Telecom News - הקמת רשת תקשורת / קווי תמסורת – כל מה שחשוב לדעת על הסוגים השונים

הקמת רשת תקשורת / קווי תמסורת – כל מה שחשוב לדעת על הסוגים השונים

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> הקמת רשת תקשורת / קווי תמסורת – כל מה שחשוב לדעת על הסוגים השונים
הקמת רשת תקשורת / קווי תמסורת – כל מה שחשוב לדעת על הסוגים השונים
מאת: מיכאל פנחס, 1.6.17, 17:40מיכאל פנחס
 
תחום תשתיות תקשורת לעסקים משנה את פניו בשנים האחרונות ומקבל תפנית משמעותית לשנים הבאות. איך בוחרים בתשתית התקשורת המתאימה ביותר לעסק מבין החלופות הרבות מבלי "ליפול בפח"?
 
עולם התקשורת והטלפוניה העסקית מתפתח מהר והלקוחות לא מוכנים להסתפק היום בטלפוניה הישנה ובמערכות הישנות, כשביד יש להם סמארטפונים מתקדמים עם יכולות מולטימדיה. לכן, עסקים מדרגים או בונים רשתות תקשורת וקווי תמסורת המתאימים לעידן החדש.
 
כיום מומלץ לעבור ממצב של תשתיות תקשורת נפרדות של טלפוניה ומחשוב, מה שהיה מקובל עד השנים האחרונות, לרשת תקשורת אחודה, בכבילה אחודה. מדובר בחיסכון של 50%-70% בהוצאות אם עוברים לתשתיות אחודות, שלא לדבר על פשטות התפעול והניהול של התשתיות האחודות.
 
רשת תקשורת אחודה ברוב המקרים מבוססת ברמת העסקים הקטנים עד הבינוניים על רשת מסוג אתרנט, בגלל היכולת לבצע חיבורים מהירים של כל מכשירי הקצה לרשת בתקן אתרנט. יש כמה תקנים לכבלים של רשתות אתרנט. כיום מקובל להשתמש בתקן בשם Cat7 (המאפשר חיבורים של עד 100 גיגה), בגלל המעבר לחיבורי רשת מהירים של 1 או 10 גיגה אתרנט ולמעלה מזה, בין כל נקודות הקצה לחיבור מחשבים וציוד קצה אחר לרשת.
 
יש כיום, במיוחד בעסקים קטנים, מעבר לתקן של 5 גיגה על כבלי הרשת הקיימים, מה שחוסך את המעבר לסיבים. אפשר כיום לקבל כבלי אתרנט בתקן Cat6  לרשת של 5 גיגה, בתקן הנקרא ,NBASE-T שמתחיל להיות מבוקש בשוק.
 
מה מחפשים עסקים ברמת ה-SMB וה-SME בתחום רשת תקשורת / קווי תמסורת?
העסקים, שאינם ארגוני ענק, מעוניינים לקבל את היכולות הקיימות ברשתות של החברות הענקיות והעשירות, אבל במחיר צנוע שמתאים לכיס שלהם. האם זה אפשרי? בהחלט כן.
 
ניתן לקבל כיום פתרונות "קצה לקצה" מלאים לכל הצרכים של עסקים וארגונים בתחומים מגוונים, שיכולים להפוך כל משרד וכל חדר ישיבות ל"משרד חכם".
 
מי מספק פתרונות להקמת רשת תקשורת / קווי תמסורת?
פתיחת האופציה של "רישיון אחוד" ע"י משרד התקשורת יצרה בבת אחת תחרות של 17 ספקי תקשורת בעלי" רישיון אחוד". מדובר במהפכה של ממש, שהעבירה (בפעם הראשונה בהיסטוריה של עולם ספקי תשתיות תקשורת למחשבים וטלפוניה) את הכוח לידי הצרכנים העסקיים. נגמרו מזמן הימים בהם רק בזק הייתה ספק שירותי תשתיות תקשורת לעסקים וארגונים בישראל.
 
אולם, מבחינת התשתיות הפיזיות הממשיות, המצב אינו כה מזהיר. יש בישראל 2 תשתיות ארציות קוויות (בזק והוט, כאשר בחלקים מהמדינה הוט מסתמכת על רשת בזק). בנוסף, יש תשתיות קוויות חלקיות מאוד ודי מיושנות של סלקום ופרטנר (שכעת החלו גם הן להישען על תשתיות בזק) ו-3 תשתיות סלולריות ארציות (פלאפון, סלקום ופרטנר-הוט-מובייל). התשתית הנוספת, שנועדה לכסות את ישראל – Unlimited, נתקעה וכרגע הפעילות הזו נמצאת במצב עגום של חיפוש קונים.
 
כלומר, איך שלא נכנה את המצב הקיים, בזק היא בפועל מונופול בלתי מעורער בתחום חיבורי תקשורת למחשבים וטלפוניה בישראל. לכן, כל הספקים בעלי רישיונות של "תקשורת אחודה" למעשה הם "ספקים וירטואליים", ש"רוכבים" על אחת או יותר מהתשתיות הפיזיות הללו. כמעט כולם "רוכבים" על תשתיות בזק. כך, שבכל מקרה, גם אם בוחרים בספק תקשורת וירטואלי בעל "רישיון אחוד", יש צורך לבחון היטב מה התשתית הפיזית האמתית, שעליה מסופק השירות שלו.
 
בנוסף, יש בשוק אינטגרטורים גדולים (דוגמת בינת עסקים, טלדור, נס, תים ועוד), שמספקים פתרונות של הקמת והתקנת רשת תקשורת וקווי תמסורת לכל סוגי העסקים.
 
מהן החלופות לרשת אתרנט בהקמת רשת תקשורת לעסק?
במקרים בהם יש קושי לפרוס רשתות חדשות של אתרנט (כבל Cat 6 או Cat7 הוא די עבה ויכולת הכיפוף שלו מוגבלת), ניתן לבחור בין כמה חלופות קיימות להקמת רשת תקשורת מקומית (פרטיות ועסקיות) המבוססת על הטכנולוגיות הבאות:
 
1) חיבור רשת על חוטי החשמל. זאת, בתקן בשם HomePlug. יש כיום קשיים בייבוא ציוד HomePlug לישראל בגלל מגבלות של משרד התקשורת על הייבוא. רשת בתקן החדש ביותר בתחום זה בשם: HomePlug AV2 MIMO יכולה לספק חיבור של עד 200 מגה לכל נקודת חיבור ברשת.
 
2) חיבור רשת על חוטי הקואקס (שמשמשים בד"כ לחיבורי טלוויזיה), בתקן בשם MoCA. ציוד בתקן החדש MoCA 2.0 יכול לספק רשת מקומית של עד 800 מגה בין כל נקודות הקצה לחיבור ברשת.
 
3) חיבור רשת בתקן חדש בשם G.hn, שיכול לפעול גם על חוטי הנחושת של רשת בזק, גם על חוטי החשמל וגם על חוטי הקואקס. תקן זה מספק בין 100 עד 500 מגה ולעיתים עד 1 ג'יגה לכל נקודת קצה, תלוי בתשתית עליו האות עובר, ברעשים הקיימים על הקו ובמרחקים בין השקעים. היתרון הגדול של תקן זה הוא היכולת לפעול על כל תשתית קיימת.
 
4) חיבורי WiFi. התקן המתקדם ביותר הקיים כיום בשוק: ac Wave 2802.11, יכול לספק תיאורטית עד 3.5 גיגה בחיבור אלחוטי, שזה בהחלט מרשים. אבל המציאות מראה, שרשת WiFi מאוד מושפעת מהמרחקים ועובי הקירות והפרעות מורידות את הקצב האפקטיבי לפחות מחצי מהקצב המרבי. בכל מקרה, בתקן האלחוטי הזה יש יכולות רבות חדשות. למשל, זיהוי מקום, שליטה, הפרדת רשתות, זיהוי נכנסים ועוד. יש כאן הרבה מערכות אנליטיות חדשות, שמספקות ערכים מוספים לעסקים.
 
יש תקנים נוספים לרשתות מחשבים מקומיות (בעיקר בתחום התקשורת האלחוטית לטווחים קצרים יחסית, דוגמת: ZigBee, UWB, Z-WAVE ועוד), אך הם מתאימים ליישומי ספציפיים כגון: "בית ועסק חכם".
 
5) ניתן להשתמש גם ברשת הסלולר לחיבורי רשתות מחשבים. אולם, גישה זו אינה נפוצה, בגלל מגבלות רוחבי הפס והאיכות של רשתות הסלולר. אך מצב זה ישתנה בשנים הקרובות, ככל שרוחבי הפס בדור הרביעי- LTE ובהמשך במעבר לדור 4.5 (LTE-Advanced pro) ואח"כ לדור חמישי- G5, ישתפרו.
 
6) כיום מומלץ לעבור מתשתיות תקשורת מסורתיות וחדשות אך המוגבלות ברוחבי הפס (כמפורט בסעיפים הקודמים), לתשתיות מבוססות סיבים אופטיים. יש כמה סוגים של סיבים אופטיים (למשל: Single Mode ו-Multi-Mode) והבחירה ביניהם תלויה ברוחבי הפס והמרחקים בהם יש לפרוס את תשתית הסיבים.
 
בד"כ ניתן לקבל על רשת סיבים רוחבי פס עצומים, כמעט בלתי מוגבלים. הסיבים יקרים מכל פתרון אחר. אולם, יש יתרונות רבים לתשתיות מבוססות סיבים אופטיים:
  • ניחות נמוך מאוד לעומת כבלי נחושת וקואקס – מאפשר שימוש לטווחים ארוכים במיוחד ללא צורך בהגברה.
  • רוחב פס גדול מאוד, עובדה המאפשרת העברת כמות רבה של מידע.
  • משקל נמוך יותר.
  • קיום מגברים אופטיים המסוגלים להגביר רוחב סרט גדול בכל מקום לאורך הסיב.
  • הסיב אינו פולט קרינה אלקטרומגנטית ולכן קשה מאוד להאזין לו או לגלות מידע העובר על גבי הסיב.
  • חסין כנגד הפרעות חיצוניות.
  • לא רגיש למים/לחות – חשוב במיוחד לכבלים תת-קרקעיים ולמקומות עם לחות גבוהה.
  • אמינות מאוד גבוהה של רשת התקשורת. אם לא חותכים את הסיב, או שוברים אותו בכוח, אין סיבה שהוא יתקלקל.
7) תשתיות תקשורת מחשבים של הדור הבא כבר בפתח והן מכונות בשם NFV/SDN. הרעיון כאן הוא להפוך את רשתות תקשורת המחשבים לווירטואליות, בדיוק כמו שהמחשבים הפכו לווירטואליים. כרגע, הטכנולוגיות הללו נמצאות בשלבי כניסה לשוק אצל ספקיות התקשורת הגדולות בעולם ובמרכזי המחשוב הגדולים. בשנים הקרובות נראה שירותי תקשורת וירטואליים מוצעים לכל פלחי השוק. בד"כ ברובד הפיזי פתרונות אלה מבוססים על סיבים אופטיים וציוד רשת מתקדם.
8) "רשתות תקשורת לפי דרישה". כרגע מדובר בפתרון המוצע רק ע"י אלקטל-לוסנט-ארגונים באמצעות האינטגרטורים שלה, פתרון מעניין, שנמצא בתחילת דרכו בשוק.
 
שורה תחתונה בתחום הקמת רשת תקשורת / קווי תמסורת:
השוק נמצא כיום בתזזית והכוח עבר לידי הצרכנים. רכישת פתרונות רשת מתקדמים, כמו כל רכישה חשובה, צריכה להיעשות רק לאחר בחינת צרכי המשתמשים בפתרון בעסק.
 
מומלץ לבצע תהליך מושכל של בחירת מוצרי רשת תקשורת מתקדמים, ולבצע תיחור, בגלל התחרות הרבה הקיימת בשוק הזה. יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה – (SLA) בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".  
 
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, יוני 2017.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים

קווי תמסורת



 
 
Bookmark and Share