Telecom News - זהירות מהטלפוניה הסיטונאית החדשה שיוצאת לדרך בתרגיל של ש. פילבר

זהירות מהטלפוניה הסיטונאית החדשה שיוצאת לדרך בתרגיל של ש. פילבר

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> זהירות מהטלפוניה הסיטונאית החדשה שיוצאת לדרך בתרגיל של ש. פילבר
למרות שמנכ"ל משרד התקשורת (שלמה פילבר) נמצא בבית לפני השעיה, התכנית, שהגה בעניין טלפוניית "השוק הסיטונאי" על רשת בזק בשיטת ה-Resale, יוצאת לדרך בשבוע הבא. אני קורא ללקוחות לא להתפתות לעבור לזה, כי הם יתרמו לעליית רווחי בזק ובסוף הם גם יפסידו. אנטומיה של בדיחה רגולטורית אנטי-צרכנית מבית היוצר של משרד התקשורת הישראלי.
מאת: אבי וייס, 27.7.17, 22:45אבי ברגר

ניתוח: חברת בזק פרסמה היום (כאן - למתעניינים) "הודעה לציבור" בעניין תחילת שירותי "הטלפוניה בשוק הסיטונאי" על הרשת שלה בשיטת ה-Resale (מכירה חוזרת), שתחל ב-31.7.17.

למעשה, ההודעה הזו של בזק היא יותר בגדר של תלונה של בזק - למה בכלל צריך "שוק סיטונאי" בטלפוניה הקווית שלה, כאשר יש לבזק 10 חברות מתחרות בשוק הזה, עם מעל למיליון לקוחות. 
בזק צודקת, אלו העובדות. 

בכלל, הטלפוניה של בזק לא הייתה ב"שוק הסיטונאי" בשום שלב (לא בוועדת גרונאו, לא בוועדת חייק ולא בהחלטת שר התקשורת דאז משה כחלון, החלטת שר, שאושררה ע"י הממשלה והכנסת).

מי שבישלו את הדייסה הזו היו: אבי ברגר (בתמונה למעלה משמאל, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת, שפוטר מתפקידו ע"י רוה"מ - ביבי נתניהו, גם בגלל עניין זה), ושר התקשורת לשעבר (גלעד ארדן), שרצה להצטייר כפופוליסט לא פחות מכחלון.

הנושא הספציפי הזה הגיע לבג"ץ, שיזמה בזק מול משרד התקשורת, במהלך מאוד מסובך וארוך, שלא ננתח כאן בגלל מורכבותו. בזק טענה (ולדעתי בצדק), שלא ניתן ליישם "שוק סיטונאי" במודל BSA על הרשת הטלפונית הישנה שלה, כפי שהחליט אבי ברגר

הפתרון לבעיית הטלפוניה הגיע בדמות סדרת תרגילים של המנכ"ל שלמה שלמה פילברפילבר (בתמונה משמאל, שהחליף לפני כשנתיים את אבי ברגר), שהחליט לעזור לבזק והחליט ליישם מודל, שהיה ועודנו קיים ברגולציה האירופאית וגם בעוד מקומות בעולם, מודל ה-Resale.

אולם, העניין הזה גם עבר גלגולים ותרגילים נפתלים, שלא כאן המקום לפרטם (חלק מזה נחקר כעת ומצוי תחת צו איסור פרסום), עד שלאחרונה הנוסח האחרון של הספין הענק הזה נחתם ע"י שר התקשורת (הזמני - צחי הנגבי) בשיטת ה"ישראבלוף"  ויצא לדרך ונקבעו לו (ע"י השר) זמן התארגנות ותחילת יישום ללקוחות, מה שכעת מגיע (ב-31.7.17). 

שלמה פילבר היה יכול לפתור את בעיית "הרווחיות העודפת" של בזק מהטלפוניה הקווית שלה (טלפוניה הנמצאת בפיקוח מחירים, בגלל הגדרת בזק כמונופול בתחום הטלפוניה הקווית), ע"י שינוי של מילה אחת בתקנות.

המשמעות הכלכלית של "הרווחיות העודפת" הזו: כ-15 מיליארד ש"ח, שנגבו בעודף מהציבור ע"י בזק בעשור האחרון, רק בגלל הרשלנות והכאוס בהתנהלות של ראשי משרד התקשורת.

שלמה פילבר בחר לא לעשות כך (כלומר לשנות מילה אחת בתקנות ולפתור את הבור המפלצתי הזה בכיס של אזרחי ישראל לטובת בזק) ובמקום זאת יצא בסדרת ספינים בלתי נגמרים לטובת בזק ורווחיה, כשאת הספין האחרון הצליח לבצע ממש שעות ספורות בטרם נקרא לחקירה והורחק מהמשרד (כפי שחשפנו בהרחבה כאן).

השר איוב קרא, במקום להציל את משרד התקשורת ושוק התקשורת, ממשיך "לא לספור איש ממטר" ולפזר ספינים בקצב, כדי להאדיר את שמו בכלום. אתר זה זיהה במהירות ובצורה שלא משתמעת לשתי פנים את תבניות ההתנהגות המחפירות והפליליות של שלמה פילבר, 3 שבועות אחרי שנכנס לתפקידו ופרסמתי זאת בהבלטה (למי שלא מאמין - שייקרא זאת כאן). אם היו מקשיבים לי (וקודם לכן מקשיבים למבקר הליכוד, שזיהה את הדפוס ההתנהגותי הפסול הזה של פילבר - הרבה לפני, אבל גם אותו לא לקחו ברצינות), אזי לא היינו מגיעים למשבר הנוכחי ולטלפוניה של בזק בשיטת ה-Resale במחירים מצוצים מהאצבע (כלומר: מה שבזק הכתיבה לו ועדי גיבתה בחוות דעת כביכול כלכליות, מעשים שנמצאים בקצה התחתון של התהום אליו הרגולציה ושוק התקשורת נפל). 

אני קורא וממליץ ללקוחות לא להתפתות בשבוע הבא לכל מסעי השיווק של כל המתחרות בבזק, שתתחלנה למכור את הטלפוניה של בזק בשיטת ה-Resale. זאת מהטעמים הבאים:
  • גם אם המבצעים ייראו אולי מפתים לחלק מהלקוחות, השורה התחתונה היא: בזק תרוויח יותר מהשוק הסיטונאי על הרשת שלה. זו המציאות. ככה שלמה פילבר בנה את הרפורמה הזו (בשת"פ בזק). מי שיפסיד הם המתחרים בבזק, גם הם יודעים את זה אבל הם נכנסו לסחרור של תחרות ולא יודעים איך לצאת מזה בכבוד, כי משרד התקשורת התנהל עד היום בכאוס אחד גדול (ועדיין ממשיך להתנהל כך: ראה חשיפה מהיום בעניין הרפורמה המדומה בתחום ייבוא ציוד סלולרי). 
  • בזק, די בקרוב, תיאלץ להתחיל לחבר סיבים לבתים, לא בגלל איזה תרגיל מסריח של שלמה פילבר, אלא בגלל התחרות מול פרטנר. כבר חשפנו לפני כחצי שנה (כאן), שפרטנר החלה לחבר לבתים בסיבים ברוחבי פס של עד 1 גיגה במחיר של 100 ש"ח (תשתית + ספק אינטרנט). יודגש: על חיבורי הסיבים אי אפשר ליישם את הטלפוניה הישנה של בזק. כלומר: מי שיעבור לטלפוניה בשוק הסיטונאי לא יוכל לשדרג את החיבורים שלו לאינטרנט, כי הטלפוניה הזו לא תעבוד על החיבורים החדשים. 
  • יש סיכויים, שבקרוב יחל "שוק סיטונאי" על רשת הוט (כך החליט השר איוב קרא, זה המצב, שהוא יצר בחתימתו, על הספין של שלמה פילבר, כדי להראות כאילו הוא מטפל בכולם). לכן, ממילא התחרות בתחום הזה תתעצם ויש לתת לכוחות השוק לפעול ואין צורך למהר ולהחליט כעת. 
  • בנוסף, פורסם שימוע לגבי מחירי הטלפוניה של בזק, לטלפוניה שלא בשוק הסיטונאי והשימוע הזה, בכל מקרה, מוביל לכך, שמחירי הטלפוניה של בזק ירדו. כך, מי שיישאר בהסדרים הקיימים עם בזק גם ייהנה מירידת המחירים וגם סביר להניח, שבזק היא שתדאג לו להגירה, בעת שהיא תחל בחיבורי סיבים לבתים. 
  • הניסיון מראה, שמי שעובר ל"שוק הסיטונאי" נופל בתחום השירות התמיכה הטכנית ואיכות החיבורים (בדיוק כמו שחזיתי כבר בוועדת חייק בתחילת העשור. לא הייתי צריך לדמיין את זה, כי זה מה שקרה באירופה בעשור הקודם, באותה סיטואציה רגולטורית). הנפילה הזו מגיעה רק בגלל שהוא (הלקוח של בזק) עובר להיות לקוח של אחת מהחברות המתחרות בבזק. זאת, למרות שבכללי "השוק הסיטונאי" אסור שזה יקרה. אולם, זה בדיוק מה שקורה. פרסמתי מספיק תלונות של לקוחות, שנפלו באי ההבנה המצערת הזו. הם לא הבינו מה שכתבתי בעשרות רבות של כתבות, שברגע שהם עוזבים את בזק, הם ייפלו חזק ברמת השירות ובאיכות הקו.
הרגולטורים בכל העולם וגם באירופה (אחריה אנו הולכים), מזמן עברו לרגולציה אחרת לגמרי על רשתות בזק, בגלל שהשוק הקווי עבר לחיבורי סיבים לבתים או ליד הבתים. בישראל אין רגולציה כזו. זה לא קל ולא מהיר לפתח רגולציה כזו.

בנוסף לכך, בעולם הרחב יש "רשות לתקשורת" ולא "משרד לתקשורת". זה הבדל ענק, בין שתי הצורות של "הרגולטור לתחום התקשורת" המדינתי. 

"השוק הסיטונאי" של הטלפוניה בשיטת ה-Resale מבזק היא הנצחה של העבר ואין בה שום התקדמות לעבר העתיד. זה ימשיך את הסטגנציה של השוק הקווי בישראל וימשיך לדרדר אותנו בכל קנה מידה השוואתי מול מה שמתפתח ברשתות התקשורת בכל רחבי העולם, גם במדינות ערב. רק אם הציבור יתמרד, לא ישתף פעולה עם המהלכים הרגולטוריים של "השוק הסיטונאי", שבנה משרד התקשורת, רק אז נוכל להתקדם קדימה ולא לשקוע בבוץ הקיים ולהמשיך ולהעשיר את קופת בזק ללא כל הגיון
בתמונה: חשיפת כיוון ההתפתחות של הטלפוניה הקווית בשוק הסיטונאי של מדינת ישראל, פרי התכנון של שלמה פילבר



 
 
Bookmark and Share