Telecom News - עליבאבא (Alibaba) כפי שלא הכרתם: ספק שירותי ענן מתחרה באמזון - AWS

עליבאבא (Alibaba) כפי שלא הכרתם: ספק שירותי ענן מתחרה באמזון - AWS

דף הבית >> שירותי עננים ואחסון מידע >> עליבאבא (Alibaba) כפי שלא הכרתם: ספק שירותי ענן מתחרה באמזון - AWS
רבים סבורים, שחברת עליבאבא היא רק חברת מסחר אלקטרוני מקוון מסין. במציאות: מדובר בחברת ענק, שעוסקת בכל הנושאים הכי חדישים, ולמעשה, מתחרה ורוצה להקדים את אמזון בתחומים רבים, גם בתחום ה-Personal Assistance, תחום התשלומים, משלוחי מזון ושירותי ענן.
מאת: מערכת Telecom News, 9.10.17, 08:00

חברת עליבאבא (Alibaba), שנוסדה ע"י ג'ק מא - Jack Ma, היא אחת מהחברות הגדולות ביותר בעולם. השווי שלה עפ"י הבורסה של ניו-יורק, שם נסחרות מניותיה מאז ההנפקה, שבוצעה בספטמבר 2014, הוא קרוב ל-300 מיליארד דולרים.

הכנסות החברה ב-2016 היו מעל ל-15 מיליארד דולרים והצפי הוא, שב-2017 המספר הזה יהיה גדול הרבה יותר (כנראה מעל ל-25 מיליארד דולרים), לא רק בגלל המסחר האלקטרוני. התחום בעל הצמיחה הגבוהה ביותר הוא דווקא תחום שירותי הענן שלה (ראה בהמשך).

בישראל, מכירים את עליבאבא בזכות שני אתרי המסחר האלקטרוני של החברה. שני האתרים תורגמו לעברית, בגלל שהשוק הישראלי חשוב לעליבאבא: האתר למוצרים היותר זולים ומכוונים לקהל הרחב: Alliexpress, והאתר הרגיל, שמשמש גם עסקים ומוצרים המכוונים לעסקים: Alibaba.com. בדומה למתחרה הגדולה שלה (אמזון), כל המערכות הלוגיסטיות של עליבאבא מופעלות ע"י רובוטים חכמים ומערכות שינוע חכמות לרבות רחפנים (Drones). 

בישראל, פחות מכירים את עליבאבא כמסייעת לסטארטאפים (לרבות השקעות בישראל, ישירות ועקיפות). הדוגמה הבולטת האחרונה היא זכיית הסטארטאפ הישראלי Voiceitt במקום ראשון בתחרות She Loves Tech שנערכה בביג'ין, בין היתר, בחסות של עליבאבא. החסות של התחרות בארץ היתה, בין היתר, של TLV Generator. ציטוט מדבריה של וירג'יניה טן, מייסדת Lean In China ויזמת She Loves Tech, מעיד יותר מכל מי זאת חברת עליבאבא: "היזם Jack Ma, שייסד את עליבאבא, אחת החברות הגדולות ביותר בעולם, אמר: 'הנשים הן המנהיגות של העתיד, כי הן אכפתיות יותר מגברים'. האמרה שלו הובילה אותי לקבל החלטה להקים את המיזם She Loves Tech, בו הוא תומך". 

שירותי ענן של עליבאבא:
עליבאבא מספקת מאז סוף 2009 שירותי ענן, בהתחלה היא סיפקה אותם רק לשוק הסיני ובשנים האחרונות (החל מ-2014) היא מספקת אותם לכל העולם. מחצית מלקוחותיה הם עסקים מסין ומחצית משאר העולם. בשנה החולפת, ההכנסות והיקף הלקוחות של שירותי הענן של עליבאבא הכפיל את עצמו ועבר את קו ה-1 מיליון לקוחות עסקיים משלמים, ואפשר לראות את ההתפתחות של לקוחות החברה בשנה האחרונה בגרף הבא:
לקוחות שירותי הענן של עליבאבא

עפ"י הדיווחים של עליבאבא, כל לקוח עסקי בשירותי הענן שלה מייצר לה הכנסות של מעל ל-350 דולרים בממוצע לרבעון. עליבאבא מציעה את כל סוגי שירותי הענן לרבות: PaaS, IaaS, SaaS והייחוד שלה הם שירותי XaaS - Anything-as-a-Service. ניתן להתנסות בחינם (עד הוצאה של 300 דולרים) בשירות, לפני שבוחרים בעליבאבא כספק שירותי הענן. לעליבאבא יש Marketplace ענק ליישומים מוכנים לשירותי הענן שלה (חלק בחינם). יש לה את כל השירותים החדשים לרבות: קונטיינרים, שירותי תקשורת וטלפוניה בענן בשם Express Connect ושירותי IoT. 

מלבד ה-Data Centers הרבים, שיש לעליבאבא בסין ובהונג-קונג, יש לה פריסה עולמית של Data Centers אותה היא מגדילה כל הזמן, לפי הביקושים לשירותי הענן שלה, וכרגע יש לה מתקנים ב: סינגפור, יפן, סידני (אוסטרליה), פרנקפורט (גרמניה) ו-2 מתקנים בארה"ב: בווירג'יניה ובסיליקון ואלי. בחודש החולף החברה השיקה 2 מתקנים חדשים: בהודו ובאינדונזיה, שיחלו לספק בקרוב שירותים ללקוחות שירותי הענן שלה, בדרום מזרח ומרכז אסיה. מתקן חדש נוסף נמצא בהרצה בדובאי, מה שיספק שירות ללקוחות באזור המזרח התיכון. 

יחד עם זאת, כדי לקבל פרופורציות על השוק העולמי של שירותי ענן ציבוריים, אפשר להתרשם מהגרף הבא:
גרף שירותי ענן ציבוריים

שירותים מעניינים נוספים של עליבאבא:

1. רשת חברתית במיוחד לצרכי "עבודה קבוצתית" ו"עבודה חברתית". המערכת הכי מובילה בדרום מזרח אסיה (שם יש פחות משתמשים ב-WhatsApp) היא WeChat. עליבאבא הוציאה גרסה משלה, מערכת מתחרה לשוק הסיני ולדוברי סינית בלבד, שמכוונת גם לעסקים, מערכת בשם Laiwang. למערכת הזו יש כיום כמיליון משתמשים, בעיקר קבוצות של עובדים ועסקים קטנים עד בינוניים.

2. "סייען אישי" מבוסס קול (כתחרות בעיקר ל-Amazon Echo Dot). המוהסייען האישי של עלי באבאצר המתחרה של עליבאבא די דומה למוצר של אמזון, שמו Tmall Genie (בתמונה משמאל), המשתמש במנוע הקול, שפותח ע"י עליבאבא בשם AliGenie.

המחיר של הסייען האישי הזה הוא כ-74 דולרים וכרגע הוא זמין בסין ולדוברי סינית (מנדרינית).

במכשיר הזה ניתן לבצע כמעט כל מה שיש במערכת Alexa של אמזון, כאשר קניות נעשות (כמובן) בפורטלי הרכישות של עליבאבא. 

3. קניות בגישות מתקדמות. לעליבאבא יש כמה פיתוחים, שהיא כבר מיישמת בתחום הרכישות. המערכת הכי בולטת ומוצלחת היא Allipay, מערכת תשלומים מהירה (בעיקר באמצעות הסמארטפון, בקליק אחד), ללא עמלות (הסינים לא אוהבים לשלם עמלות...).

זו מערכת, שיש לה כבר מעל ל-300 מיליון משתמשים והיא תומכת ברכישה ב-14 סוגי מטבעות.

המערכת הכי חדשה של עליבאבא בתחום הרכישות המהירות היא: ביצוע רכישה מהירה באתשלום בחיוךמצעות זיהוי פנים. עליבאבא קוראת לשירות הזה ‘smile to pay’ והוא כבר מופעל כניסוי ברחבי סין, למשל ברשת הפופולרית לאוכל מהיר KFC (ראה סרטון בתחתית הכתבה). 

השיטה של הרכישה היא פשוטה (ראה תצלום משמאל): על המסך של הקופאי\ת יש מצלמת תלת-מימד, שמצלמת את הפנים של הקונה, מזהה אותו (הקונה מוסר את מספר הסלולר שלו לאימות כפול) והמערכת מאשרת את הקניה ע"י כך, שהלקוח מחייך והיא מזהה את פניו. החיוך זה הטריגר לאישור הקניה בשיטה החדשה הזו.

אם הלקוח לא קיים במערכת (המערכת מחוברת למשל לרשימת הלקוחות של עליבאבא Allipay), הוא מתבקש למסור את מספר הסלולר שלו ואז מתבצע זיהוי ראשוני, תוך אימות המספר הסלולרי של הלקוח, ומרגע זה הפנים של הלקוח נכנסות למערכת. 

4. משלוחי אוכל מוכן לבתים ולעסקים. הסטארטאפ Ele.me הפך להיות די בשליטה של קבוצת עליבאבא, בזכות השקעת ענק של 1.25 מיליארד דולרים בו, שנעשתה ע"י עליבאבא. הסטארטאפ הזה השתלט לפני חודשיים על המתחרה הגדולה ביותר שהייתה לו: חברת משלוחי המזון של Baidu בשם Waimai, אותה רכש בכ-800 מיליון דולרים. מדובר בשוק ענק של הזמנה ומשלוחי מזון מהיר, שנמצא בצמיחה מהירה ביותר בסין.  

עדכון 11.10.17: עליבאבא תשקיע 15 מיליארד דולרים בהקמת 8 מרכזי פיתוח ברחבי העולם שיתמקדו בתחומי הבינה המלאכותית, מחשוב קוואנטים, IoT ופינטק. אחד המרכזים הללו יוקם בישראל, עם כ-100 עובדים, בשלב הראשון. כל המרכזים הללו יפעלו תחת השם: Alibaba DAMO Academy.



 
 
Bookmark and Share