Telecom News - אל תיפלו ברשת: כך תדעו אם גונבים מכם אינטרנט

אל תיפלו ברשת: כך תדעו אם גונבים מכם אינטרנט

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> אל תיפלו ברשת: כך תדעו אם גונבים מכם אינטרנט
אל תיפלו ברשת: כך תדעו אם גונבים מכם אינטרנט
מאת: יובל בנר, 13.6.17, 08:00גניבת אינטרנט

כיום האינטרנט נמצא כמעט בכל בית בישראל והגישה אליו כמעט בלתי מוגבלת למי שחפץ בה. אולם יש כאלה המעדיפים לעשות זאת באופן לא חוקי ולגלוש על חשבון שכניהם. איך תדעו אם אתם אלה שגונבים מהם?

האינטרנט הגיע כבר לכל קצוות תבל. כל מי שטייל בחו"ל בשנים האחרונות יודע, שכבר כמעט ולא נותרו מקומות בהם לא מתנוסס איזשהו שלט המודיע שגם כאן כבר יש WIFI. ואכן, לפי דו"ח של איגוד הטלקומוניקציה הבינלאומי (International Telecommunication union) עולה, שבסוף 2016 כבר היתה מחוברת כחצי מאוכלוסיית העולם לרשת האינטרנט.

במדינות מפותחות אחוז הגישה לאינטרנט הוא כמובן גבוה יותר ומגיע לכ-80%, מדינות מתפתחות מסתפקות בכ-40% ובמדינות חלשות יותר מחוברים כ-15% לרשת. האו"ם, אגב, שואף לחבר 60% מהעולם למרשתת עד 2020.

בישראל, לכ-6.4 מיליון איש יש גישה לאינטרנט, מה שאומר, למעשה, שכמעט כל מי שאנו מכירים, נמצא שם ברשת מסביבנו. הגולש הממוצע מוריד נפח של כ-4 ג'יגה ליום מהרשת. זה הרבה מידע, ומסתבר, שיש כאלה המעדיפים לעשות זאת על גבי רשת האינטרנט של מישהו משכניהם כדי לא להכביד על הרשת הפרטית שלהם או פשוט כי לא התחברו לאינטרנט בעצמם.

כשמישהו עושה זאת, תרגישו ירידה חדה במהירות הגלישה שלכם, דבר, שניתן לבדוק בקלות ע"י speedtest. אם תגלו, שמהירות הרשת שלכם איטית בצורה משמעותית מזו שאתם משלמים עליה, יכול מאד להיות, שמישהו גולש על הרשת שלכם.

אך בכל זאת, אל תמהרו לקפוץ למסקנות, ניתן לוודא זאת בעזרת כמה פעולות פשוטות:
  1. היכנסו לעמדת הניהול
דרך אחת לעשות זאת תהיה להתחבר לעמוד הניהול של הראוטר שלכם. שם תוכלו לראות כל טלפון, מחשב, טאבלט או כל מכשיר אחר המחובר לרשת. תוכלו להשיג את הוראות הכניסה לדף זה מספק האינטרנט שלכם. אם אתם לא מעוניינים להיכנס לשיחות עם ספק האינטרנט שלכם, תוכלו להוריד אפליקציה, שעושה בדיוק את אותה הפעולה. היא סורקת את הרשת ומציגה לכם את כל מי שנמצא עליה בזמן נתון. שימו לב, שישנן אפליקציות שונות ל-windows, אנדרואיד או iOS.
  1. רשת אוף, רשת און
לאחר שמיפיתם את כל משתמשי הרשת שלכם, יהיה עליכם ליצור רשימה של כל מי שמשתמש וגולש על הרשת שלכם בזמן נתון. יכול להיות, שהרשימה הזאת תחדש לכם כמה דברים ושתגלו מכשירים המחוברים לרשת ושכבר שכחתם מקיומם, אך גם ישנה אפשרות, שתגיעו למכשיר לא מוכר הגולש על הרשת שלכם ללא אישור.

אם רשימה כזאת נראית לכם כמו מטרד, שאתם מעדיפים להימנע ממנו או ששמות המכשירים ברשימה שקיבלתם נראים לכם כמו סינית ספרותית, תוכלו במקום פשוט לכבות את כל המכשירים המחוברים לרשת האינטרנט ובכך לצמצם משמעותית את הרשימה, או לנקות אותה לחלוטין כדי להיות בטוחים, שאין אף גורם זר הנמצא בה.
  1. סיסמא, בבקשה
לרוב, גנבי אינטרנט הם בעלי תושיה ויכולת אילתור, אך ברור, שעליכם להצפין את הרשת שלכם. אם אדם אחר התחבר לרשת שלכם, סביר להניח, שאין לכם סיסמה או שהסיסמה שלכם קלה מאד לזיהוי. עכשיו יהיה זמן טוב לשנות סיסמה, ועדיף לכזו, שקצת יותר מסודרת מרצף מספרים כגון 1-8 או שמכם. באופן כללי, סיסמה חזקה יכולה לגרום למי שמנסה לחדור לרשת שלכם לסוב על עקבותיו ולחפש לו רשת אחרת, שתהווה לו פונדקאית.
  1. בדקנו, ניסינו ועדיין האינטרנט איטי
רשת האינטרנט הביתית בנויה בצורה בה חווית המשתמש היא קלה ופשוטה ביותר לתפעול. אין סיבה נראית לעין, שלא תהנו ממלוא חבילת האינטרנט אותה רכשתם, פשוט מכיוון שחיבור מהיר אליו הוא מוצר בסיסי יחסית הנמצא בכל בית.

אם הרשת בביתכם איטית מהמצופה וזאת למרות שאין אף אחד על הרשת מלבדכם, נסו למקם את הראוטר בצורה שונה או לבדוק, שהוא באמת פועל כפי שמצופה ממנו. אם התקלה חוזרת, בידקו עם הספק שלכם שהכל כשורה.
 
אינטרנט איטי הוא לא גזירה, מעבר לכללי הבסיס, שמניתי כאן, האינטרנט מוצף במדריכים שונים לבדיקת נוכחות של גורם זר ברשת ובדיקת סיבות נוספות לזחילת החיבור. אל תשלימו עם הגזירה ובדקו, שאתם אכן מקבלים את מהירות האינטרנט עליה אתם משלמים. מדובר במעט טרחה המובילה לעתיד מהיר יותר. גלישה מהנה ובטוחה.

גנבת אינטרנט



 
 
Bookmark and Share