Telecom News - חבילות תקשורת של קו תקשורת, ספק אינטרנט ושיחות - האם זה כלכלי לעסק?

חבילות תקשורת של קו תקשורת, ספק אינטרנט ושיחות - האם זה כלכלי לעסק?

דף הבית >> חדשות לארגונים ולעסקים >> חבילות תקשורת של קו תקשורת, ספק אינטרנט ושיחות - האם זה כלכלי לעסק?
חבילות תקשורת של קו תקשורת, ספק אינטרנט ושיחות - האם זה כלכלי לעסק?
מאת: מיכאל פנחס, 30.4.17, 14:28מיכאל פנחס
 
עסקים ברמת ה- SMB וה-SME מוצפים בהצעות לשירותי תקשורת מתקדמים. אילו חבילות שירותים משולבים לעסקים כדאי לבחור וממי? האם זה בכלל כדאי כלכלית?
 
בתחום עולם שירותי התקשורת יש כיום תחרות מאוד עזה. עסקים ומשרדים מוצפים בהצעות לחבילות תקשורת המשלבות קו תקשורת, ספק אינטרנט ושיחות (טלפוניה), בעיקר מ-4 קבוצות התקשורת הגדולות: בזק, הוט, סלקום ופרטנר, וגם מספקים חלופיים דוגמת בינת עסקים ומיקרוסופט.
 
עסקים קטנים רבים מתפתים למבצעים של "שוק סיטונאי" מספקי האינטרנט (ISP) הרבים הקיימים בשוק, בגלל שרמת המחירים של "חבילה משולבת" מה-ISP נעה בין 80 ₪ ל-110 ₪ לחודש, לחיבור של 100 מגה על תשתית רשת בזק (הוט עדיין לא מצויה ב"שוק הסיטונאי"). העסקים הללו סבורים, שבכך הם ישיגו "חיסכון בהוצאות התקשורת".
 
אולם, בעלי העסקים מגלים חיש מהר, שמדובר בשירות לא איכותי (לא ברמת השירות ולא ברמת החיבור) וששירות זה מיועד רק ללקוחות פרטיים, עם דרישות מאוד מינימליות וצנועות מהחיבור שלהם לאינטרנט. למעשה, החיבור של 100 מגה הוא בקושי 60 מגה והוא גם לא יציב ולא מתאים בכלל לצרכים עסקיים והשימוש בו לצרכי טלפוניה (ב-VoIP) הוא בגדר סיוט מתמשך.
 
גם השירות המתחרה, שמכונה בשם "באנדל הפוך" מבזק (כלומר: שבזק מספקת את הכל, כולל חשבונית אחת על שירותי תשתית + ISP), אינו מתאים לעסקים ואינו מתאים לשימוש לצרכי טלפוניה עסקית. אם כי רמת השירות כאן טובה בהרבה, ממה שיש בשירותי "השוק הסיטונאי".
 
בגלל הרגולציה החמורה המוטלת עדיין על בזק, כל החבילות של בזק הן "פריקות". דהיינו: כל רכיב בחבילה יכול להירכש בנפרד ובאותו מחיר. המשמעות: אין שום יתרון כלכלי ברכישת החבילה המשולבת. היתרון היחיד הוא בתחום הנהלת החשבונות: הלקוח מקבל חשבונית אחת עבור כל השירותים, במקום חשבוניות נפרדות על כל שירות. בנוסף, בגלל הרגולציה, כללי "ההפרדה המבנית" אוסרים על בזק לספק שירות גלישה באינטרנט (את הגלישה מספקת למשל בזק בינלאומי). מכאן, שעד שלא תוסרנה המגבלות הרגולטוריות מעל בזק, אין כל משמעות כלכלית לחבילות המשולבות של בזק.
 
חברת IBC (עם שם המותג Unlimited), שהייתה אמורה לספק תחרות בתחום הקווי, עם חיבורי סיבים, נמצאת כיום במצב קשה ומחפשת קונה, כך שאינה רלבנטית כיום לשוק העסקי.
 
קבוצת הוט עדיין אינה מצויה ב"שוק הסיטונאי", או ב"באנדל הפוך" כמו בזק ולא ברור מתי הוט תהיה בהסדרים הללו. אולם, להוט יש כמה הצעות די טובות לעסקים, מה שאין לבזק, למשל חיבור של 500 מגה בחברת הוט (ו-10 מגה בערוץ העולה) בשילוב עם הוט-נט. יש להוט בתחום הזה גם חבילות משולבות אינטרנט עם טלפוניה, חבילות די אטרקטיביות. כך, שבכל מקרה, מומלץ לבחון את החלופה של הוט, מול כל הצעה אחרת.
 
אילו חלופות יש בחבילות המשלבות קו תקשורת + ספק אינטרנט + שיחות טלפוניה?
בתחום הזה של חבילות תקשורת משולבות יש מיעוט פתרונות (בגלל שבזק אינה יכולה לספק חבילות מלאות כאלו), במגוון מחירים, בהתאם לצרכים של כל עסק ובכלל זה בשיטות החיבור העסקיות הבאות:
 
1. חיבורים עסקיים וירטואליים (MPLS) עם קצב מובטח אצל ספקי התקשורת, בעיקר הוותיקים. אלה החיבורים המומלצים יותר ופופולריים לחיבור עסקים מרמת ה-SMB עד רמת ה-SME לאינטרנט. כאן מדובר במגוון ספקים מובילים, החל מ"אינטרנט בינת עסקים", דרך בזק בינלאומי, הוט, וכלה בסלקום ובפרטנר. המחירים כאן מגוונים ונוחים ותלויים ברוחבי הפס, רמת איכות התקשורת וכמות השירותים, שהלקוח בוחר.
 
2. תצורה פופולרית נוספת מומלצת לעסקים ברמת ה-SMB וה-SME היא של IPVPN, ברוחבי פס של 1 מגה עד 4 ג'יגה (בד"כ החיבורים לא סימטריים), במחירים נוחים יותר מחיבורי מטרו-אתרנט (שמאוד יקרים), עם מגוון רחב יותר של רמות איכות ומחירים, שנעים בין מאות ₪ לאלפי ₪, תלוי ברוחבי הפס ובאיכות המובטחת. בזק עסקים היא מובילת שוק בתחום הזה. יש תצורות נוספות בהתאם לצרכים ספציפיים, החל מחיבורי נל"ן, חיבורי מולטימדיה ועוד.
 
3. חיבורים מסוג All-In-Box (למשל בבזק ובהוט) המשלבים נתב של אינטרנט וטלפוניה במערכת אחת (לרבות שירותי אבטחה) ועוד. החיבורים כאן משתנים לפי ספק התשתיות והטכנולוגיה המסופקת מהנתב.
 
4. חיבורי פס רחב סלולריים. קיימים אצל ספקי הסלולר הגדולים, גם בשילוב נתב מקומי לצרכי גיבוי לחיבורים הקוויים הנמצאים בעסק (תצורה מאוד פופולרית לעסקים המעוניינים בשרידות מלאה של החיבורים שלהם לאינטרנט. כך, שאם החיבור הקווי נופל, החיבור עובר אוטומטית לרשת הסלולר).
 
האם פתרון All-In-Box בחבילות תקשורת המשלבות קו תקשורת, ספק אינטרנט ושיחות – הוא כלכלי לעסק?
לא מדובר כאן בפתרון אחד. המדובר בפתרון שמסופק ב-4 תצורות שונות לגמרי:
  1. All-In-Box של הוט מסופק עם נתב של אודיוקודס בחיבור של 100 מגה סימטרי על חיבור סיב אופטי, אבל הטלפוניה לנתב מסופקת בחיבור מקבילי של PRI למרכזיה, שהעסק צריך להחזיק בנפרד אצלו, עם ניהול כל המערכת בענן של הוט.
  2. One Box 365 עם נתב של אודיוקודס וחבילת אופיס 365 של מיקרוסופט, בחיבור לענן של מיקרוסופט Azure והטלפוניה היא של סקייפ לעסקים. החיבור לענן תלוי ברצון של העסק (מומלץ IPVPN, כמוזכר לעיל).
  3. Boffice של בזק, על בסיס נתב של אודיוקודס בחיבור לא סימטרי של 40 מגה על הרשת של בזק עם טלפוניה וירטואלית מסוג IP-Centrex של בזק.
  4. שירות "מרכזיה בענן ואינטרנט" של בינת עסקים. אין כאן נתב אצל הלקוח, כי הכל בענן של בינת עם השירותים הטלפוניים על בסיס המערכת של סיסקו. תשתית החיבור לענן היא של Unlimited או של בינת – Biz-Net (כלומר: על הרשת של בזק), ברוחבי פס של 40 עד 50 מגה לא סימטרי.
אי אפשר להשוות בין כל 4 התצורות הללו, כי כל אחת מסופקת ברוחבי פס שונים ומספקת שירותים שונים. אולם, אפשר לנתח יתרונות וחסרונות של כל שירות.
 
השירות של הוט All-In-Box הוא על בסיס טכנולוגיות העבר, דהיינו: מרכזיה פיזית, שהעסק מחזיק בתשלום נפרד אצלו בעסק, עם חיבור PRI להוט. גישה מיושנת ביותר ולא זולה.
 
בבזק בשירות Boffice אין מרכזיה בעסק אלא נעשה שימוש במרכזיה וירטואלית בגישת ה-IP-Centrex. זו גם כן גישה די מיושנת ולא זולה. החיבור של 40 או 50 מגה לא סימטרי על רשת ה-DSL של בזק גם הוא מאוד מיושן וחלש.
 
בשירותי One Box 365 של מיקרוסופט ואודיוקודס ו"מרכזיה בענן ואינטרנט" של בינת עסקים, השירות הטלפוני הוא לגמרי בענן (בענן של מיקרוסופט ובענן של בינת, בהתאמה). כך, שניתן להזמין את השירות בכל אחד מהעננים של מיקרוסופט בארץ או בעולם או בענן של בינת בישראל. השירותים הללו (בגלל שהם בענן) הם גם האופציה הזולה ביותר והמשתלמת ביותר כרגע לעסקים.
 
לכן, לחלק מהלקוחות העסקיים, שירותי One Box 365 והשירות של "בינת עסקים" יהיו כנראה אטרקטיביים, אם העסקים הללו מתעקשים לקבל חבילות תקשורת המשלבות קו תקשורת, ספק אינטרנט ושיחות, בחשבון אחד ובמעטפת שירות אחת. השירות בענן הוא השירות היחיד המתאים לעסקים בכל סדר גודל, עד 5,000 משתמשים (לדוגמה: יש לאודיוקודס 3 סוגי נתבים: האחד לעד 200 משתמשים, השני לעד 500 משתמשים והשלישי לעד 5,000 משתמשים). מדובר בפתרון קל מאוד להתקנה, קל לתפעול והכל במעטפת ניהולית אחת בקופסה אחת.
 
הפתרון של One Box 365 הוא למעשה פתרון היברידי כולל, שמספק את כל הנדרש (תוכנה, חומרה ושירותים), כדי לספק כל צורך קיים ועתידי בתחום התקשורת של העסק או הארגון, בכל סדר גודל ולכל צורך.
 
מול זה אפשר לבחון את השירות של בינת עסקים, שמציעה מגוון רחב ביותר של שירותים ותשתיות מבוססי ענן, מה שאין לרוב מתחרותיה.
 
אולם, בגלל האמינות ורמת השירות של בזק, רבים בשוק העסקי בוחרים בבזק, למרות שאינה מספקת פתרון אטרקטיבי ומיטבי. במצב הנוכחי בשוק, גם הפתרון המשולב של החברה המתחרה הוט All-In-box הוא מאוד בעייתי ואינו מספיק אטרקטיבי, למרות שתי הורדות המחירים, שנעשו בפתרון הזה בשנים האחרונות ע"י הוט.
 
טיפ לשירותי תקשורת מסוג של חבילות תקשורת משולבות
רצוי לבחון את הפתרונות של חבילות תקשורת משולבות, מול הפתרונות המתחרים, שאינם של חבילות משולבות עם טלפוניה, במיוחד של: הוט (במיוחד את החיבור העסקי של 500 מגה), סלקום, Triple C, תדיראן טלקום (Aeonix) ופרטנר, כדי לקבל החלטה מושכלת.
 
הכוח נמצא כיום בידי הלקוחות ויש לנצל את התחרות בשוק להשגת הפתרון המתאים ביותר לצרכי העסק ולתקציביו. חבילה משולבת הכוללת הכל, עדיין אינה הפתרון המתאים לכל עסק, בגלל מגבלות הרגולציה.
 
שורה תחתונה בתחום חבילות תקשורת המשלבות קו תקשורת, ספק אינטרנט ושיחות:
לפני שבוחרים בפתרון כלשהו, יש להתייעץ ולבצע ניתוח מלא של צרכי העסק, הערכת הצרכים העתידיים של העסק, התחשבות בהשקעה האפשרית ותיחור מקצועי בין ספקים.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, אפריל 2017.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים
 
חבילה משולבת



 
 
Bookmark and Share