Telecom News - התגלה: רבע ממקבלי תעודות זהות ביומטריות לא הפעילו אותן והן לא תקפות

התגלה: רבע ממקבלי תעודות זהות ביומטריות לא הפעילו אותן והן לא תקפות

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> התגלה: רבע ממקבלי תעודות זהות ביומטריות לא הפעילו אותן והן לא תקפות
לא יאומן. התגלה: רבע ממקבלי תעודות זהות ביומטריות לא הפעילו אותן והן לא תקפות
מאת: מערכת Telecom News, 18.12.17, 17:14ביומטרי
 
במהלך הדיון בכנסת לאישור תקנות המעגנות כהוראת קבע את הליך מסירת תעודות הזהות הביומטריות ע"י שליחי דואר, הוצגו נתונים על יישום ההליך במשך 9 חודשים. כרבע ממקבלי התעודות לא אתחלו אותן למרות שקבלו מסרונים והודעות קוליות בטלפון. וכל עוד לא עשו כן, תעודתם אינה תקפה. כ-5% הוחזרו  בשל אי-דרישה. יש גם תעודות אבודות! ובנוסף,"התרגיל" המבוצע בנתב"ג כדי להכריח אנשים לעבור צילום ביומטרי.
 
ועדת החוקה חוק ומשפט אישרה היום את תקנות מרשם האוכלוסין (תקופת תוקפן ופקיעת תוקפן של תעודות זהות)(הוראת שעה)(תיקון), התשע"ח-2017.
 
לפני שנה אישרה הוועדה כהוראת שעה את התקנות לפיהן תעודות הזהות יימסרו לאזרחים ע"י שליח דואר כדי להימנע מהגעה שנייה ללשכות רשות האוכלוסין לצורך קבלת התעודה. הוועדה הייתה מוטרדת מאופן המסירה ולכן אישרה את התקנות כהוראת שעה עד סוף 2017.
 
מנתונים, שהעביר משרד הפנים לוועדה על פרויקט מזור (פרויקט מסירת תעודות הזהות) לתקופה שבין 25.1.2017 ועד 31.10.17 עולה, בין היתר, שמתוך 388,111 תעודות זהות לתושבים נמסרו לתושבים 353,185 תעודות שהן 91% מהכמות שדוורה. כ-5% נוספים היו בדרכם לתושבים ו-17,687 תעודות, שהן 4.56% מהתעודות, הוחזרו ללשכה בשל אי דרישה או בקשה למסירה בלשכה.
 
מהנתונים עולה, שמרבית התעודות נמסרו בתוך 10 ימים ורק כ-70 תעודות אבדו. ואולם, מהנתונים גם עלה, שרק כ-74% מהתעודות הופעלו ע"י התושבים. זאת למרות פניות חוזרות של הלשכה לתושב. כלומר, התושבים קיבלו את התעודות לידיהם, אך לא הפעילו אותן כנדרש באמצעות סמס או הודעה קולית (עבור אלה, שאין להם טלפון נייד או שבבעלותם טלפון כשר).
 
עפ"י רשות האוכלוסין,מרבית מהציבור, שלא מפעיל את תעודות הזהות, הוא ציבור אדיש. עם זאת, כאשר התושב ייתקל בצורך זה לדוגמא, כאשר הוא יפנה למערכת הפיננסית, הוא יוכל להפעיל את התעודה גם באמצעות המוקד הטלפוני.
 
ח"כ יעל גרמן, (יש עתיד) יו"ר הישיבה: "אין ספק, שהמצב בו אזרח לא צריך לכתת רגליו הוא טוב יותר ויש בזה שיפור השירות לאזרח אבל הנתונים אינם מזהירים, אם בין 90,000-80,000 איש לא אתחלו את התעודות. אני חוששת ממצב בו תעודת הזהות לא תקפה בגלל שאדם לא אתחל אותה.
 
השוטר, שיעצור אדם לא ישאל למה הוא לא אתחל, הדין על תעודה לא תקפה הוא 5000 ₪ ואדם יקבל קנס. לכאורה נותנים לו כמה ימים להגיע לתחנת המשטרה אבל אני רוצה שיהיה ברור, שאדם כזה, שיש לו תעודה ולא עשה פעולה טכנית לא ייקנס.
 
הוועדה תקבל דיווח של רשות האוכלוסין אחת לשנה על יישום התקנות ומשרד הפנים ייצא בקמפיין ליידוע הציבור אודות הליך האתחול של התעודות הביומטריות". 
 
ח"כ תמר זנדברג, (מרצ): "במסירה ללקוח יש רעיון טוב של שירות לאזרח אבל בגלל שמדובר בתעודת זהות ביומטרית זה העלה חששות לגבי תעודות המסתובבות ברחובות, שיגיעו לידיים לא נכונות והתוצאה תהיה, שאי שם יש תעודה ביומטרית, שאינה של האדם המיועד. בהקשר זה הנתונים של אי אתחול מדאיגים מאוד. יש גם 70 תעודות שאבדו. התעודות נמסרות לדואר ישראל והשאלה מי השליחים ואיזו הסמכה הם מקבלים. כמה מהם הועמדו לדין משמעתי".
 
עו"ד עירית וייסבלום, יועצת משפטית לרשות האוכלוסין: "הוועדה חששה מתהליך המסירה ולכן התקנות אושרו כהוראת שעה. היום אין מישהו שרוצה להחזיר את התושבים לאחור להגעה ללשכה. בנוגע לאתחול – השבב, שבתעודה הביומטרית, צריך לעבור מהשעיה לפעולה. מי שלא מאתחל ומפעיל אותו, לאן שלא יגיע לבקש שירות אם זה בנק או כל דבר אחר לא תופיע במחשב אינדיקציה לתעודת זהות.מתעודות, שהולכות לאיבוד, הן מנוטרלות במערכת ולא מופיעות בשום מקום".
 
מוטי נונברג, מנהל פרויקט טכנולוגיות וביומטריה במשרד הפנים: "הדו"ח מראה, שהדואר עומד בכל הקריטריונים שקבענו. תעודה, שלא נמצאת אחרי 40 יום, הדואר מצהיר והתעודה מבוטלת. במצב זה התושב נדרש לשוב ללשכה. בפועל קיבלנו הצהרה על 7 תעודות, שהדואר איבד. בשאר המקרים הדואר לא הצליח למצוא את התעודה בתוך 40 ימים אך לבסוף היא נמצאה.
 
יש קבוצה של "אדישים" כ-21%, שאינם מעוניינים לעשות את האתחול. שולחים להם 3 מסרונים בכתב או בקול לטלפונים כשרים. אם תוך 10 ימים התעודה לא מאותחלת הנתון מגיע למרכז מידע והאדם מקבל טלפון. 3% שהם 8,601 אזרחים חזרו ללשכות להפעיל את התעודה מחדש. אין תעודה השוכבת לה אי שם".
 
הערת מערכת: ההיקף העצום של אי הפעלת התעודות הביומטריות יכול להצביע על מחאת האזרחים, שכפו עליהם את התעודה הביומטרית, או שההפקה בוצעה לגביהם ב"תרגיל", שלא הבינו אותו אלא לאחר מעשה. גם נושא התעודות האבודות מעורר דאגה.

יודגש, שבחודשים האחרונים מבוצע "תרגיל" על בעלי דרכונים רגילים בנתב"ג, ובמעברי הגבול האחרים, שהיו רשומים לזיהוי רק באמצעות טביעת כף יד (ע"י כרטיס ייעודי  די ותיק זה מספר שנים או ע"י הנחת הדרכון על המשטח). כך, שהמערכת נחסמת לפתע ועל בעל הדרכון לגשת לאשנב מיוחד (בנתב"ג הוכנו כמה אשנבים כאלה רק לצורך זה) של רישום ביומטרי ולעבור צילום פנים, אחרת לא יוכלו להיכנס לארץ.



 
 
Bookmark and Share