Telecom News - אושרה תכנית להכשרה מהירה לתעשיית ההייטק בהיקף 10 מיליון ₪

אושרה תכנית להכשרה מהירה לתעשיית ההייטק בהיקף 10 מיליון ₪

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מה חדש באקדמיה? >> אושרה תכנית להכשרה מהירה לתעשיית ההייטק בהיקף 10 מיליון ₪
אושרה תכנית להכשרה מהירה לתעשיית ההייטק בהיקף 10 מיליון ₪
מאת: מערכת Telecom News, 23.7.17, 18:47נעמי קריגר כרמי

בשורה לרוצים להשתלב בעולם ההייטק: תכנית חדשה ביוזמת רשות החדשנות תספק מסגרת לימודים חוץ-אקדמית אינטנסיבית לתקופת זמן של כחצי שנה עד שנה בשילוב התנסות מעשית ובהיקף של משרה מלאה. סיירות התכנות- Coding Bootcamps הן טרנד עולמי. מדובר בהזדמנות לשדרוג שכר בפרק זמן קצר.

כמענה לצורך הגובר של המשק הישראלי במהנדסים ומתכנתים איכותיים, המתבטא בביקוש למפתחי תוכנה העולה פי 2.5 על ההיצע בשוק (נכון לאפריל 2017), אישרה מועצת רשות החדשנות תכנית חדשה של הזירה החברתית-ציבורית להכשרה מהירה של עובדים בתחום ההיטק.

מטרת התכנית היא להוות מסלול כניסה חלופי להייטק, שיהיה ממוקד בצרכי השוק (רק מקצועות נדרשים, שהוגדרו ע"י הוועדה), מהיר (עד 12 חודשי הכשרה), ויפנה לאוכלוסייה איכותית: אקדמאים בוגרי מדעים מדויקים המעוניינים בהסבה לתחום התכנות.

סיירות התכנות- Coding Bootcamps- הן טרנד עולמי של ממש, כאשר בארה"ב ב--2016, 70% מבוגרי התכנית השתלבו בתעשיית הייטק. מדובר בקורסים בחו"ל, שעלותם נעה בין 15,000-30,000 דולרים, ואיכותם ידועה לטובה בקרב מעסיקים: בסקר ,Indeed שנערך בקרב 1,000 מעסיקי הייטק בארה"ב ב-2017, 84% מהם ציינו, שמבחינתם בוגרי קורסי סיירות התכנות הם טובים באותה מידה או יותר מבוגרי מדעי המחשב באוניברסיטה. 80% מהבוגרים מרוצים מההכשרה שקיבלו (לפי סקר ,SwitchUp שבחן 1,000 בוגרי coding bootcamps בארה"ב ב-2016).

מודל הסיירות הישראלי החדש פותח בשיתוף פעולה של גורמי ממשלה ותעשייה, בהם משרד הכלכלה, רשות החדשנות, הממונה על תעסוקה במשרד הרווחה והשירותים החברתיים, משרד האוצר, המועצה הלאומית לכלכלה, IATI (איגוד ההייטק) ובכירים מהמגזר העסקי.
המודל כולל מסלול מענקים תחרותי, שיתגמל גופי הכשרה לתכנות בגין בוגרים שלהם, שהשתלבו בשכר גבוה בתפקידי פיתוח בהייטק.

המסלול ישים דגש על שילוב אוכלוסיות מגוונות בהייטק, בהתאם למדרג הבא: מודל התמרוץ הבסיסי יחשב את הפער בין המשכורת של הבוגר, ששולב 15 חודשים לאחר סיום ההכשרה, לבין 14 אלף ש"ח, ויכפיל אותו ב-8. מדובר בתמריץ המיועד להרחבת פעילות של גופים קיימים ושל שחקנים חדשים מהארץ ומחו"ל.

מסגרות ההכשרה הן שינהלו את תהליך הקבלה בפועל ויחליטו על תנאי הקבלה. זאת, במסגרת המכסות הבאות, שנועדו להבטיח את איכות הבוגרים: לפחות 50% מהלומדים צריכים להיות בעלי תואר אקדמי במדעים, ורק עד 25% מהם בוגרי מדעי המחשב או הנדסה. כאשר הבוגר הוא בוגרת - המכפיל הזה הוא פי 10, ובמקרה של חרדים או ערבים הוא פי 12. היעד הוא לספק 250 עובדים חדשים כבר בתום השנה הראשונה, ולהגיע ל-450 עובדים חדשים בשנה השלישית.

בכדי לעודד רישום אוכלוסיות מגוונות יותר להכשרה, מסגרות יכולות לבחור להעניק מלגות מחיה במקרה הצורך. המענקים, שיועברו לחברות ע"י רשות החדשנות, יאפשרו להן לשלם מלגות קיום נוספות או להרחיב את היקף המלגות הקיימות.

נכון לחודש מאי השנה, בשוק קיימות 7,127 משרות פנויות, בעיקר של מהנדסים ומתכנתים. מכאן, שתוכנית ההכשרה הנוכחית תהווה מענה ראשון לצורך בהגדלת כוח האדם המיומן בהייטק, שהציבה בפניה הממשלה בינואר השנה (במסגרת החלטה 2292), והוא אף ילווה בהמשך גם בתוכניות ארוכות-טווח, כמו הבאת כוח אדם מיומן מחו"ל ועוד.

נעמי קריגר כרמי, (בתמונה למעלה), ראש הזירה החברתית-ציבורית ברשות החדשנות: "מחד, לחברות תהיה יד חופשית בקביעת המודל העסקי שלהן כדי למשוך את הסטודנטים האיכותיים ביותר, ומאידך, רשות החדשנות תספק פיקוח כדי להבטיח את מבחן התוצאה - השמה איכותית של כוח אדם איכותי. כך, יתבצע פיקוח על איכות ההכשרה ע"י מומחים מהתעשייה, שישולבו כנציגי ציבור בוועדת המחקר, ויבחנו את המסגרות עפ"י תכני ההכשרה והרלוונטיות שלהם לתעשיית ההייטק, מבחני המיון ותנאי הקבלה, דרישות הגמר, סגל ההוראה וההדרכה ומידת שיתוף הפעולה עם תעשיית ההייטק על איכות ההכשר".

רוב מסגרות ההכשרה למתכנתים ומהנדסים כוללות לימודים מלאים ואינטנסיביים. מסלול סיירות התכנות החדש משמש למעשה מחויבות הדומה ללימודים אקדמיים רק בפרק זמן יותר קצר. מדובר בהזדמנות לבוגרי מדעים מדויקים לשדרג משמעותית את שכרם בפרק זמן קצר, בין אם מדובר באנשים שלא עבדו כלל בתחום ההייטק, או באנשים, שעבדו במקצועות אחרים ולא ממשים את מלוא יכולת ההשתכרות שלהם. עבור התעשייה מדובר בבשורה של ממש – כוח אדם איכותי, שיהיה זמין בעתיד הנראה לעין".

אלי כהן, שר הכלכלה והתעשייה: "החלטת הממשלה בשנה האחרונה לעלות באופן משמעותי את תקצוב המכללות הטכנולוגיות, ואת התקצוב באוניברסיטאות לטובת הגדלת כוח אדם לתעשייה תיתן את פרותיה בעוד כשנתיים. ההחלטה האמורה תסייע לתת פתרונות לטווח הקצר. זאת, על רקע השפל ברמת האבטלה והמחסור בעובדים בתעשייה וההייטק".

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות: "מסלול ההטבה, שאישרה היום מועצת רשות החדשנות, הוא צעד חשוב להגדלת כמות המשתתפים בתעשיות עתירות הידע. המסלול מעודד יצירתן של 'דלתות' נוספות, בנוסף ללימודים אקדמיים, לכניסה לעולם ההייטק.
כפי שהראה בסקירתו השבועית הכלכלן הראשי של משרד האוצר, לימודי תכנות הם מנוע חשוב לניידות חברתית ומאפשרים לאנשים מכל רקע ליהנות משכר גבוה בסביבה חדשנית ומאתגרת. אנו מעודדים את אלה הרואים עצמם מתאימים למסלול קריירה כזה, לבדוק את האפשרויות להסבת מקצוע לתחום ההייטק.

לראשונה אנו מפעילים מודל תוצאתי, שיהווה תמריץ אמיתי לשלב את בוגרי ההכשרות הללו בחברות עתירות ידע. החידוש כאן הוא נושא ההכוונה והיכולת של הממשלה, על גופיה השונים, להביט על צרכי השוק ולנסות לסייע בכלים ממשלתיים לנתב אנשים למקצועות נדרשים עם כושר השתכרות גבוה.

המודל נותן מענה כפול: זה אחד הכלים העשויים לסייע לבעיית המחסור בכוח אדם מיומן תוך הכוונת אנשים איכותיים לעיסוקים, שישפרו את מעמדם הסוצי-ואקונומי. ההייטק משווע לכוח אדם איכותי. זה החסם המרכזי לתעשייה, שהיא קטר צמיחה המשמעותי ביותר במשק. תכנית זוהיא אחד הכלים, שיתנו מענה בטווח הקצר לצורך הזה".

קול קורא ראשון לגופים מכשירים מיועד לצאת בסתיו 2017.

קרדיט תמונה עליונה: שגיא שועלי.
 
הכשרה

 



 
 
Bookmark and Share