Telecom News - תוכנה ומכונית אוטונומית משנים את תעשיית הרכב והחיים כפי שאנו מכירים

תוכנה ומכונית אוטונומית משנים את תעשיית הרכב והחיים כפי שאנו מכירים

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> תוכנה ומכונית אוטונומית משנים את תעשיית הרכב והחיים כפי שאנו מכירים
תוכנה והמכונית האוטונומית משנים את תעשיית הרכב ואת החיים כפי שאנו מכירים אותם
 מאת: מרקס מקאמון, 24.7.17, 08:50מרקס מקאמון
 
רכבים אוטונומיים עומדים להפוך לחלק בלתי נפרד מהעתיד שלנו. עומדת להיות להם השפעה עצומה על הדרך בה צרכנים חיים, עובדים ומבלים. אך מהן התוצאות הצפויות ביותר שלהם בטווח הקצר והארוך עבור צרכנים, ערים ותעשייה בת 130 שנה? אילו צעדים על יצרני הרכב לנקוט כדי שלא להישאר מאחור?
 
ההשפעה של העידן המחובר
לפני שמבצעים כל נבואה משמעותית לגבי עתיד הרכב האוטונומי, חשוב להסתכל על התמונה הגדולה. יש לשקול את התוצאות הבאות ואת ההשפעה שלהן:
 
1) מוות, פציעות, והוצאות רפואיות נמוכות בהרבה: מכוניות אוטונומיות יכולות למנוע את רוב התאונות, שכרגע מסתכמות במוות של יותר מ-1.24 מיליון אנשים ברחבי העולם בכל שנה. מחקרים מראים, ש-95% מהתאונות נגרמות מטעויות אנוש. אפילו אם סופרים תאונות הנגרמות משגיאות תוכנה, שיעור הפגיעות הכללי צפוי להיות נמוך בהרבה בהשוואה להיום. התוצאה תהיה עלויות נמוכות בהרבה של הוצאות רפואיות ואובדן של רכוש ופרודןקטיביות.
 
2) ירידה משמעותית בבעלות על מכוניות פרטיות: הרכב האוטונומי יכול להוביל למודל של מונית רובוט או למודל "ניידות כשירות", בו שירותי הסעה מוזמנים דרך הרשת ונענים באמצעות צי מבוזר של רכבים הנוהגים את עצמם. במודל זה, חווית הרכב האוטונומי מותאמת אישית, לא ע"י מודל הרכב והיצרן, אלא בתוך תא הנוסעים באמצעות תוכנה – לדוגמא מוזיקה, וידאו, ושירותי רשת, שכולם זמינים.
 
3) ביטוח רכב, חניונים, מרחבי חניה - מי צריך אותם? אם צרכנים רבים יבחרו שלא לרכוש רכב, הם לא יצטרכו ביטוח רכב, ונדל"ן ייעודי המוקדש לחניות יופחת גם כן. בעוד ציי רכב מסחריים עדיין יזדקקו לאלה, הם יוכלו להתמקם מחוץ לאזורים עירוניים דחוסים. בבירור, ההשלכות הכלכליות הן  אדירות.
 
4) פקקי תנועה - זיכרון רחוק: עם צמיחת הרכבים האוטונומיים, התקדמויות בניהול תעבודה ושיתוף רכבים יקלו על עומסי תעבורה. רכבים יגיעו ליעד שלהם מהר יותר, מכיוון שהם ישתמשו בתוכנה לאופטימיזצייה של הכל, החל מניתוב דרך תקשורת עם רכבים אחרים ותשתית הכביש. פקקי תנועה עולים לאמריקאים יותר מ-4.8 מיליארד שעות ו-8 מיליארד ליטרים של דלק בכל שנה,שמתורגמים במונחים כספיים ל-101 מיליארד דולרים של השפעה כלכלית בכל שנה.

5) השפעה סביבתית - צעד גדול למען כדור הארץ: מרבית המומחים מסכימים, שרוב המכוניות האוטונומיות תהיינה חשמליות. אפילו עם הנדסת רכב מסורתית, מכוניות חשמליות מודרניות צורכות שווה ערך של 50 קילומטר לליטר, וייצור חשמל נקי בהרבה מאשר ייצור דלק. הדבר מתורגם לחיסכון של 50% בהשוואה לרכבים מסורתיים. 

ההשפעה על שרשרת הערך של תעשיית הרכב
התחזיות והסטטיסטיקות, שצויינו למעלה, הן רק קצה הקרחון עבור צרכנים. הנקודה המרכזית היא, ששינויים אלה עשויים גם לשנות באופן יסודי את תעשיית המכוניות ואת הכלכלה הגלובלית.
 
תעשיית הרכב עוברת מהפכת תוכנה. הדור הבא של רכבים, בין אם יהיו אוטונומיים, מרושתים, משותפים או חשמליים, יופעלו ויבודלו אחד מהאחר ע"י התוכנה שלהם. תוכנה שינתה את המשחק.
 
יצרני רכב נאבקים כדי להסתגל לכך, שהמכונית הופכת לפלטפורמת פריסה עבור חידושי תוכנה. הם רואים, שתוכנה הפכה ליותר ויותר מוטבעת בתפקודיות, החוויה והדינמיקה של הרכב, החל מלוח המחוונים דרך מערכת ההינע ומערכות בטיחות ועד למערכות הבידור ברכב, ואחוז הולך וגדל של ערכו הנתפס של הרכב יהיה תלוי בתוכנה. בהינתן ההשפעה הגוברת של התוכנה על ערכה של מכונית, יצרני רכב מזהים צורך גובר ל"שלוט טוב יותר על התוכנה", וזה דורש מהם טרנספורמציה.
 
יצרני רכב רבים הגיבו ע"י השקעה בסטארטאפים של תוכנה כדי להאיץ חדשנות וללמוד את עסקי התוכנה. אחרים משקיעים בשותפי אקוסיסטם חדשים כדי להשיג דריסת רגל במודלים עסקיים חדשים. לדוגמא, ג'נרל מוטורס ביצעה השקעה גדולה בחברת ההסעות השיתופיות Lyft, טויוטה השקיעה ב-Uber, ופולקסוואגן השקיעה ב-Gett.
 
איך עוד תיראנה טרנספורמציה זו ובשלות דיגיטלית בתעשיית הרכב? המשמעות היא החלפת הטרנזקציות הליניאריות בין ספקים, יצרני מכוניות ולקוחות, במודל דינמי יותר. החדשות הטובות הן, שהחדשנות של העידן המרושת יכולה להיטיב עם כולם באקוסיסטם של תעשיית הרכב. היכולות הגדלות של תוכנה מרושתת תאפשרנה לשותפי שרשרת האספקה של תעשיית הרכב לתקשר ולשתף פעולה באופן יעיל יותר בזמן אמת. חברות חכמות מרושתות באופן מלא יכולות לארגן אינספור שרשרות אספקה במקביל ולתאם באופן דינמי את ההיצע שלהן למגמות המופיעות בשוק.
 
צעדים ראשונים במסע הטרנספורמציה
עם כל כך הרבה רכיבים שונים, שמתלכדים בתעשייה, כגון קישוריות מוגברת, נהיגה אוטומטית, והגידול האקספוננציאלי בנתונים הנובע מכך, יחד עם הדרישה לניהול חכם שלהם, מערכות רכב הופכות למורכבות יותר מאי פעם. פיתוח תוכנה המאפשרת חיבורים ואינטראקציות חכמים מאי פעם בין שפע מערכות, בתוך ומסביב לרכב, הופך לחיוני.

אם לנסח זאת בפשטות, יצרני מכוניות הם כעת בעסקי התוכנה, בין אם הם יודעים זאת או לא. תוכנה וקישוריות מהווים חלק גדל משרשרת הערך של המכונית, וחדשנות עתידית בתוכנה ובאינטרנט של דברים - IoT עתיר קישוריות, תהיה המקור של יתרונות  תחרותיים וערך עסקי.
 
עד כמה גדול לצרכנים הערך של תכונות מבוססות תוכנה? סקר, שנערך ע"י יצרנית הרכב האוטונומי טסלה הראה, שצרכנים בארה"ב, גרמניה וסין מוכנים לשלם פרמיה גבוהה של 3,000 דוליםר עבור שדרוג ל"טייס אוטומטי".
 
עבור יצרני הרכב, המשמעות של טרנספורמציה דיגיטלית היא אימוץ של יכולות וחדשנות מבוססות תוכנה הזמינות כיום בשוק, וכן עבודה פעילה לקראת בניית חזון ארוך טווח יותר, כולל האינטגרציה של תובנות ביג דאטה להזדמנויות עסקיות רבות יותר, שימוש נרחב יותר בטכנולוגיות SMAC (social, mobile, analytics ו-cloud), וחקר של הזדמנויות הטמונות ב-IoT.
 
נקודת התחלה טובה עבור יצרני רכב, שצופים קדימה, תהיה להתמקד באינטגרציית תוכנה. נכון להיום, ההתפתחות של המכונית האוטונומית התקדמה עקב לצד אגודל: יכולות תוכנה רבות פותחו כתוצרים של פרויקטים אקדמיים חד פעמיים, בד"כ ע"י צוותי מחקר קטנים עם ניסיון מועט בחוויה ברמת ייצור של רכיבי תוכנה קשורים ייעודיים עבור סביבת הרכב, החל מהתוכנה המפעילה את יחידות הבקרה האלקטרונית ,(ECUs) שמפעילות את מכשירי לוח המחוונים, דרך מערכות IVI (מערכות בידור ברכב) ועד לתכונות בטיחות משובצות, טלמטיקה ופונקציות הינע, שמתפתחות בנפרד ולא משתלבות היטב. מה שנדרשת היא פלטפורמת תוכנה עם היכולת לשלב את רכיבי התוכנה השונים, חיישנים ומערכות נהיגה של הרכב האוטונומי.
 
מערכות מבוזרות המשתמשות במגוון חיישנים ו-ECUs כדי לספק תפקודיות מוגבלת של מערכת סיוע לנהג (ADAS) כגון מצלמות חניה אחוריות, שיוט מותאם, איתור נקודות מתות, התראה על סטייה מנתיב, בלימת חירום וסיוע במצב חירום, חייבות להתפתח ולהפוך למערכות מרכזיות בחלקן עבור תכונות אבטחה ותפקודיות כגון חניה עצמית, שמירת נתיב, בלימה חכמה, תקשורת רכב-לרכב (V2V) ורכב-לתשתית (V2I), ניווט מתקדם, נקודות Wi-Fi חמות, ומגוון סוגי סיוע עם אפליקציות מידע וניטור.
 
המשמעות היא, שהמערכות המורכבות השונות בתוך המכונית חייבות לתקשר ולעבוד ביחד כדי ליצור יכולות מרושתות מתקדמות של מכונית העתיד ולעשות זאת באופן מאובטח.
 
יתר על כן, 2 רשתות נפרדות מתפתחות בנפרד וגם הן תצטרכנהו לעבוד ביחד: רשת פנים הרכב (הנקראת גם intra-car cloud) והרשת החיצונית הרחבה של העולם החיצוני, שמכונה באופן כללי IoT. בסופו של דבר, תצטרך פלטפורמת תוכנת המכונית להכיל את המיזוג של 2 רשתות נפרדות אלה.
 
חשוב באותה מידה, כאשר המכונית הופכת למכשיר חכם יותר, יצרני מכוניות יכולים להתחיל למנף ניתוחים של ביג דאטה עבור טווח הולך וגדל של יכולות. מאחר שכמויות גדולות של נתונים נעות אל המכונית וממנה, ליצרני רכב יש ההזדמנות לקחת תובנות אלו ולהפוך אותן לפעולות בשטח.
 
לדוגמא, הם יכולים להשתמש בניתוחי זמן אמת כדי לקבוע ולהציע לצרכן שירותים מתאימים עפ"י דרישה, או שנתוני אבחון ושימוש ברכב יכולים ללמד יצרני רכב כיצד ניתן לשפר ביצועים ולהפחית עלויות באופן שוטף.
 
מסגרת הזמן וההשפעה על צרכנים
התשובה לשאלה מתי מכוניות אוטונומיות תופענהו בכבישינו במספרים גדולים, אינה פשוטה כפי שניתן היה לצפות. מספר גדול של תכונות אוטונומיות ראשוניות כבר נמצאות בשימוש ומאפיינים אלה יהפכו ליותר ויותר מתוחכמים.
 
בינתיים, סערה של חדשנות נוספת נמצאת בדרכה. עם זאת, רוב חדשנות התוכנה כיום מגיעה מחברות קטנות הממוקדות במחקר, ולחברות אלו אין הניסיון או הגודל כדי לתכנן, לבחון ולאמת מערכות מכניות מוכנות לייצור.
 
באופן דומה, ליצרני רכב אין בד"כ את העומק הנדרש של כלים לפיתוח תוכנה משובצת, או את עומק הניסיון הנדרש כדי לספק מערכות תוכנה המוכנות לייצור עבור רכבים אוטונומיים. אנו צופים, שנקודת המפנה עבור רכבים אוטונומיים תגיע כאשר תעשיית הרכב תשלוט במורכבות המלאה של מודלים עסקיים חדשים לחלוטין הממוקדים בתוכנה. וכאשר הדבר יתרחש, ההשפעה על הצרכנים תהיה אדירה.
 
סיכום
בתקופה זו של שינוי מהיר ומתמשך, חיוני עבור יצרני רכב לשמר שליטה על המותגים והלקוחות שלהם. בנוף דיגיטלי ומרושת כמו זה שצפוי לנו, נאמנות צרכנים הופכת לנזילה, ותוכנה הופכת יותר ויותר לאמצעי בעזרתו יצרני רכב מבדלים את עצמם מהתחרות. אלה שאינם יכולים להפוך לגופי תוכנה חכמים ולהתאים עצמם במהירות למגמות משתנות, נמצאים בסיכון להפוך ללא רלוונטיים.
 
מאת: מרקס מקאמון, יולי 2017.
מנהל כללי, פתרונות מכוניות מרושתות, ווינד ריבר

 



 
 
Bookmark and Share