Telecom News - שירותי תקשורת חדשים ומלהיבים בתחום ה-IoT והסלולר בדרך ל-5G

שירותי תקשורת חדשים ומלהיבים בתחום ה-IoT והסלולר בדרך ל-5G

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מחקרים, מצגות מסמכים >> LTE 5G >> שירותי תקשורת חדשים ומלהיבים בתחום ה-IoT והסלולר בדרך ל-5G
העיסוק בשחיתות וברגולציה העקומה של משרד התקשורת מטשטש את התמונה הנכונה הכוללת: העולם מתקדם במהירות בכל תחומי שירותי התקשורת. SigFox (הצרפתית) ממשיכה להפתיע ולפרוס רשתות IoT במדינות רבות ברחבי העולם ומציעה גישות חדשות ומדהימות לאספקת השירותים הללו. עוד חידושים בתחום הסלולר והטכנולוגיה מרחבי העולם, שלא נראה בקרוב בישראל.
מאת: אבי וייס, 8.10.17, 07:305G + WiFi

עולם התקשורת, המחשוב והטכנולוגיה נע מהר קדימה וחברת המחקר העולמית המובילה - גרטנר עדכנה לאחרונה את גרף "מחזור ההייפ" - Hype Cycle שלה לשנת 2017 ומיצבה מחדש בגרף טכנולוגיות חדשות רבות דוגמת: 5G ו-Deep Learing (שזו טכנולוגיית המשך ל-AI - "בינה מלאכותית").

טכנולוגיות רבות נכנסו השנה לגרף "מחזור ההייפ", כאשר תשומת לב ניתנה לכמה טכנולוגיות הנמצאות כעת בתחילת "ההמראה" שלהן: Edge Computing, Serverless PaaS, Cognitive Computing ועוד, כמופיע בגרף הבא של גרטנר (לחיצה על התצלום מגדילה אותו):
גרף ההייפ של גרטנר

בלינקים בתחתית המאמר יש מחקרים נוספים בטכנולוגיות החדשות, שניתן למצוא ברחבי העולם הנאור (וכמובן לא בישראל). לדברי גרטנר, מה שמאפיין את 2017 ויאפיין את השוק העולמי בשנים הקרובות, זה שחברות הענק בשוק ההייטק דוגמת: אמזון, מיקרוסופט, אפל, ביידו, עליבאבא, גוגל, IBM, פייסבוק, אינטל ועוד, משקיעות המון כסף במו"פ בתחומים החדשים ובמיוחד בטכנולוגיות סביב שירותי הענן, שנועדו לספק יכולות ושירותים מתקדמים ופרסונליים דוגמת Deep Learning ו-Machine Learning.

אנו כבר רואים תוצאות להשקעות המו"פ הענקיות הללו, למשל בסדרת מוצרי Alexa של אמזון ובמוצרים המתחרים לאמזון בתחום ה-Personal Assistance מתוצרת של אפל, גוגל, מיקרוסופט ועוד. הכיוון הכולל הוא AI Everywhere מה שישפיע על כל תחום, כולל מכוניות אוטונומיות, הדפסות בתלת-ממד, מחשוב קוואנטי ו-IoT

להערכת גרטנר, לקוחות עסקיים (וגם חלק מהלקוחות הפרטיים) יהיו מוכנים לשלם יותר על שירותי סלולר החדשים - 5G, עבור השירותים החדשים הנבנים סביב ה-5G, דוגמת שירותי IoT. לדברי גרטנר, 75% מהארגונים והעסקים, אותם היא שאלה, מוכנים לשלם יותר על שירותי 5G לספקי התקשורת שלהם, עבור שירותים מהירים יותר, כמופיע בתרשים הבא:
שירותי 5G

שירותי IoT חדשים מ-SigFox (חברת הזנק צרפתית):
ב-2009 חברת הזנק צרפתית בשם SigFox זעזעה את עולם הסלולר וגופי התקינה של עולם הסלולר (דוגמת 3GPP), כשהקדימה את חברות הסלולר במימוש הרעיון של פריסת רשת ניידת ארצית לשירותי IoT ובמחיר מנצח (היא החלה במחיר של 1 דולר לסנסור \ מכשיר קצה לשנה. כיום המחיר שלה ירד והוא פחות מחצי מזה ויש לה כבר מודלי תמחור חדשים).

מאז, קמו ל-SigFox כמה חברות מתחרות די חזקות דוגמת Ingenu. גם חברות הסלולר הגדולות ברחבי העולם החלו להיכנס בשנה האחרונה לתחום והתקן המוביל כרגע ברשתות סלולר הוא NB-IoT.

אולם, התחרות לא עוצרת את תנופת ההצלחה של SigFox. הרשת שלה כבר מכסה את רוב מדינות אירופה ואת רוב ערי ארה"ב וכעת החברה מדווחת, שהיא סיימה פריסה מלאה (ארצית) ב-17 מדינות ברחבי העולם, ובתוך זה 4 מדינות חדשות, שהיא פרסה בהם רשת ארצית בחודשים האחרונים: קרואטיה, קוסטה-ריקה, תאילנד, ותוניסיה. יש מדינות, שהפריסה הארצית כבר הסתיימה בהן בשנה החולפת דוגמת: אירלנד, אוסטרליה, סינגפור, שוודיה, גרמניה, צרפת, דובאי, יפן, ספרד ועוד. 

החידוש היותר מעניין הוא שינוי שיטת התמחור של שירותיה. SigFox השיקה שיטה חדשה הנקראת על ידה IoT-NaaS (ר"ת: Internet of Things - Network as a Service). דהיינו: במקום לתמחר את השירות לפי כמות נקודות הקצה (סנסורים ומכשירי קצה חכמים המתחברים לרשת האלחוטית שלה), הרשת תהיה מבוססת SDN (ר"ת: Software Defined Network), כלומר: רשת וירטואלית בענן, ואז התשלום יהיה (בעתיד) לפי שימוש בפועל, כמקובל בשירותי ענן, ולא לפי מספר נקודות הקצה.

השירות בגישה החדשה יאפשר לחבר כל מוצר וכל סנסור, אפילו מוצרי "בית חכם", לרשת. להערכת SigFox, השירות יהיה כל כך זול, שיהיה כדאי לבצע ניטור של כל דבר, למשל חבילות דואר, ע"י כך, שמצמידים לכל חבילה או אפילו מכתב סנסור, שעולה בין 0.20 דולר ל-2 דולרים והסנסור החד פעמי הזה ידווח על מיקום החבילה ב-Online ברשת. עד היום, דיווח על מיקום של מוצרים נעים נעשה בסנסורים מבוססי GPS וחיבור סלולרי, טכנולוגיות יקרות ביותר בהשוואה לגישה החדשה של SigFox. 

לאן הולך עולם שירותי הענן?
כפי שראינו בסעיף הקודם, התפתחות שירותי הענן תכלול בתוכה גם את התפתחות עולם ה-IoT. כדי להאיץ את הביצועים בחיבור לענן, נעשות כמה יוזמות טכנולוגיות רחבות ממדים ברחבי העולם. אחת היוזמות הכי בולטות בהיקפן היא היוזמה של גוגל שנקראת BBR (ר"ת: Bottleneck Bandwidth Rountrip) ומסופקת כבר לכל לקוחות שירותי הענן של גוגל. זאת, תחת השירות (החינמי, ללקוחות גוגל) הנקרא GCP (ר"ת: Google Cloud Platform). לדברי גוגל, כל שירות אינטרנטי, לרבות שירותי וידיאו דוגמת יוטיוב, מקבל האצה שבין 4% ל-14%. 

התפתחות נוספת להאצת הביצועים ברשתות התקשורת קרויה IPHOBAC-NG, שמשלבת האצת ביצועים גם ברשתות הסיבים וגם ברשתות האלחוט והסלולר. הפתרון הראשון, שהוצג ע"י הקונסורציום הזה, הוא חיבור ברוחב פס של 2.5 גיגה בטכנולוגיית GPON אלחוטיות, בחיבור ישיר של הסיבים לאנטנות האלחוטיות, מה שיחסוך את הצורך בחפירות יקרות ב-Last Mile, לחיבורי סיבים עד הבית או עד העסק. חברת Siklu הישראלית (שעושה שימוש בתדרי E-Band בתחומי ה-71 עד 76 גיגהרץ), היא חלק מהקונסורציום הזה. התקנות ראשונות, שנעשו בפולין ע"י Siklu הראו, שניתן לספק חיבורי GPON באוויר לטווחים של עד 500 מטרים מהאנטנה המשדרת. התחום הזה נמצא בתחילת הדרך ויש לו פוטנציאל די מבטיח.  

להערכת חברת המחקר ABI Research עולם העננים הולך לכיוון הברור של "עננים היברידיים" ו"עננים ציבוריים", כמופיע בתחזית הבאה שלה ל-5 שנים קדימה:
עתיד שירותי הענן

על פי Rethink Technology Research, בחברות הסלולר ייהיה מעבר די מהיר לטכנולוגיות מתקדמות, במיוחד טכנולוגיות וירטואליות וטכנולוגיות רדיו חדשות, כמופיע בגרף הבא
טכנולוגיות סלולר

המעבר המהיר ביותר של חברות הסלולר בכל רחבי העולם יהיה לטכנולוגיות וירטואליות (SDN ו-NFV) כאשר רשתות הסלולר תהפוכנה ל-Cloud RAN (או-C-RAN), בתהליך שכבר החל, כמופיע בגרף התחזית הבא של Rethink Technology Research:
המעבר לענן בסלולר

במקביל, הכיסוי הנייד בתוך ארגונים (על פי Rethink Technology Research) ייעשה בשנים הקרובות בעיקר על בסיס טכנולוגיות תקשורת וירטואליות, כאשר חברות הסלולר תספקנה שירותים ניידים לתוך בניינים ומבנים (לרבות שירותי IoT) בטכנולוגיות המבוססות על מתקני שידור קטנים (Small Cells) עם טכנולוגיות אלחוט וסלולר מגוונות וחדישות דוגמת: Shared Spectrum, LAA, LTE-U ו-Multefire, כמופיע בגרף התחזית הבא:
תשתיות תקשורת בארגונים

אם כל המונחים שיש כאן נשמעים לכם כמו סינית, סימן שאתם תושבי ישראל... 

לינקים למחקרים עדכניים נוספים וסקירות טכנולוגיות בנושאים, שהועלו בכתבה (למתעניינים):



 
 
Bookmark and Share