Telecom News - משרד התקשורת שוב מבצע שימוע הנוגע לצרכנים בלי שהצרכנים שמעו על כך

משרד התקשורת שוב מבצע שימוע הנוגע לצרכנים בלי שהצרכנים שמעו על כך

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> משרד התקשורת שוב מבצע שימוע הנוגע לצרכנים בלי שהצרכנים שמעו על כך
"תרבות החושך" עדיין שולטת במשרד התקשורת: אלמלא הודעת הוט לבורסה על כך, שהיא קיבלה שימוע נוסף ממשרד התקשורת, לא היינו יודעים, שיש דבר כזה. השימוע הוא בתחום המכונה בשם "צמצום מרווחים", שמשמעותו: מחירי חבילות: דאבל, טריפל וקוואדרו לצרכנים וכיצד מפקחים על בזק והוט במבצעים כאלה כדי שלא ידחקו את המתחרים בהם מהשוק.
מאת: אבי וייס, 2.9.17, 18:09שמילה מימון

ביום 30.8.17 שלחה הוט הודעה לבורסה (כאן) על כך, שהיא קיבלה שימוע משלים ממשרד התקשורת בתחום המכונה בשם "צמצום מרווחים" (בחו"ל זה מכונה Margin Squeeze).

היות והשימוע הזה לא פורסם בשום מקום (למרות שמדובר בעניין צרכני מובהק וקודם כל יש לשאול את הצרכנים בנושא, באמצעות נציגיהם המוסמכים), פניתי למשרד התקשורת בשאלה היכן השימוע הזה? אך לא הצלחתי לקבל תשובה. די ברור למה. "תרבות החושך" עדיין שולטת במשרד התקשורת, בניצוחו של שמילה מימון, (בתמונה משמאל), שהוא גם מנכ"ל בפועל, גם סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה, גם סמנכ"ל בכיר להנדסה וגם משנה למנכ"ל (וגם נציג משרד התקשורת במועצת הכבלים הולוויין...).   

השימוע החדש, למעשה, נועד "להרוג" את הנושא", כי הוא מציע מנגנון של "בדיקה עצמית", שבו ספק התקשורת (בזק או הוט) יבדוק בעצמו את החבילות החדשות שלו, שהוא עומד להשיק ללקוחותיו הקיימים והפוטנציאליים, בדיקה אם החבילות הללו לא חורגות מהמתווה של "צמצום מרווחים". זאת, במקום לקבל אישור ממשרד התקשורת מראש על כל מבצע חדש. 

הנושא המוזר הזה החל בשימוע ראשוני, שנולד ב-2014, שגם הוא לא פורסם, אלא לאחר שחשפנו אותו (ואז הוא פורסם כאן). אין צורך להתאמץ ולקרוא את השימוע המאוד מבולבל הזה, כי כבר ב-2014 חזיתי, שלא ייצא מזה שום דבר וכיום ברור לי, שלא ייצא מזה שום דבר, מהסיבות הבאות:
  • התחום, שקרוי "צמצום מרווחים", מצוי בתחום האחריות של הרשות להגבלים עסקיים ולא בתחום הידע והמומחיות של משרד התקשורת. לרשות להגבלים עסקיים יש מדיניות מוסדרת בנושא וכלי אכיפה למונופולים והרשות להגבלים יודעת כיצד לטפל בבעיות כאלו והתנסתה בטיפול בנושא הזה. לא ברור למה משרד התקשורת נדחף לנושא הזה, שוב ושוב, במקום לטפל בבעיות החמורות הרבות הקיימות בשוק התקשורת הישראלי.
  • יתרה מכך, מי שהמציא את השימוע מ-2014 (הרן לבאות) כבר מזמן עזב את משרד התקשורת ולא ברור למה ממשיכים בשטות הזו, שנולדה במוחו וכבר לא קיימת בצורה הזו ברגולציה האירופאית (שאותה העתקנו אבל לא נכון, ל"שוק הסיטונאי"). 
  • השימוע מ-2014 קיבל תפנית מאוד חדשה ומוזרה במחצית 2017, ממש כמה ימים לפני ששלמה פילבר נעלם ממשרד התקשורת (לצרכי חקירה...), בשימוע, ששלמה פילבר פרסם אודות מחירי הטלפוניה של בזק. ניתחנו כאן את המהלך המוזר הזה ובמרכזו דבר מאוד תמוה: יש בשימוע החדש של פילבר מנגנון חדש ולא ברור של "צמצום מרווחים", ששונה לגמרי ממה שהיה בשימוע מ-2014. לא ברור מהשימוע החדש מה המנגנון התקף כעת וכיצד הוא ימומש. בשימוע הקודם (מ-2014) זה היה מנגנון של "רף מחיר" ו"מחיר האפקטיבי" וכעת זה הפך למבחן רגולטורי, שלא הוגדר בכלל בשימוע. אולם, בהודעה לעיתונות (כאן), שיצאה מתחת ידו של שלמה פילבר, בעמוד השלישי באמצע, יש הגדרה למבחן הרגולטורי הכביכול חדש הזה:"מבחן Ortho", שלא ברור מהיכן זה נלקח ומה זה אומר. המילה Ortho לא מופיעה בכלל בשימוע החדש (בנוגע לבזק)רק בהודעת הדובר, שפורסמה לציבור וזה נראה מאוד תמוה (בלשון המעטה). למיטב ידיעתי, שיטה רגולטורית זו של מבחן "צמצום מרווחים" בגישת ה-Ortho, הופעלה בעבר (ולא בהצלחה יתרה, בלשון המעטה) רק בספרד. איך זה קפץ כאן להודעת דובר משרד התקשורת הישראלי?? התשובה נמצאת לדעתי בכל מסכת היחסים המוזרה ביותר בין שלמה פילבר לבזק והשימוע, שפילבר פרסם הוא, ככל הנראה, חלק מהספינים החוזרים ונשנים, שהוא ביצע בשנתיים האחרונות, סביב מה שמכונה "פרשת בזק-yes-פילבר". 
  • השימוע החדש והחשאי הנוכחי (שנולד אחרי השימוע הקודם, בענייני הטלפוניה של בזק, והפעם נושא "מבחן Orto" הפך להיות ציר מרכזי בשימוע, כנראה קראו במשרד התקשורת את הביקורת הקטלנית הקודמת שלי בנושא זה), כבר לא רלבנטי למציאות, שהתפתחה בשוק. גם פרטנר וגם סלקום החלו לפרוס סיבים לבתים והחלו לשווק חבילות של טריפל וסלקום החלה לשווק חבילות של קוואדרו (כלומר: הכל ביחד בחבילה מרובעת, 4 שירותים בחבילה אחת). ההצעה של סלקום של קוואדרו (סלקום מכנה זאת קוואטרו) למשפחה עם: אינטרנט, סלולר, טלפון וטלוויזיה היא ב-249 ש"ח לשנה הראשונה ו-325 ש"ח לשנה השנייה ואילך. המנוי לקוואדרו בסלקום כולל ממיר אחד, אך ניתן לרכוש ממירים נוספים בתוספת של 29 ש"ח לממיר. המנוי הזה מעניק אפשרות לחבר תחת אותו משתמש עד 5 מסכים/מכשירים. אני מניח, שלפרטנר תהיה בקרוב חבילה דומה (כרגע יש לה רק חבילת טריפל ב-129 ש"ח לחודש, או 149 ש"ח כולל נטפליקס). כלומר: אין שום צורך במבחני "צמצום מרווחים", כי ממילא השוק זז קדימה ולמתחרות בבזק ובהוט יש חבילות דאבל, טריפל וקוואדרו במחירים אטרקטיביים. רגולציית "צמצום מרווחים" מתאימה רק לשוק, שבו כל השחקנים המתחרים תלויים בתשתית אחת של ספק מנופוליסטי אחד (בעולם זו חברת הבזק המדינתית). ברגע שלספק הבזק יש מתחרים (ואצלנו זה 3 מתחרים: הוט, פרטנר וסלקום), אז אין צורך בכל פיקוח מחירים על החבילות המשולבות הללו וצריך לתת לכוחות השוק לעשות את שלהם (בדיוק כמו שכוחות השוק פועלים בתחום מחירי וחבילות הסלולר).   
שורה תחתונה: 
עוד שימוע ועוד מהלך הנעשים בסתר תוך התעלמות מוחלטת מהציבור ומנציגיו המוסמכים. אין כל סיכוי, שהשיטה הזו תצליח. 

לכן, המהלכים המוזרים והלא חוקיים, כפי שחשפנו שוב כאן, מלווים באזלת יד ואי יכולת לספק שירות ברמה מינימלית לציבור, מחזקים את הצורך הדחוף בהקמת "רשות לתקשורת", רשות עצמאית, שתפעל לטובת הצרכנים ולא נגד הצרכנים ולטובת בעלי ההון וה"מקורבים לצלחת" של מקבלי ההחלטות, בניגוד מוחלט לחוק ולאחריות המוטלת על משרד ממשלתי חשוב ובעל כוח כלכלי עצום כלפי השחקנים הגדולים בשוק. 

עדכון 3.9.17: 
ככל הנראה עקב החשיפה, משרד התקשורת העלה הבוקר את השימוע לאתר האינטרנט של המשרד (כאן). המסמך נושא את התאריך 29.8.17. לוח התפוצה של המסמך הזה מכיל חברות רבות שלא קיימות ובעלי תפקידים שמזמן לא נמצאים בתפקיד המופיע בלוח התפוצה. זאת, במקום לשלוח את השימוע המרכני הזה לנציגי הציבור המוסמכים (יש הרבה). 

עדכון 21.12.22: בזק מדווחת כאן לבורסה: " שימוע לקביעת מתכונת לבחינת צמצום מרווחים ברשת מתקדמת נייחת.
ביום 2022.12.20 פורסם שימוע מטעם משרד התקשורת בעניין קביעת מתכונת לבחינת צמצום מרווחים על- ידי בעלי תשתית תקשורת נייחת.
בהתאם לשימוע מוצעת מתכונת מעודכנת לבחינת צמצום מרווחים המפרטת את מרכיבי ותחולת המבחן.
בין היתר, מוצע, כי מבחן צמצום המרווחים יתקיים על מוצר קמעונאי מבוסס רשת מתקדמת של ספקים מורשים להם כוח שוק משמעותי (ובכללם החברה). ההמלצה מפרטת את אופן חישוב המחירים שבבסיס המבחן ומציעה כי רכיב המרווח הקמעונאי יחושב כתוספת של %25 על העלויות הסיטונאיות, או לחלופין - כהפחתה של %20 מהמחיר הקמעונאי ללקוח הקצה. מוצע כי המבחן ישמש במסגרת בדיקה עצמית, וזאת חלף קביעת מסגרת נוקשה הכוללת דיווחים ואישורים מראש של כל הצעה שיווקיות. אי עמידה במבחן צמצום המרווחים תוביל, בין היתר, להפעלת סמכות שר התקשורת לפי סעיף 17(ג) לחוק התקשורת ולהפחתה של התשלום הסיטונאי בעד שירות BSA באופן שיעמיד אותו בגדרי המבחן המוצע לתקופה של שנה אחת.
החברה לומדת את השימוע. יצויין, כי החברה מפעילה גם כיום בדיקה עצמית לאי צמצום מרווחים בשירות BSA, כך שככל שהשימוע יוחל על החברה במתכונת שפורסמה היא אינה צופה שתהיה לו השפעה מהותית על עסקיה."
השימוע באתר משרד התקשורת בדיווח של NEWS1 - כאן.

WRONG WAY



 
 
Bookmark and Share