Telecom News - "הרמת מסך" מעל הוועדה הסודית של איגוד האינטרנט: ועדת התשתיות

"הרמת מסך" מעל הוועדה הסודית של איגוד האינטרנט: ועדת התשתיות

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> "הרמת מסך" מעל הוועדה הסודית של איגוד האינטרנט: ועדת התשתיות
תהליך זרימת הכסף מהכיס של מאות אלפי בעלי הדומיינים לקבוצה קטנה של אנשים, שחיים היטב מזה שנים סביב הכסף הזה, ללא כל הליך ציבורי, לא היה מתאפשר אלמלא קיומה של ועדה סודית, שלא מוגדרת בשום מקום. שמה של הוועדה: "ועדת היגוי לשירותי התשתית באיגוד האינטרנט". מה הם תפקידיה האמתיים של הוועדה הזו?עו"ד יורם הכהן
מאת: אבי וייס, 10.2.17, 07:00

איגוד האינטרנט הישראלי פרסם לאחרונה "קול קורא" לאיתור חברים חדשים ל"וועדת ההיגוי לשירותי התשתיות של האיגוד" (בקצרה: "ועדת התשתיות"). המועד האחרון להגשת מועמדות הוא 15.2.17, למי שמתעניין.

מה שהפליא אותי ב"קול הקורא", שלוועדה הזו יש תהליכי בחירה מאוד מסודרים ומוגדרים. אפילו את מנכ"ל האיגוד, יורם הכהן, בתמונה משמאל, לא בחרו בשיטה המסודרת להפליא, שיש בתהליכי הבחירה של "חברי ועדת התשתיות". 

כשיש משהו יוצא דופן באיגוד האינטרנט הישראלי, מנסיוני רב השנים בכיסוי פעילות האיגוד, זה נועד בד"כ לטשטש ולהסיח את הדעת מדבר אחד לגמרי, אותו רוצים להסתיר (ראה דוגמת שיטות הנפוטיזם באיגוד: כאן וכאן).

לכן, שלחתי ביום 27.1.17 את השאלות הברורות הבאות להנהלת איגוד האינטרנט הישראלי:
"בהמשך לקריאה, שיש כאן בקול הקורא, אודה לקבל הבהרה:
1. היכן מופיע עצם קיומה של הוועדה הזו. באיזה מסמך רשמי של האיגוד (כגון תקנון, אישור האסיפה הכללית) היא נוסדה?
2. היכן מופיע פירוט הרכבה של הוועדה הזו וסדרי עבודתה?
3. היכן התפרסם אי פעם דין וחשבון שוטף על פעילותה והחלטותיה של הוועדה הזו?"

תשובה לא הצלחתי לקבל, לא שלא ניסיתי. ככשאקבל תשובה, אעדכן בהתאם.

אין מה להיות במתח: אין שום סיכוי, שאקבל תשובה, כי התשובות לכל שאלותי הן די ברורות. אם תחפשו בכל אתר איגוד האינטרנט ובכל המסמכים הרשמיים של האיגוד, לא תמצאו כל זכר להולדתה של הוועדה הזו, סדרי עבודתה והחלטותיה. פשוט חסמב"ה (ר"ת: חבורת סוד מוחלט בהחלט).

למה הכל סודי סביב "ועדת התשתיות" של איגוד האינטרנט? זה די ברור: כדי שהציבור לא ידע איך המנגנון הזה עובד.

כלומר: שלא ידעו איך עובד מנגנון הזרמת הכסף מהכיס של הציבור וביזבוזו לכל עבר (תוך "עבודה בעיניים" על כולם ובמיוחד על מס הכנסה).
קרוב ל-6 מיליון ש''ח (מ-8 מיליון ש"ח הכנסות מתחום הדומיינים וסה"כ 9 מיליון ש"ח תקציב שנתי), מוצאים ב-2017 על נושאים, שאינם קשורים כלל לניהול תשתיות האינטרנט, שזו הפעילות של איגוד האינטרנט, שעבורה הוא מקבל את הכסף מכ-250 אלף בעלי דומיינים בישראל !!! זאת, במקום להוזיל את העלויות של רישום דומיינים לתושבי ישראל. 

החוקר המיוחד מטעם רשות התאגידים, "הרים את המסך" מעל צד אחד של המשוואה: איך קבוצה קטנה ביותר של אנשים מתפרנסת היטב מזה שנים מההכנסות מתשתיות האיגוד. זה כולל: כמה עורכי דין ובעלי מקצוע משלימים, אנשי מחשוב, יועצים ושאר בעלי מקצוע ו"מקורבים לצלחת", שמנהלים כל מיני פרויקטים שונים ומשונים, החל מניהול מאגר תמונות, דרך הקמת "מועצת הארגונים הדיגיטליים" (רק לסעיף המוזר והדמיוני הזה "עפים ברוח" 200 אלף ש"ח), וכלה במוקד סייבר לעסקים קטנים. 

מכאן אנו מבינים את חשיבותה הרבה של הוועדה (כ"עלה תאנה", לדאגה המתמדת של הנהלת האיגוד לזרימת הכסף ללא כל הפרעות). אנו יכולים לרכז כאן בקצרה את מגוון התפקידים המרכזיים וההיסטוריים של הוועדה הסודית והמרכזית הזו באיגוד:
  • מזה שנים, תפקיד "ועדת התשתיות" לדאוג לכך, שקבוצת "המקורבים לצלחת" המונה כיום 8,712 בעלי דומיינים, שרובם ככולם היו בעבר מראשי האיגוד, פעיליו, חבריו, עובדיו וקבלניו, שהקבוצה זו לא תשלם במשך שנים רבות (מ-1999 ועד היום, כ-18 שנה!!), על הדומיינים שברשותם, ולדאוג שהתשלום של אחזקת הדומיינים שלהם תיפול על כתפי (וכיסי) ה-250 אלף בעלי דומיינים שכן משלמים. כשהשערוריה הזו נחשפה ב-2006, הובטח כמה פעמים, שהביזיון הזה ייפסק ומייד. העובדות מדברות בעד עצמן, גם כיום, ב-2017, זה לא נפסק. למה? כי "ועדת התשתיות" ממציאה כל פעם תירוצים הזויים חדשים, למה המיוחסים הללו ו"המקורבים לצלחת" לא אמורים לשלם על הדומיינים. זה אולי התפקיד הכי חשוב של הוועדה הזו, מזה שנים: לכסות (במשך שנים ארוכות מדי), על השערורייה המדהימה הזו, שנחשפה מזמן ותיקונה לא מתבצע, בגלל "עלה התאנה" של "ועדת התשתיות" הכביכול ציבורית. 
  • מזה שנים, תפקיד הוועדה הסודית הוא לדאוג, שמחירי הרישום של שמות מתחם מצד האיגוד (לרבות העברת רישום שמות בין רשמים), יהיו חסויים לחלוטין ושהכללים, שלפיהם גובים את הכסף הזה, יקבעו בהליך סודי ביותר (כנחשף כאן וכאן), ללא כל שימוע ציבורי, או איזה הליך גלוי, שקוף וברור. זאת, גם בניגוד מוחלט למה שאיגוד האינטרנט מפרסם בעצמו באתר שלו (למשל כאן, כאן וכאן), במסגרת ה"ישראבלוף" של התנהלות האיגוד בשנים האחרונות. 
  • בשנים האחרונות, לוועדה הסודית הזו נוסף תפקיד חשוב נוסף: למצוא מקורות הכנסה חדשים מהתשתיות של האינטרנט, שהאיגוד מנהל כמונופול בלתי מוכרז. אחד התרגילים (שייתכן ונעצר זמנית, עקב החשיפה כאן באתר, של הסכנות החמורות שבמערכת החדשה), היא התקנת מערכת אבטחה בשם DNSSEC, על מערכת ה-DNS של האיגוד, מערכת, ששמה הפך במהירות מ"מערכת אבטחה" ל"מערכת סייבר". כך, אפשר לרתום את קהילת הסייבר בישראל ליוזמה הזו ולהתהדר במילה "סייבר" בכל מקום. במסגרת זו, נבחר ספק למערכת ללא כל הליך מכרזי, או איזה הליך ציבורי והכוונה של התרגיל הזה הייתה ועודנה: לגבות עוד כסף על השירות הזה. בטקס ההשקה של המערכת החדשה, נאמו בפאתוס, עם חזרה על המנטרה "סייבר" כמה פעמים, החברים הנכבדים הבאים: יורם הכהן, מנכ"ל האיגוד, שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, נאוה גלעד, לשעבר נשיאת האיגוד ועוד. יש מכנה אחד משותף לכולם: אין להם שמץ של מושג מה זה "סייבר". איש מהם לא ראה מימיו מחשב מבפנים ולא ראה מימיו מה זה "שורת קוד". "ישארבלוף" במיטבו. 
  • מקור הכנסה נוסף, ש"נתפר" בהליך סודי בוועדה, הוא יצירת תחום חדש של שמות מתחם עבריים עם הקידומת ".יל", בפרשה מדהימה, שנחשפה כאן. התכנית היא להפעיל את המערכת החדשה, תוך יצירת זרם הכנסות חדש מהכיס של תושבי ישראל, תוך גזילת הפרנסה ללא כל בסיס חוקי או אחר, מחברה מתחרה פרטית (דומיין דה-נט). חשיפת השערורייה החמורה הזו הייתה מקרית (בגלל שהופיעה במצגת של המנכ"ל, שהוגשה לכנסת). היא נמצאת עדיין בהליכים, שאני מקווה, שיעצרו את הרעיון המטורף, הלא הגיוני והבלתי חוקי הזה. אני מקווה, שהגורמים הממשלתיים יתעשתו ויקיימו הליך שימוע ומכרז פתוח לקידומת העברית ".יל" ולא יתנו ידם למחטף הסודי והבלתי חוקי של האיגוד, שנחשף, כאמור, ממש במקרה. 
  • יש עוד כמה כיוונים חדשים, שהוועדה הסודית הזו מצאה, ליצירת מקורות הכנסה נוספים לאיגוד, דוגמת שירותים חדשים במחלף IIX, אבל זה יהיה ממש "כסף קטן", מול שני הסעיפים הקודמים של מקורות הכנסה חדשים (1) מה שמכונה "סייבר" ו- (2) דומיין עברי חדש.
די ברור, שבחירת חברים חדשים ל"ועדת התשתיות" תוביל ליצירת המצאות חדשות נוספות, ליצירת מקורות הכנסה, שיגיעו מהכיס של תושבי ישראל, כדי לקיים את כל הניזונים מהכסף הזה, שהתיאבון הכלכלי שלהם הולך וגדל כל הזמן (זה טבעו של כל מונופול הפועל בחלל הריק ללא כל פיקוח ציבורי או בכלל). 
לוגו איגוד האינטרנט



 
 
Bookmark and Share