Telecom News - שיחות ועידה בווידאו בענן פרטי או ציבורי? במה לבחור לעסק?

שיחות ועידה בווידאו בענן פרטי או ציבורי? במה לבחור לעסק?

דף הבית >> גאדג'טים לעסקים >> שיחות ועידה בווידאו בענן פרטי או ציבורי? במה לבחור לעסק?
שיחות ועידה בווידאו בענן פרטי או ציבורי? במה לבחור לעסק?
 מאת: מיכאל פנחס, 31.8.17, 08:00מיכאל פנחס
 
עסקים רבים מגלים את היתרונות בהעברת שירותי התקשורת והטלפוניה שלהם לענן, לרבות בתחום שיחות הוועידה (Video Conferencing). איך בוחרים אם לקיים שיחות ועידה בווידאו בענן פרטי או ציבורי ומהם ההבדלים?
 
עולם התקשורת והטלפוניה העסקית מתפתח מהר והלקוחות לא מוכנים להסתפק היום בטלפוניה הישנה ובמערכות הישנות, כשביד יש להם סמארטפונים מתקדמים עם יכולות מולטימדיה. לכן, יש תהליך די מהיר בארץ (כמו שהתרחש בכל העולם) של מעבר לשירותי ענן.
 
כיום, ניתן לוותר על כל הגימיקים, שחברות גדולות יישמו בחדרי ישיבות לשיחות ועידה במאות אלפי עד מיליוני דולרים, ולהסתפק במערכת אודיו-וידיאו (AV) חכמה המופעלת על מחשב נייד, או טאבלט ו\או על הסמארטפונים של המשתתפים בדיון בחדר הישיבות. זאת, במערכת המבצעת אינטגרציה של הכל בענן ואינה תלויה בכמות המסכים וסוגי המסכים והמקרנים הנמצאים בעסק. בענן אפשר לקיים שיחות ועידה עם מאות ואף אלפי משתתפים, ולתת לכולם את ההרגשה, שהם נמצאים ביחד בחדר אחד.
 
כך, ניהול חדר הישיבות וניהול שיחות הוועידה בענן הופך לדבר פשוט, מהיר וללא צורך בהתעסקות בכבלים וחיבורים פיזיים וניתן לחבר כל משתתף, לא משנה היכן הוא נמצא, אל מערכת התצוגה ולשתף אותו בתהליכי הדיונים וקבלת ההחלטות.
 
בנוסף, יכולת קבלת ההחלטות בישיבות משתפרת, אם כל האנשים המתאימים והקשורים לנושאים, שעולים בישיבה, גם משתתפים בה פיזית או בדרך של שיחת ועידה (בקול או בווידיאו), בלי תלות היכן הם באותו הזמן, שבו מתקיימת הישיבה, עם יכולת להיות מעורבים בבניית מסמכים ומצגות משותפים בזמן אמת.
 
החיבור המומלץ כיום לעסקים הוא באמצעות תקשורת בענן, מה שמאפשר גם חיבור של מערכת ההקרנה (מקרן או מחשב) למסך ללא חוטים, דרך חיבור פס רחב באינטרנט הקווי או הסלולרי, או ישירות למסך ב-WiFi, או ישירות בדונגל USB. מכאן, מערכת הקרנה אלחוטית למסך היא השיטה המועדפת כיום ובעתיד הנראה לעין בתחום הזה. השיטה הזו היא גם הזולה ביותר (המחירים מתחילים בפחות מ-500 דולרים למערכת) ומסוגלת לתמוך ברמה גבוהה של וידיאו (עד 4K) ובאיכות קול משופרת - HD.
 
מכאן, חדר ישיבות ושיחות ועידה חכם ואינטראקטיבי, משנה את כל שיטת העבודה בעסק, משנה את התצוגה של מצגות, מסמכים, סרטונים וכל מידע, בחדר הישיבות. כך, "עבודה שיתופית" ויעילה הופכת לדבר קל, פשוט וגם מהנה.
 
שיחות ועידה בווידאו בענן פרטי או ציבורי – מה ההבדלים?
שירות שיחות ועידה חכמה בטכנולוגית ענן מהווה תחליף מלא למערכת המותקנת פיזית בעסק. השירות מאפשר לכל בעל עסק לחסוך בעלויות ובמשאבים וליהנות ממגוון של תכונות המתאימות במיוחד לצרכי העסק שלו. הפתרון מתאים לעסקים קטנים וגדולים, שמעוניינים להתקדם ולעבור לטלפוניה בענן המאפשרת גם קידמה טכנולוגית וגם חיסכון כספי.
 
השירות מנוהל באמצעות ממשק אינטרנטי ידידותי ונוח. שיחות וירטואליות בענן אינן מחייבות התקנה של ציוד במקום פיזי מקומי ותחזוקת הציוד הזה, אלא רק שימוש בטלפון חכם, או מחשב וטלפון רגיל, או כל מכשיר שיש בו מצלמה ומיקרופון. המיקום הפיזי של העסק לא רלוונטי וניתן להעסיק עובדים ולקיים עמם שיחות בווידיאו, גם לעובדים שעובדים מהבית או ניידים אצל לקוחות ושותפים, בכל מקום בעולם.
 
ההבדלים בין ענן ציבורי לענן פרטי הם בעיקר: מי הבעלים של הענן, איך ניגשים לענן והיכן הוא ממוקם.
 
עננים ציבוריים מוחזקים בד"כ בידי חברות ענק (דוגמת: אמזון, גוגל, מיקרוסופט ועוד, בעולם הרחב. בזק בינלאומי, Med-One, בינת, טלדור, טריפל סי ועוד, בישראל). הגישה לעננים ציבוריים מבוצעת ברשת האינטרנט הציבורית, או ברשת סגורה של ספק התקשורת. עננים ציבוריים יכולים להיות בכל מקום בעולם או במתקנים גדולים (Data Centers) הקיימים בישראל.
 
עננים פרטיים, לעומת  עננים ציבוריים, נמצאים בשליטה ובבעלות של חברות פרטיות ונמצאים במתקנים מקומיים, בתוך או בסמוך למבנה של אותה חברה. הגישה לענן הזה נעשית ברשת מקומית סגורה, או ברשת ציבורית סגורה.
 
איך בוחרים אם לקיים שיחות ועידה בווידאו בענן פרטי או ציבורי?
השיקולים לבחירה מתבססים בד"כ על הפרמטרים הבאים:
  • האם ציוד שיחות הוועידה הקיים בעסק הוא ישן (Legacy) ואין תכנית החלפה שלו ממש בקרוב? אם כן, סביר להניח שפתרון של ענן ציבורי לא יתאים כאן.
  • האם יש חשיבות להצפין ולשמור על רמה גבוהה של סודיות (לרבות הגנה על הפרטיות ושמירה על סודות מסחריים ואחרים) בשיחות הוועידה? אם כן, סביר להניח שפתרון של ענן ציבורי לא יתאים כאן.
  • האם יש חשיבות בשליטה ברמה גבוהה על ציוד הקצה של כל המשתתפים (לרבות שליטה מלאה על כל האפליקציות שיש בידי כל המשתתפים בשיחת הוועידה)? אם כן, סביר להניח שפתרון של ענן ציבורי לא יתאים כאן.
  • האם יש רגולציות קשיחות, שחלות על המשתתפים בשיחת הוועידה (דוגמת רגולציות הנוגעות לתחום הרפואי, לתחומים הפיננסיים, לשירותים ממשלתיים וציבוריים, לתחומים הביטחוניים)? אם כן, סביר להניח שפתרון של ענן ציבורי לא יתאים כאן.
  • האם השיקול של חיסכון בעלויות בשיחות הועידה הוא השיקול המוביל בבחירת מערכת לשיחות ועידה? אם כן, סביר להניח שפתרון של ענן ציבורי הוא כן הפתרון המתאים.
  • האם יש חשיבות לחבר עובדים בתנועה הנמצאים אי שם ברחבי העולם (לרבות בבתי מלון ובמקומות ציבוריים אחרים על רשתות הסלולר ו- WiFi)? אם כן, סביר להניח שפתרון של ענן ציבורי הוא הפתרון המתאים כאן.
  • האם יש חשיבות להקלטת השיחות בענן ויש חשיבות גבוהה לאפשרות לנתח את השיחות בקלות ובמהירות ולהפיק מהן תובנות, ללא מגבלות נפח אחסון? אם כן, סביר להניח שפתרון של ענן ציבורי הוא הפתרון המתאים כאן.
מה חשוב לזכור בעת בחירת פתרון של שיחות ועידה בענן?
אסור לשכוח לדרוש, שספק השירות (בכל סוג של ענן) יספק לעסק הסכם SLA (ר"ת: Service Level Agreement) על השירותים, שהוא נותן. די ברור למה.
 
כיום, כמעט כל ספקי שירותי הענן מספקים ללקוחותיהם SLA ברור, שבו הלקוח מזוכה במידה והשירות לא עומד ברמה הנדרשת המוגדרת בהסכם.
 
טיפים לפתרונות שיחות ועידה בווידאו בענן
יש לקחת בחשבון, שכדי לקבל "איכות שירות", "איכות שיחה" ו"איכות עבודה" בפתרונות שיחות ועידה בענן, צריך גם חיבור תקשורת איכותי (קו עם SLA), במסגרת חבילת תקשורת מתאימה לענן (דוגמת IPVPN או חיבור במטרו-אתרנט), ולא חיבור לאינטרנט בגישת ה-Best Efforts, שיש כיום בחיבורים הפרטיים לאינטרנט (לרבות ב"שוק הסיטונאי"), מה שחלק מהעסקים מיישמים אצלם (כדי לחסוך בהוצאות התקשורת לאינטרנט).
 
יש כיום תחרות רב בתחום שיחות ועידה בענן, מובילת השוק בתחום זה והנמצאת בצמיחה מואצת היא המערכת של מיקרוסופט – "סקייפ לעסקים". אולם, יש פתרונות לא פחות טובים מספקי שירות רבים דוגמת סיסקו, פוליקום (כיום חלק מ-Siris Capital Group) - מובילת שוק עולמי עד לאחרונה, Vidyo, אוויה, Surf Communications, אלקטל-לוסנט-ארגונים (ALE), ועוד. בנוסף, רוב ספקי התקשורת הגדולים בישראל מספקים שירות שיחות ועידה בענן ללקוחותיהם בעננים שלהם.
 
שורה תחתונה בתחום בחירת שיחות ועידה בווידאו בענן:
רכישת פתרונות מתקדמים דוגמת שיחות ועידה בווידיאו בענן, כמו כל רכישה בעסק, דורשת בדיקה מוקדמת של צרכי העסק, מנהליו ועובדיו.
 
הפתרונות של שיחות ועידה בענן זוכים כיום להצלחה רבה בשוק העולמי וגם בישראל. זאת, בגלל ההיקף הרחב של היכולות, שבעל העסק מקבל בחבילה אחת מקיפה, שתומכת באופן מלא בכל הצרכים, עם קישוריות מכל מכשיר קצה מכל מקום בארץ ובעולם.
 
אם בוחרים ספק שירות \ ספק תקשורת \ אינטגרטור לשיחות ועידה בווידיאו בענן (אפשר לרכוש את השירות ישירות מהאתר של ספק שירותי הענן, ללא ספק שירות מקומי או אינטגרטור), יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק \ אינטגרטור והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה (SLA), בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית". 

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, אוגוסט 2017.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים
 
שיחות ועידה בענן
 



 
 
Bookmark and Share