Telecom News - חשמל חכם ואלחוטי בבית/משרד חכם - איך לחסוך בהוצאות החשמל?

חשמל חכם ואלחוטי בבית/משרד חכם - איך לחסוך בהוצאות החשמל?

דף הבית >> גאדג'טים לעסקים >> חשמל חכם ואלחוטי בבית/משרד חכם - איך לחסוך בהוצאות החשמל?
חשמל חכם ואלחוטי בבית/משרד חכם - איך לחסוך בהוצאות החשמל?
מאת: מיכאל פנחס, 30.7.17, 09:55מיכאל פנחס

"בית חכם" ו"משרד חכם" מאפשרים לחסוך בהוצאות ובמיוחד בהוצאות החשמל. כמה מהוצאות החשמל ניתן לחסוך? איך חשמל חכם ואלחוטי נהיה פשוט וזול? איך בוחרים מערכת, שכל אחד יכול להתקין ולהפעיל לבד בבית או במשרד שלו ולחסוך בהוצאות?
 
יש כיום מגמה ודרישה מהשוק הביתי והעסקי לספק יכולות חדשות ומתקדמות, מבוססות ענן וסמארטפונים, במטרה להביא לחיסכון בהוצאות ובמיוחד בהוצאה הכי כבדה בכל בית או משרד: הוצאות החשמל.
 
זה כולל, למשל: יכולת להדליק את המזגן כשמתקרבים לבית או למשרד, לסגור אוטומטית את האורות והמזגן כשעוזבים את הבית או המשרד, לסגור את המחשבים ומכשירים אלקטרוניים אחרים כשיוצאים מהבית או בשעות וימים מסוימים, לראות אם יש פריצה בבית או במשרד, לראות מה עושים הילדים בבית, להשגיח מרחוק על חולים וזקנים הנמצאים בבית, לזהות סיכונים אחרים בבית או במשרד (למשל: שריפה, הצפה וכיו"ב) מרחוק ולקבל התראות על סכנות כאלו, לחבר ציוד וסנסורים מסוג IoT (ר"ת: Internet of Things), ושימושים רבים נוספים, שנמצאים בפיתוח ע"י חברות רבות וכמות עצומה של סטארטאפים ברחבי העולם. כיום, כל זה בהישג יד של כל אחד. התחום הזה הפסיק להיות "גימיקים לעשירים בלבד".
 
כל אדם פרטי או בעל עסק יכול לרכוש בפורטל (למשל של בזק עסקים ו-iDigital) סנסורים, שהם מוצרי IoT ממגוון רחב של אפשרויות: מנורות חכמות, חיישני מגע, חיישני עשן וחום, חיישני נפח, חיישני טמפרטורה, חיישני רעש, חיישני הצפה, חיישני רעידות, מצלמות אבטחה, חיישני חנייה ועוד. יודגש, שבזק או iDigital אינן יחידות בשוק הזה וגם לא תמיד הכי זולות.
 
בעבר הלא רחוק, פתרונות בית \ משרד חכם עלו בין עשרות אלפי ₪ למאות אלפי ₪ ודרשו מומחה להתקנה וחוזה תחזוקה שנתי יקר. כל זה נחלת העבר. כיום, אפשר לרכוש מבזק (או מ-iDigital או ספק אחר) את הפתרון הבסיסי, ששמו ,Bhome ב-29.90 ₪ לחודש, ולקבל פתרון, שיכול להיות בסיס לחיבור כל דבר בבית, ליחידת הבסיס הנשלטת מהסמארטפון. לעסקים, בזק עסקים מציעה חבילה משולבת חיישנים ב-99 ₪ לחודש.
 
בבית החכם שלכם אתם יוצרים תסריטי הפעלה שונים (או משתמשים בתסריטים מוכנים מהיצרן), באמצעות הגדרה מראש של רצף פעולות, שתתרחשנה בו זמנית בלחיצת כפתור באפליקציה או בהפעלה, לפי תזמון זמנים מראש. לדוגמא, תוכלו ליצור תסריט ״חזרה מבית ספר״ ובו הטלוויזיה תידלק בזמן התכנית האהובה על ילדיכם, המזגן יידלק, התריסים החשמליים יפתחו והאורות במטבח ידלקו. אתם תהיו הבמאים של הבית שלכם. כאשר הילד יעבור לחדר שלו, כל האורות והמכשירים מחוץ לחדר שלו יכובו. כך, ניתן לשלוט על הוצאות החשמל שלכם בתסריטים מוכנים, שניתן לשנות אותם בכל עת, לפי הרגלי השימוש במכשירי החשמל השונים ובתאורה, במזגן וכיו"ב הנמצאים בבית או במשרד.
 
כמה מהוצאות החשמל אפשר לחסוך בבית חכם?
התשובה אינה פשוטה כי היא תלויה קודם בתסריטי ההתנהגות, שבעלי המערכת מפעילים. אולם, מהניסיון של שימוש במערכות כאלו עולה, שהמינימום הוא חיסכון של 30% בהוצאות החשמל. כלומר: כבר מהחודש הראשון של הפעלת מערכת בית חכם, היא מחזירה את ההשקעה בה ואחרי החודש הראשון מדובר בחיסכון מצטבר ההולך וגדל עם הזמן.
 
המערכת תוכל לספק חסכון של מעל ל-30% בהוצאות החשמל, אם תקפידו, שהתסריטים, שמערכת מפעילה, כוללים את המצב, שבו המערכת תכבה אחריכם את האור כשתצאו מהחדר, תרים את התריסים או הווילונות החשמליים להכנסת אור טבעי בבוקר ותציג לכם את צריכת החשמל של כל מתג בבית ובכל חדר, כך, שתוכלו לנהל את צריכת החשמל באופן חכם וחסכוני.
 
בנוסף, תמיד יישאר לכם ספק בלב: כיביתם או לא כיביתם את הדוד כשיצאתם מהבית? האם כיביתם את האורות, האם כיביתם את הטלוויזיה או את המחשב? עם האפליקציה של המערכת כבר אין יותר שאלות כאלו. תוכלו פשוט להיכנס לאפליקציה מהסמארטפון ולבדוק, ואם במקרה שכחתם את הדוד דולק או לא מימשתם תסריט מתאים לדוד - תוכלו לכבות אותו מכל מקום בנגיעה במסך הסמארטפון.
 
אפליקציות מתקדמות גם מספקות לכם התראות אם במקרה יש עלייה בצריכת החשמל בשקע חשמלי מסוים, מעבר לנורמה מומלצת או שאתם קבעתם אותה. כך, תוכלו לבדוק למה זה קורה ולטפל נקודתית באותו מכשיר הצורך חשמל מעל לנורמה המצופה ממנו.
 
איך חשמל חכם ואלחוטי נהיה כל כך פשוט וזול?
הסוד טמון בטכנולוגיה, ששמה Z-Wave, שמובילה בשוק מול כל הטכנולוגיות המתחרות. בכל מקרה, אין צורך להיות תלויים בבזק, iDigital או בכל ספק שירות אחר. זאת, מהסיבה הפשוטה: אפשר לרכוש ולהתקין את זה לבד. זה קל ופשוט ומי שלא מתמצא בכלל בהתקנות של מכשירים אלקטרוניים יכול לבקש עזרה מחבר או בן משפחה או לשלם על שעת עבודה של חשמלאי. לחילופין יוכל להזמין שירות ממי שמתמחה בתחום זה.
 
השוק הגואה של בית ועסק חכם, שנמצא בתחילת דרכו בישראל (במקביל להתפשטות טכנולוגיות "עיר חכמה"), מבלבל את הלקוחות בישראל, משום שיש בשוק שפע של מוצרים ושירותים במחירים מאוד מגוונים.
 
הבעיה: חלק מהספקים מעוניינים "ללכוד" את הלקוחות בפתרונות קנייניים ובטכנולוגיות סגורות. כך, שהלקוחות יישארו כבולים אליהם לעד ב"חתונה קתולית" בתוך "גן נעול".
 
אולם, יש בתחום גם טכנולוגיות, שהן תקן "חופשי" ופתוח, כמו ה-Z-Wave וה-WiFi לדוגמא, והמשמעות היא: יש תחרות חופשית והיצע גדול של מוצרים במחירים טובים, והרבה טכנולוגיה ויכולות, ואפשר להחליף ספק מבלי להחליף את התשתיות, כי התשתיות הן בתקן חופשי ופתוח, שכל אחד יכול לתמוך בו. בנוסף, תשתיות ומוצרים של ספק אחד תואמים תשתיות ומוצרים של ספק אחר, אם כולם עובדים לפי התקן הפתוח.
 
הדבר הכי חשוב בתקן הפתוח: היכולת של הרכיבים בתקן Z-Wave "לדבר אחד עם השני". מוצר של חברה אחת ידבר עם המוצר של החברה השנייה. כל עוד הבקר של העסק מספיק חכם כדי להבין מה המוצרים יכולים לעשות, ניתן לחבר כל רכיב למערכת ולשמור על תחרותיות גבוהה ומחירים טובים לנו הצרכנים. זה לא קיים בטכנולוגיות סגורות וקנייניות, ש"לוכדות" את הלקוחות לספק ויצרן מסוים – לעולמים.
 
מה אפשר לחבר למערכת בית \ משרד חכם?
למעשה הכל. אולם כדאי להתחיל בדברים הכי בסיסיים הנחוצים לכל בית ומשרד:
  • שליטה על התאורה - מה שמוביל לחיסכון בהוצאות החשמל. יש בשוק מנורות, שמכירות בתוכן את היכולת להתחבר באלחוט ליחידת הבקרה.
  • שליטה על החימום (דוד חימום) ועל המזגן - מה שמוביל לחיסכון משמעותי בהוצאות החשמל ולחיים נוחים יותר בבית.
  • חיישני תנועה, קול וגלאים על הפתחים. אלה סנסורים המשמשים כמערכת התראה ושליטה על הנכנסים והנמצאים בבית ובמשרד. חיסכון בחשמל מושג עי"כ, שהמערכות החשמליות בחדר מסוים או בכל הבית מכובות, כאשר הסנסורים מרגישים, שאין איש בבית או באחד החדרים.
  • שקעים חכמים – לשליטה מיטבית על כל מכשיר חשמלי מכל סוג.
  • מצלמות – משמשות גם לאבטחה וגם לצפייה מרחוק (למשל על תינוק, על הילדים, על בן משפחה חולה, על בן משפחה הזקוק לסיעוד וכיו"ב).
  • גלאים מכל סוג (עשן, דליפת גז, הצפה), עם יכולת משלוח התראות דרך האפליקציה. 
  • תריסים – שליטה על מצב התריסים וגם על הווילונות. מאפשר לחסוך בחשמל בזמן שיש מספיק אור מהשמש.
  • שליטה על מוצרי המולטימדיה שיש בבית או במשרד (טלוויזיות, נגנים, מערכות קול, קונסולות משחקים וכיו"ב).
  • חיישני חנייה (אם יש חנייה של בעלי הבית או המשרד).
  • חיבור למערכות נוספות דוגמת: שעון חכם, מערכת השקיה חכמה, מערכת האזעקה הביתית או המשרדית, "מוצרים לבנים" חכמים (דוגמת מקרר, תנור או מכונת כביסה, מדגמים חדישים).
מעבר לכך, ניתן להוסיף חיבורים לכל דבר, כולל שימוש ב"עוזר אישי" חכם, שמסייע בקול לבצע מטלות שונות, מפעיל את כל הסנסורים והמתגים הקיימים בבית או במשרד רק בפקודות קוליות ועונה על שאלות מכל סוג (דוגמת: Amazon Echo Dot ו-Google Home, שכרגע אינם פועלים בעברית ואין להם תמיכה בישראל (אבל בקרוב סביר להניח, שנראה פתרונות כאלה בשוק). מערכות ה"עוזר האישי" דוגמת אלו של אמזון וגוגל מספקות שירות מלא לבית ומשרד חכם.
 
איך בוחרים מערכת לבית חכם עם חשמל חכם ואלחוטי כדי לחסוך בהוצאות החשמל?
כמו בכל בחירת מערכת מתקדמת, הבחירה הנכונה מתבצעת רק לאחר ניתוח צרכים, הערכת תקציב נחוץ ואפשרי, בחינת ROI (החזר על ההשקעה) ותיחור בין ספקים.

לכן, מומלץ לנקוט באחת מ-2 הדרכים הבאות (או לשלב ביניהן) בבחירת הספק המתאים למערכת לבית חכם עם חשמל חכם אלחוטי:
 
א. Best of breed. כלומר: מי הספק המספק את השירות הטוב ביותר מבחינת מוצריו, יכולותיו, גמישות הפעלה, יכולת התמיכה שלו בלקוחות לאורך זמן, הסמכות מקצועיות של עובדיו המבצעים את ההתקנות והתחזוקה, האם ליצרני הציוד שנבחר ויותקן יש "נוכחות מקומית" בישראל, מה משך האחריות על הציוד וכך הלאה.
ב. המחיר הטוב ביותר (בד"כ הכוונה למחיר הזול ביותר).
 
יש לשקול קודם כל על מה רוצים לשלוט ומה רוצים לנטר בבית \ בעסק. מגוון האפשרויות הוא עצום ולכן אסור להתפתות לקחת הכל, אם אין צורך בכל כך הרבה חיישנים. המחיר הנוח של השירות וקלות ההפעלה יכולים לפתות להתקין חיישנים בכמויות, גם לצרכים שלא מביאים כל ערך כלכלי או אחר.   
 
אסור גם לשכוח לדרוש, שספק השירות (אם בחרים בספק שירות) יספק לכם הסכם SLA (ר"ת: Service Level Agreement) על השירותים, שהוא נותן. די ברור למה. כיום, כמעט כל ספקי שירותי הענן מספקים ללקוחותיהם SLA ברור, שבו הלקוח מזוכה במידה והשירות לא עומד ברמה הנדרשת המוגדרת בהסכם.
 
שורה תחתונה בתחום בחירת פתרון לבית או משרד חכם עם חשמל חכם ואלחוטי:
מערכת בית \ משרד חכם ניתן לרכוש, להתקין ולתחזק לבד, ע"י מי שיש לו ידע טכני בסיסי. למי שלא מעוניין לעשות זאת לבד, או מעוניין לבחון את המערכת לפני החלטה, מומלץ לרכוש לתקופת התנסות מערכת אחת בסיסית מכל ספק, בתקן פתוח. זאת, כדי להתנסות בה ולראות אם היא עונה לצרכים של הבית או העסק.
 
רכישה של מוצר בתקן פתוח מבטיחה, שרכישה של מוצרים נוספים גם מיצרנים אחרים תהיה תואמת ותאפשר לכל הרכיבים "לדבר זה עם זה", בלי להיות כבול ונעול ליצרן מסוים ולספק מוצרים מסוים.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, יולי 2017.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים


 



 
 
Bookmark and Share