Telecom News - מערכת אינטרקום אלחוטית בשילוב מצלמות אבטחה לבית/עסק חכם

מערכת אינטרקום אלחוטית בשילוב מצלמות אבטחה לבית/עסק חכם

דף הבית >> גאדג'טים לעסקים >> מערכת אינטרקום אלחוטית בשילוב מצלמות אבטחה לבית/עסק חכם
מערכת אינטרקום אלחוטית בשילוב מצלמות אבטחה לבית/עסק חכם
מאת: מיכאל פנחס, 5.8.17, 18:20מיכאל פנחס
 
מצלמות אבטחה משולבות באינטרקום הופכות להיות מצרך חיוני והן ממדרות בתים ועסקים מאורחים בלתי רצויים ומשמשות כבקרת כניסה לעובדים, לרכבים ולאורחים. מהם היתרונות ומה חשוב לבדוק בבחירת אינטרקום אלחוטי עם מצלמת אבטחה?
 
האם יש דרך להתקין אינטרקום בלי מערכות החוטים הישנות ולחבר אליו מצלמות אבטחה של בית חכם או עסק חכם? התשובה היא כן. זה נעשה באמצעות הסלולר (או האלחוט: WiFi או Z-Wave).
 
זו מערכת חדשנית בהישג יד של כל בית וכל בעל עסק, ללא צורך בהתקנת מכשור בבית או בעסק. אין צורך בהכנת תשתית בבניין ואין צורך להיות בבית או בעסק כדי לענות. הפתרונות באים עם התאמת מוצרים אישית לצרכים של כל בניין ועסק.
 
זה שנים רבות, שמערכות האינטרקום, בבנייני מגורים, בשערי כניסה, או במשרדים אינן מביאות עמן בשורה חדשנית. בכל מערכת כזאת מורכבת יחידה חיצונית ובכל דירה או משרד מורכבת יחידת דיבור / שפופרת התקועה לה בחוסר חן ליד הדלת.
 
היחידות החיצוניות אמנם מגוונות וחלקן יוקרתיות מאוד, אך בשל השיטה, שלא השתנתה עשרות שנים, נאלצים המשתמשים לחיות עם השפופרות הבלתי חינניות, החיווט המסובך בין הקומות, איכות שמע ירודה, איכות צילום ירודה (אם יש עינית צילום היא לרוב בשחור - לבן), תקלות בגין עייפות החומר (בעיקר בשפופרות-לחצנים, שלא מתפקדים כראוי), וכמובן איבוד זמן יקר בביקור טכנאי.
 
מה החידוש באינטרקום אלחוטי עם מצלמות אבטחה חכמות?
הכיוון של השוק היום הוא: "אינטרקום ללא אינטרקום". זו מערכת חדשנית בהישג יד של כל בית וכל בעל עסק, ללא צורך בהתקנת מכשור בבית או בעסק. אין צורך בהכנת תשתית בבניין ואין צורך להיות בבית או בעסק כדי לענות. הפתרונות באים עם התאמת מוצרים אישית לצרכים של כל בניין ועסק.
 
הפתרון הוא פשוט ביותר: מערכת אינטרקום המצלצלת לטלפונים בדירות או בעסק או לטלפון סלולרי של הדייר והיא מחוברת למצלמה המשדרת לסלולר (או לרשת ה-WiFi העסקית או הפרטית).
 
בעת ההתקנה (שניתנת להיעשות לבד), מכניסים למערכת את מספרי הטלפונים, שאליהם המערכת מצלצלת, וניתן באמצעות ממשק Web לשנות את המספרים לחיוג לפי הצורך. בתוך האינטרקום יש מודם סלולרי (או משדר WiFi), שמבצע את החיוג ליעד, כדי שיאשר את פתיחת הדלת.
 
מהם היתרונות של אינטרקום אלחוטי מחובר למצלמה של בית חכם, כולל צפייה מרחוק?
  • המערכת ידידותית למשתמש ומספקת מגוון רב יותר של שליטה עם "חוויית שימוש".
  • אין צורך להתקין מכשור בדירות או בתוך המשרדים.
  • אין צורך להיות בבית או במשרד כדי לענות (בסלולרי).
  • מערכת האינטרקום מותקנת בכניסה לבניין המגורים/משרדים, מתחברת לפתיחה חשמלית ובכך תמה ההתקנה הפיזית.
  • אין צורך להמתין לטכנאי בדירה. הטכנאי מטפל רק במערכת אחת המותקנת בכניסה \ בשער החיצוני, מבחוץ. ניתן לבצע בדיקות ותיקונים גם מרחוק.
  • כמות הדיירים והעובדים בעסק לא משנה בכלל. המערכת יכולה לחייג לכל מספר. חסכון בעלויות ושדרוג ביוקרה ובאמינות.
  • איכות השיחה ותמונת הווידיאו היא כשל שיחת טלפון רגילה ולא של האינטרקום הצורמני והמוכר.
  • מקבלים רמה גבוהה של בקרת כניסה. ניתן להתקין את המערכת בתצורת אינטרקום לשער כניסה (כולל לרכב).
  • ניתן לשלב בפתרון הזה יכולות נוספות דוגמת: אינטרקום דיבור חופשי (ללא לחצני דיבור), אינטרקום טלוויזיה (צילום בצבע המשודר למסך המותקן בבית או בעסק), עם שידור הווידיאו לכל מכשיר קצה, כולל לטאבלטים ייעודיים, שבידי הדיירים או העובדים.
  • שילוב במערכות וסנסורים חכמים אחרים אם יש בבית או בעסק.
  • אפשרות לפתרון אינטרקום דיגיטלי אנטי-ונדלי, שעמיד גם בפני גניבות ובפני פגעי טבע (גשם, התזות מים, סופות חול, חמסין קיצוני וכיו"ב).
  • שילוב מערכות משרדיות: אינטרקום בין עמדות דיבור חופשי, אינטרקום מזכירה ושלוחות, אינטרקום IP, שילוב במרכזיות לרבות במרכזיות בענן, שילוב בטלפונים חכמים איכותיים, כולל בטלפונים עם מסכי צבע ומצלמות, שילוב במוצרים משלימים: פנקודים, קודנים עצמאיים ומשולבים, קוראי קרבה, פתרונות NFC ובלוטוס', מנעולים אלקטרומגנטיים, מנעולי השהיה, פתרונות ביומטריה (זיהוי פנים, או זיהוי טביעת אצבע, או זיהוי כף יד), פתרונות מקוריים אחרים לכניסה לבית או למשרד.
מי מספק אינטרקום אלחוטי עם מצלמות אבטחה כולל צפייה מרחוק?
אין כיום "מוביל שוק" בתחום האינטרקומים המתקדמים ומצלמות האבטחה החכמות והשוק הזה מפוצל בין כמה וכמה ספקים לא גדולים דוגמת: תדאור טכנולוגיות, DVTech, יורוקום-פנסוניק, פוקוס טלקום, ITS, לדיקו, סינריון, וספקים נוספים רבים דוגמת: אינטק, קומקס, לוגיפון, קוקום, ויסוניק, וידרום, Chipzol, IDP, לנ-טק, מיתר מיגון ועוד.
 
המחירים של המוצרים בתחום זה מאוד מגוונים, ונעים בין 1,500 ש"ח ל-3,500 ₪, תלוי בהיקף היכולות הקיימות באינטרקום, במצלמה ובכל האביזרים והיכולות הנלוות. אינטרקומים אלחוטיים (ללא מודם סלולרי וקו סלולרי), מבוססי WiFi או טכנולוגיות אלחוט אחרות דוגמת RFID, זולים באופן משמעותי מאינטרקומים מבוססי חיבור סלולרי, או המשלבים סלולר ואלחוט יחד.
 
ניתן לייבא או לרכוש את הפתרון מיבואן ולהתקין את המערכת הזו לבד, בבית או בעסק. אולם, בגלל הצורך באינטגרציה עם מערכות נוספות (לרבות לרשת האינטרנט, הסלולר או WiFi), מומלץ שההתקנה והתחזוקה תבוצענה ע"י מתקין מקצועי, שזו המיומנות וזה הניסיון שלו.
 
מה חשוב בבחירת אינטרקום אלחוטי המחובר למצלמת אבטחה בבית חכם?
הנקודה החשובה ביותר: לבחור מוצרים ב"תקן פתוח" (דוגמת Z-Wave או WiFi) כדי שמוצרים שונים מיצרנים שונים יוכלו "לדבר זה עם זה". כך, לא נלכדים ב"גן נעול" ובחתונה קתולית" עם ספק מסוים המספק מוצרים קנייניים וסגורים, שלא תואמים לשום מוצר אחר הקיים בשוק מלבד אלה, שהוא מספק ומוכר.
 
ההמלצה הברורה היא להחליף את מערכת האינטרקום אחת ל-10 שנים. זאת, גם בגלל שמערכות אינטרקום מתקלקלות (כמו כל מכשיר אלקטרוני) וגם משום שמערכות האינטרקום החדשות מספקות מענה רחב וטוב יותר למשתמשים בהם. מומלץ לא לחסוך בכסף ולרכוש את המוצר הטוב והמשוכלל ביותר הנמצא בשוק.
 
במערכות אינטרקום רבות מורכבת מצלמת אינפרא-אדום, שמעבירה תמונה מלאה של מי שנמצא בצד השני של הדלת, גם בחשיכה, ללא צורך במקרו תאורה. מלבד הקול (שקיים תמיד במערכת אינטרקום), מתווספת גם תמונה בכל תנאי תאורה (גם בחשיכה מוחלטת) וכך, נוצר זיהוי ודאי של האדם העומד מאחורי הדלת.
 
מערכות אינטרקום מאפשרות פתיחה בטוחה של הדלת או השער החשמלי (או שער של החניה) באמצעות לחיצת כפתור בלבד (בסמארטפון זו לחיצה על כפתור וירטואלי על המסך), ובכך חוסכות את הצורך להגיע לדלת \ לשער. בנוסף, ניתן להתקין אינטרקום בכל מקום בבית או בעסק, בחניה שלו או בכל מקום, שעליו רוצים לפקח מבחינת הנכנסים (או היוצאים.
 
כך, פתיחת הדלת או השער מתבצעת ישירות מהסמארטפון \ מהטאבלט. כ"כ, ניתן לראות ולדבר עם האדם העומד מול המכשיר החיצוני (מול המצלמה שבאינטרקום) דרך רשת הסלולר. בנוסף, ניתן לתעד את הכניסה של כל אדם די בקלות ואף להקליט את הכניסה הזו (לצרכי מעקב ואבטחה).
 
לעיתים, בעלי האינטרקום (למשל בעסקים) יעדיפו אינטרקום ללא חוטים אך מבוסס WiFi ולא סלולר (לחסוך בהוצאות הסלולר). זה אותו פתרון בדיוק כמו החיוג הסלולרי, שכן הצורך בחיווט נעלם. אולם, יש כאן צורך להקים רשת WiFi בדירה, בעסק או בבניין, כדי להעביר את התשדורת מבחוץ אל הסמארטפונים, שבידי בני הבית, או לחבר את רשת ה-WiFi לאינטרנט של הבית \ העסק ולחבר את הסמארטפונים בשירות ענן דרך האינטרנט אל האינטרקום.
 
בניית רשת WiFi בבניין משותף או עסק גדול אינה פתרון כה זול או קל, ולכן הפתרון הזה פחות פופולרי מהפתרון הקודם (חיוג סלולרי). במקומות בהם יש כבר רשת WiFi מקומית או עסקית, פתרון זה זול יותר מהפתרון הסלולרי, כי לא צריך לשלם על קו סלולר לחברת הסלולר מידי חודש.
 
במקרה של בחירת חיבור של האינטרקום למערכת הבית החכם תהיה ב-WiFi, מומלץ לבדוק אם רשת ה-WiFi הביתית או העסקית מספקת שליטה טובה לאינטרקום, שמוקם מחוץ לבית \ עסק. אפשר לרכוש "מאריך טווח ל-WiFi", מוצר די זול (פחות מ-100 ₪) וקל להתקנה, אבל יש לדאוג, שלא ייצור "חור אבטחה" ברשת האינטרנט העסקית או הביתית, בגלל שהשידור חופשי באוויר יוצא מחוץ לבית או לעסק.
 
אותו כלל חל במקרה, שהחיבור בין מערכת הבית החכם למצלמה ולאינטרקום נבחר בטכנולוגיית Z-Wave. יש בשוק כמה סוגים של "מאריך טווח" לטכנולוגיית Z-Wave המכונים בשם:  / Repeater Z-Wave Extender, שעולים בין 30 ל-60 דולרים. עם התפשטות הטכנולוגיה הזו סביר, שהמחיר ירד למחיר של "מאריך הטווח" של WiFi.
 
שורה תחתונה בתחום רכישת אינטרקום אלחוטי עם מצלמת אבטחה לבית או עסק חכם:
רכישת פתרונות אינטרקום ואבטחה מתקדמים, דוגמת "אינטרקום ללא אינטרקום", כמו כל רכישה בעסק או בבית, צריכה להיעשות רק לאחר בחינת צרכי המשתמשים.
 
מומלץ לבצע תהליך מושכל של בחירת מוצרי תקשורת מתקדמים מהסוג של אינטרקום מבוסס קישור סלולרי או WiFi \ Z-Wave, ולבצע תיחור, בגלל התחרות הקיימת בשוק המוצרים והפתרונות הזה.
 
מומלץ לרכוש רק מוצרים העונים על תקנים פתוחים דוגמת Z-Wave או WiFi, כדי לא להילכד אצל ספק מסוים בפתרונות ייחודיים וסגורים.
 
יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית".
 
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, אוגוסט 2017.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים

 
 

 



 
 
Bookmark and Share