Telecom News - תשתית אינטרנט + ספק לעסקים – אילו חבילות משולבות כדאי לבחור?

תשתית אינטרנט + ספק לעסקים – אילו חבילות משולבות כדאי לבחור?

דף הבית >> צרכנות >> צרכנות לפרט >> תשתית אינטרנט + ספק לעסקים – אילו חבילות משולבות כדאי לבחור?
תשתית אינטרנט + ספק לעסקים – אילו חבילות משולבות כדאי לבחור?
מאת: מיכאל פנחס, 26.3.17, 14:04מיכאל פנחס
 
עסקים ומשרדים ברמת ה-SMB וה-SME מוצפים בהצעות לחיבורי אינטרנט.  אילו חלופות יש בתחום החיבור המשולב לעסקים? מה חשוב לעסקים לבדוק ולדעת טרם בחירת ספק שירותי אינטרנט בחבילות משולבות?
 
בתחום עולם שירותי החיבור לאינטרנט יש כיום תחרות מאוד עזה. עסקים קטנים רבים מתפתים למבצעים של "שוק סיטונאי" מספקי האינטרנט (ISP) הרביםהקיימים בשוק, בגלל שרמת המחירים של "חבילה משולבת" מה-ISP נעה בין 80 ₪ ל-110 ₪ לחודש, לחיבור של 100 מגה על תשתית רשת בזק. העסקים הללו סבורים, שבכך הם ישיגו "חיסכון בהוצאות התקשורת".
 
אולם, בעלי העסקים מגלים חיש מהר, שמדובר בשירות לא איכותי (לא ברמת השירות ולא ברמת החיבור) וששירות זה מיועד רק ללקוחות פרטיים, עם דרישות מאוד מינימליות וצנועות מהחיבור שלהם לאינטרנט. למעשה, החיבור של 100 מגה הוא בקושי 60 מגה והוא גם לא יציב ולא מתאים בכלל לצרכים עסקיים.
 
גם השירות המתחרה, שמכונה בשם "באנדל הפוך" מבזק (כלומר: שבזק מספקת את הכל, כולל חשבונית אחת), אינו מתאים לעסקים. אם כי רמת השירות כאן טובה בהרבה, ממה שיש בשירותי "השוק הסיטונאי".
 
חברת IBC (עם שם המותג Unlimited), שהייתה אמורה לספק תחרות בתחום הקווי, עם חיבורי סיבים, נמצאת כיום במצב קשה ומחפשת קונה, כך שאינה רלבנטית לשוק העסקי.
 
קבוצת הוט עדיין אינה מצויה ב"שוק הסיטונאי", או ב"באנדל הפוך", כמו בזק. לא ברור מתי הוט תהיה בהסדרים הללו (אם בכלל). אולם, להוט יש הצעות די טובות לעסקים, מה שאין לבזק, למשל חיבור של 500 מגה (ו-10 מגה בערוץ העולה) בשילוב עם הוט-נט. יש להוט בתחום הזה גם חבילות משולבות אינטרנט עם טלפוניה, חבילות די אטרקטיביות. כך, שבכל מקרה, מומלץ לבחון את החלופה של הוט, מול כל הצעה אחרת.
 
אילו חלופות יש בתחום החיבור המשולב (תשתית + אינטרנט) לעסקים?
בתחום הזה יש מגוון רחב של פתרונות, במגוון מחירים רחב ביותר, בהתאם לצרכים של כל עסק ובכלל זה:
  • חיבורים עסקיים וירטואליים (MPLS) עם קצב מובטח אצל ספקי התקשורת, בעיקר הוותיקים. אלה החיבורים המומלצים יותר ופופולריים לחיבור עסקים מרמת ה-SMB עד רמת ה-SME לאינטרנט. כאן מדובר במגוון ספקים מובילים, החל מ"אינטרנט בינת עסקים", דרך בזק בינלאומי, הוט, וכלה בסלקום ובפרטנר. המחירים כאן מגוונים ונוחים ותלויים ברוחבי הפס, רמת איכות התקשורת וכמות השירותים, שהלקוח בוחר.
  • חיבורי מטרו-אתרנט. אלה חיבורים מומלצים לעסקים ברמת ה-SME ומעלה, או לעסקים קטנים, שהחיבור לאינטרנט הוא חלק קריטי וחיוני בתפקוד ובשירות שלהם. חיבור מטרו-אתרנט מסופקים בד"כ עם חיבור סימטרי עם קצב מובטח על רשתות המטרו של ספקיות התקשורת, בראשן בזק (אך גם בהוט, בסלקום ובפרטנר). הקצבים כאן הם מ-1 מגה ועד 100 ג'יגה (ועד 400 ג'יגה במקרים מיוחדים בבזק) והמחירים די יקרים. המחירים יכולים להיות בין אלפי ₪ לעשרות אלפי ₪ לחודש, תלוי בטופולוגיה הרשת של החיבורים וברוחבי הפס בכל נקודת חיבור (אם לעסק יש שלוחות ברחבי הארץ).
  • תצורה פופולרית נוספת מומלצת לעסקים ברמת ה-SMB וה-SME היא של IPVPN, ברוחבי פס של 1 מגה עד 4 ג'יגה (בד"כ החיבורים לא סימטריים), במחירים נוחים יותר מחיבורי מטרו-אתרנט, עם מגוון רחב יותר של רמות איכות ומחירים, שנעים בין מאות ₪ לאלפי ₪, תלוי ברוחבי הפס ובאיכות המובטחת. בזק עסקים היא מובילת שוק בתחום הזה.
  • יש תצורות נוספות בהתאם לצרכים ספציפיים, החל מחיבורי נל"ן, חיבורי מולטימדיה, חיבורי All-In-Box (למשל בבזק ובהוט) המשלבים נתב של אינטרנט וטלפוניה במערכת אחת (לרבות שירותי אבטחה) ועוד.
  • חיבורי פס רחב סלולריים. קיימים אצל כל ספקי הסלולר הגדולים, גם בשילוב נתב מקומי לצרכי גיבוי לחיבורים הקוויים הנמצאים בעסק (תצורה מאוד פופולרית לעסקים המעוניינים בשרידות מלאה של החיבורים שלהם לאינטרנט. כך, שאם החיבור הקווי נופל, החיבור עובר אוטומטית לרשת הסלולר).  
מה עוד יש לבדוק בתחום בחירת ספק תשתית אינטרנט + ספק אינטרנט לעסקים?
מומלץ לבחון את הנקודות הבאות:

א. אילו שירותים מבקש העסק לרכוש מספק החיבור על רשת האינטרנט (מלבד החיבור הפיזי לאינטרנט)? כיום, מקובל לקחת בחבילה אחת מהספק שירותים נוספים דוגמת: שירותי טלפוניה, שירותי אבטחת מידע וסייבר, שירותי גיבוי (לרוב: גיבוי בענן), שירותי דוא"ל, שירותי הפצת מסרים (דוגמת SMS), שירותי אפליקציות, שירותי מוקד, שירותי דומיינים ואתרים, שירותי "בינה עסקית" (BI), שירות Fax2Mail, שירותי מצלמות אבטחה בענן, שירותי WiFi ועוד.
 
לעיתים, בעלי עסקים משתמשים בחיבור האינטרנטי הפרטי, לא סימטרי וללא הבטחת קצב (דוגמת "שוק סיטונאי ו"באנדל הפוך"), כדי לקבל שירותי טלפוניה מרחוק (מהענן) ושירותים נוספים מהענן דוגמת: שירותי מצלמות אבטחה בענן, שירותי אופיס 365 בענן ועוד. אולם, תצורה כזו אינה מומלצת. איכות הטלפוניה מרחוק מהענן (ושאר השירותים בענן) בשיטת חיבור זו, תהיה לא משביעת רצון ולא איכותית.
 
ב. האם הרשת הפנימית של העסק מותאמת לחיבורים רחבי פס לאינטרנט? למשל: אין טעם להזמין חיבור של 1 ג'יגה אם הנתבים והמחשבים בעסק הם של חיבורים מסוג של 10\100 מגה אתרנט. איכות התקשורת לאינטרנט ולשירותי האינטרנט נקבעת על פי "החוליה החלשה בשרשרת". לכן, יש לבחון את כל השרשרת של החיבורים בתוך העסק ולספקי השירות ולאתר את נקודות התורפה הקיימות בכל רחבי הרשת, עוד לפני שנקודות התורפה הללו גורמות לשיבושים בתקשורת וברמת השירות ואיכות השימוש.
 
ג. כמה זמן התחייבות יש להתחייב בהתקשרות החוזית עם ספק לשירותי אינטרנט משולבים? לדוגמה: כיום, התחייבות לכמה ספקי תקשורת היא ל-3 שנים, שהיא התחייבות בלתי סבירה ומשעבדת את הלקוח לספק אחד עם מחיר מופרז (מול החלופות הקיימות בשוק) לאורך 3 שנים, במצב בו המחירים יורדים כל הזמן. לכן, מומלץ לא להתחייב ליותר משנה.
 
ד. לבחון האם העסק צריך חיבור סימטרי או מספיק לו חיבור לא סימטרי? לפני שמחליטים לפנות לחברת תקשורת כדי לקבל הצעת מחיר על חיבור סימטרי, יש לבצע ניתוח של צרכי העסק. מניתוח צרכי העסק יש לבצע בדיקת חלופות טכנולוגיות ואחר כך לבצע בדיקת חלופות של שירות המתאימות לצרכים. רק אחרי כן ניגשים לביצוע תמחור בין כל חברות התקשורת.
 
איך בוחרים את ספק השירות של חבילות משולבות לאינטרנט?
היות והשוק מצוי בתחרות עזה, הכוח עבר לידי הצרכנים ואין לקבל החלטות חפוזות. לאחר ביצוע "ניתוח צרכים" של העסק, הגישה החשובה ביותר בבחירת ספק שירותי אינטרנט לעסק (תשתית + ספק אינטרנט) היא לבצע "תיחור" בין ספקים ולבדוק את הסכמי ה-SLA (רמת שירותי מובטחת), שהם מציעים. ניתן ורצוי לבדוק מה נאמר על הספקים השונים והשירות שהם מספקים לשוק באתרי אינטרנט וברשתות חברתיות.
 
לכן, מומלץ לנקוט באחת מ-2 הדרכים הבאות (או לשלב ביניהן) בבחירת ספק שירותי חבילות חיבור משולבות לאינטרנט:
  • Best of breed. כלומר: מי הספק המספק את השירות הטוב ביותר מבחינת חיבורים, ביצועים, שירות, יכולות, תכונות, נוחות השימוש, גמישות הפעלה, שירותים נלווים, יכולת התמיכה של הספק וכך הלאה.
  • המחיר הטוב ביותר (בד"כ הכוונה למחיר הזול ביותר).
 
מדובר בתהליך מקצועי, שיש לבצע בלי "ליפול במלכודת" של אנשי שיווק ממולחים מחברות התקשורת והאינטגרציה, שמסוגלים "למכור קרח לאסקימוסים".
 
יש לקחת בחשבון, שכדי לקבל "איכות שירות" ו"איכות עבודה" בפתרונות מחשוב ומרכזיה בענן ציבורי, צריך גם חיבור תקשורת איכותי (קו עם SLA), במסגרת חבילת תקשורת מתאימה (דוגמת IPVPN), ולא חיבור לאינטרנט בגישת ה-Best Efforts, שיש כיום בחיבורים הפרטיים לאינטרנט (לרבות ב"שוק הסיטונאי"), מה שחלק מהעסקים מיישמים אצלם (כדי לחסוך בהוצאות התקשורת לאינטרנט).
 
שורה תחתונה בחירת ספק שירותי תשתית + ספק אינטרנט לעסקים:
בבחירת ספק שירות אינטרנט לעסק, יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של בעל העסק. מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום בתחום שירותי הענן הציבורי, שהן רבות, ולקבל החלטה המבוססת על ניתוח צרכים מול החלופות הקיימות בשוק.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, מרץ 2017.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים


חבילות משולבות
 



 
 
Bookmark and Share