Telecom News - האם יוליה שמאלוב ברקוביץ תצליח לחסל את שוד משאבי הציבור?

האם יוליה שמאלוב ברקוביץ תצליח לחסל את שוד משאבי הציבור?

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> האם יוליה שמאלוב ברקוביץ תצליח לחסל את שוד משאבי הציבור?
היום (29.10.17) הממשלה אישרה את מינוייה של יוליה שמאלוב ברקוביץ' ליו"ר מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו. נאחל לה הצלחה ונקווה, שהמשימה הראשונה, שתבצע, תהיה הפסקת שוד משאבי הציבור (כלומר: משאבי "עידן +"). הטענות, שהיא "מינוי פוליטי" מיתממות. זה ממש לא מקרה ראשון. עדכון בתחתית הכתבה לגבי הדיון בנושא "עידן +" בכנסת. עדכון הארכת כהונתה של יוליה ב- 4 שנים בתחתית הכתבה. 
מאת: אבי וייס, 29.10.17, 17:55יוליה שמאלוב ברקוביץ'

במסגרם "יום המהפכים החיוביים" במשרד התקשורת - כמפורט כאן) פורסמה הודעה לציבור בזו הלשון: "הממשלה אישרה הבוקר את מינוייה של יוליה שמאלוב ברקוביץ' (בתמונה משמאל), ליו"ר מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו וכחברת מועצה. גב' שמאלוב ברקוביץ' תיכנס לתפקידה כבר היום 29/10/2017. שר התקשורת: "מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו נמצאת בתקופה מכריעה לנוכח האתגרים העומדים בפתחה, ואני בטוח כי הגברת שמאלוב ברקוביץ' תוביל את המועצה לקבל החלטות אשר ייטיבו עם הצופים בבית ובמקביל יתנו אופק רגולטורי לשחקנים בענף. אני מברך את יו"ר הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו הנבחרת. יוליה נכנסת לתפקיד בזמן היסטורי לענף השידורים: פיצול הערוצים המסחריים, פיקוח על השידורים המסחריים, הרחבת עידן פלוס ועוד. אני בטוח כי היא תלמד את נושאי העניין ובמהירות תוביל ביד רמה את המועצה לקבל החלטות לטובת עם ישראל. נאחל לה הצלחה רבה".

אני דווקא מקווה, שהפעולה הראשונה שלה תהיה בתחום החזרת המשאבים הציבוריים לידי הציבור והפסקת השוד המתמשך הנעשה "בריש גלי" של המשאבים הציבוריים הללו. פרטים מלאים בכתבה: "האם מותר לשדוד (או להשתמש ללא רישיון) במשאבי השידור של המדינה?" האם יש סיכוי שהיא תעשה זאת? נמתין ונראה.

מאז שפורסמה הכתבה הנ"ל, הייתה התפתחות אחת בנושא והיא: חברת טריפל סי (Triple C), ספקית OTT בלי רישיונות, קיבלה ממועצת הכבלים והלוויין אישור "רישום במרשם ספקי תכנים על פי חוק הפצת שידורים". האישור ההיסטורי והראשון בתחום זה נמצא כאן. זו בהחלט התקדמות מסוימת (למה לספקי ה-OTT האחרים אין אישור כזה? שאלה יפה...).

בכל מקרה, האישור הזה עדיין אינו מהווה אישור להפצת תכני ערוצי "עידן +" ע"י ספקי OTT, כי האישור הזה הוא רק אישור אחד מ-4 האישורים, שצריך לקבל ספק OTT כדי להשתמש במשאבי "עידן +" על רשת האינטרנט, אישורים, שבכלל טרם חוברו וטרם נופקו. שאר 3 האישורים הנדרשים הם להלן:
1) הזוכה במכרז ההפרטה של "עידן +", יוכל להעניק רישיון למפעילי התקשורת (כלומר: למשל לספקי OTT), שישדרו על רשת האינטרנט את הערוצים הללו (מקבלי הרישיון יהיו רק אלה המופיעים ומאושרים ב"מרשם ספקי התכנים"). 
2) היוצרים, או המבצעים (בעלי זכויות היוצרים), ו\או הערוצים הקיימים ב"עידן +", ו\או הזוכה המפעיל את "עידן +", יספקו "רישיונות לשידורים על האינטרנט" לספקי התקשורת (אלה שאושרו ב"רשימת ספקי התכנים"), ספקים המשדרים את התכנים שלהם על רשת האינטרנט.
3) יינקטו אמצעים טכנולוגיים מיוחדים להגן על זכויות יוצרים, מניעת העברת תכנים למי שלא מורשה, מניעת העתקת תכנים ומניעת צפייה בתכנים באינטרנט מחוץ לישראל.

מכל הסעיפים, הוחל במימוש (ראשוני - בשימוע, שפורסם כאן), 
רק של הסעיף הראשון בנושא שידורי "עידן+" ע"י ספקי OTT, של הקמת "מרשם ספקי תכנים", מרשם, שטרם הוקם במלואו וטריפל סי קיבלה את האישור עוד לפני שהמרשם הוקם (בגלל שפנתה לקבל אישור לפני שהפרוצדורה להקמת המרשם הסתיימה). רישיונות שידור באינטרנט לספקי ה-OTT - אין, משום סוג (יש 2 סוגי רישיונות: 1) מהגורם המפעיל את התשתיות (כרגע זו "הרשות השנייה", עד ההפרטה) ו-2) ממפיק \ יוצר התכנים, למי שאושר והמופיע ברשימת ספקי התכנים). אין בכלל רישיונות כאלה, כי גם אין זוכה פרטי כמפעיל "עידן +", כי בכלל לא היה מכרז לבחירת זוכה ולא ברור מתי יהיה מכרז כזה ומתי הזכייה הזו תצא לפועל, אם בכלל. כך, גם אין רישיונות וגם אין עדיין "רשימת ספקי תכנים מעודכנת", ולא ידוע מתי כן יהיה. כך, שהאישור, שניתן לטרפיל סי, זה צעד ראשון, שאין לו כרגע (מבחינה רגולטורית) שום משמעות

הטענות לגבי המינוי הפוליטי ליו"ר הרשות השנייה.
במקצת כלי תקשורת נטען, שהמינוי של יוליה שמאלוב ברקוביץ' ליו"ר הרשות השנייה הוא מינוי פוליטי. מדובר בהיתממות. כך, נהגו תמיד וכפי שכבר כתבנו במאמר: 
"שר התקשורת איוב קרא צודק במינויים שהוא מוביל למועצת הרשות השנייה", יש לתת הזדמנות לשיטה של איוב קרא, כי השיטה הקודמת הובילה למינויים קטסטרופליים. כל ההתנהלות סביב עולם השידורים בישראל הוא קטסטרופה אחת גדולה (ראה למשל: כאן וכאן). 

למי שסובל מבעיות זיכרון, מוצע להזכיר (רק למי ששכח) תרגיל דומה, שעשתה שרת התקשורת לשעבר דליה איציק (שהייתה חברת מפלגת העבודה ואח"כ מפלגת קדימה, בעת היותה שרת התקשורת הייתה חברת מפלגת העבודה), כשמינתה את העוזר שלה ד"ר ברוך לשם (כן, בעלה של תמי לשם), שגם היא הייתה (כפי שחשפנו כאן) "הצנחה פוליטית" כמזכירה בלשכת שר התקשורת דאז גד יעקובי ז"ל (המערך). ד"ר ברוך לשם (שהיה, בין היתר, פעיל במפלגה וגם העוזר של דליה איציק) נכנס למועצת הרשות השנייה כחבר מועצת הרשות השנייה, ערב המכרז על ערוץ 2 (חפשו בגוגל: "10 ימים לפני המכרז לערוץ 2: איציק מצרפת מקורב למועצת הרשות השנייה"), תרגיל, שזכה לביקורת ובסוף לא הושלם, כי ברוך לשם לא התמנה בסופו של דבר ליו"ר המועצה, אלא נורית דאבוש (שנתמכה ע"י אריק שרון ז"ל), וכתוצאה מכך ברוך לשם התפטר מהמועצה (גם זה נמצא בגוגל). וכמובן, שפרסמנו גם ההוכחה הניצחת לפוליטיזציה המוחלטת ברשות השנייה בדמות מכתבה של תמי לשם לשר התקשורת דאז משה כחלון, שבו היא מודה למעשה "בתפירת המכרז" לנציב תלונות הציבור ברשות השנייה עבור הבת של השר עוזי לנדאו (הליכוד), במצוותו של כחלון, הפרשה עם תצלומי המסמכים המקוריים מצויה כאן.

בקיצור, בכל הקשור לפוליטיזציה ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, "אין חדש תחת השמש" והנסיון להציג את הנושא כהמצאה של שר התקשורת הנוכחי איוב קרא - אינו במקום.

עדכון 13.11.17: יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ ח"כ איתן כבל (בתמונה משמאל) בהתקפה על המדינה שלא משדרגת את עידן פלוס ל-HD: זאת התנהגות מחוצפת – אי אפשר גם לדבר על תחרות וגם לבלום אותה.

היו"ר איתן כבל אמר את הדברים בדיון סוער של הוועדה בעניין והוסיף: לא יכול להיות שמיליון צופים יפגעו – מדובר ברשעות, חלמאות או טמטום; ח"כ נחמיאס ורבין: המדינה צריכה להיות אחראית לשידור ראוי; האוצר: שידור ב-HD יהיה אחד השיקולים במכרז להפרטת עידן פלוס שיצא בשבועות הקרובים; הרשות השנייה: נשיב לבג"ץ עד ה-23 בנובמבר 2017.

הפרוטוקול המלא של הדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת מצוי כאן, והוא מדבר בעד עצמו.
הכאוס של התנהלות הרשות השנייה - נמשך ולא נראה שעתיד להסתיים בקרוב. 

עדכון 16.9.18: שר התקשורת איוב קרא הודיע לגב' יוליה שמאלוב ברקוביץ' על החלטתו להאריך לה את הקדנציה בארבע שנים נוספות - כיו"ר הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו.
ההחלטה תעלה לוועדת גלאור בימים הקרובים. איוב קרא: "אין ראויה מיוליה להמשיך בתפקידה. אני מאחל ליוליה הצלחה בהמשך תפקידה."
שר התקשורת ומנכ"ל משרד התקשורת באמצע יוליה שמאלוב
 
עדכון 27.9.18: המכרז של המדינה להפרטת "עידן +" ככל הנראה כיום (2018) - נכשל.  כך, חברות תקשורת גדולות (דוגמת סלקום ופרטנר ועוד כמה קטנות) יכולות לשדוד את משאבי המדינה (בשווי של כ-25 מיליון ש"ח לשנה, שזו עלות תפעול התשתית הזו ע"י המדינה), משאבים הנמצאים בבעלות הרשות השנייה, והן אכן שודדות את המשאבים הללו - באופן חופשי. לא להתבלבל בין משאבי החברות המפיקות והמשדרות מעל תשתיות "עידן +" לבין התשתיות הציבוריות של "עידן+", שממומנות מהכסף של משלמי המיסים בישראל. בנוסף, הרשות השנייה מתעלמת מכך, שלכל השודדים הללו גם אין רישיונות לספק שירותי OTT על בסיס משאבי "עידן +" ללקוחותיהם (עבירה פעוטת ערך של 3 שנות מאסר ועוד סנקציות כלכליות כבדות). 



 
 
Bookmark and Share