Telecom News - איך מניעים מנהלים בתעשיות שאינן הייטק לבצע טרנספורמציה דיגיטלית?

איך מניעים מנהלים בתעשיות שאינן הייטק לבצע טרנספורמציה דיגיטלית?

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> איך מניעים מנהלים בתעשיות שאינן הייטק לבצע טרנספורמציה דיגיטלית?
איך מניעים מנהלים בתעשיות שאינן הייטק לבצע טרנספורמציה דיגיטלית?
מאת: אבי וייס, 7.2.17, 20:35אנמי רס
 
למה מנהלים ועובדים מפחדים מהמעבר לדיגיטלי ומאבדן מקומות העבודה שלהם? האם ניתן להתמודד עם הפחדים ולהיות יצירתיים, חדשניים ומצליחים? התשובה הברורה: כן.  
 
"מבחינתי, טרנספורמציה דיגיטלית היא העבר", מתארת אנמי רס (Annemie Ress), מייסדת ומנכ"ל PurpleBeach. "אני אומרת לכל מנהל, שאני פוגשת: אם אתה עוד לא שם, אין ספק, שאתה תגיע לשם מאוד מהר".
 
קיימתי ראיון בלעדי עם אנמי רס (בתמונה), מנהלת החדשנות לשעבר של eBay, פייפאל וסקייפ, אחת מ"מרצי המפתח" בכנס המרכזי לחדשנות טכנולוגית בישראל – iNNOVEX2017, כדי לשמוע על מימוש הרעיון של "טרנספורמציה דיגיטלית" - לכולם, גם "לעולם הישן".
 
שאלה: מה זה PurpleBeach ומה את עושה בישראל?
אנמי רס: "אני ביקרתי כמה פעמים בישראל, בין היתר, משום שאני עוסקת בייעוץ לחברת Innogy (לשעבר RWE), חברת ענק של אנרגיות מתחדשות, שמחפשת חדשנות בישראל. הפעם באתי גם להציג את תפיסת עולמי וניסיוני בכנס iNNOVEX2017.
 
חברת Purplebeach היא עסק, שיזמתי כדי לספק תובנות ועזרה לארגונים גדולים כקטנים, כדי שיבנו תכנית עסקית נכונה למהלכי טרנספורמציה דיגיטלית אצלם. לארגונים, שכבר ביצעו טרנספורמציה דיגיטלית, אני עוזרת לענות על השאלה: כיצד הם ישרדו ויצליחו בעידן הדיגיטלי ולאחריו?
 
הגעתי לנקודת הזמן בקריירה שלי, אחרי התנסות ארוכה בחברות הדיגיטליות הכי גדולות ומובילות בעולם דוגמת: איביי, פייפאל וסקייפ. באיביי הייתי פעמיים בשני תפקידים ולמדתי המון בעת שעבדתי בתפקידי מפתח בחברות הללו וליוויתי אותן לאורך הדרך. ראיתי איך הן צומחות כמעט מאפס ואיך הן צולחות משברים וקשיים.
 
צברתי הרבה ניסיון בעשייה הזו והחלטתי לצאת מהבועה של עמק הסיליקון, לצאת מהמשבצת של החברות הכי דיגיטליות וחדשניות שיש, ולנסות להתניע תהליכים דומים בכל השוק, לא רק בהייטק".
 
שאלה: במה נתקלת כשיצאת להפיץ את הבשורה של הטרנספורמציה הדיגיטלית בכל השוק, לא רק בסיליקון ואלי?
תשובה: "חברות רבות אמרו לי, שהעתיד הדיגיטלי זה לא בשבילן. זה לא העתיד שלהן. אבל זה לא נכון. המעבר לעולם הדיגיטלי הוא בכל שוק ובכל מקום.
 
אני עובדת עם הצוות שלנו ההולך וגדל מול כל השוק, החל מסטרטאפים וכלה בשווקים, שלא היה ניתן בכלל לדבר איתם בעבר על טרנספורמציה דיגיטלית דוגמת עולם האומנות, עולם המוזיקה, להקות ועוד. אין, למעשה, תחום, שאין לנו נגיעה אליו. אנו עובדים עם המנהלים, קודם כל לנתח איתם מה המשמעות של הטרנספורמציה הדיגיטלית עבורם".  
 
שאלה: מה המשמעות של הטרנספורמציה הדיגיטלית מנקודת מבטך, לאור ניסיונך?
תשובה: "אני יכולה לענות על השאלה הזו באופן לא ישיר. לדעתי, אנשים יפסיקו לדבר על טרנספורמציה דיגיטלית די בקרוב, כי הכל יהיה דיגיטלי.
 
הייתי בסיפור הזה בעשורים הקודמים בחברות, שבהן עבדתי. זה ברור לי לחלוטין, שכל דבר צריך להיות דיגיטלי. אין מצב אחר.
 
לכן, אני מרוכזת כיום לא במעבר לעולם הדיגיטלי. זה העולם של העבר והווה, אלא עוסקת בעתיד: מה יהיה אחרי המעבר לדיגיטלי.
 
לכן, לקחת ארגון ולהפוך אותו לדיגיטלי, מבחינתי זה דבר בלתי נמנע, שיקרה בכל מקרה, גם אם לא אגיע לייעץ לארגון. אני רוצה להציג לארגון מה יהיה אחרי כן. מה העתיד שלהם בעולם דיגיטלי".
 
שאלה: אז מה יהיה העתיד הדיגיטלי?
תשובה: "בחברה שלנו, כל שנה אנו בוחרים במוטיב אחד, שיהיה המוטו המוביל שלנו לאורך השנה. השנה, המוטו שלנו הוא התמודדות עם הקיצוניות. הסיבה: העולם סביבנו נמצא בתנודות חריפות והרסניות ואנו צריכים למצוא את האיזונים והבלמים. יש התפתחויות מאוד מהירות המפחידות את המנהלים.
 
אחד הפחדים הגדולים זה AI (ר"ת: Artificial Intelligence). זה מתחבר גם עם התפתחות הרובוטים והבוטים. אנשים מפחדים, שהטכנולוגיה החכמה הזו תוציא את האנשים ממעגל העבודה, כי הרובוטיקה החכמה והאנושית תחליף את המטלות של בני אדם.
 
אני מאמינה, שצריך להתמודד עם הקיצוניות הזו ולא לפחד ממנה. צריך לחשוב איך להשתמש נכון ב-AI בלי לפחד ובלי להיות משותקים מפחד. טכנולוגיות AI מאפשרות פיתוח קריירות חדשות, מקצועות חדשים, שירותים חדשים. זה לא סוף עולם העבודה.
 
כדי להניע ארגונים לצאת מהפחד מפני AI, צריך לבצע אצלם שינוי מחשבתי. אני עובדת איתם כדי שיראו את הטכנולוגיות "ההרסניות" הללו בעין אחרת, במבט חיובי, שיכול להוביל אותם לחדשנות ולפריחה".  
 
שאלה: מה המשמעות של שינוי חשיבה?
תשובה: "יש להגדיר מחדש את היחסים בין אנשים לטכנולוגיה. ברוב הארגונים, שאני מגיעה אליהם, אני רואה, שהם לא עדכנו את ההגדרות שלהם במשך שנים.
 
חשוב להדגיש בפני הארגונים, שדבר חדש לא יחליף ולא ידחק החוצה דבר אחר. תהיה הרמוניה בין האדם והאדם העובד לבין הטכנולוגיה. רבים מדברים בשוק על הפחד מההתקדמות הטכנולוגית, אבל מעטים מדברים איך משנים את הגישה לטכנולוגיה.
 
ניקח דוגמה הכי פשוטה: הבית שלי מלא במכשירי EchoDot של אמזון. המכשיר הזה לא החליף אותי בבית. הוא פשוט שינה את נקודת ההתייחסות שלי לטכנולוגיה חכמה בבית. אחרי שבוע של שימוש ב-EchoDot, נדמה לי, שכל בני הבית "תפסו יחסים" ידידותיים עם המכשירים הללו. הם הפכו לחלק מההתנהגות הטבעית שלנו בבית, כמו עוד בני משפחה, אבל דיגיטליים. למדנו להפיק מהם תועלת לצרכים השוטפים שלנו בבית.
 
זו דוגמה מאוד מוחשית, איך אפשר להגדיר מחדש יחסים בין אדם למכונה. זה רק דבר קטן, שנכנס בסערה לבתים של רבים בארה"ב. המחירים של המוצרים החכמים הללו יורדים והם נעשים מאוד נפוצים. לכן, זה קורה ויקרה גם בארגונים. לא צריך לפחד מזה. אפשר להתיידד עם החדשנות ולנצל אותה לטובתך".
 
שאלה: מה את עושה כשאת נתקלת במנהלים המסרבים לדון על המעבר לעולם הדיגיטלי?
תשובה: "אני אומרת להם: 'לא יעזור לכם'. אני אומרת להם בצורה הכי גלויה: אם אפילו 10% מכל מה שאני אומרת הוא נכון, אז אתם צריכים כבר כעת לקבל החלטה אם אתם רוצים להשתנות.
 
אני לא יכולה להכריח איש להשתנות. אולם, אפשר לתת להם תמונת מצב של העתיד ולהגיד להם ישירות: 'התאימו את עצמכם, או שהעסק שלכם ימות'. חד וחלק.
 
לכן, בארגונים, בעת הטמעת טרנספורמציה דיגיטלית, אני מתחילה קודם במנכ"לים. אם הם תומכים בשינוי יש לזה סיכוי טוב להצליח. זה מתחיל בדוגמה מלמעלה. אחרי כן אני מציעה להם להפעיל התנסויות אצל עובדים. יורדים לרמת העובדים ומאפשרים להם להתנסות. התנסויות של טרנספורמציה דיגיטלית הן דבר מאוד מלהיב.
 
לצעירים בארגונים בכלל לא צריך להסביר זאת או לשכנע אותם. הם כבר נולדו בעולם דיגיטלי. הם לא מכירים את העולם האנלוגי הישן.
 
לכן, אחרי שכנוע המנהלים, העסק הזה מתחיל לנוע בארגון מלמטה למעלה. אולם, הכי חשוב, שההחלטות על מעבר למוד של חדשנות יגיע מלמעלה, מההנהלה הראשית".
 
שאלה: על מה את מדברת בכנס iNNOVEX2017?
תשובה: "אני מדברת על הלקחים, שלמדתי בעבודתי בארגונים הכי גדולים, שצמחו בעידן הדיגיטלי והצליחו. אני מתייחסת לכמה שווקים ובמיוחד לארגונים גדולים, שיכולים לחזק את הניצוץ של החדשנות אצלם ולטפח חדשנות.
 
חדשנות לא נמצאת בעבר של הארגון, אלא בהון האנושי ובמה שנמצא סביב הארגון. אני ממליצה לארגונים להשתמש ב'חוכמת ההמונים', כי זו חוכמה מאוד חזקה. אני אומרת להם: 'אתם לא יודעים הכל'. 'תשבו עם האקדמיה, תשבו עם הסטארטאפים בתחומי העיסוק שלכם, תקבלו מזה המון תובנות לאן ללכת'.
 
אני אומרת למנהלים: 'תחשבו במה אתם יכולים לשנות את העולם. תשאלו מה יקדם אתכם ואת הארגון שלכם. תשאלו את עצמכם בשביל מה אתם בכלל נמצאים בכיסא שלכם? מה אתם רוצים לקדם בשביל העולם שסביבכם ועבור העובדים והלקוחות שלכם?'
 
הדבר הכי חשוב, שאני ממליצה: להתנסות, להתנסות ולהתנסות. אני מאוד מאמינה בגישת ה-Lean Startup, שאפשר ליישם אותה בכל התנסות גם בתוך ארגונים. אני מאמינה, שמנהיגות היא מצב של המחשבה (State of Mind), מצב שבו מחפשים הזדמנויות ומחפשים חדשנות".
 
שאלה: מנקודת המבט שלך, איך ישראל נראית?
תשובה: "יש בישראל אנשים המדברים דוגרי. אני מאוד אוהבת את הגישה הזו. אנשים מחפשים כל הזמן הזדמנויות. הם לא מפחדים להיכשל. אנשים בישראל מאוד יצירתיים, מאוד אוהבים לשאול שאלות ולמצוא פתרונות לבעיות בלתי פתירות. הגישה הזו מאוד אהובה עלי. זו הגישה שלי".
 
שאלה: מה החלום המקצועי שלך?
אנמי רס: "אני חושבת ומאמינה, שאני אוכל לשכנע אנשים להפסיק לפחד מהעתיד. אנו צריכים להתמודד במצבים לא ברורים כיצד הם יתפתחו ולהתגבר על המון מכשולים בדרך. אולם, זו הזדמנות לעצב מחדש את הדרך, שבה אנו הולכים, את הדרך, שבה אנו עובדים.
 
אם ניפתח, נפסיק להיות סגורים, נוכל להתקדם. זה דבר פנימי אצל כל אדם. רק הפתיחות מאפשרת יצירתיות ויזמות. אני מאמינה, שאפשר לפתח את היכולות האנושיות ולאפשר פתיחות המובילה להצלחה.
 
מנקודת מבטי, מדובר בגל ענק של שינוי תפיסת עולם בתעשיות המסורתיות. זה שינוי של State of Mind. זה האתגר שלי, שאני מתמודדת בו עם הלקוחות שלי.
 
אם 'פותחים את הראש' רואים, שיש יכולת בחירה. זה דבר אנושי, שצריכים להחליט עליו מבפנים, כל מנהל בתוכו. זה לא דבר, שאפשר לרשום אותו באיזה תוכנית עסקית, או באיזה תהליך מובנה של שינוי ארגוני. זה דבר, שבא מתוך האנשים ובהחלטה פנימית שלהם. אני רואה, שאנשים מסוגלים להיפתח ומסוגלים לשנות את הכיוון של הארגון שלהם ולכן אני אופטימית בהצלחת הטרנספורמציה הדיגיטלית, בכל מקום".
טרנספורמציה דיגיטלית



 
 
Bookmark and Share