Telecom News - בצריכת שירותים ממשלתיים מקוונים יעשה שימוש גם בתעודת זהות ביומטרית

בצריכת שירותים ממשלתיים מקוונים יעשה שימוש גם בתעודת זהות ביומטרית

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> בצריכת שירותים ממשלתיים מקוונים יעשה שימוש גם בתעודת זהות ביומטרית
בצריכת שירותים ממשלתיים מקוונים יעשה שימוש גם בתעודת זהות ביומטרית
מאת: מערכת Telecom News, 23.10.17, 17:21ביומטרי
 
משרדי הממשלה יחליטו אילו שירותים מקוונים יפתחו לציבור. המערכת תכלול 4 דרגות זיהוי, וזו תהיה הופעת בכורה לתעודה החכמה.
 
ועדת המדע והטכנולוגיה קיימה היום דיון בנושא "הצגת החלטת הממשלה בנושא המדיניות הלאומית להזדהות בטוחה".
 
במהלך הדיון הציגו אנשי היחידה להזדהות וליישומים ביומטריים את ההחלטה ובכלל כך את האופן בו יאמתו את זהותו של אדם המבקש לצרוך שירותים ממשלתיים מקוונים, כאשר הכוונה היא לאפשר מתן שירותים דיגיטליים, שעד היום לא התאפשרו בשל אי היכולת לזהות את מקבלי השירות באופן בטוח ואמין, ובסופו של הליך להגעה למצב בו כל השירותים בישראל יהיו מקוונים. יו"ר הוועדה מתח ביקורת על כך, שמי שיחליט אילו שירותים ומידעים יהיו מקוונים לציבור, יהיו משרדי הממשלה עצמם, וציין, שהוא חושש מסחבת ומסמוס.
 
ח"כ אורי מקלב, יו"ר הוועדה: "מדובר בנושא, שמעסיק את הוועדה מכל היבטיו. לייעול ונגישות של הממשלה ומשרדי הממשלה לציבור גם בהיבט הטכנולוגי יש חשיבות, שהולכת ומתעצמת. בדרך לשם ישנם לא מעט מוקשים והאתגרים מתווספים בקצב מהיר. המפתח ליישום שימושים עמוקים לטובת הציבור הוא הזדהות בטוחה".
 
רועי פרידמן, ראש היחידה להזדהות וליישומים ביומטריים, משרד רה"מ: "גיבוש המדיניות הוא פרי עבודה של מספר שנים, בשיתוף פעולה של צוות בין-משרדי. במהלך השנים משרדי ממשלה פיתחו אמצעים שונים להזדהות. זה הוביל לזה, שקיבלנו סיסמאות רבות, שיש ריבוי תשתיות לצרכי זיהוי ולכך שיש משרדים, שנמנעו משירותים דיגיטליים בשל העדר תשתיות. בנוסף ישנו החשש להונאות וזיופים אם ההזדהות לא חזקה דיה".
 
פרידמן הציג הערכות לפיהן אימות ראוי ודרך כך מתן שירותים דיגיטליים לציבור באופן מוגבר, יחסכו לישראל מיליארדי ש"ח בשנה, הוא הציג סקירה של אימוץ אסטרטגיות להזדהות בטוחה במדינות המערב ובראשן דנמרק, בה 85% מהשירותים הממשלתיים ניתנים בצורה מקוונת ובטוחה באמצעות פלטפורמה, שהוקמה שם.
 
במסגרת המערכת העתידית, יהיה שימוש במגוון אמצעי זיהוי, בין היתר, גם בתעודת הזהות הביומטרית.
 
פרידמן: "זו תהייה הופעת בכורה לתעודת הזהות החכמה, שמעמידה אותנו בנקודה מצוינת, בה לכל אזרח תהייה זהות חכמה, שניתן לוודא אותה. הזיהוי יעשה מעצם היותן תעודות דיגיטליות, בלי קשר למאגר הביומטרי ולא יהיה כל קישור בין הזדהות בטוחה למאגר הביומטרי.
 
במסגרת מערכת הזיהוי המתגבשת תהיינה 4 דרגות אימות במסגרת, כאשר ככל שרגישות המידע או השירות הניתן גבוה יותר, כך גם עוצמת הדרישה לזיהוי תהייה גבוהה יותר. משרדי הממשלה יקטלגו את השירותים לפי רמת ההזדהות הנדרשת. בסופו של דבר, ההחלטה האם לתת את השירות בצורה דיגיטלית זו החלטה של בעל השירות, המשרדים. הם שמכירים את הסיכונים".
 
ח"כ מקלב יצא נגד ההחלטה להותיר בידי המשרדים את שיקול הדעת: "לעיתים קרובות יש תפיסות אישיות במשרדים. ייקח הרבה זמן עד שהתפיסה תשתנה, אנו כבר היום רואים מסמוס החלטות הרבה יותר פשוטות הנוגעות לפעילות מקוונת במשרדים. בצורה כזו אני חושב, שחלק גדול מהדברים לא יהיו מונגשים".
 
פרידמן: "כשתושלם התשתית וההגנה ההרמטית החסמים יהיו הרבה יותר נמוכים. משרדי הממשלה גם צריכים לדווח על אופן הפעילות שלהם. אנו נהייה שם כדי להכווין ולדחוף. הממשלה רוצה למחשב את כל שירותי המשרדים. השירותים יונגשו. הוויכוח יכול להיות סביב רמת ההזדהות הנדרשת".
 
ח"כ מקלב: "השאלה אם זה יהיה הוויכוח. אני חושש, שבמסלול הזה יהיו שירותים, שלא יונגשו כלל, צריך לעיתים להסתכל קדימה".
 
יאיר פרנק, ראש ראשות התקשוב הממשלתי: "אני חושב, שיש הליך נכון, שמבזר את הליך קבלת ההחלטות בצורה מובנית, כי כל אחד צריך בסוף לעמוד במבחן ציבורי ואף משרד לא ירצה להישאר מאחור. אם נראה, שיש משרד הנותן שירות רחב ומשרד שלא, אנו נשאל את השאלות הנדרשות. הראש הממשלתי ישתנה. הכוונה היא להנגיש עוד ועוד שירותים. נוכל גם לשמור על קשר מתפרץ - לשלוח לך בהסכמה מייל וסמס בהם נציין, שתוקף הדרכון שלך יפוג בעוד 7 חודשים ושיש לחדשו.
 
יהיו משרדים שירוצו אתנו ויהיו כאלה, שנצטרך לדחוף. אם לא תהייה ברירה נחזור לממשלה ונבקש פטיש. אולם, אני מאמין, שזו הדרך הנכונה. אנו סובלים מאוד מחוסר אמון של הציבור ביכולתנו לעשות את הדברים וחוסר אמון כלפי אמינות הדברים הנעשים".
 
פרידמן: "על הצוות המקדם את הפרויקט להנפיק בתוך 12 חודשים תוכנית עבודה למימוש הפלטפורמה החדשה, כולל במגזר הפרטי. בנוסף, במסגרת מכרז, שכבר יצא לדרך, יבחר מפעיל למערכת הזיהוי החכמה, כאשר בימים אלה נבחנות ההצעות השונות".
 
ח"כ יוליה מלינובסקי: "יש לשים לב, שלא דורשים מעבר למה שנצרך. ישנן אוכלוסיות, בהן גם האוכלוסייה המבוגרת, שלא מכירות את עולם המחשוב. הן עלולות לא לקבל שירותים כלל. הדבר גם לא צריך להיות תחליף לכל השירותים הרגילים, צריך להיות איזון נכון".
 
יהונתן קלינגר, יועמ"ש התנועה לזכויות דיגיטליות: "אשמח אם יהיו כרטיסים אלקטרונים לצרכי מתן שירותים דיגיטליים גם בלי תעודת זהות ביומטרית".
 
מקלב סיכם את הדיון: "התרשמנו מהדברים. לצד כך, אנו מבקשים ללוות את תהליך היישום. מדובר בהליך, שיבנה בשלבים, ואין לנו להיות רק חכמים לאחר מעשה, דיון ציבורי פתוח ושקיפות יכולים רק לייעל. צריך למצוא את הדרך הקצרה והיעילה ביותר למימוש. נזמין גם מנכ"לי משרדי ממשלה כדי לדרוש מהם לקדם הליכים. לצד כך, אל לנו לשכוח את המגזרים, שאינם מתקדמים מבחינה טכנולוגית. אסור לנו, שהקדמה תגדיל פערים ויש לשמור גם על השירותים הקיימים בהיקף ראוי".

הערת מערכת: הרעיונות, שהוצגו בוועדה, מאוד מתקדמים וחכמים. אולם, מה ייעשה לגבי משרדי הממשלה (דוגמת משרד התקשורת), שכלי התקשורת העיקרי שלהם הוא עדיין פקס, והזדהות ביומטרית היא, במקרה הטוב, "חלום ליל קיץ"?.
 



 
 
Bookmark and Share