Telecom News - בתים ועסקים חכמים – האם לבחור במערכת פתוחה או במערכת סגורה?

בתים ועסקים חכמים – האם לבחור במערכת פתוחה או במערכת סגורה?

דף הבית >> תקנים חדשים >> בתים ועסקים חכמים – האם לבחור במערכת פתוחה או במערכת סגורה?
בתים ועסקים חכמים – האם לבחור במערכת פתוחה או במערכת סגורה?
מאת: מיכאל פנחס, 27.5.17, 15:10מיכאל פנחס
 
יש חברות מקומיות ומחו"ל המציעות טכנולוגיות של פתרונות "סגורים". כלומר, חייבים לקנות מהן את כל הרכיבים והשירות וחייבים לעולם להסתמך על היכולות שלהן. אולם, יש גם פתרונות "פתוחים". איך בוחרים פתרונות מתקדמים לבית ועסק חכם מבלי לפשוט את הרגל ולהיתקע ב"חתונה קתולית"?
 
השוק הגואה של בית ועסק חכם, שנמצא בתחילת דרכו בישראל (במקביל להתפשטות טכנולוגיות "עיר חכמה"), מבלבל את הלקוחות בישראל, משום שיש בשוק שפע של מוצרים ושירותים במחירים מאוד מגוונים.
 
הבעיה: חלק מהספקים מעוניינים "ללכוד" את הלקוחות בפתרונות קנייניים ובטכנולוגיות סגורות. כך, שהלקוחות יישארו כבולים אליהם לעד ב"חתונה קתולית".
 
אולם, יש בתחום גם טכנולוגיות, שהן תקן "חופשי" ופתוח, כמו ה-Z-Wave וה-WiFi לדוגמא, והמשמעות היא: יש תחרות חופשית והיצע גדול של מוצרים במחירים טובים, והרבה טכנולוגיה ויכולות, ואפשר להחליף ספק מבלי להחליף את התשתיות, כי התשתיות הן בתקן חופשי ופתוח, שכל אחד יכול לתמוך בו. בנוסף, תשתיות ומוצרים של ספק אחד תואמים תשתיות ומוצרים של ספק אחר, אם כולם עובדים לפי התקן הפתוח.
 
מהם היתרונות בשימוש במערכת פתוחה דוגמת Z-Wave?
בעבר הלא רחוק, פתרונות בית משרד חכם עלו בין עשרות אלפי ₪ למאות אלפי ₪ ודרשו מומחה להתקנה וחוזה תחזוקה שנתי יקר, עם חיבור לנצח לספק השירות. כל זה נחלת העבר. כיום, אפשר לרכוש למשל מבזק את הפתרון הבסיסי, ששמו Bhome ב-29.90 ₪ לחודש, או "עסק חכם" ב-99 ש"ח לחודש, ולקבל פתרון, שיכול להיות בסיס לחיבור כל דבר בבית (או בעסק), ליחידת הבסיס הנשלטת מהסמארטפון, ולהכניס, להחליף ולהוציא סנסורים בלי כל בעיה. גם ניתן לנטוש את בזק ולעבור לספק שירות אחר.
 
 איך זה נהיה כל כך פשוט וזול? הסוד טמון בטכנולוגיה, ששמה Z-Wave, שגם בזק אימצה אותה. בכל מקרה, אין צורך להיות תלויים בבזק או בכל ספק שירות אחר. זאת, מהסיבה הפשוטה: אפשר לרכוש ולהתקין את זה לבד או בסיוע מתקין מקצועי. זה קל ופשוט ומי שלא מתמצא בכלל בהתקנות של מכשירים אלקטרוניים יכול לבקש עזרה מחבר או בן משפחה או לשלם על שעת עבודה של חשמלאי.
 
מעבר לכך, ניתן יהיה בעתיד הקרוב להוסיף חיבורים לכל דבר, כולל שימוש ב"עוזר אישי" חכם, שמסייע בקול לבצע מטלות שונות, מפעיל את כל הסנסורים והמתגים הקיימים בבית או בעסק רק בפקודות קוליות ועונה על שאלות מכל סוג (דוגמת Amazon Echo Dot הנפוץ מאוד בארה"ב ובמדינות נוספות בעולם, שעובד כרגע רק באנגלית).
 
מה זה Z-Wave?
זה תקן אלחוטי לחיבור מכשירים בטווחים קצרים. השיטה הזו פותחה ע"י חברת הזנק דנית בשם Zen-Sys, שנרכשה ב-2008 ע"י חברת Sigma Designs ( חברה אמריקאית הנסחרת בבורסה. יש לה משרדים בישראל ברמת החייל עם מרכז פיתוח בישראל). החברה מייצרת כיום בבלעדיות את הטרנסיברים (המשדרים) של המערכת. בישראל, המשדרים הללו פועלים בתדר 916 מגהרץ (ולכן חשוב לראות, שכל מה שרוכשים ומתקינים פועל בתדר הזה).
 
רשת Z-Wave בודדת יכולה להכיל עד 232 אלמנטים, כאשר המרחק בין כל זוג יכול להגיע עד כ-30 מטר בקו-ראיה, דבר, שמספיק בהחלט לבית ולמשרד טיפוסי, גם אם יותקן סנסור בכל מוצר חשמלי ובכל שקע הקיים בבית או במשרד. הרכיבים פועלים בטופולוגית MESH (סריג), כלומר כל רכיב יודע לדבר עם הרכיב הבא. כך, שבעצם גם בית עם 5 קומות ושטח של 2 דונם, ניתן ליישם בו Z-Wave, כאשר במקרה הגרוע ביותר יותקן ממסר פשוט לשם הארכת הטווח לחיבור "קצה לקצה" של כל הסנסורים.
 
קבוצת חברות הנקראות Z-Wave Alliance התארגנה במטרה לייצר מוצרים תואמים, כדי שיוכלו "לדבר זה עם זה". הקבוצה כוללת למעלה מ-450 חברות וקיימים למעלה מ-1,750 מוצרים תואמים בשוק. היתרון הגדול של טכנולוגיית Z-wave הוא, שניתן לחבר אותה בקלות לענן דרך רשת האינטרנט ולהפעיל אותה מרחוק באפליקציות סלולריות, שניתן להתקין ולהפעיל בכל סמארטפון הנמצא כיום בשוק.
 
הדבר הכי חשוב בתקן הפתוח: היכולת של הרכיבים בתקן Z-Wave "לדבר אחד עם השני". מוצר של חברה אחת – ידבר עם המוצר של החברה השנייה. כל עוד הבקר של העסק מספיק חכם כדי להבין מה המוצרים יכולים לעשות, ניתן לחבר כל רכיב למערכת ולשמור על תחרותיות גבוהה ומחירים טובים – לנו הצרכנים.
 
למי מתאים היישום של בתים ועסקים חכמים במוצרי Z-Wave?
התשובה: לכל אחד. ממש לכל אלה הרוצים לדעת מי נכנס אליהם הביתה ומתי, רוצים לחסוך בחשבון חשמל, רוצים לדאוג שלילדים יהיה חם בבית, רוצים לדעת, שההורה הקשיש או הילד הקטן לא ילכו לאיבוד, או יגרמו לנזקים מיותרים לעצמם או לסביבתם, אנשים הרוצים נוחות ואיכות חיים, הכל במחיר שפוי והגיוני.
 
האם אפשר להתקין זאת לבד?
כאמור לעיל, בהחלט. ניתן לרכוש מערכות Z-Wave שיש בהן הוראות התקנה והפעלה די פשוטות. הרכיב החשוב ביותר הוא הבקר המרכזי המפקח ומנהל את כל הסנסורים האחרים. מאוד מומלץ לרכוש בקר, שעבר את כל האישורים הרגולטוריים (כולל מכון התקנים). מחירו של בקר (הכי משוכלל) לא אמור לעלות על אלף ₪. בוחרים היכן שהוא יותקן בבית וממנו ייעשה החיבור האלחוטי לכל שאר המתגים והסנסורים, שבוחרים להתקין, שאינם יקרים (עשרות עד מאות בודדות של ₪, לכל רכיב).
 
היות ומדובר בטכנולוגיה אלחוטית, היא יכולה להתחבר לכל מתג, סנסור או רכיב (כל עוד הטווח לא גדול מדי), שמתקינים בבית או במשרד. תשומת לב, שבמקום בו יש קירות עבים מאוד כמו של ממ"ד ומרתף, יש סיכוי סביר, שיהיה צורך לבצע סלילה של חוטים למקומות הללו או להתקין בהם בקר נוסף. אם שידורי WiFi מנתב אינטרנט לא מגיעים לממ"ד או למרתף, גם שידורי Z-Wave לא יגיעו לשם.
 
ממה יש להיזהר בבחירת פתרון לבתים ועסקים חכמים?
כיום, 3 חברות הסלולר הגדולות (פרטנר, סלקום, פלאפון) מציעות לשוק פתרונות של בית ועסק חכם, בפתרונות קנייניים וסגורים.
 
יתרה מכך, הלקוח מקבל מספק השירות הסלולרי מספר סלולרי ו"ננעל" עם המספר הסלולרי הזה לעולמים (משרד התקשורת אישור לחברות הללו לא לנייד מספרי סלולר בשירותי ה-IoT שלהן).
 
אילו הן הקידומות הנעולות של חברות הסלולר לצרכי "בית ועסק חכם":
  • פלאפון: קידומת 050-1.
  • סלקום: קידומת 052-1.
  • פרטנר: קידומת 054-1.
השירותים של חברות הסלולר הם למעשה שירותי M2M (הדור שקדם לדור ה-IoT) בטכנולוגיות סגורות והלקוחות ננעלים עם מספר הסלולר, שהוקצה לסנסורים בקידומות הנ"ל, לעולמים.
 
כ"כ יודגש, שסנסורים בטכנולוגיות סגורות עולים בין פי 4 לפי 10 יותר מאשר סנסורים בטכנולוגיות פתוחות. אם לא די בכך, עלויות החיבור בסלולר לסנסורים הללו גבוהות בין פי 10 לפי 100 יותר, מחיבורים בטכנולוגיות פתוחות (שאינן סלולריות).
 
מכאן, שאם יש צורך בחיבור סלולרי לסנסורים (בגלל הטווחים, הפיזור של הסנסורים בשטח, סנסורים בתנועה וכיו"ב), יש לשים לב לנקודות הבאות:
  • לרכוש סנסורים ככל הניתן רק בתקנים פתוחים.
  • לקבל מחברת הסלולר חבילת שירות עם מספר סלולרי, שאינו נעול לספק הסלולר.
שורה תחתונה בתחום בחירת פתרון של בית \ עסק חכם, בין במערכת פתוחה או במערכת סגורה:  
בבחירת פתרון של בית ועסק חכם, יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים מול החלופות שיש בשוק. יש לקבל החלטה אם מעוניינים במערכת המופעלת בענן (התצורה המומלצת כיום), או בתצורה אחרת, המתאימה לצרכי העסק, מנהליו ועובדיו.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, מאי 2017.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים
 
 

 
 



 
 
Bookmark and Share