Telecom News - שוק הסלולר העולמי מתקדם במהירות ל-5G. יש 22 ספקים ב-16 מדינות ב-5G

שוק הסלולר העולמי מתקדם במהירות ל-5G. יש 22 ספקים ב-16 מדינות ב-5G

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> שוק הסלולר העולמי מתקדם במהירות ל-5G. יש 22 ספקים ב-16 מדינות ב-5G
בעולם לא שמעו על שלמה פילבר והספינים שלו על 5G. דו"ח חדש של ארגון GSA העולמי מציג את נתוני רשתות הסלולר בעולם. כבר 22 ספקי סלולר מ-16 מדינות פרסמו את הלו"ז ותהליכי הכניסה שלהם ל-5G והחלו ביישום 5G בצורה חלקית. בבריטניה, תחום ה-26 גיגהרץ נבחן ברצינות להכנסה למסגרת תחום התדרים ל-5G. יש בעולם התקדמות בתחום רשתות ה-IoT ובתחומים מלהיבים נוספים. לא אצלנו.
מאת: מערכת Telecom News, 16.7.17, 08:305G

ארגון GSA פרסם דו"ח חדש לנתוני יולי 2017 בתחוo הסלולר בעולם (הדו"ח מצוי להורדה כאן, למתעניינים). הנתונים העיקריים העולים מהדו"ח הם:
  • 782 מפעילי סלולר מ-200 מדינות משקיעים כבר ב-LTE, מהם 601 עם רשתות מסחריות ועד סוף השנה זו המספר הזה יגיע ל-652 רשתות מסחריות ב-LTE. מבחינת הספקטרום, 280 מפעילים משתמשים בתחום ה-1,800 מגהרץ, שזה התחום הכי נפוץ ל-LTE. 
  •  109 מפעילים מיישמים VoLTE ב-57 מדינות וזה יגדל ל-170 מפעילים עם VoLTE ב-75 מדינות עד סוף השנה.
  • 197 מפעילים ב-96 מדינות מיישמים LTE-Advanced. 
  • 22 מפעילים ב-16 מדינות כבר פרסמו את התכניות שלהם ל-5G והם נמצאים בניסויים ובהתקנות ראשוניות של תקנים מוקדמים ל-5G. פריסה מסחרית תהיה במהלך השנה הקרובה. כבר 36 מפעילי סלולר מ-23 מדינות (כולל מדינות ערב) החלו בהשקעות ראשוניות ובניסויים לקראת המעבר ל-5G. 
  • בתחום רשתות ה-IoT הסלולריות, יש כבר רשתות מסחריות בהיקפים הבאים: 6 רשתות ב-NB-IoT, רק 2 רשתות ב-LTE-M או Cat-M1, ויש עוד 55 מפעילים, שהחלו להשקיע ב-NB-IoT מול 16 מפעילים, שהחלו להשקיע ב-LTE-M/Cat-M1. 
בהקשר של עתיד רשתות IoT, מעניין להביא כאן את התחזית המאוד ברורה של חברת המחקר הבריטית Rethink Research לגבי התפתחות הרשתות הללו משנת 2017 ועד שנת 2023:

תחזית IoT

התחזית הזו טוענת, שטכנולוגיית NB-IoT תוביל עד 2023 על פני כל הטכנולוגיות האחרות ובהפרש קטן מול LTE-M. מדובר עפ"י תחזית זו בשוק בהיקף של מעל ל-19 מיליארד דולרים ב-2023.

מחקרים עדכניים נוספים בתחום ה-IoT נמצאים בלינקים בתחתית המאמר. 

במקביל, בבריטניה חברת המחקר Analysys Mason ביצעה מחקר עבור ארגון התדרים הבריטי והרגולטור הבריטי לתקשורת, עם המלצה לשלב את תחום ה-26 גיגהרץ בתחום התדרים המוקצים בבריטניה ל-5G, מעבר למה שכבר הוחלט להקצות בתחומים הבאים: 700 מגהרץ, 3.4 עד 3.8 גיגהרץ. הדו"ח של Analysys Mason מצוי כאן להורדה למתעניינים. הדו"ח מצביע על העבודה הנכונה והיסודית, שעושים בבריטניה בכל הקשור להקצאת תדרים לצרכי הציבור והשוק הנייד. לאחרונה, ממשלת בריטניה הקצתה 16 מיליון ליש"ט למערכת האקדמית בבריטניה (ל-3 מכוני מחקר במוסדות אקדמיים ב: לונדון, בריסטול וסוריי), כדי שיחלו ליישם 5G בקמפוסים המחקריים הללו. 

עפ"י ABI Research, כמעט כל ספקי הסלולר, שייעברו עד 2020 ל-5G, משדרגים וישדרגו גם את הרשתות הפנימיות שלהם לטכנולוגיות ענן המכונות בשם Telco Cloud (ענן שיש בו טכנולוגיות מתקדמות מסוגים שונים לרבות SDN/NFV). השוק של ספקי הסלולר בעולם כבר החל בתהליך הזה, עם פתרונות מגוונים מכמה ספקים ויצרני פתרונות, כמופיע בתרשים הבא:

Telco Cloud

אין דברים כאלה בישראל וגם לא צפוי שיהיו בטווח הזמן הנראה לעין. הספינולוג של ה-5G בישראל (שלמה פילבר שמו, למי שפספס את הקטע, בכלל נמצא ב"מעצר בית" ואסור לו לדבר עם איש מלבד עם עצמו ואפילו לגלוש באינטרנט נאסר עליו, כך שקשה לראות איך הוא יוכל לקדם 5G בישראל - מ"מעצר בית"...).

בקרוב מאוד נחשוף כמה אנטנות סלולר נוספות פורקו בישראל בשנה האחרונה, בין היתר בגלל הפעילות של הספינולוג הנ"ל (רמז: מעל ל-500 אנטנות). אחר כך מתפלאים, שישראל מידרדרת בתשתיותיה הנייחות והניידות כל רבעון בשנתיים האחרונות, בכל מדד השוואתי עולמי. ברבעון האחרון נפלנו למקום 50 בעולם

בנוסף, ABI Reaserach מדווחת, שכבר 244 ספקי תקשורת נייידת וסלולרית בעולם החלו לספק שירותים בתחומים המתקדמים והמלהיבים ביותר, שמכונים בשמות: Augmented Reality - AR ו-Mixed Reality - MR. מדובר בשוק ענק, שיגיע לכ-95 מיליארד דולרים ב-2021. זה נושא, ששווה להקדיש לו מאמר נפרד. בדרום קוריאה, במשחקים האולימפיים הקרובים (אולימפיאדת החורף, פברואר 2018), תופעל רשת 5G בכל האיצטדיונים וסביבתם, ובהתאם להסכם בין אינטל והוועד האולימפי הבינלאומי, הגופים הללו ישתפו פעולה בשילוב הטכנולוגיה של אינטל ל-VR במשחקים, כדי לשפר את חוויית הצפייה על רשת דור 5 של הסלולר, תוך שילוב של: מציאות וירטואלית, תלת-ממד, פלטפורמות בינה מלאכותית ורחפנים. בין היתר, אינטל תפתח את True VR, השידור החי הראשון במציאות מדומה במהלך אולימפיאדת החורף ותעניק לאוהדים הזדמנות לחוויית צפייה יוצאת דופן, גם בביתם. אינטל גם תפעיל במשחקים האולימפיים רחפנים, שייצרו מופע, שטרם נראה כמותו. אצלנו, לא שמעו על דברים כאלה בכלל. כאן מתעסקים רק בשטויות. אצלנו, 5G זה רק בספינים של שלמה פילבר

יחד עם זאת, פרטנר תצא בקרוב מאוד עם שירות VoLTE (המופעל מזמן בכל העולם), כולל מעבר ודילוג תוך כדי שיחה לרשתות WiFi בשירות WiFi Calling, שירות, שפרטנר כבר הפעילה ב-2016 (לא בהצלחה יתרה) על רשת ה-LTE שלה (רשת PHI). כמו שנאמר: "מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא". 

לקוחות הוט-מובייל, "שרוכבים" על רשת פרטנר (כלומר: רשת PHI), לא יקבלו את השירות הזה, שמופעל בציוד אריקסון המותקן בפרטנר. פלאפון מתכוונת להגיב על ההתפתחות הזו בשירותים אחרים דוגמת: Virtual IMS ו-MIMO על LTE משודרג (עם Beam Forming), אבל רשת פלאפון נמצאת די מאחור (למרות כל ההצהרות של מנכ"ל פלאפון), גם מבחינת ביצועים וגם מבחינת פריסה של טכנולוגיות LTE. זאת, מול פרטנר וגם מול סלקום, ששקועה עדיין בחלום של רכישת Unlimited ועסוקה "עד מעל לראש" בהקמת תשתית עבור שני מפעילי ה-MVNO המתחזים לחברות סלולר (גולן טלקום ואקספון-מרתון), ש"רוכבים" על הרשת שלה ומתכננים (בין היתר) "לגנוב לה" את לקוחותיה. 

שורה תחתונה:
בעולם הרחב, מזמן עברו לדור 4.5 שהוא LTE-A Pro (עד 1 גיגה בערוץ היורד). אצלנו, במקום להתקדם לכיוון דור 5 בסלולר, ממשיכים בישראל לפרק אנטנות ו"לעבוד על הציבור בעיניים" בתרגילים ובספינים חשאיים, שנחשפים פעם אחרי פעם, תהליכים בלתי חוקיים, שנעשים מחוץ לכל מסגרת רגולטורית מוכרת. לא פלא, שזה מצבנו מול ההתפתחויות המהירות הקיימות בעולם. במקום בו רמיסת החוק היא הנורמה, שום דבר טוב לא יכול להיות מקודם ולהצליח. 
 
מחקרים טריים בתחום עולם ה-IoT וספקי התקשורת הניידת:



 
 
Bookmark and Share