Telecom News - גונבים פוקוס - טכנולוגיות רכב חכמות עלולות להסיח את דעת הנהג

גונבים פוקוס - טכנולוגיות רכב חכמות עלולות להסיח את דעת הנהג

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> גונבים פוקוס - טכנולוגיות רכב חכמות עלולות להסיח את דעת הנהג
גונבים פוקוס - טכנולוגיות רכב חכמות עלולות להסיח את דעת הנהג
מאת: מערכת Telecom News, 20.11.17, 18:48
 
מחקר: כדאי, שנחשוב פעמיים, לפני שאנו מורידים את העיניים לטובת אחת מהמערכות החכמות ברכב. איזו משימה דורשת את הריכוז הרב ביותר בנהיגה? כמה ריכוז נדרש מהנהגים בכל אחת מהמשימות? מהם הפתרונות?
 
המערכות הטכנולוגיות, שמותקנות ברכב מקלות משמעותית על חיינו, ובטח שעל הנסיעה. אנו כבר לא ממלאים את הרכב במפות ולא שוכחים לחגור כי החיישן מצפצף. אבל הן גם יכולות ליצור הסחות דעת רציניות. במה בדיוק מדובר ואיך פותרים את זה? יצאנו לבדוק.
 
אתם נוסעים בכבישי הארץ, מקשיבים למערכת הניווט, שמסבירה לכם בדיוק מתי לפנות, נותנים בה את כל אמונכם ושרים ביחד עם הרדיו. אתם מעיפים מבט בכביש ואז חוזרים להעביר תחנה. ופתאום מבינים, שאתם רוצים לעצור בדרך ומקלידים במערכת המולטימדיה או בנייד את היעד החדש. ואומרים על הדרך ל-,Waze שאתם לא הנהג. אתם מקבלים הודעת טקסט לוואטסאפ ורק מעיפים בה מבט. ואז ממשיכים להעביר את תחנות הרדיו או בכלל להתחבר למוזיקה הנמצאת לכם בסמארטפון. מוכר מדי? המחקרים מראים, שאתם לא לבד.

מסייעות לנהיגה אך עלולות לסכן את הנהג
מחקר חדש, שנערך ע"י אוניברסיטת יוטה וארגון ה-AAA לבטיחות בדרכים, מצא, שהמערכות האוטומטיות, שקיימות אצלנו ברכב, מסיחות את דעתנו בצורה משמעותית. כמה משמעותית? נמצא, שהנבדקים מוסחים ברמה הוויזואלית או המנטלית במשך 40 שניות בזמן ביצוע משימות כמו הכנסת יעד למערכת הניווט או שליחת הודעות טקסט. זה אומר, שבמשך 40 שניות העיניים של הנהגים לא היו על הכביש והם לא היו מרוכזים בנעשה בו.

40 שניות נשמעים מעט? החוקרים אומרים, שנדרשות רק 2 שניות בהן אנו מסיטים את העיניים מהכביש כדי להכפיל את הסיכון, שנהיה מעורבים בתאונת דרכים. אז גם אם יש לנו ביטוח רכב מצויין, אולי כדאי, שנחשוב פעמיים, לפני שאנו מורידים את העיניים לטובת אחת מהמערכות.

מחקר שאפשר לסמוך עליו
המחקר, שתוצאותיו שוחררו לאחרונה, ניטר את פעילותם של 120 נהגים בני דור ה-Y, בגילאי 21-36. הם נהגו ב-30 דגמי רכב ממותגים שונים ומגוונים. כל אחד מהם הוציא את הרכב לנסיעה של 2מיילים, שהם כמעט 3.5 קילומטרים. המחקר ביקש לענות על 2 שאלות מרכזיות:
  1. איזו משימה דורשת את הריכוז הרב ביותר בנהיגה: שליחת הודעה, העברת תחנה ברדיו, הזנת יעד בתוכנת הניווט או בכלל הוצאת שיחה.
  2. כמה ריכוז נדרש מהנהגים בכל אחת מהמשימות, והאם יש משמעות לכלי פקודות קוליות, מסכי מגע, כפתורים, חיוג מהיר או בכלל טאבלטים, שניתן לכתוב בהם.
התוצאות גורמות לחשב מסלול מחדש
תוצאות המחקר היו חד משמעיות:

הכנסת היעד למערכת הניווט דורשת את אחוז הריכוז הגבוה ביותר מהנהג.

הפעולה שדרשה את הריכוז הרב ביותר אחרי מערכת הניווט הייתה שליחת הודעה.

העברת תחנות ברדיו וחיוג דרך מערכת המולטימדיה או הנייד היו הפעולות שדרשו את כמות הריכוז הנמוכה ביותר.

התוצאות לא בדיוק זעזעו את החוקרים וענו על מה שהם ניסו להוכיח - שימוש במערכות הטכנולוגיות אכן מסיט את הריכוז של הנהגים מהכביש אל אותם אביזרי עזר ברכב. ההמלצה שלהם הייתה ברורה - להתקין מערכות אוטומטיות, שתמנענה מהנהג לבצע את הפעולות הללו בזמן הנהיגה, שמסוגלות לדעת אם אנו הנהג או לא, ולא לסמוך על התשובה שסימנו, עם כל הכבוד לשאלה הראשונה, ש-Waze שואל אותנו.

אם יש מערכות אוטומטיות שתמנענה את זה, אז מה הבעיה?
הבעיה היא, שהטכנולוגיה מקדימה בהרבה את המערכות האלו:

אם הייתה מערכת טכנולוגית, שמותקנת ברכב ויכולה למנוע מהנהגים לשלוח הודעות טקסט בזמן הנהיגה, הרי שהסמארטפון תמיד נמצא לידינו, מה שיגרום לנו לשלוח ממנו הודעות.

אם מערכת הניווט ברכב תנעל, הרי שנשתמש באפליקציות המותקנות לנו על מסך הבית.

החוקרים הבינו, שהשימוש בסמארטפון בזמן הנהיגה הרבה יותר מסוכן משימוש במערכת המולטימדיה, שלפחות נמצאת לנו מול הפנים, והיום מיטב אנשי טכנולוגיית הרכב מנסים למצוא לבעיה פתרונות.

ואולי הבעיה היא בכלל בנו
כשאנו נמצאים בבית, או קוראים את המחקר, כולנו ודאי מהנהנים ומעודדים את השימוש במערכות האוטומטיות, שמטרתן להגן עלינו. אבל בפועל, כשאנו ממהרים או רוצים להגיע ליעד בדרך הקצרה ביותר, דעתנו משתנה, והרבה יותר חשוב לנו להכניס את היעד למערכת הניווט או לשלוח הודעה המודיעה על איחור, מאשר לעצור רגע בצד ולדאוג לכך, שלא נהיה מעורבים בתאונת דרכים בעתיד הקרוב.

זה קורה בגלל שאנו רואים לנגד עינינו את הנזק המיידי - איחור לפגישה או עצירה בפקקים שמקורם לא ברור, מאשר את הנזק האפשרי וזה שאנו בדרך כלל מפחיתים מחשיבותו, והוא להיות מעורבים בתאונה חלילה. האם מדובר באופטימיות שאין לה מקום? יכול להיות. אבל ההמלצה שלנו היא, שבפעם הבאה, שאנו עומדים בפני הדילמה, נדאג לעצור בצד ולעשות את זה, או לכל הפחות - לחכות לרמזור אדום.



 
 
Bookmark and Share