Telecom News - גיבוי בענן לעסקים –כל מה שחשוב לדעת לפני בחירת ספק

גיבוי בענן לעסקים –כל מה שחשוב לדעת לפני בחירת ספק

דף הבית >> שירותי עננים ואחסון מידע >> גיבוי בענן לעסקים –כל מה שחשוב לדעת לפני בחירת ספק
גיבוי בענן לעסקים –כל מה שחשוב לדעת לפני בחירת ספק
מאת: מיכאל פנחס, 23.5.17, 15:40מיכאל פנחס
 
למי מתאים גיבוי בענן? מהם יתרונות הגיבוי בענן? מהם השיקולים בבחירת ספק גיבוי ענן? מי מספק בארץ שירותי גיבוי בענן?
 
ככל שהטכנולוגיה מתקדמת ומתפתחת, חיינו הופכים יותר ויותר לתלויים בה. אנו מנהלים אותם על גביי הרשת המחשבים שלנו. כחלק מכך עולה חשיבותו של נושא הגיבוי. כאשר מידע חשוב הופך להיות מתועד באופן וירטואלי ודיגיטלי, אנו חייבים ליצור לו גיבוי, שיהווה עותק במידה והמידע יימחק מסיבה כלשהי.
 
בעבר, היה נהוג לשמור גיבויים על גביי מדיה קשיחה, אך הבעייתיות בכך היא, שגם המדיה הקשיחה עלולה להינזק וכך גם הגיבוי שלנו ייעלם.
 
כיום, בעידן שבו ניתן לגבות מידע בענן, כלומר באופן וירטואלי על גבי שרת מרוחק ב-Data Center המנוהל ע"י ספק שירותים מקצועי וגדול, הגיבוי פשוט יותר ונוח יותר.
 
גיבוי בענן לעסקים – למי זה מתאים?
נושא הגיבוי הופך לנושא חשוב ביותר כשמדובר בעסקים כלכליים, משום שהמידע של העסק הוא קריטי עבור המשך התנהלותו באופן תקין. כל עסק מחזיק במידע חיוני כמו לדוגמא פרטי הלקוחות והספקים, חוזים, תכניות עסקיות ועוד. לא נרצה שמידע זה ייעלם, משום שלרוב ייקח לנו שנים לאגור אותו מחדש. בדיוק לצורך זה קיים גיבוי בענן, שמאפשר לנו להבטיח את קיומו של המידע שלנו גם במידה וייעלם מסיבה כלשהי מהמחשבים והמערכות מידע שלנו.
 
גיבוי בענן מתאים (מעצם תפקידו) לארגונים ובתי העסק הנסמכים על מאגר מידע ממוחשב. אין זה משנה אם הם ממוקדי טכנולוגיה בצורה חלקית, או נשענים על מדיה דיגיטלית מכל סוג שהוא בלבד.
 
המשתמע מכך הוא, שרובם המכריע של בתי העסק בעולם ובישראל כיום, ייצאו נשכרים משירות גיבוי בענן, במידה והם:
1. מחפשים פתרון יעיל לנושא ההמשכיות העסקית שלהם (BCP) ומבקשים להתכונן מראש לכל מקרה של סיכון אפשרי למאגר המידע שלהם.
2. שואפים להתמקד בתהליכי הליבה שלהם ולהשאיר למקצוענים  את “כאב הראש” הטכנולוגי הכרוך בניהול הגיבויים.
3. מבקשים לחסוך משאבים אבל רוצים (או מחויבים) להישאר מעודכנים טכנולוגית, תוך שימוש בתשתית ייעודית המתאימה לצרכיהם באופן מדויק.
 
מהם יתרונות גיבוי בענן לעסקים?
פתרון הגיבוי בענן הוא פתרון גיבוי פשוט ויעיל להפעלה, שמתבצע ישירות מתוך פורטל הגישה של הלקוח בדפדפן או בפורטל פרטי של הלקוח, שהספק מספק לו בשירות בענן. פתרון גיבוי זה מאפשר גיבוי מאגר נתונים מתוך השרתים המקומיים המצויים בבעלות הלקוח, או גיבוי אל שרתי ה-Datacenter של הענן, מתוך פלטפורמת הענן בה משתמש הלקוח כתשתית למאגר המידע שלו.
 
הפתרון של גיבוי בענן תומך בכל מערכות ההפעלה, ומוצע ברמות שירות שונים ובמחירים שונים, בהם כלולים בין היתר:
  • תמיכה בפלטפורמות IaaS (פרטיות, פומביות או אירוח).
  • ניטור עומס עבודה בלתי צפוי ואיזו עומסים.
  • "גיבוי חם" או אחר לפי בחירת הלקוח.
  • נגישות קלה אל שרתי הלקוח ויכולת אחזור מהירה בכל נקודת זמן.
  • גיבוי משני בתדירות הנקבעת מראש, כולל גיבויים הנשמרים במקומות נוספים בענן, ליתר ביטחון.
  • שקיפות מידע טכני וסטאטוס עבודה בכל זמן נתון ובגישה נוחה למשתמש.
  • אפשרות בחירה בין גיבוי קבצים או תיקיות שלמות לנוחות הלקוח.
  • דו”חות עבודה שונים (שיחזור, גיבוי, סיכום וכד').
גיבוי בענן מעניק לעסקים פתרון למספר גדול של נושאים לגביהם קיימת התלבטות ויתרונותיו רבים:

1. פטור מהשקעה בתשתיות, עובדים מקצועיים ומחלקות IT וחסכון עצום בזמן, כסף ומשאבים נוספים.
2. פטור מהצורך בשדרוג, עדכון, החלפת רכיבים, הרחבות ובדיקה של התשתית הקיימת, שמטרתם להתאימה לסטנדרטים הבינלאומיים המשתנים במהירות.
3. מענה לדאגה הקשורה לנזק ואובדן למאגר הנתונים יקר הערך של העסק. דאגה זו נפתרת על-ידי העתקה (גיבוי) של מאגר הנתונים בצורה רציפה משרתיו של העסק אל פלטפורמת הענן של הספקית או על-ידי כתיבת הנתונים ישירות אל פלטפורמת הענן, כשבמקביל, מגובים הנתונים שוב וברציפות לשרתי הספקית.
4. פתרון לנושא ההמשכיות העסקית של העסק (BCP) והמהירות בה יוכל להתאושש מאסון טכנולוגי אפשרי (DRP).
5. קלות ומהירות של נגישות פנים ארגונית (מחלקותיו, סניפיו ועובדיו השונים של הארגון), שמאפשרת שקיפות מידע ורמת עדכון גבוהה.
6. גישה רציפה חוץ-ארגונית דו-כיוונית של מורשי כניסה למערכת (משקיעים, בעלי מניות, ספקיו ושותפיו העסקיים של הארגון), שמאפשרת שקיפות מידע ורמת עדכון עסקית גבוהה.
 
השיקולים בבחירת ספק גיבוי בענן יורכבו מהפרמטרים הבאים:
  • מה תצורת הגיבוי המבוקשת בענן: PaaS, IaaS או SaaS. יש עלויות שונות לכל תצורה ומימוש שונה. אם בעל העסק או מי שאחראי עם נושא הגיבויים בעסק לא מבין את המונחים הללו, מוטב שיתייעץ עם מי שכן מבין.
  • האם יש חשיבות שהענן יימצא בישראל אם לאו? לא כל העננים העולמיים יש להם נוכחות פיזית בישראל. למשל לגוגל ולאמזון אין נוכחות פיזית של ענן בישראל, אבל זה לא מפריע בכלל ללקוחות רבים במגזר העסקי בישראל (בדומה לנעשה בעולם), לבחור בשירותים של אמזון - AWS.
  • מהירות היישום, רמת והיקף התמיכה בשירות.
  • האם הגיבוי בענן מגבה את כל סוגי האפליקציות העסקיות של עסק ואת כל המידע שהן מפיקות? אם לא, מה נדרש לעשות כדי לגבות אפליקציות ייחודיות?
  • מה תחזית גידול הביקושים לשירותי גיבוי בענן. האם יהיו עוד סניפים לעסק, שייעשה בהם גבוי לענן, והיכן הם ימוקמו?
  • האם יש צורך בעוד שירותים מספק הענן (כולל: איזון עומסים, שירותיDR  ו-BCP, הפעלת אפליקציות, שירותי ניתוב, שירותי BI ו-Big-Data, חיבור מצלמות אבטחה, חיבור שירותיIoT, שירותי אבטחה והגנת סייבר, פיתוח אפליקציות ושירותים וכיו"ב)?
מי מספק שירותי גיבוי ענן לעסקים בישראל?
מבין ספקי שירותי הענן המובלים בעולם, שמספקים גם שירותי גיבוי בענן לעסקים מכל סדר גודל גם בישראל, ניתן למנות בשורה הראשונה את העננים של: מיקרוסופט Azure, גוגל Cloud ו-Amazon AWS.
 
יש בישראל עוד פתרונות רבים ובכללם: שירותי הגיבוי בענן של בזק, שירותי גיבוי אצל כל האינטגרטורים הגדולים (בינת, טלדור, תים, נס טכנולוגיות, טריפל-סי וכיו"ב), שירותי חברת CTERA הישראלית (שמופעלים גם בבזק), שירותי הגיבוי ושירותי הענן של הספקית הבינלאומית Dimension Data המיושמת ב-Med-1, שירותי הענן של IBM, שירותי הגיבוי בכמה עננים ובהם סיסקו ורקספייס בבזק בינלאומי ועוד.
 
בישראל, המובילים את שוק שירותי ענן וגיבוי בענן הם: אמזון-AWS, בזק בינלאומי, בזק עסקים, בינת עסקים ומיקרוסופט Azure (אצל כמה ספקים מקומיים דוגמת טריפל-סי, הוט ועוד). יחד עם זאת, השוק תחרותי ויש הצעות לא פחות מעניינות ואטרקטיביות אצל הספקים המתחרים.
 
טיפ בתחום גיבוי בענן לעסקים
יש לקחת בחשבון, שכדי לקבל "איכות שירות" ו"איכות עבודה" בפתרונות גיבוי בענן ציבורי מכל סוג, צריך גם חיבור תקשורת איכותי (קו עם SLA), במסגרת חבילת תקשורת מתאימה לענן (דוגמת IPVPN), ולא חיבור לאינטרנט בגישת ה-Best Efforts, שיש כיום בחיבורים הפרטיים לאינטרנט (לרבות ב"שוק הסיטונאי"), מה שחלק מהעסקים מיישמים אצלם (כדי לחסוך בהוצאות התקשורת לאינטרנט).
 
שורה תחתונה בתחום גיבוי בענן לעסקים:
הפתרון של גיבוי בענן לעסקים זוכה כיום להצלחה רבה בשוק העולמי וגם בישראל. זאת, בגלל ההיקף הרחב של היכולות, שבעל העסק מקבל בחבילה אחת מקיפה, שתומכת באופן מלא בכל צרכיו. השוק רווי מתחרים והכוח נמצא די הלקוחות העסקיים.


מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, מאי 2017.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים
 
גיבוי בענן



 
 
Bookmark and Share