Telecom News - איך כלי התקשורת נפלו בפח של הודעת השר קרא בעניין ייבוא מכשירי סלולר

איך כלי התקשורת נפלו בפח של הודעת השר קרא בעניין ייבוא מכשירי סלולר

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> איך כלי התקשורת נפלו בפח של הודעת השר קרא בעניין ייבוא מכשירי סלולר
הודעת השר איוב קרא מ-23.7.17 בעניין "הקלה בייבוא ציוד קצה סלולרי", שמשום מה פורשה ע"י כלי התקשורת כהוזלה של מכשירי סלולר מחודשים, נראתה מוזרה ומטעה. רק בגלובס הבחינו, שיש כאן דבר מוזר, אבל גם בגלובס לא גילו את המסתתר מאחורי ההודעה. המציאות: "לא הוזלות ולא נעליים". חשיפה בלעדית של עוד ספין מבית היוצר של השר איוב קרא.
מאת: אבי וייס, 27.7.17, 12:45איוב קרא

כשקיבלתי את הודעת משרד התקשורת (כאן), שפורסמה ביום 23.7.17, החלטתי לא לפרסמה, כי ההודעה הזו נראתה לי מאוד מוזרה, מהסיבות הבאות:
  • לא פורסמו שום מסמך ושום החלטה באתר המשרד בנוגע לסוגיה הזו. אם יש החלטת שר, היא אמורה להתפרסם, אבל לא היה מאומה באתר המשרד. פשוט כלום.
  • גם לא היה לאחרונה שום שימוע בעניין הזה. אם היה, היה צורך לפרסם את השימוע וגם לפרסם את תוצאותיו, מה שלא היה (ראה האמור בסעיף הקודם). 
  • הבעיות של תחום הייבוא הן בכלל לא בתחום של ציוד סלולרי, אלא בתחום של ציוד אלחוטי, שזה דבר אחר לגמרי, שנמצא ממש כעת במשבר עמוק וחמור כולל חשדות לשוחד ב-2 פרשיות שונות (מפורט כאן, כאן וכאן), וההודעה של השר יכולה להטעות, משום שהיא עוסקת בתחום ייבוא מכשירי סלולר, שבו לא היה ידוע לי על איזו בעיה, שצצה בתקופה האחרונה. 
יתרה מכך, כל כלי התקשורת פרסמו את הידיעה ופירשו אותה כאילו צפויה הוזלה במכשירי סלולר מחודשים, כי המס עליהם עתיד לרדת, כמו שהמס ירד על מכשירי סלולר חדשים. זו כמובן שטות, כי הסמכות להורדת מס היא של שר האוצר ואין למשרד התקשורת שום קשר לעניין הזה וזה גם לא קשור להקלות בבירוקרטיה בתחום הייבוא ואיזה רישיונות ייבוא צריכים היבואנים. 

גלובס (גדי פרץ) היה העירני היחיד, שהבין לאחר יממה מהפרסום (ופרסם כאן), שמדובר בהחלטה חסרת משמעות מ-2 סיבות:
  • אין בישראל שוק משמעותי או בכלל של מכשירי מחודשים, כי זה לא כדאי ליבואנים.
  • השר (או מישהו מטעמו) בכלל לא דיבר עם היבואנים, כדי לראות אם מה שהשר פרסם (אודות ההקלות ליבואנים) - אכן עוזר להם באיזו דרך. 
הדפוס הזה, שבו השר איוב קרא "מאחז עיניים", מתעלם מהציבור, מנציגיו המוסמכים ובמקרה הזה מהיבואנים ונציגיהם (למשל לשכת המסחר, שהיא המייצג הכי מוסמך שלהם), שזה העניין הנוגע אליהם באופן אישי, היא לא חדשה.

זה בדיוק הקו המוביל של השר איוב קרא, מיום שנכנס לתפקידו. רק ספינים, בלי "לספור איש ממטר" (די מזכיר את ההתנהלות  חסרת האחריות של שלמה פילבר, מיום כניסתו לתפקיד ועד היום). 

אולם, גם העיתון גלובס לא הצליח להבין למה ההודעה הזו שוחררה דווקא כעת לציבור? (מלבד ההשערה, שהועלתה בגלובס, שזה נועד לצרכי יחסי ציבור אישיים של איוב קרא, בלי שהוא בכלל מבין מה הוא מפרסם. זה נכון, אבל זו לא הסיבה המקורית והמרכזית להוצאת ההודעה המוזרה והמטעה הזו דווקא כעת). 

אז לקח לנו כמה ימים וכאן אנו "מרימים את המסך" מאחורי ההודעה הזו. זו,למעשה, תוצאה של החלטה של בג"ץ, החלטה שמשרד התקשורת כמובן לא טרח לציין או לפרסם.

החלטת הבג"ץ מצויה כאן למתעניינים והיא התקבלה ביום 18.7.17 בתביעה של חברת קאיה מולטימדיה כנגד משרד התקשורת. בהחלטה, השופטים דוחים את התביעה, משום שמשרד התקשורת התחייב בפני הבג"ץ לשנות את התקנות של ייבוא ציוד מקביל (שזו הייתה הבעיה של אותו יבואן). בבג"ץ צוינו בהחלטה כמה פגמים במדיניות החדשה (כפי שהיבואן טען), אבל בית המשפט העליון כשבתו כבג"ץ לא חיווה דיעה בעניין זה וסגר את הנושא בהנחה, שהמדיניות החדשה תיושם.

למעשה, מאחרי פסק הדין הזה יש הבטחה, שבו התחייב המשרד (כלומר: נציג הפרקליטות שהופיע בבג"ץ מטעם המדינה) להקל על הייבוא, "תמורת" מחיקת העתירה. אגב, מי שיקרא את החלטת הבג"ץ עד הסוף, יראה שלמרות שהעותר הפסיד ותביעתו נמחקה, הוא קיבל 8,000 ש"ח ממשרד התקשורת - הוצאות, שזה השופטים פוסקים כאשר התובע זוכה, לא כאשר הוא מפסיד... זה היה "רמז עבה כפיל" של השופטים לראשי משרד התקשורת להיות זהירים ולבצע את המוטל על המשרד ולא להטריד את הבג"ץ בעניינים שוליים שכאלו.

כדי לקיים את ההבטחה, שניתנה לבג"ץ, לתקן את הצו לאור המדיניות החדשה (שהיא ממש לא חדשה, היא הוכרזה בתחילת 2016...), הזדרז משרד התקשורת להוציא טיוטת צו חדש, לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, בעניין שנדון ובמרכזו (בין היתר) הורדת הצורך ברישיון סחר לייבוא ציוד מקביל (דהיינו: לא דרך היבואן הרשמי).

אין לזה שום קשר למחירים ושום קשר לכלום, זה רק הליך בירוקרטי של הטיפול ביבואנים, שכל הזמן מטרטרים אותם במשרד התקשורת באין סוף טפסים, אז כעת יורידו טופס אחד לכמה יבואנים (כי לרוב מוחלט של היבואנים - כבר הורידו את הטופס הזה - מזמן). זה הכל.

והכי חשוב: הפטורים מרישיון סחר ליבואנים כבר נקבעו ב-2012 (כאן). היו כמה פגמים זעירים בניסוח צו (שמצוי כאן), וכעת מתקנים את הפגמים הללו בניסוח. אין בזה שום דבר. ממש כלום מכלום. זה רק תהליך בירוקרטי, שנעשה כל הזמן, כאשר מוצאים איזה פגם בניסוח צו. במקרה כאן, התיקון הגיע רק בגלל הבג"ץ. זה הכל. משרד התקשורת היה יכול לתקן את הפגם הזה כבר מ-2012 ועד היום, בעקבות פניות של כמה יבואנים, ולא להמתין לבג"ץ, שייאלץ את המשרד לבצע זאת.  

אם הייתה בישראל "רשות לתקשורת", הודעה כזו מבישה, שהיא עלבון וחרפה לשכל הישר, לא הייתה מתפרסמת. 

עדכון 8.8.17
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את תיקון הצו כפי שחתם עליו (מחדש) השר איוב קרא (ההחלטה כאן). 
 
בג"ץ



 
 
Bookmark and Share