Telecom News - ניתוח sting TV של yes: מהו המוצר, משמעותו לצרכן, ל-yes ולשוק התקשורת

ניתוח sting TV של yes: מהו המוצר, משמעותו לצרכן, ל-yes ולשוק התקשורת

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> ניתוח sting TV של yes: מהו המוצר, משמעותו לצרכן, ל-yes ולשוק התקשורת
ניתוח sting TV של yes: מהו המוצר ומה משמעותו לצרכן, ל-yes ולשוק התקשורת  
מאת: ערן יעקובי, 30.10.17, 19:20ערן יעקובי

ניתוח אנליסט התקשורת: תיאור המוצר, מה חדש בו, מה המשמעות עבור הצרכן ומה הוא צפוי לשנות בחברת yes עצמה ובשוק התקשורת כולו. השירות נקלט רק ב4- מכשירים חכמים (ניידים או טלוויזיות). נראה, שהמוצר שלה הוא שירות ה-OTT המתקדם ביותר. המלחמה כבר כאן. את המכה הגדולה ביותר תספוג פרטנר.

פרטים על המוצר:
1) חודש ראשון חינם.
2) סטרימר אנדרויד, שכעת לא פתוח לאפליקציות נוספות אבל כנראה יהיה פתוח בעתיד הקרוב מאד כולל לנטפליקס.
3) מודל "שלם לפי צריכה" – המנוי מרכיב לעצמו את החבילה לפי העדפותיו ועל כך משלם.
4) חיבור והתנתקות ללא "מגע יד אדם" – בניגוד לתלונות הבלתי פוסקות בשוק התקשורת, המנוי יכול להתחבר ולהתנתק בזמן אמת לפי רצונו ואין צורך בטכנאים.
5) בהמשך לסעיף הקודם, הממיר, שהחברה מציעה עבור השירות (סטרימר אנדרואיד) באיכות שידור 4K , יינתן בסבסוד מלא כולל משלוח חינם. עם זאת, בהתנתקות משלמים מחיר מלא עבור הממיר - כ-480 ש"ח. ממיר שני יעלה 20 ש"ח לחודש למשך שנתיים.
6) המחירים: חבילת סדרות, חבילת סרטים, או חבילת תכני ילדים בלבד: 39 ש"ח בחודש; 2 חבילות: 78 ש"ח בחודש ו-3 חבילות (סרטים+תכני ילדים+סדרות) בעלות של 99 ש"ח בחודש.

חבילת מדע וטבע זולה יותר (אם כי סביר להניח, שפחות מבוקשת כחבילה נפרדת): תעלה 29 ש"ח בחודש. חבילת ספורט (כרגע רק של צ'רלטון) עולה 67 ש"ח לחודש. שילוב של חבילת סרטים + סדרות + ילדים + ספורט יעלה 166 ש"ח בחודש.

המחיר הגבוה ביותר יעמוד על 195 ש"ח לחודש ויכלול את חבילות הסרטים, הסדרות, הילדים, המדע והספורט יחד, מחיר גבוה יחסית לשוק הטלוויזיה על גבי האינטרנט, אך נמוך מהמקובל ב-yes.

7) כולל עידן + על גבי האינטרנט.

 8) ניתן לקנות עד 3 סטרימרים מהחברה, והשירות נקלט רק ב4- מכשירים חכמים (ניידים או טלוויזיות). יש גם הגבלה במספר האנשים היכולים לצפות בתכנים מקביל (2 בלבד).

9) לפי yes, כמות התוכן היא כמחצית מכלל התוכן של חברת הלוויין. עם זאת, מנוי sting יכולים ליהנות מהתוכן המקורי של yes כמו פאודה והפקות מקור אחרות, שכבר קיימות.

הצרכן
נקבתי בעבר בכותרת לקראת פתיחת המלחמה בעולמות התוכן, שמהותה היא גן עדן צרכני וגיהינום למפעילים. נדמה שכעת הכל ברור. הצרכן עומד ליהנות משפע של תוכן, לחץ מחירים כלפי מטה, אפשרויות בחירה ובעיקר ממודלים שונים וחדשים של צפיה. אם הייתי חושב כרגע בעיניים צרכניות בלבד, החידוש המעניין ביותר עבורי מלבד המחיר, הוא כמובן היכולות להרכיב לבד את מה שמתאים לי והשני הוא היכולת להתנתק ולהתחבר ללא מוקד שימור לקוחות וכל הניג'וס המוכר הכרוך בזה.

אם משהו היה ממשיך לתסכל אותי, זו כמובן העובדה, שאין יכולת לקבל שירותי טריפל עם המוצר. מצד שני, זה מוצר של חברת טלוויזיה נטו במקור ולכן יש לצפות מהם שיבינו, ינהלו ויארזו את העדפות התוכן טוב יותר מאחרים.

Yes
החברה, שעד היום השתדלה לא לפגוע בשירות הפרימיום שלה ולכן גם לא הורידה מחירים בצורה גלויה מאד, אלא העדיפה לאבד מנויים בסדרי גודל כאלה ואחרים, מורידה כעת את הכפפות. נראה, שהמוצר שלה הוא שירות ה-OTT המתקדם ביותר. עם השקת המוצר של פרטנר, ניתחנו את הנושא הטכנולוגי והטלוויזיה הפתוחה שפרטנר מתגאה בו כל כך.  ,yesלמעשה, מבטלת יתרון זה לחלוטין. החשש הגדול ביותר של החברה, חברת האם בזק ולפי שוק ההון, גם של המשקיעים הוא מפני קניבליזציה של בסיס המנויים של yes והורדת ה-ARPU שעומד על מעל 220 ש"ח (לפני מע"מ).

גם לקניבלזיציה יש 2 צדדים: הראשון הוא באמת החשש, שההכנסות תרדנה יותר מהפיצוי, שינבע מהגדלת נתח שוק. הצד השני הוא, שאם המוצר יהיה כל כך מוצלח, חדשני יותר, בעל תוכן עשיר יותר ובקיצור OTT Premium (כך ממוצבת yes עד כה), הרי שחברת הלוויין תגדיל את נתח השוק שלה על חשבון המתחרות.

גם אם ההכנסות תהיינה במגמת ירידה, השלב הבא יהיה התייעלות מאסיבית, שתנבע משירות אינטרנטי, הורדת כמות טכנאים פר מנוי, פחות מעבדות תיקונים, פחות ממירים יקרים (ניהול הון חוזר יעיל יותר) ופחות מוקדנים הנמצאים בקשר עם המנויים. הזמן יגיד.
 
הענף
המלחמה כבר כאן. yes מגיבה כעת בארטילריה די כבדה. למעשה, היא מכילה בשירות / מוצר החדש את כל מה שיש לאחרים ביחד בעולם ה-OTT (למעט נטפליקס חינם בפרטנר וגם לזה אתייחס). החסרון הגדול של ,yes כאמור, הוא שאין טריפל. לפיכך, אני צופה, שהצעת הערך הגדולה של החברות המתחרות תחזור לעולם הטריפל.

להערכתי, את המכה הגדולה ביותר תספוג פרטנר והסיבה היא פשוטה. לממיר שלה אין, כנראה, שום יתרון בטווח הבינוני על זה של yes (כאשר הסטרימר של yes יהיה פתוח לגמרי(.כפתור נטפליקס בשלט של פרטנר הוא לא יתרון לאורך זמן. בכלל, לשווק את נטפליקס בחינם, לא נראה לי יתרון גדול, כאשר גם הוט וכנראה בהמשך גם yes תהננה מחיבור עם נטפליקס. עד כה נטפליקס לא הראתה שום לויאליות לפרטנר (השקה בעברית עוד לפני שפרטנר עלתה בכלל לאוויר ועוד דוגמאות קטנות).

המחיר של שירותי yes מתחיל להיראות אטרקטיבי כי חסכון של 20 - 30 ש"ח ואפילו קצת יותר הוא לא משמעותי לצרכן תוכן הרגיש למה שהוא צורך (בניגוד למפעיל סלולרי אליו בדרך כלל, המנוי יהיה די אדיש עד שמתחילות צרות). בקיצור, למעט נטפליקס לטווח הקצר וכמובן התוכן, נראה, שלפרטנר, שרק עלתה לאוויר, קמה משוכה מאד גבוהה כדי להמשיך ולצמוח או לנסות להגיע לאיזון בתחום זה. זאת, כאשר מחירי הסלולר עדיין נמוכים מאד ולא נראה שהם בדרך לעליה מהותית בטווח הקרוב.

אין ספק, שהמשוכה קמה גם מול סלקום. אולם, עם בסיס של למעלה מ-150 אלף לקוחות ורובם ככל הנראה גם בשירותי טריפל, תוכן יחסית עשיר לחברה חדשה, יהיה לסלקום קשה אבל פחות מלמתחרה הסלולרית שלה. אני מניח, שגם HOT  תצטרך להמציא עצמה מחדש בנושא ה-OTT, אחרת היא תאבד הרבה יותר מנויים גם לחברות החדשות וגם לשירות החדש של yes.
 
סיכום
הענף המדמם גם כך משפע של סיבות, עומד בפני אחד הצמתים המרכזיים והוא קרבות בעולם התוכן. כזכור, מחירי התוכן נמצאים בעלייה מתמדת. האפשרויות של הצרכן הרבה יותר מגוונות מבעבר. כך, שכוחו הצרכני גדל והאיומים מאמריקה על ייצור התוכן גם הם כבר כאן.

אני משוכנע, שלא כולם ישרדו את הקרבות של השנתיים הקרובות. בניגוד למה שמניית בזק מראה כרגע, נראה לי, ש-yes לא היתה יכולה לבחור בפתרון טוב יותר ואני חושב, שמודל הצפיה החדש לפי חבילות משמעותי יותר ממה שנראה כרגע, בעיקר כאשר המחיר יורד באופן חד לעומת הקיים. Yes, בהיותה חברת טלוויזיה "טהורה", שאין באמת חשש להמשך קיומה, תהיה זו, שתכתיב לאן הענף הולך מבחינת תוכן ותהיה לכך משמעות על כלל שוק התקשורת.

בהיבט של החברות החדשות, אני לא מתרגש מנתוני הגיוס, כי הרבה יותר מעניין לראות את אחוזי הנטישה לאחר ההתחברות ואינדיקציות לכך אפשר לראות באופן לא רע בעמודי הפייסבוק של החברות. שוב אדגיש, שאני חושב, שסלקום נמצאת במצב הרבה פחות רע מזה של פרטנר גם בעולם התוכן וגם בעולם רשתות התקשורת ושירותי הסלולר.

בקיצור, קל יותר לא יהיה בתקופה הקרובה לאף אחד מהשחקנים. אני חושב, שכמו תמיד יש משמעות כבדה ליתרון לגודל, המשאבים הקיימים לרשות כל חברה, ידע צבור בתחום הפעילות וכמובן ניהול. יהיה מעניין.
 
מאת: ערן יעקובי אוקטובר 2017
מנכ"ל רוסאריו ייעוץ ומחקר



 
 
Bookmark and Share