Telecom News - תשתית סיבים אופטיים או תשתית נחושת - מה מתאים לעסק שלי?

תשתית סיבים אופטיים או תשתית נחושת - מה מתאים לעסק שלי?

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> תשתית סיבים אופטיים או תשתית נחושת - מה מתאים לעסק שלי?
תשתית סיבים אופטיים או תשתית נחושת - מה מתאים לעסק שלי?
מאת: מיכאל פנחס, 28.9.17, 09:00מיכאל פנחס
 
עסקים מחפשים פתרונות תשתיות רשת תקשורת, שיובילו לחיסכון בהוצאות ולהתייעלות תפקודית. האם לבחור בתשתיות אופטיות (סיבים) או להמשיך בקו הוותיק והמוכר של תשתיות נחושת (אתרנט)? מה עדיף לעסק שלי?
 
כשמבצעים שדרוג או החלפה של הרשת העסקית הפנימית, עסקים לא מעטים מתחבטים בשאלה: איך לבחור את טכנולוגיית תשתיות רשת התקשורת לעסק ואיך ליישם אותה בצורה הטובה ביותר עבור צרכי העסק? האם להחליף לרשת קווית חדשה (ומאיזה סוג רשת: אתרנט – נחושת, או סיבים אופטיים), או לרשת אלחוטית (הכי מקובל: WiFi) או שילוב של 2 הסוגים (או יותר) גם יחד?
 
הכיוון של מעבר מהיר של עסקים במיוחד ברמת ה-SMB וה-SME ל"תקשורת אחודה" (UC=Unified Communications), "עבודה קבוצתית" ו"עבודה ניידת" המתבססות על שירותי ענן, מחייב לשנות \ להחליף את תשתית רשת התקשורת הקיימת בעסק. גם בלי המגמה הזו, עליית רוחבי הפס והצרכים הפנימיים של עסקים (גם עקב עדכונים של תוכנות, יישומים ושימושים), מאלצים את העסקים לשדרג את תשתיות רשתות התקשורת הפנימיות שלהם ואת החיבורים החיצוניים שלהם לספק התקשורת.
 
ההתקדמות המהירה של מערכות המחשוב והתקשורת לתצורות של רשתות שירותי ענן יוצרת קושי בעסקים ובארגונים רבים, שלא ברור להם כיצד ניתן לשדרג את תשתיות התקשורת הוותיקות לתשתיות IP מלאות - "קצה לקצה" ולפעול בגישת "התקשורת האחודה" והווירטואלית ולעבוד בכלים של "עבודה קבוצתית" ו"תקשורת אחודה". המהפכה בתחום שירותי הטלפוניה הפכה לעובדה קיימת בכל העולם, גם בישראל. לא ניתן "לטמון את הראש בחול" ולחשוב, שזו אופנה חולפת.
 
למרות ההתקדמות המהירה הזו של מערכות המחשוב והתקשורת לתצורות של רשתות שירותי ענן, אין צורך בביצוע חישובי ROI (החזר השקעה) וחיסכון מסובכים, מפני שברור, שרשת תקשורת אחת עולה פחות (פחות עלויות הקמה, פחות צנרת, פחות עלויות תפעול, פחות תחזוקה, פחות ביטוח), מאשר 2 רשתות במקביל באותו עסק. עפ"י המחקרים והניסיון המצטבר, פתרונות מסוג של Converged Network ("רשת מאוחדת") מספקים חיסכון של עד 60% (ולעיתים יותר), בהוצאות העסק על רשת תקשורת המחשבים שלו.
 
המציאות היא, שבעסקים רבים יש עדיין 2 רשתות (רשת תקשורת בד"כ על בסיס כבילת אתרנט ורשת של חוטי הטלפון של בזק ולעיתים במקום על חוטי בזק הרשת היא על רשת חוטי הקואקס, במקום שיש חיווט כזה).
 
לעיתים קרובות יש בעסק 3 רשתות ואף 4 רשתות, כשהרשתות הנוספות הן: רשת קואקס (משמשת בד"כ למולטימדיה ו\או חיבור לטלוויזיה) ורשת WiFi ולעיתים נעשה שימוש גם ברשת על חוטי החשמל ויש רשתות נוספות (דוגמת רשת Z-Wave ל"עסק חכם"). לא צריך להיות מומחה להנהלת חשבונות כדי להבין, שריבוי רשתות הוא גם ריבוי הוצאות. פשוט כפילויות מיותרות ותחזוקה כפולה או משולשת.
 
ברגע שעוברים לשירותי ענן בתקשורת, מחשוב וטלפוניה, ו / או לשירותים וירטואליים בטלפוניה (דוגמת IP-Centrex ו-Hosted PBX), כבר אין צורך בכפילות של הרשתות. רשת אחת טובה יכולה להספיק לכל הצרכים.
 
מדובר בחיסכון מצטבר של 50%-70% בהוצאות השנתיות, אם עוברים לגישה של תשתיות תקשורת וירטואליות אחודות, שלא לדבר על פשטות התפעול והניהול של התשתיות הווירטואליות והאחודות ושיפור משמעותי של האמינות, השרידות ורמת האבטחה של הרשת הווירטואלית.
 
ארגונים ועסקים רבים חווים עליה דרמטית ברוחב הפס הנדרש להם, שנובעת מהתרחבות השימוש בווידיאו, צמיחת נפחי אחסון וצורכי גיבוי ואימוץ טכנולוגיות מבוססות ענן. עסקים רבים התקינו אצלם תשתיות אתרנט CAT5e, שמוגבלות בדרך כלל לתקשורת במהירות גיגה-ביט אחד, מה שלא עונה על הצרכים של היום ומחר.
 
במה לבחור: תשתית אופטית או תשתית נחושת?
יש כיום 2 חלופות עיקריות לתשתיות רשת בעסקים מכל סוג:

רשת אחודה בכבלי אתרנט (Copper Based Ethernet LAN). כבלי תקשורת ברמת Cat6 ו-Cat6A הפכו מזמן לחובה וכעת נכנסים לשוק במהירות כבלי Cat7 ו-Cat7A, עם תמיכה (תיאורטית בלבד) ברשתות של עד 100 גיגה סל"ש.

כבלי Cat7A הם הכבלים החדישים ביותר ובעלי הביצועים הגבוהים ביותר הקיימים כרגע בשוק הישראלי וכבלי Cat8  יגיעו בקרוב (ב-2018) לשוק הישראלי. Cat8 אלה כבלים המיועדים לרשתות של 25 גיגה ו-40 גיגה. בהתקנה חדשה של רשת משרדית מומלץ לבחור Cat7 ומעלה (אם בוחרים בתשתית נחושת).

יש כיום, במיוחד בעסקים קטנים, מעבר לתקן של 5 גיגה על כבלי רשת אתרנט הקיימים בתקני Cat6 ואף על חוטים בתקנים ישנים יותר, מה שחוסך את המעבר לסיבים. אפשר כיום לקבל כבלי אתרנט בתקן Cat6 לרשת של 5 גיגה. זאת, בתקן הנקרא ,NBASE-T שמתחיל להיות מבוקש בשוק, ולדחות ע"י כך את המעבר ל-Cat7 או לסיבים, שהם כבלים הרבה יותר מורכבים להתקנה.
 
ארגון התקינה ל-NBASE-T תומך כיום בתקן שלו בחיבורים של רוחבי פס של עד 40 גיגה, מעל ומעבר לצרכים הקיימים והעתידיים של כל עסק קטן עד בינוני.

חברת מארוול (לדוגמה) הוציאה לאחרונה שבבים ומוצרים בתקני NBASE-T ב-2.5 גיגה וב-5 גיגה (שבבים, שפותחו בישראל), על גבי כבלי רשת אתרנט מסוג CAT5e. זה בהחלט יכול לספק את צרכי הרשת של עסק קטן עד בינוני ויכול לשמר את ההשקעה שכבר בוצעה בתשתיות מסוג Cat5e הוותיקות, מבלי לשדרג את התשתיות הפיזיות של הכבלים.

רשת אחודה בסיב אופטי (Passive Optical LAN - POL). למעשה, מספקים כאן קיבולת אין סופית של רשת מקומית. זה הפתרון המומלץ האולטימטיבי לרשת קווית (הסבר בהמשך). יש כמה סוגים של סיבים אופטיים (למשל: Single Mode ו-Multi-Mode) והבחירה ביניהם תלויה ברוחבי הפס והמרחקים בהם יש לפרוס את תשתית הסיבים.
 
חברת נוקיה (שמעבדות Bell-Labs הן כיום חלק ממנה), ביצעה בשנה החולפת מחקר מעמיק השוואתי בין פתרונות בסיבים לבין פתרונות בנחושת, שמיועדים לרשת המקומית (LAN) לעסקים ולארגונים. ההשוואה הייתה בין תשתית תקשורת בסיבים אופטיים בגישת POL לבין תשתית נחושת בגישת Cat5/Cat6, שאלו התשתיות הנפוצות ביותר, שמתקינים בעסקים ובארגונים.
 
המחקר מצא, שתשתית סיבים אופטיים עדיפה מכל הבחינות, גם ב-ROI (החזר השקעה) וב-TCO (עלות בעלות כוללת), גם בביצועים, בשרידות, באמינות, קלות גישה, בניהול, תפעול ותחזוקה וגם במענה לצרכים הנוכחיים והעתידיים של העסקים ברשתות שלהם.
 
היתרון הכלכלי (לפי המחקר של נוקיה) הוא בהפרש של 61% עד 77% בעלויות, בין תשתית סיבים לתשתית נחושת. ההשוואה נעשתה במבנה בן 10 קומות שיש בו 2,000 נקודות "חיבור קצה" לרשת.
 
המדידות של נוקיה הצביעו על כך, שרק בתשתית סיבים אופטיים אפשר לתת מענה הולם לצרכים של רשת בהיקף צריכה של שירותיGigabit Ethernet -GigE, שזה מינימום רמת השירות הנדרשת ברשת המקומית העסקית היום ומחר.
 
לדברי נוקיה, טכנולוגיית Gigabit Passive Optical Network -,GPON שממומשת על רשת סיבים אופטיים מסוג POL, מסוגלת לתמוך בביצועים הנדרשים ברשת מקומית בכל אורך של כבילה (עד עשרות קילומטרים של כבילה), בעוד שכבילת נחושת מוגבלת בביצועיה למרחקים של 30 מ'עד 100 מ', זה הכל.
 
לדברי נוקיה, עסקים חייבים להתכונן לעשור הבא (כי רשתות מקומיות מתקינים לשנים רבות), והדרישה לרוחבי פס ברשתות מקומיות תגיע די מהר ל- ,Multi-Gigabit ורק תשתית סיבים אופטיים מסוגלת לענות לצרכים העתידיים הללו. לדברי נוקיה, תשתית סיבים אופטיים יכולה להחזיק, לענות לצרכים ולספק שירות גם 50 שנה קדימה, מה שלא ניתן לקבל בתשתית נחושת.
 
איזו תשתית תקשורת מחשבים וטלפוניה מתאימה לעסק או למשרד שלך?
בחירה נכונה בסוג התשתית, נדרשת להיעשות לאחר ניתוח צרכים, כדי שהפתרון או הפתרונות יספקו מענה לעסק כמה שנים קדימה. תשתיות בעסק לא מחליפים כל שנה וגם לא כל 10 שנים. תשתיות אמורות לשרת את צרכי העסק ליותר מ-10 שנים.
 
בכל מקרה, "תשתיות אחודות" חדשות תעלנה פחות מ-2 תשתיות ישנות, שיש בהן כל הזמן תקלות. העלויות של תשתיות אחודות חדשות תלויות בתצורה של המבנה הפיזי, שבו העסק או המשרד נמצא, תלויות בטכנולוגיה הנבחרת, תלויות באורך הכבילה הנדרשת ותלויות בהיקף הזמן, שהעסק עתיד להימצא באותו מבנה (למשל: עסק, שעובר כל שנה למבנה אחר, ישקול שיקולים שונים לחלוטין בתחום ההשקעה בתשתיות תקשורת, מעסק המחזיק בבעלות על המבנה ונמצא בו קבוע, או מתכנן להיות במבנה מספר שנים לא קטן).
 
לעיתים קרובות, עסק הנמצא בשכירות, קבלן תשתיות תקשורת המחשבים מוכתב לבעלי העסק ע"י בעל הנכס ממנו בעל העסק שכר את המבנה (או מוכתב לעסק ע"י חברת הניהול המנהלת את הנכס מטעם בעל הנכס). במקרים כאלה יש לבדוק אם ניתן להשתחרר מההכתבה הזו של קבלן התשתיות (סיכוי נמוך שזה אפשרי).
 
יודגש שוב, שפריסת תשתיות אופטיות (סיבים אופטיים) היא המומלצת (גם עפ"י המחקר של נוקיה), מול תשתיות מבוססות אתרנט בתקני Cat6 או Cat7 (או מבוססי התקן החדש NBASE-T).
 
לסיבים אופטיים יש רוחבי פס בלתי מוגבלים ויתרונות נוספים (דוגמת: חסינות מהאזנות ואמינות גבוהה). לכן, בכל מקום, שבו ניתן לשקול פריסת סיבים אופטיים, זו החלופה המומלצת, ללא כל היסוס.
 
אולם, למי שההוצאה הזו יקרה מדי עבורו בטווח הזמן המיידי (שכן החזר ההשקעה נמדד על פני 5 שנים ומעלה, בהשוואה בין סיבים לנחושת), החלופה של כבילת אתרנט בנחושת תהפוך לבחירה ההגיונית של בעל העסק, שמולה יש לשקול פריסת רשת אלחוטית בתקן WiFi (בנוסף או במקום הרשת הפיזית).
 
בכל מקרה, בגלל ההתפתחות של תחום העבודה הניידת במחשבים ניידים, טאבלטים וסמארטפונים, מומלץ לבחון התקנת (או שדרוג) של רשת אלחוטית מסוג WiFi במקביל לרשת הקווית - LAN, במיוחד באזורים, שיש בהם יתרון לרשת האלחוטית (למשל: בחדרי ישיבות, בפינות אוכל, פינות ישיבה, בחצר פנימית, במחסנים ועוד).
 
טיפים לתחום התקנה או שדרוג של רשת תקשורת מקומית:
יש חשיבות עליונה לבחינת הניסיון של הקבלן \ אינטגרטור של תשתיות תקשורת המחשבים בעסק. מומלץ לבחון את הניסיון של הספק בפרויקטים רבים של הקמת תשתיות מחשוב, תוך שילוב של פתרונות ומערכות מסוגים שונים ויצרנים שונים. בנוסף, חשוב לבחון מה ההשכלה וההכשרה של המתקינים ואם יש להם הסמכות ספציפיות מגופים מוסמכים לתחום הרשתות (כמו סיסקו או מיקרוסופט). ברשת מורכבת מומלץ לדרוש, שמתכנן הרשת והמפקח על ההתקנה והתחזוקה יהיה מהנדס רשת עם תעודה אקדמית ממוסד אקדמי מוכר.
 
מבחינת התחזוקה, יש כבר הבנה בעסקים רבים, שיש  צורך בספק - קבלן, שיש לו מרכז תמיכה הפותר תקלות בגישה מאובטחת מרחוק. זאת, עפ"י תקנים בינלאומיים לניטור ושליטה על ציוד קצה בתקשורת, מה שמונע תקלות ע"י דיווחים אוטומטיים של השרתים ומרכיבי הרשת למערכת ניטור ובקרה הנמצאת אצל הספק הזה. הספק שולח טכנאי רשת מחשבים לבית העסק לפתירת תקלות במקום, רק כאשר לא ניתן לפתור את התקלה מרחוק.
 
הקמת רשת תקשורת מחשבים כוללת בתוכה הרבה מונחים ומושגים מקצועיים: סוויץ' (מתג), ראוטר, ארון תקשורת, Cat6\Cat7, סיבים אופטיים, רשת אלחוטית, טווח כתובות, TCP/IP, פרוטוקולים שונים, פיירוול, פאקטים, שיהוי, SBC, כבלי וכרטיסי רשת, VPN ועוד. קצרה היריעה מלפרט את כל עולם התשתיות, זו חובתו של הספק \ אינטגרטור להיות בקי במושגים הללו.
 
בנוסף, יש לבחון מי מתחזק את הרשת וכמה זמן התחייבות נדרש מולו? האם יש צורך לבטח את ציוד הרשת ובאיזה היקף? הפרמטרים הללו משפיעים על העלות הכוללת (TCO) של בחירה בפתרון המסופק ע"י קבלן מסוים. כ"כ, מומלץ לבחון האם הפתרון של "רשת תקשורת לפי דרישה" של חברת ALE (באמצעות האינטגרטורים המייצגים אותה בישראל), מתאים לעסק שלך.
 
מומלץ לדרוש SLA (ר"ת: (Service Level Agreement מספק השירות בכל תחום שייבחר. ספק, שאינו מוכן לספק הסכם,SLA  מומלץ לא להתקרב אליו. החלק החשוב ביותר ב"הסכם רמת שירות" כזה אינו היקף ההסכם ועלויותיו, אלא הקנסות \ החזרים \ זיכויים על אי עמידה בהסכם.

מומלץ לא לבחור ולא לקבל התקנה של רשת תקשורת מחשבים חדשה ללא ליווי מקצועי בלתי תלוי. מכאן, לפני שבוחרים בפתרון כלשהו, רצוי להתייעץ ולבצע ניתוח מלא של צרכי העסק, הערכת הצרכים העתידיים של העסק, התחשבות בהשקעה האפשרית ותיחור מקצועי בין ספקים.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, ספטמבר 2017.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים
 

סיבים



 
 
Bookmark and Share