Telecom News - חשיפת שירותי Facebook Spaces: חווית פייסבוק ב-VR ו-AR

חשיפת שירותי Facebook Spaces: חווית פייסבוק ב-VR ו-AR

דף הבית >> פיתוחים חדשים וצ'יפים >> חשיפת שירותי Facebook Spaces: חווית פייסבוק ב-VR ו-AR
 צוות המפתחים של שירות Facebook Spaces (שירות, שנולד בעקבות רכישת חברת Oculus, שפיתחה משקפי VR מהפכניים) חשף את הגרסה החדשה של השירות, שמסוגל לספק חוויה חברתית וגם עסקית חדשה לגמרי, כחלק מהשימוש בפייסבוק. מהפכה בתחילת דרכה.
מאת: אבי וייס, 3.11.17, 23:30Facebook Spaces

באוניברסיטת דרום קליפורניה ב-.L.A, בבית הספר לתקשורת ע"ש אננברג, שנחשב למוסד האקדמי המוביל בעולם לתחום המדיה והתקשורת (Annenberg Media Center - USC Annenberg School for Communucation & Journalism), בחרה פייסבוק לחשוף את השירות החדש (שמצוי עדיין במצב בטא) בשם Facebook Spaces. הרעיון עצמו הוצג זה מכבר ע"י מרק צוקרברג, וכעת "קרם עור וגידים" ונפתח להתנסות לכל משתמש. 

המערכת החברתית החדשה הזו מבוססת AR ו-VR נבנתה על בסיס רכישת הסטארטאפ אוקולוס (Oculus) ב-2 מיליארד דולרים בשנה שעברה ע"י פייסבוק. בתמונה משמאל מצולם כותב שורות אלו המתנסה בזמן האירוע במערכת החדשה של פייסבוק.

המטרה העיקרית של פייסבוק: לשלב VR ביחד וכחלק בלתי נפרד מהחוויה של השימוש החברתי והעסקי בפייסבוק. פייסבוק מעוניינת להפוך את השימוש ברשת החברתית שלה לחוויה תלת-ממדית מאוד מיוחדת.

המערכת החדשה עובדת כרגע רק עם מערכת משקפי ה-VR של אוקולוס, אך הכוונה היא לפתוח את המערכת בפני כל יצרן של משקפי VR ו-AR. המערכת תהיה פלטפורמה ליצירת אפליקציות ושירותים חדשים, שטרם חשבו עליהם.

המערכת החדשה מחברת כל אדם תמונה 1לכל אדם בכל מקום בעולם, כל עוד הם חברים בפייסבוק. החברים יכולים לבצע דברים ביחד, כאילו הם נמצאים באותו מקום. זה מאפשר לשחק, להחליף חוויות, לעבוד, לקיים שיחות ועידה, לתכנן ביחד, לפתח ביחד, לעצב ביחד, הכל בחיבור תלת-מימד בין אנשים, שנראים כאווטארים מציאותיים. 

המערכת הזו, כך לדברי פייסבוק, הרבה יותר ידידותית למשתמשים ומספקת תחושה טובה, לא כמו מערכות VR אחרות, שהצליחו להרתיע לא מעט משתמשים. המערכת יכולה להוסיף למשתמשים יכולות אין סופיות ובגרסה הקיימת, שכבר ניתן להשתמש בה ללא עלות (מעבר לעלות המשקפיים), יש די הרבה כלים דוגמת עיפרון וירטואלי, שניתן בעזרתו לצייר בתלת-ממד. כל פעולה, שנעשית בתלת-ממד, ניתן לשמור אותה וניתן לשתף אותה עם החברים בפייסבוק, או עם מישהו ספציפי, או בקבוצה ספציפית במסגרת פייסבוק. 

כך, מערכת פייסבוק, שהחלה כטקסט ועברה לתמונות, וידיאו וצ'טים, נכנסת כעת לעולם התלת-ממד, עם פתרון מאוד מעניין. המערכת מעמידה את המשתמשים בה במרכז החוויה ומספקת יכולת פרסונליזציה ברמה מאוד גבוהה. להערכת פייסבוק, זה ייקח לפחות 10 שנים עד ש-VR יהיה הגישה של כולם, כולל במקומות העבודה, לבצע פעילות חברתית ועבודה חברתית. 

השלב הראשון בכניסה למערכת החדשה היא בחירת האווטאר הקרוב ביותר למשתמש, עפ"י התמונות, שפייסבוק שולפת ממאגר התמונות של המשתמש בפייסבוק. כך, כל משתמש מקבל אווטאר בדמותו וניתן לבצע לו פרסונליזציה ושינויים בכל רגע. למי שמעוניין לקיים קשר עם חברים, שאין להם את משקפי ה-VR, ניתן לקיים עימם שיחת וידיאו וזה משתלב באופן חלק במערכת, גם אם רק לצד אחד יש משקפי VR. 

העקרונתמונה 2ות, ששימשו את המפתחים של המערכת החדשה הזו:
  • יצירת סביבה של Co-Presence. זו סביבת השיתוף והעבודה החדשה, שמתחילה להתפשט בעולם ושפייסבוק מקדמת גם בעזרת המערכת החדשה הזו. 
  • יצירת תוכן משמעותי ופרסונלי לכל אחד.
  • לייצר מערכת, שמספקת יכולת שימוש טובה יותר של הזמן. מה שנקרא 'זמן איכות'. זה לא משחק או צעצוע לילדים. זה מודל ליצירת ניצול נכון של הזמן, כדי להשיג מטרות ברורות עם כלים חדשים וחווייתיים. 
בעתיד, האווטארים של המערכת יוחלפו בדמויות אמיתיות, כי כרגע בגלל מגבלות העיבוד ורוחבי הפס, האווטארים האנושיים הם הייצוג הטוב ביותר שפייסבוק מצאה במסגרת המחקר והניסויים שעשתה, כדי לייצג את המשתמשים.

המערכת מסוגלת לספק רגשות ו-Gestures (מחוות), באמצעות 2 הידיות שמחזיק המשתמש, מה שמספק לו את החווייה של תנועה במרחב התלת-ממדי ויכולת הפעלה של כל דבר בתלת-ממד. הרגשות מובעות תוך כדי דיבור עם ריאליזם מאוד חזק. המערכת הזו מתפתחת ולומדת את המשתמש והרגליו, כך שהוא משתפר בשימוש במערכת ככל שהוא משתמש בה יותר זמן.

המשתמש יכול לנוע בתוכן הרגיל שיש לו בפייסבוק הרגיל שלו והוא יכול לשמור ולשתף תוכן מהעולם התלת-ממד, בזרם הפייסבוק הרגיל שלו. כל תוכן שצולם במצלמות תלת-ממד או ממצלמות 360 מעלות, יכול להיות משולב ב-Faces באופן שקוף, בכלי הנקרא Live 360. לדברי פייסבוק, הכלי, שהכי משתמשים בו אלה המתנסים ב-Spaces, הוא דווקא היישום המוכר של פייסבוק: מסנג'ר, בעיקר כדי לקיים שיחות קול ווידאו עם חברים, שאין להם עדיין את המערכת החדשה. 

להערכת פייסבוק, היקף השימוש במערכת הוא איןתמונה 3 סופי והפלטפורמה הזו גם תשמש למטרות עסקיות מגוונות, למשל: שיחות ועידה, שהמשתתפים בה נמצאים במקומות שונים, אבל עקב השימוש במערכת הם מרגישים כאילו הם באותו חדר ממש.

דוגמה נוספת ליישום עסקי: יכולת לשכנע אנשים לרכוש מוצר או שירות, עי"כ, שמדגימים להם את השימוש במוצר או בשירות באופן וירטואלי בתלת-ממד. ניתן להוסיף שכבת AR כמו בגוגל סטרייט עם AR. כך, שבכל מקום בו נעים במערכת בכל כיוון ובכל סביבה וירטואלית, אפשר לקבל מידע, פרסומות או הצעות ממפרסמים, בתלות במיקום ובתחומי העניין, שיש באותו רגע למשתמש. 

בתמונה: מפתחי Facebook Spaces (משמאל): Richard Emms, Design Technologist, Katya Kostyukova, Product Designer, Andrea Zeller, Content Strategist
תמונה 4

בתמונה: ד"ר נירית וייס-בלט, מ-USC, מתנסה במערכת Social VR של פייסבוק עם האוקולוס:
ד"ר נירית וייס בלט

תמונה 5



 
 
Bookmark and Share