Telecom News - ביג דאטה והדרך בה הוא משנה את העולם העסקי

ביג דאטה והדרך בה הוא משנה את העולם העסקי

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> ביג דאטה והדרך בה הוא משנה את העולם העסקי
ביג דאטה והדרך בה הוא משנה את העולם העסקי
מאת: ערן חיים, 4.2.17, 16:30ערן חיים

מחיתולים ועד מטוסים: המפתח הוא בלהתאים את הטכנולוגיה לצורך. יש לבחור את התוכנה המתאימה בהתאם למקרה הלקוח ולהתאים את התוכנה בדיוק לצרכים של המטמיע.
 
עולם הביג דאטה משנה את פניו. מתחום, שעסק בשנים האחרונות באיסוף נתונים ממסדים עצומים והסיק תובנות על העבר, עובר עולם הביג דאטה לצפות את העתיד, ומשתרע כיום על כל תחום, שניתן לחשוב עליו.

בזכות אלגוריתמים של מכונות לומדות ומאגרי הנתונים האדירים העומדים לרשותן, הביג דאטה הפך להיות תחום של הזדמנויות: איזה הזדמנויות עסקה מספק לנו הלקוח בהתנהגותו וכיצד ניתן לתרגם אותן לתוכנה, שגם תספק לנו את התובנות הללו?

כך למשל, אם אתם מתקשרים לחברת הביטוח כדי לבקש הצעת מחיר לביטוח הרכב, מתבצע ברקע ניתוח של ביג דאטה, שכולל הרבה מאוד מאפיינים כלליים כמו כמות התאונות האופיינית לנהגים בגילכם ובחתך הסוציואקונומי שלכם, מידת השרידות של דגם המכונית בה אתם נוהגים ועוד מאות נתונים לא ספציפיים הנאספים ממאגרי הענק כדי לשקלל את הסיכון של חברת הביטוח ולתת לכם הצעת מחיר טובה אך מאוזנת, ומן הסתם, כזו שלא מעמידה את חברת הביטוח בסיכון מיותר.

דוגמא אחרת לחלוטין לשימוש בביג דאטה, אבל כזו שאתם נתקלים בה מדי יום, היא הקופונים לסופרמרקט, שאתם מקבלים בדואר או באפליקציה. לרשתות סופרמרקט יש תובנות מה אנשים כמוכם קונים ומה קניתם בעבר, והם מספקים לכם קופונים בהתאם לדפוסי הקניה שלכם.

אפילו Travic או אפליקציות ניווט אחרות הן שחקניות בעולם הביג דאטה. המידע, שנאסף מכל המשתמשים באפליקציה, משמש כדי לנתח עומסי תנועה, מי נוסע להיכן ובסופו של דבר, גם להציג לנו, המשתמשים הבודדים, כמה זמן ייקח לנו להגיע מנקודה א' לנקודה ב'. אלו רק כמה דוגמאות, אבל כולן סובבות סביב הבנה טובה של התנהגות הלקוח.

יחד עם זאת, השוני הרב בין המקרים השונים גם מכתיב תפירה והתאמה ספציפית של פתרונות. אין דין פתרון עבור אתר סחר אלקטרוני קטן, כדין פתרון עבור אפליקציה של צמיד פעילות המספקת ללקוחות שלה מידע בהתבסס על החיישנים האישיים, שהם עונדים על הזרוע. כל מקרה הוא בעל מאפיינים ייחודיים ודורש פיתרון תוכנה הנתפר במיוחד עבורו.

המפתח הוא בלהתאים את הטכנולוגיה לצורך. יש לבחור את התוכנה המתאימה בהתאם למקרה הלקוח ולהתאים את התוכנה בדיוק לצרכים של המטמיע.

הנה כמה דוגמאות להמחשה. למשל, המהירות של איסוף המידע ופרק הזמן בין המידע שנאסף לבין ההפיכה שלו להזדמנות עסקית. למשל, אם לקוח, שהוא הורה צעיר, נכנס לסופרמרקט והמערכת יכולה לזהות, שהוא נכנס לסניף באמצעות הסמארטפון הפרטי שלו, ששולח נתוני מיקום, יהיה, למשל, מעניין לדחוף לו פרסומת לחיתולים.

דוגמא אחרת היא עולם המכוניות החכמות. מכוניות חכמות ומחוברות הופכות להיות יותר ויותר נפוצות. מכוניות חכמות תדווחנה בעצמן למרכז של היצרן מתי נדרש טיפול תחזוקה. מקרה דומה קיים במטוסים, שכיום מחליפים בהם חלקים לפי מחזורי זמן או שעות שימוש. לא יהיה יותר חכם לעשות זאת לפי מידע המגיע מחיישנים המוטמעים בחלקי המטוס השונים ויכולים להתריע על מידת הבלאי?

באופן דומה, חיישנים וביג דאטה יכולים לסייע בניהול של תשתיות, מתעבורה של מים והטייה של עומסים, ועד מונים חכמים, שפורסת חברת חשמל, שנותנים ליצרן החשמל את האפשרות לאזן את ההפצה והייצור, אבל גם נותנים לצרכן מידע על צריכת החשמל שלו בזמן אמת, ואת היכולת לחסוך ולהשתמש בחשמל בדיוק לפי הצרכים שלו, יכולת שלא הייתה קיימת בעבר.

מחיתולים ועד מטוסים, אינטרנט של החפצים גם הוא הופך להיות חלק משמעותי בעולם של הביג דאטה, והוא יכול לייצר הזדמנויות לעסקים קטנים כגדולים, בהנחה, שאפשר לרתום אותן באמצעות התוכנה ותשתית ה-IT המתאימה.

מאת: ערן חיים, פברואר 2017.
יועץ תקשורת נתונים ואבטחת מידע ב-
Arrows ECS
 

ביג דאטה

 



 
 
Bookmark and Share