ביוזמות רבות כמו אלו, שחשפנו כאן, כאן וכאן. על פי הידוע לנו, משרד הבריאות למד את ההצלחה של שירות ה-WebRTC ב"שירותי בריאות כללית" ומתכוון להשיק שירות של מוקד טלפוני כולל בווידיאו בטכנולוגיה זו בכל מערכת הבריאות הממשלתית.   

צחי לבנט-לוי: "הכנתי סקירה על מצב טכנולגיית WebRTC המסכמת את 2017 ועדכנית לתחילת 2017 ותחזית לגבי ההמשך ב-2017. אני סבור, שאני היחיד המסכם נתונים כאלה בישראל. 

מצד הדפדפנים, הבעיות עדיין לא נפתרו. באקספלורר של מיקרוסופט אין ולא תהיה כל תמיכה ב-WebRTC. בדפדפן ספארי "חושבים על זה" בלי הגדרת מועד, Edge, שהוא הדפדפן החדש של מיקרוסופט, יש בו תמיכה בווידיאו אבל לא באופן מלא ותקני. המצב בפיירפוקס די בסדר, אבל הדפדפן הזה מאוד מאחור מול הכרום.

הכרום במצב די טוב בתמיכה ב-WebRTC, אבל יש דיווחים של מפתחים, שיש עדיין קריסות לא צפויות. דפדפן האנדרואיד של גוגל כולל את התמיכה הטובה ביותר שיש כרגע לטכולוגיית WebRTC ולכן כל מי שמפעיל מכשיר סלולר עם אנדרואיד, ראוי שיפעיל את הדפדפן של אנדרואיד ולא את דפדפן הכרום, אם הוא מעוניין להשתמש בשירותי WebRTC. כך, שמבחינת הדפדפנים יש התקדמות מסוימת, אבל עדיין ממש לא מספקת.

לידיעת כל מי שמשתמש בפלאש, ובמיוחד לצרכי וידיאו: השוק עובר כיום ל-WebRTC וזונח את הפלאש. זה כיוון ברור בעולם הדפדפנים. יש כמה, שנתקעו מאחור, והם לא יוכלו לספק שירות וידיאו עם שיהוי נמוך כמו ב-WebRTC. השיהוי בפלאש הוא מאוד ארוך ולכן מומלץ לעבור ל-WebRTC. 

מצד המשמשים והספקים בשוק, זה שוק בגדילה קבועה ודי מהירה. יש כיום מעל ל-1,100 חברות המשתמשות קבוע ב-WebRTC. מידי חודש מתווספים לרשימה, שאני מנהל, לפחות 20 חברות חדשות. אחת ההתפתחויות המעניינות: יישומים עסקיים חברתיים ענקיים דוגמת Slack, וגם פייסבוק, מיקרוסופט-סקייפ ועוד, מיישמים כבר WebRTC כחלק מהמערכת.

אם ניקח חברה מסחרית אחת לדוגמה מארה"ב, חברת House Parts, היא מבצעת כ-60 מיליון דקות ביום של וידיאו ב-WebRTC. יש דוגמאות רבות של חברות בעולם, שמבצעות מיליוני דקות ביום של שיחות בקול ובווידאו ב-WebRTC. יש ספקי תקשורת דוגמת O2 בצ'כיה, חברה המפעילה את כל המוקדים שלה ב-WebRTC. יש בנקים רבים, שנכנסו לכך. היופי בשירות הוא, שלקוחות הקצה, שמשמשים בסמארטפונים, בכלל לא מרגישים, שזו לא שיחה רגילה אלא שיחת WebRTC. 

אם נסכם את שנת 2016, ההצלחה של WebRTC היא בעיקר במוקדי שירות לקוחות, בשיחות ועידה עסקיות, בשיחות טלפוניה רגילות, בעבודה קבוצתית, בשירותי ייעוץ מקוונים ועוד. יש פלחי שוק, שהיתה בהם עלייה עצומה בשימוש ב-WebRTC במהלך 2016, למשל בתחום הבריאות, בחינוך והשכלה, בתחום המיומנויות ושירותי מומחה, בראיונות מרחוק למועמדים לעבודה ועוד. 

יש גם התפתחות לנישות מעניינות. למשל, מיקרוסופט הכניסה את טכנולוגיית ה-WebRTC לתוך מערכת המשחק Xbox שלה. הכיוון החשוב  ביותר הוא: חברות החלו לפתח לבד את הפתרונות ב-WebRTC, כי זה ממש לא קשה לפתח לבד. כך, הן יכולות להתאים את הפתרון לצרכים הספציפיים שלהן.

בעניין זה ניתן לציין לחיוב את חברת "פמי פרימיום", שפיתחה בעצמה פתרון WebRTC והיא מנהלת לבדה ללא כל סיוע של ספק תקשורת חיצוני, שירות מצליח ביותר במוקד "שירותי בריאות כללית", שירות של התייעצות ואבחון מרחוק ע"י רופאי ילדים. בעת החיוג, נעשה חיבור בווידיאו למוקד ע"י כך, שהמחייג מקבל לינק ב-SMS מהמוקד אליו חייג, והלינק פותח את הדפדפן על הסמארטפון והשירות מופעל. הווידיאו עובר ב-WebRTC והקול עובר במקביל על רשת הסלולר הרגילה, כי זו התצורה, שהתאימה לשירות הזה לאור הנסיון של המפתחים ב"פמי פרימיום". אם הדפדפן שעל הסמארטפון לא מתאים, המערכת מציעה אוטומטית למשתמש לטעון את הרכיבים החסרים ואחרי כמה שניות זה עובד חלק. 

אנו רואים בכל העולם, ששימוש ב-WebRTC מצליח מאוד בפעילות בתוך קבוצות עבודה ובמיוחד בעולם הרפואה ומקצועות מקבילים. זה גם מה שיהיה בשנה הקרובה. 

לאור ההצלחה ש התחום, החל להתפתח מודל חדש של שירות הנקרא CPaaS (ר"ת: Communication Platform as a Service), כשהחברה המצליחה ביותר בעולם נכון לתחילת 2017 זו Twilio הפועלת בכל רחבי העולם בתשתית הרשת של אמזון - AWS.

יש ל-Twilio מתחרים בכל פלח של השוק, למשל ספקים המתמחים ב-SMS, בווידיאו, במסרים ברשתות חברתיות וכיו"ב. בין החברות המעניינות בתחום הזה אפשר לציין את Layer המספקת פתרון של מסרים ב-IP. מבין שחקני הווידיאו יש כמה שחקנים בולטים דוגמת Tokbox, שנרכשה ע"י טלפוניקה, Vidyo הישראלית ועוד.  

השוק הזה של CPaaS מתפתח מהר מאוד ויש בו כבר רכישות ומיזוגים. למשל Twilio רכשה את חברת Kurento כדי לספק במהירות פתרונות לארגונים גדולים. Tokbox כחלק מטלפוניקה מתפתחת לכיוון של שיחות של אחד מול רבים בהיקפים עצומים. גם Vonage מתפתחת יפה. בסה"כ ב-2016 היו 15 רכישות ומיזוגים בשוק ספקי שירותי ה-WebRTC.   

התפתחויות מעניינות, שנראה הופעה ואולי הצלחה שלהן ב-2017: מיקרוסופט רכשה את Beam וטרם ברור איזה שירותים תציע, אך נראה שזה יהיה בעולם הגיימינג. חברת האחזקות Siris, שרכשה את חברת פוליקום, רכשה גם את Xura מישראל (לשעבר קומברס) ויש לה תוכניות מעניינות. נשמע גם על התפתחויות מעניינות מ-CEX ומעוד שחקנים. 2017 תהיה, ללא ספק, שנה מעניינת ומוצלחת בתחום ה-WebRTC". 

אריק הלפרין (בתמונה משאריק הלפריןמאל): "אני מציג גישה של פיתוח של יישומי ושירותי WebRTC על גבי פלטפורמות iOS של אפל. אני כרגע חלק מחברת ההזנק MobiLinq, אני "מייסד משותף" במיזם הזה, שכרגע נמצא 'מתחת לרדאר'.

הפיתוח המרכזי של WebRTC במערכת iOS נקרא: AppRTC Pod, כשאפל יצרו 2 פלטפורמות למפתחים. אני ממליץ למפתחים לפתח Pod משל עצמם, זה מאפשר גמישות בפיתוח, מענה מהיר לשינויים והתאמות מהירות למה שהלקוח מבקש וצריך. 

הפלטפורמות, שאפל מספקת נקראות: 1) PushKit, שנועד בעיקר לקבלת שיחות, 2) CallKit, שזו מסגרת למפתחים מאפשרת להפוך כל שיחת VoIP לשיחה רגילה על האייפון. למשתמשי הקצה זה ייתרון, שכל סוגי השיחות באייפון נראות בדיוק אותו דבר בכל האפליקציות.

בניגוד לאנדרואיד שה-WebRTC מוטמע כבר בדפדפן, באפל יש צורך להטעין קודם אפליקציה כדי שה-WebRTC יפעל. זה תהליך מהיר ולכן מי שמספק שירות, צריך לבחון בטרם הפעלת השירות על האייפון של משתמש הקצה, אם המכשיר תומך ב-WebRTC, או שהוא צריך להטעין את מה שחסר. בסך הכל, חוויית השימוש באייפון ב-WebRTC היא לא פחות טובה ממה שיש באנדרואיד". 
WEBRTC



 
 
Bookmark and Share