Telecom News - מי הטכנולוגיה שתוביל במרוץ לעולם ה-IoT ו"עיר חכמה" של המחר?

מי הטכנולוגיה שתוביל במרוץ לעולם ה-IoT ו"עיר חכמה" של המחר?

דף הבית >> תקנים חדשים >> מי הטכנולוגיה שתוביל במרוץ לעולם ה-IoT ו"עיר חכמה" של המחר?
על פי נתונים עדכניים של חברת המחקר Analysys Mason, טכנולוגיית LPWA מובילה את השוק העולמי לרשתות IoT, אחריה מצויות טכנולוגיות NB-IoT ו-LoRa. מה זה אומר לגבינו? במקביל, אינטל מציגה מודם 5G המיועד ליישומי IoT ו"עיר חכמה". הגיע הזמן לשים את הסמארטפון בצד.
מאת: אבי וייס, 22.2.17, 10:00LPWA

 חברת המחקר Analysys Mason פרסמה מחקר טרי, שבדק אילו טכנולוגיות מובילות בעולם ה-IoT, "בית חכם" ו"עיר חכמה". עיקרי המחקר נמצאים כאן, למתעניינים.

התוצאה המעניינת של המחקר היא הצלחת רשתות LPWA, שהן רשתות טכנולוגיות ההמשך ל-M2M, עם כמה וכמה גרסאות אפשריות למימוש. ב-2016 הושקו 85 רשתות מסחריות בטכנולוגיית LPWA ברחבי העולם, ב-8 סוגי מימושים, מול 29 רשתות LPWA, שהושקו ב-2015. בתוך ההיקף הזה של מימוש LPWA, נמצאת טכנולוגיית NB-IoT עם 25 רשתות חדשות, שנפרסו ב-2016. 25 רשתות נפרסו בטכנולגיית LoRA ו-23 רשתות נפרסו בטכנולוגיית SigFox, ב-2016.

ההתפלגות של פריסת רשתות IoT בעולם בין 2015 ל-2016 מצביעה על הפער, שנוצר לטובת יישום טכנולוגיות LPWA, כמופיע בגרף הבא:
התפלגות רשתות IoT
התחזית של Analyaya Mason היא (כאן), שההצלחה הזו של LPWA תתפשט ותהיה חלק מהתפתחות רשתות 5G ותתפשט גם לתחומים משיקים כגון: Connected Car ו-Smart Energy, מעבר לייישום ב-Smart City.

מול זה, להערכת Analysys Mason, ההצלחה של טכנולוגיית NB-IoT (כתת מימוש של LPWA, מה שנעשה בעיקר ע"י חברות הסלולר) תלויה בעיקר (כמפורט כאן), בזמינות והקצאת ספקטרום, שמהווה עדיין מכשול לא פשוט במדינות רבות בעולם. יחד עם זאת, אם בעיות הקצאת הספקטרום תיפתרנה, זו טכנולוגיה בהחלט אטרקטיבית, שתתחרה "ראש בראש" עם LPWA שממומש בתדרים החופשיים. 

ההבדלים בין הטכנולוגיות מבחינת כיסוי שטח ורוחבי פס מודגמים בתצלום הבא:
טכנולוגיות IoT

מה זה אומר לגבינו? במאמר "מי אמור לספק שירותי "עיר חכמה" בישראל? כרגע, רק לא חברות הסלולר" ציינתי, שהטכנולוגיות הקיימות בעולם לא מוכרות בישראל, בגלל הפיגור של הרגולטורים וחברות התקשורת (בדגש על חברות הסלולר) בתחום ה-IoT. חברות ההסלולר רק "מוכרות" (למי שמוכן להקשיב להן), טכנולוגיות ישנות ביותר במסווה של חדשות. כל מי שמשקיע מכספו ומזמנו על הכיוון הזה (מה שמציעות כרגע התברות פלאפון וסלקום) פשוט שם כסף "על קרן הצבי". 

במקביל, אינטל מודם אינטל דור 5משיקה את מודם דור 5 הראשון מתוצרתה במהירות של מעל 1 גיגה-ביט לשניה (בתמונה משמאל, המפרט - כאן).

לדברי אינטל, עד 2020 יהיו בעולם 50 מיליארד המכשירים, שיחוברו לאינטרנט ו-47% מהתקשורת תהיה בין מכונות למכונות - ולא בין בני אדם עם מכשירי סמארטפון. מנכ"ל אינטל, בריאן קרזניץ': "הגיע הזמן לשים את הסמארטפון בצד".
 
מודם המסוגל להעביר נתונים במהירות כזו צפוי להאיץ את הפיתוח של מכונות אוטונומיות, בתים ובניינים חכמים, מערכות לערים חכמות, יישומי ענן מתקדמים ושימושים תעשייתיים שונים במערכות תשתית בריאות ועוד.

המודםIntel XMM 7560  מיוצר בטכנולוגיית ייצור 14 ננו-מטר. זוהי גם הפעם הראשונה, שאינטל מייצרת מודם בעצמה במפעליה (עד כה המודמים יוצרו ע"י חברות אחרות). המודם יתמוך ב-35 תדרי LTE וצפוי להיות זמין במהלך המחצית השנייה של השנה.
  
בריאן קרזניץ': "דור 4 היה לסמארטפונים; דור 5 מבשר על עידן המכונות - IoT. זוהי קריאת השכמה. הגיע העת להניח את הסמארטפון בצד; הדור החמישי יחולל את המהפכה התעשייתית הרביעית".
 
איישה אוונס, סגנית נשיא ומנהלת של קבוצת התקשורת וההתקנים של אינטל: "דור 2 הציג לעולם את התקשורת הסלולרית. דור 3 חשף לראשונה את מהפיכה האפליקציות והדאטה. דור 4 סיפק מהירויות אינטרנט מהירות לסמארטפונים. דור 5 צפוי לחולל מהפיכה מידע עצומה וייושם במקומות חדשים כמו המודם ברכבים אוטונומיים, מכונות תעשייתיות, בתי חולים, מכונות ה'מדברות' אחת עם השנייה ועוד. המובייל הוא הרבה מעבר לסמארטפונים.
 
דור 5 כבר קורה עכשיו - ברשתות התקשורת, בענן ובמוצרי הקצה. עפ"י נתוני אינטל, 47% מהתקשורת תהיה בין מכונות למכונות ולא בין בני אדם עם מכשירי סמארטפון. באינטל חישבו, שב-2020 משתמש אינטרנט ממוצע יפיק 1.5 ג'יגהבייט של מידע ליום; רכב אוטונומי יפיק 4,000 ג'יגהבייט ליום; 'מטוסים חכמים' יפיקו 20 אלף ג'יגהבייט ליום ו'מפעלים חכמים' - 1 מיליון ג'יגהבייט ליום".
 
אינטל דיווחה, שבשנה החולפת היא ביצעה ניסויים ושיתופי פעולה בדור 5 עם ענקיות תקשורת כגון NTT דוקומו, SKT, ורייזון, LG, AT&T, ZTE, אריקסון, ספרינט, וודאפון, טלפוניקה ועוד. במקביל, הודיעה אינטל, שתחל בניסויים בדור 5 גם עם נוקיה בארה"ב ופינלנד. שום מפעיל תקשורת ישראלי לא נמצא ברשימה הזו (ולא במקרה). 
 
IOT



 
 
Bookmark and Share