Telecom News - טכנולוגיות מידע הן הבסיס לרפואת העתיד המתאפשרת ע"י טכנולוגיות אחסון

טכנולוגיות מידע הן הבסיס לרפואת העתיד המתאפשרת ע"י טכנולוגיות אחסון

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> טכנולוגיות מידע הן הבסיס לרפואת העתיד המתאפשרת ע"י טכנולוגיות אחסון
טכנולוגיות מידע הן הבסיס לרפואת העתיד המתאפשרת ע"י טכנולוגיות אחסון מתקדמות
מאת: אורן ישרים, 3.9.17, 16:29אורן ישרים

"רפואה מותאמת אישית" היא תחום המתפתח בד בבד עם עלייתו של האינטרנט של הדברים (IoT) והשימוש בהתקנים לבישים ומחוברים. התחום, שנקרא "ניהול תוכן רפואי" HCM – Health Content Management, הופך לאחד האתגרים החשובים בתחום הבריאות. טכנולוגיות אחסון מתקדמות הן היחידות היכולות להפוך אותם למציאות.

בעולם המונע ע"י מידע, גם שירותי הבריאות מעצבים מחדש את מודל השירותים שלהם. בזמן שמידע נאסף מכל אחד מאתנו ע"י אפליקציות ואפילו התקנים לבישים, מוסדות הרפואה המודרניים מעוניינים למצוא דרכים חדשות להשתמש בו כדי להשיג תובנות חדשות ולספק שירותים חכמים ומותאמים אישית למטופלים.

"רפואה מותאמת אישית" היא תחום המתפתח בד בבד עם עלייתו של האינטרנט של הדברים (IoT) והשימוש בהתקנים לבישים ומחוברים. ה-IoT מאפשר ליצור פתרונות רפואה טובים יותר לאנשים המחזיקים את ההתקנים הללו.

נתאר סיפור שגרתי של אדם בן 35 או 40. הוא מבקר אצל הרופא פעם בשנתיים-שלוש. הוא אמור היה ללכת פעם בשנה, אבל בגלל שהיה עסוק, הוא פשוט ויתר. כאשר הוא לבסוף מגיע לביקור במרפאה, הרופא מבצע סדרת בדיקות שגרתיות ושואל סדרת שאלות כדי להעריך את מצבו.

אותו אדם היה עונה בכנות, אבל בטח שוכח את אותו שבוע בו חש רע או לקה בכאבי ראש קשים. אם היה לו התקן לביש במהלך השנים האחרונות, הרי שהרופא היה יכול לקבל מידע עדכני ומדויק יותר און-ליין. הוא היה יכול להבחין בחריגות במשך היום, השבוע והחודש ולספק אבחנה מדויקת יותר. הרבה טעויות יכולות להימנע בצורה זאת, הרבה זמן וכסף יכולים להיחסך – ובעיקר חיים יכולים להינצל.

מידע, שנאסף מהתקנים לבישים או מחוברים, יכול לעבור אנליזה עם מידע רפואי, שנאסף במסדי הנתונים של מוסדות הבריאות, וכך לספק למטפלים תובנות חדשות. רפואה מותאמת אישית מבוססת על היכולת לשלב בין פרמטרים שונים של מידע, החל ממידע גנטי, דרך סביבה וסגנון חיים וכלה בהיסטוריה משפחתית.

שילוב המידע ממקורות שונים ואנליזה שלו מאפשרים אבחון מהיר ומדויק וטיפול אפקטיבי יותר. מידע יכול להיאסף באותו אופן כדי לספק תובנות באשר ליעילותן של תרופות או תופעות הלוואי שלהן למטופלים בעלי פרופיל מסוים. היתרון הגדול ברפואה מותאמת אישית הוא, שהרפואה לא מתחילה ונגמרת בביקור אצל הרופא. היא מיושמת באופן נרחב גם במחקרים ובמדעי החיים.

ב-2003 מיפו מדענים את הגנום האנושי הראשון. עלות המשימה הזאת הגיעה למעל 2.5 מיליארד דולרים. כיום לעומת זאת, העלות עומדת על כ-5000 דולרים בלבד. כתוצאה מכך, מיפוי גנטי מתבצע בשכיחות גבוהה יותר ונפח המידע הגנטי מגיע לסדרי גודל של פטה-בייט.

ישנם דיונים רבים במדינות שונות על האפשרות למפות את הגנום של כל אזרח על פני האדמה. למעשה, ייתכן שהרצף הגנטי יהיה המידע הראשון, שייכנס לתיק הרפואי של כל תינוק שנולד, וייתכן שתהיה לו השפעה מכרעת על הטיפול הרפואי, שהוא יקבל במהלך חייו.

אין ספק, שאנשים ומכונות מייצרים מידע רב. שימוש מושכל במידע זה יכול להציל חיים, בהנחה, שהגישה אליו בטוחה ושהוא זמין אך ורק לגורמים הנכונים, תוך אפשרות לביצוע ניתוח בעל ערך. תחום זה, שנקרא "ניהול תוכן רפואי" (HCM – Health Content Management), הופך לאחד האתגרים החשובים בתחום הבריאות. יותר ויותר ארגוני בריאות מעוניינים להשתמש במידע שלהם ולנתח אותו כדי לייצר חוויית מטפל-מטופל טובה יותר.

אחד המפתחות להצלחה בתחום זה טמון בטכנולוגיות אחסון מתקדמות, שתאפשרנה ניהול נפח רב של מידע בצורה בטוחה, עם זמינות גבוהה למידע, יכולת גידול ופשטות בגישה למידע. יתרה מכך, חשובים זמני תגובה מהירים במיוחד, כדי שהתובנות המשמעותיות יופקו בזמן אמת, דבר, שישפר את זמינות השירות וזמני התגובה.

עולם חדש של רפואה הולך ומתפתח לנגד עיננו. למרות החששות הלגיטימיים בנוגע לפרטיות המידע, אין מנוס מהקדמה והרצון לשפר תמידית את רמת השירות, שכולנו מקבלים. רפואה מותאמת אישית, מעקב צמוד אחר פרמטרים רפואיים, אבחון מהיר וטיפול אפקטיבי הם בעלי ערך, שלא יסולא בפז.

טכנולוגיות אחסון מתקדמות הן היחידות היכולות להפוך אותם למציאות.

מאת: אורן ישרים, ספטמבר 2017.
מנהל פעילות אזורי, ישראל ואפריקה, ב-INFINIDAT
 
אחסון
 
 
Bookmark and Share