Telecom News - "לא דור 5 ולא נעליים" - למה צריך לעבוד בעיניים על הציבור שלא מבין בתחום?

"לא דור 5 ולא נעליים" - למה צריך לעבוד בעיניים על הציבור שלא מבין בתחום?

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> "לא דור 5 ולא נעליים" - למה צריך לעבוד בעיניים על הציבור שלא מבין בתחום?
ניתוח למה פלאפון יצאה לפתע בהצהרה: "​לקראת דור 5: פלאפון ערכה היום ניסוי ראשון מסוגו בישראל שבמסגרתו הודגמה מהירות הורדה ברשת הסלולרית של עד Gbps 1". זאת, בזמן שאין כאן שום דבר חדש וזה גם לא "בדרך לדור 5", כי אפילו דור 4 מלא אין לפלאפון. 
מאת: אבי וייס, 16.3.17, 11:27מנכ"ל פלאפון

השבוע פרסמנו כלשונה את ההודעה של חברת פלאפון תחת הכותרת: "לקראת דור 5: פלאפון ערכה היום ניסוי ראשון מסוגו בישראל". ההודעה הזו פורסמה בכל כלי התקשורת, אולם, בסוף הכתבה באתר זה ציינו, שניתוח של ההודעה יבוצע במאמר נפרד.

למה? כי כל ההודעה הזו נראתה לי הזויה וספין אחד ענק, מהמילה הראשונה ועד האחרונה שבה.

מדוע? מפני שאני אישית הייתי בשנה החולפת נוכח בכמה ניסויים טכנולוגיים של LTE-A Pro (טכנולוגיה המכונה גם בשם דור 4.5), שזה מה שנעשה בניסוי של פלאפון, ואף השתתפתי בכמה הדגמות של דור 5 - 5G (כאן בישראל), מה שפלאפון לא עשתה. דור 5 שונה לחלוטין מדור 4.5 וזה ממש לא אותו דבר, בשום מובן. 

באחת ההדגמות והניסויים, שנעשו בישראל, שהדגימו יפה את ההבדלים הטכנולוגיים והמעשיים בין LTE-Advanced ל-5G, אף קיבלתי רשות לצלם את ההדגמות הללו בניסוי של 5G, לראיין את מי שביצע את ההדגמות הללו ולהביא לקוראים את כל המסמכים הטכניים והשיווקיים הקשורים בהדגמות הללו. כך עשיתי ופרסמתי זאת ב-2 כתבות מפורטות ביותר (כאן וכאן). אני חוזר ומדגיש, אלה לא היו הניסויים היחידים, שנעשו בישראל בדרך ל-5G, כולל 5G.

יתרה מכך, הניסויים על הטכנולוגיה, שפלאפון כביכול עשתה "ניסוי ראשון" שלה בישראל (מה שלא נכון עובדתית), כבר בוצעו בכל רחבי העולם בסוף 2015 (התקן אושר ב-2015) ואף פרסמנו על כך מאמר מקצועי מקיף (כאן) בתחילת 2016, לאחר שהטכנולוגיה הזו החלה להיות מיושמת ברחבי העולם. מאז, העולם הטכנולוגי מתקדם ל-Gigabit LTE, שאלה פיתוחים חדשים ומלהיבים מעבר לתקן של דור 4.5, בעיקר לחיבור הסלולר עם WiFi, לצרכי IoT \ "עיר חכמה" ושירותים נוספים דוגמת טלוויזיה ניידת \ VR & 3D (פרטים נוספים על Gigabit LTE בלינקים בתחתית הכתבה). 

במהלך 2016, חברות סלולר בכל רחבי העולם החלו ליישם LTE-A Pro עם יכולת להגיע עד ל-1 גיגה בערוץ היורד, ופרסמנו על ההתקדמות הזו כמה פעמים ובהרחבה, למשל כאן, מאמר הכולל נתוני מחצית 2016. בתחתית המאמר יש נתונים עדכניים על ההתפתחות הזו ולאן השוק הסלולרי הולך, נכון לתחילת 2017.

כלומר: אין כיום בכלל צורך לבצע ניסויים ל-LTE-A Pro כמו שעשתה פלאפון, כי זו כבר טכנולוגיה מבצעית ובשלה מזה יותר משנה וחצי וגם משווקת מסחרית בעולם ברשתות סלולר ללקוחות רבים מזה קרוב לשנה. 

נכון לתחילת מרץ 2017, יש בעולם 174 מפעילי סלולר המספקים שירותי LTE-A ב-91 מדינות ו-17 מפעילי סלולר המספקים שירותי LTE-A Pro מסחריים ב-14 מדינות (למשל 3 מפעילי הסלולר הגדולים בטורקיה), לעשרות מיליוני לקוחות. כבר בסוף 2016 היו בעולם 16.5 מיליון לקוחות משלמים, שהשתמשו כבר בשירותי דור 4.5, אצל ספקי הסלולר המובילים בעולם (כמובן, לא בישראל). העולם הרחב רץ מהר קדימה

בהודעה של פלאפון היו עוד בעיות קשות ולכן שלחתי ביום 13.3.17 את השאלות הבאות לפלאפון:
"אשמח לקבל התייחסות ל-3 השאלות הבאות:
1. נכתב, שהניסוי בוצע באישור משרד התקשורת. באתר משרד התקשורת אין שום רמז לדבר כזה והאם זה תואם את מסמך המדיניות למתן אישורים לניסויים טכנולוגיים או ניסויים שיווקיים ובהתאמה לתקנות התקשורת ולאגרות הקשורות באישור לניסוי. היכן האישור הזה?
2. באילו תדרים נערך הניסוי?
3. למה מדובר כאן בדור 5, כאשר Carrier Aggregation עם 1 גיגה בערוץ היורד זה LTE-A Pro?"

תגובה לא הצלחתי לקבל, לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תשובה, אעדכן בהתאם.

במקביל, שלחתי את השאלה הבאה למשרד התקשורת:
"פלאפון בהודעתה טוענת, שאת הניסוי ערכה באישור משרד התקשורת.
בהמשך לשאלותיי לפלאפון, לא הצלחתי למצא באיזה מקום באתר המשרד את האישור הזה. היכן אישור משרד התקשורת?"

תגובה לא הצלחתי לקבל, לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תשובה, אעדכן בהתאם.

למה לא קיבלתי תגובותשלמה פילבר מפלאפון וממשרד התקשורת? זה די ברור:
  • לא בוצע שום הליך חוקי של מתן אישור לפלאפון לקיים "ניסוי טכנולוגי", ככתוב בחוק, בתקנות, בנהלים ובמסמכי המדיניות של משרד התקשורת. זה חלק מההפקרות המוחלטת השוררת במשרד התקשורת הישראלי, מאז תחילת הקדנציה של שלמה פילבר (בתמונה משמאל) כמנכ"ל, מצב בו כיבוד החוק זה בע"מ (בעירבון מוגבל...). כך, גם ניתנו על ידו האישורים ל-PHI (רשת פרטנר הוט-מובייל) ליישם LTE-A. כך, הוט החלה ב-OTT על רשת בזק ללא רישיון וכך הלאה, הלאה והלאה. זלזול בחוק בהיקפים הולכים וגדלים מחודש לחודש. 
  • ההודעה של פלאפון נועדה לצורך אחד בלבד: לטשטש את המציאות, שלפיה לפלאפון אין אפילו דור רביעי - LTE מלא (לא בפריסת הרשת ולא בהיקף התדרים) והיא נמצאת בפיגור ענק גם מול PHI (פרטנר-הוט-מובייל) וגם בקרוב מול סלקום, שתקבל את התדרים של גולן טלקום ומרתון, במסגרת "שת"פ אנטנות", שהיא חתמה עם החברות הללו (ההסכם עם גולן טלקום כבר עבר אישור של הממונה על ההגבלים העסקיים, כמנותח כאן, וממתין לאישור של משרד התקשורת). כך, גם סלקום תוכל בקרוב לספק LTE-A, כמו PHI, ללקוחותיה. 
  • ההודעה של פלאפון (כאן), היא בדיוק כמו הבדיחה של סלקום מלפני כשנתיים וחצי, שיש לה דור 4.5 בסלולר (סלקום קראה לדור טכנולוגי זה בכל שלטי החוצות, שפרסה ברחבי הארץ ובפרסומים שלה: LTE-Advanced בלי Pro) והיא הייתה צריכה להסביר בבית המשפט המחוזי בת"א, למה היא הטעתה את הציבור... מאז, סלקום העלימה כל זכר לעניין הזה, כי היא למדה "דרך הרגליים", שלא כדאי לה "לעבוד בעיניים" בצורה כל כך פומבית על הציבור, בנושאים טכנולוגיים שקל להוכיח שהם ספין אחד גדול. פלאפון כנראה לא למדה עדיין את הלקח הזה
5G

 
תחזית Rethink Technology Research לגבי התפתחות טכנולוגיות רשתות הסלולר בעולם לכיוון HetNet, מונח שלא מוכר בישראל, בטח לא בפלאפון, מונח שמתחיל לתפוס תאוצה בעולם (בסינגפור למשל, זו כבר מציאות קיימת):
HETNET



 
 
Bookmark and Share