Telecom News - האם שוק הטלקום מאמין בקוד הפתוח?

האם שוק הטלקום מאמין בקוד הפתוח?

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> האם שוק הטלקום מאמין בקוד הפתוח?
האם שוק הטלקום מאמין בקוד הפתוח?
מאת: חיים חביב, 19.11.17, 07:25טימו

השוק מביע אמון בקוד הפתוח, וגם אורנג' מאמצת לעצמה תפקיד כספקית תקשורת פתוחה ומתקדמת ע"י הטמעת פלטפורמת טכנולוגית פתוחה בשת"פ עם רד האט.

כ-1,000 איש השתתפו בשבוע שעבר בכנס Make it happen, שערכה חברת רד האט (Red Hat) להצגת יכולותיה בשימוש בגישת הקוד הפתוח הנסמכות על טכנולוגיות ענן, לינוקס, תווכה, אחסון, ווירטואליזציה.

רד האט, שבשנים הקודמות הצליחה לעניין קהל מצומצם בישראל, משכה הפעם לאירוע קהל גדול מהתעשייה, הממשל ומערכת הביטחון להפגנת יכולותיה. מנכ"ל החברה בישראל, דן טולדנו, הבטיח לשותפים ולחסידי קהילות הקוד הפתוח בישראל שירותי תמיכה, הדרכה וייעוץ, שיסייעו להם לפתח טכנולוגיות חדשניות המשחררות משאבים לצמיחה ומכינות לקוחות ומשתמשים לעתיד של IT.

על NFV ברד הט
שוחחתי על יישומי ה-NFV (Network function virtualization) בעולם הטלקום עם טימו יוקיאהו Timo Jokiaho)), (בתמונה למעלה), מפינלנד, מנהל תחום טכנולוגיות טלקום בחברת רד-האט לאזור EMEA (אירופה, מזרח תיכון ואפריקה), בעבר בכיר בנוקיה, שכל הצוות שלו עבד אצל ספקי טלקום.

טימו יוקיאהו: "תחום טכנולוגיות טלקום הוא חדש יחסית ברד האט. תחום ה-NFV (וירטואליזציה של פונקציות רשת) מבוסס התוכנה, מציג בפני השוק - החברות הפעילות בענף וגם רד האט - הזדמנויות עסקיות מאתגרות בשנתיים וחצי האחרונות בתחום הטלקום, והחברות בענף וגם אנו משקיעים בכך הרבה.

הטלקום מהווה תחום ורטיקלי ראשון ברד האט כחברת תוכנה. אנו לא ספקי טלקום ולא יצרני ציוד. בתחום זה יש הרבה דברים לעשות מבחינה טכנולוגית ומנקודת מבט של קבלת השוק. חברות טלקום הן מטבען שמרניות ואיטיות מאוד וזה מובן, כי הן מספקות משאב ותשתיות קריטית לכולנו. גם אלו מהן, שכבר מבוססי ,NFV עדיין שמרניu,, למרות שאיפתi למודרניזציה וחדשנות.

'מסע' ה-NFV של מפעילי הטלקום הגדולים החל לפני 5 שנים, ורק השנה הפך לביזנס של ממש אצל ספקי השירות השונים בעולם הנכנסים ל-NFV.

אורנג' העולמית (Orange) היא דוגמה בולטת ומוצלחת לשיתוף. לפני שנה נכנסה אורנג' לשיתוף פעולה עם רד האט, וביום אחד עלו לאוויר ב-75 מדינות. מאז ממשיכים בפעילות וירטואליזציה נמרצת של מגוון שירותים. אורנג' משתפת פעולה עם רד האט כחלק מתכנית הנדסה משותפת לאספקת יכולות המביאות תמיכת NFV לקהילתOpenStack  ולקהילות קוד פתוח אחרות. כל זאת, כדי לענות טוב יותר לצרכים הספציפיים של ספקי שירותי תקשורת ושל הרשתות שלהם בעת פיתוח טכנולוגיות.

שיתוף פעולה קהילתי זה הוביל גם לאינטגרציה של פרויקט OpenStack BGP VPN והטמעת הייחוס שלו (BaGPipe), עם אורנג' כתורמת ראשית. פרויקט BGP VPN מאפשר למפעילי טלקום לקשר בין מרכזי נתונים של תשתית כשירות (IaaS) או NFV ובין עסקים, תוך שימוש בטכנולוגיות ניתוב סטנדרטיות בתעשייה.

אורנג' מאמצת NFV כחלק מאסטרטגיית טרנספורמציית הרשת שלה, שנועדה לאפשר לה גמישות רבה יותר, שתתאפשר ע"י ניתוק שכבת התוכנה ממערך החומרה. לשם כך, אורנג' משתמשת בפלטפורמת Red Hat OpenStack Platform עבור פריסת NFV הגלובלית שלה הכוללת IaaS ענן עתירת סקלאביליות ואג'יליות, שמאפשרת אינטגרציה טובה יותר של פונקציות רשת וירטואליות (NFVs) ממגוון של ספקים.

אורנג' אינה היחידה, ובין ספקי הטלקום, שכבר נכנסו לעולם ה-NFV: נוקיה, טלנור, טלקום איטליה. חלקם בשלב פרודקשן וחלקם בשלבי בטא מתקדמים".

האם SDN ו-NFV הן גישות שונות?
טימו: "מאוד שונות. תפישת SDN  הוצגה מוקדם יותר - קונספט שכבה נמוכה יותר, שנועד להפוך את שכבת הטרנספורט למבוססת תוכנה. תפישת NFV היא ארכיטקטורה ותפישת לווירטואליזציית כל פונקציות הרשת. גישות אלו עושות דברים שונים ולא בהכרח מתמזגות, אבל תמיד בהטמעות NFV נמצא גם רכיב SDN - אי אפשר לבד. שניהם משלימים זה את זה".

מה הסיבה למעבר מפעילי טלקום ל-NFV ?
טימו: "רצון להשיק מגוון של שירותים חדשים במהירות רבה, ובניגוד לעולם הקנייני בו זה ארך כ 6-12 חודשים".

אלו שירותים נותרו עדיין בתוך החברות ולא עלו לענן?
טימו: "לדעתי, קשה לעשות זאת במערך הקצה (רדיו, RAN) ולפעמים אף בלתי אפשרי. דוגמא טובה לתחום, שלעולם כנראה לא יעבור וירטואליזציה - הנתבים עצמם".

האם המפעילים מבוססים על ענן היברידי או פרטי? או כבר מוכנים לענן ציבורי?
טימו: "לכולם יש אתרי IT משלהם ומנהלים CIO ו-CTO שלהם. בתחום הנטוורקינג - עובדים עם ענן פרטי מבוסס OpenStack, וצד ה-IT של הטלקום עובד עם ענן היברידי או ציבורי. יש מספר מפעילים וספקים, כמו רד האט, שדוחפים אותה טכנולוגיה לכל מערך ארגוני הטלקום, כמו לדוגמא, טלפוניקה בספרד עם פרויקט UNICA עם Red Hat OpenStack המיושמת בכל המערכות שלהם, ואז יוכלו לנייד מערכות בין תחומי פעילות החברה. זה ייקח עוד מספר שנים".

טלקום מבוסס קוד פתוח מול קוד קנייני - איך זה מסתדר יחד?
טימו: "רבים הגיעו להבנה, שהחלק התחתון של המערך אינו ליבה, ויכול להיות בקוד פתוח, ויש כאלה היכולים להיות כן או לא קוד פתוח. אנו רואים יותר ויותר שנוהגים כך, אבל אנחנו רוצים להצטיין בפלטפורמה ומארחים את כל היישומים.

איזה יישומים פועלים בקונספט החדש?
טימו: "ספקי טלקום חייבים לקחת רכיבים פיזיים ולעשות להם וירטואליזציה. השלב הבא, שאנו דוחפים חזק, הוא אוטומציה. אחרי זה יבוא גל של שירותים חדשים עתידיים".

מהם תחומי פעילות מרכז המו"פ של רד האט בישראל?
טימו: "יש לנו ברעננה מרכז מו"פ גדול ופעיל עם 200 עובדים. המרכז משמש כמרכז הפיתוח העולמי של  רד האט לטכנולוגיות וירטואליזציה. המרכז הוקם בעקבות רכישת חברת קומרנט ב-2008 – ממציאת KVM Hypervisor, היום סטנדרט  בתעשייה. תחום אחר, בו עוסק המרכז, שייך לטלקום ונקרא Networker ומיועד להגברת ביצועים והאצה עבור ספקי טלקום".

מה חזון רד האט בתחום IoT?
טימו: "אנו לא פועלים בתחום התקני הקצה, אבל עם מספר שותפים אנו מפתחים Gateway (מבואות) לאיסוף נתונים וביצוע חישובים. אנו עושים זאת בשת"פ עם יצרנית חומרה בשם Eurotech".

האם לדעתך תחום IoT מהווה הזדמנות עסקית לספקי טלקום או גם לשחקנים חדשים?
טימו: "זו שאלה מעניינת. בהיבט הקישוריות יש למפעילי טלקום יתרון - אך מוקדם לצפות".

מה סטטוס הסטנדרטיזציה לקישוריות IoT?
טימו: "יש בעיית סטנדרטים בעולם הטלקום, וזה איטי וארוך מאד, וזה בא לביטוי גם ב-IoT בנושא קישוריות הרדיו, ותחרות בין סטנדרטים. טכנית, היום NFV מבוסס במלואו על וירטואליזציה. השלב הבא יהיה להפוך קונטיינרים לחלק מעולם ה-"NFV.

OPEN SOURCE



 
 
Bookmark and Share