Telecom News - עוד שירות לא חוקי וללא רישיון יוצא לדרך ב-yes: שירות STINGTV

עוד שירות לא חוקי וללא רישיון יוצא לדרך ב-yes: שירות STINGTV

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> עוד שירות לא חוקי וללא רישיון יוצא לדרך ב-yes: שירות STINGTV
ההשקה המסחרית של שירות STINGTV של חברת yes היא שלב נוסף בכאוס הרגולטורי הקיים בישראל. המקרה של yes חמור פי כמה (מבחינת היקף הפרות החוקים שיש בו והעלות לכיסי הצרכנים), מכל המתחרים המצויים בתחום ה-OTT דוגמת סלקום, פרטנר, טריפל-סי והוט. 
מאת: אבי וייס, 31.10.17, 08:00STINGTV

ניתוח: השירות החדש, ש-yes השיקה ב-30.10.17 בשם STINGTV, זו השקה שנייה שלו (ההשקה הראשונה הייתה ב-23.7.17 (כאן) כאשר הפעם יש "תג מחיר" לכל חבילה בשירות הזה (תרגיל שיווקי קצת מוזר). מדובר בטעות שיווקית וכלכלית חמורה של yes שכבר ניתחנו בהרחבה כאן. הערכנו אז שמדובר בתהליך של "התאבדות עצמית", או "עיוורון שיווקי, כלכלי וטכנולוגי". 

את הניתוח הטרי מה יקרה לשירות הזה הבאנו כאן מפיו של אנליסט התקשורת המנוסה: ערן יעקובי. אולם, כאן נעסוק רק בנושא אחד בתחום הרגולטורי: אי החוקיות של השירות החדש הזה.

את אי החוקיות של השירות הזה כבר הצגנו בצורה מפורטת בעת ההשקה הראשונה של השירות (כאן, למי שמתעניין בפרטים, וגם כאן, בחלק התחתון של הכתבה. שום תגובה לעניין לא קיבלתי לכל שאלותיי בנושא זה). אני חייב להדגיש, שהפרות החוק של yes והצפצוף שלה על כל חוק, תקנה ונורמה, חמורות בכמה דרגות משירותי ה-OTT ללא רישיון של כל מתחרותיה: הוט (מספקת OTT על רשת בזק ושירות Next-TV), סלקום, פרטנר, טריפל-סי, רמי לוי, נטפליקס, קרטיניה-טי.וי. ועוד כמה ספקי OTT קטנים (דוגמת Now-TV, Pomela TV, TVland ועוד), מהסיבות הבאות:
  • חברת yes היא היחידה מבין ספקיות ה-OTT, שראשיה ובעליה נמצאים כעת בשלבים אחרונים של חקירות בחשד של עבירות חמורות ביותר ולפני הגשת כתבי אישום. שום שיפור בהתנהלות התאגידית והציבורית של yes ובעליה לא נעשה עד רגע זה. כלומר: ההפקרות התאגידית של yes עדיין קיימת
  • טרם בוצעה איזו חקירה בנושאים הלא פחות חמורים (לכאורה), שבמרכזם העברת כ-2 מיליארד ש"ח מהכיס הציבורי לכיס של בעלי yes בתרגילים, שבושלו בשת"פ מועצת הכבלים והלוויין ומנכ"ל משרד התקשורת (המושעה), תוך הפרות חוק, תקנות והרישיון של yes בעשרות סעיפים. הנושא הזה מפורט בהרחבה, למשל, במאמר: "חייבים לחקור את הסיוע שמועצת הכבלים והלוויין נתנה ל-Yes בניגוד לחוק". עד רגע זה לא קיבלתי שום התייחסות מאיש, לנושאים המוצגים במאמר זה. מדובר בעננה כבדה ביותר בהיקף בלתי מתקבל על הדעת בחומרתו ובהיקפו הכלכלי, עננה, שאי אפשר לעבור עליה לסדר היום. 
  • שינויי החקיקה, שבוצעו ואושרו בכנסת (שבוצעו בזמנו בדחיפה של שר התקשורת לשעבר אריאל אטיאס), כדי להכניס את שידורי הטלוויזיה בגישת ה-VOD על רשת האינטרנט לספר החוקים (לחוק התקשורת) ולרישיון תקשורת מיוחד, נעשו רק בגלל פניית yes לשר אטיאס. מועצת הכבלים והלוויין כבר קבעה ודיווחה על זה לציבור בדו"ח השנתי שלה ל-2014, שחובה על yes להוציא רישיון VOD על רשת האינטרנט הנייח והנייד. למרות זאת, yes ציפצפה בלי למצמץ גם על החוק וגם על החלטות המועצה וקיבלה לכך גיבוי לכל אורך הדרך מצמרת משרד התקשורת, שכיום די ברור לכל מי שקורא את הודעות החוקרים, שהוגשו לבית המשפט בת"א, שמדובר בגיבוי פסול ביותר הגובל בפלילים
  • חברת yes לא עשתה שום מהלך של ניסיון לתקן את כל הפרות החוק, התקנות והרישיון המרובות שלה, הפרות הנמשכות שנים. זאת, מול, למשל, חברת טריפל סי, שכבר ביקשה וקיבלה אישור (מפורט כאן) ממועצת הכבלים והלוויין (אישור בשם: "רישום במרשם ספקי תכנים על פי חוק הפצת שידורים". זה צעד ראשון מ-4 הצעדים הנדרשים כדי שלספק OTT תהיה הרשות הרגולטורית לשדר את "ערוצי החינם" (ערוצי "עידן +") על רשת האינטרנט הציבורית. ל-yes בכלל לא אכפת מכל זה ומכל 4 הצעדים הנדרשים בחוק החדש (יחסית) הזה, כמו שלא אכפת לה מהחוקים הקודמים, והיא בהחלט נכנסת להגדרות של מה שנכתב על ידינו כבר במאמר: "האם מותר לשדוד (או להשתמש ללא רישיון) במשאבי השידור של המדינה?". 
  • יודגש, שרוב שירותי yes ללקוחותיה נעשים ב-OTT בלי כל רישיון וזה ממש לא דבר שולי ולכן זה חמור פי כמה מכל מתחרותיה ובכלל זה:
    • שירותי ה-VOD.
    • שירותי yesGo ו-yesGo Kids.
    • שירותי MultiRoom. 
    • שירותי yesStreamer. 
    • שירותי PrimeTime. 
    • וכעת- שירות StingTV
שורה תחתונה
yes הפרה חוק בכך, שלא הוציאה רישיון ל-VOD (לא על רשת הפס הרחב של בזק ולא על שירותי הפס הרחב הסלולרי) ולא עשתה שום צעד כנדרש ב"חוק הפצת שידורים" המעודכן, בעניין שידורי טלוויזיה של "ערוצי החינם" על רשת האינטרנט, למרות שהיא הייתה הראשונה לפנות לרגולטור בעניין זה כבר לפני יותר מעשור. ההתעלמות מהחוקים (חוק התקשורת וחוק הפצת שידורים) ומהתקנות ותנאי הרישיון (כולל בנושא הממירים ושימוש בתשתיות "חלל תקשורת"), יצרה את הכאוס של היום, שבו כולם מפירים את החוק (אפילו הוט). לקוחות yes שילמו ומשלמים, במשך שנים, מאות ש"ח לחודש, כדי לממן את ההפקרות הרגולטורית והתאגידית הזו. 

החמור מכך, הרגולטורים נותנים לזה יד, עד רגע זה, משום שנראה, שהאינטרסים הכלכליים של בעלי החברה מעניינים אותם יותר מאשר טובת הציבור ו
החובה שלהם לשמור על שלטון החוק בשוק התקשורת בישראל. כך, המצב של "איש הישר בעיניו ייעשה" הפך לנורמה בשוק התקשורת במדינת ישראל. אין לזה מקבילה בשום מדינה בעולם. השקת שירות STINGTV ע"י yes היא עוד צעד חמור של צפצוף ארוך על כל חוק ונורמה בשוק התקשורת הישראלית ואסור לעבור על זה לסדר היום



 
 
Bookmark and Share