Telecom News - תרגיל נוסף שעוקף את "ניטרליות הרשת" בישראל בשירות Apple Music

תרגיל נוסף שעוקף את "ניטרליות הרשת" בישראל בשירות Apple Music

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> תרגיל נוסף שעוקף את "ניטרליות הרשת" בישראל בשירות Apple Music
בארה"ב, ה-FCC ביטל רשמית את "נייטרליות הרשת". בישראל, זה מתחסל בתרגילים, שאחד מהם מכונה בשם Zero Rating, שמשמעו: שירות "ממומן מאחורי הקלעים ע"י בעלי הממון" ולכן אינו נכלל בחבילת הגלישה. זו המשמעות של השירות החדש בשם Apple Music של פרטנר, שמתחרה כעת בהפרות החוק הקודמות והזהות של סלקום ופלאפון. 
מאת: אבי וייס, 28.12.17, 11:50Apple Music

היום פרטנר השיקה שירות חדש ללקוחותיה בשם Apple Music. ההודעה המלאה על השירות החדש מצויה כאן, למתעניינים. בקצרה: לקוחות פרטנר ו-012-מובייל יכולים ליהנות מ-6 חודשים של שימוש בחינם בשירות המוזיקה של חברת אפל העולמית, שירות הכולל כ-40 מיליון שירים ועוד שירותים דוגמת פודקאסטים ורדיו מקוון.

אולם, ה-6 חודשים בחינם זה לא דבר חדש או מעניין, זה רק טריק שיווקי לגיטימי ללכוד לקוחות לשירות חדש או קיים. החלק המעניין בהכרזה של פרטנר הוא המשפט הבא (ציטוט): "שיתוף הפעולה הבלעדי בין Apple Music ופרטנר בישראל, מעניק בנוסף ל-6 חודשי Apple Music בחינם למנויי הסלולר של קבוצת פרטנר, גם את היכולת הבלעדית של מנויי פרטנר ו-012 מובייל ליהנות משימוש חופשי בשירות הזרמת המוסיקה ללא חיוב חבילת הגלישה החודשית"

החוק בישראל בתחום "נייטרליות הרשת" מאוד ברור (הצילום של החוק למטה), אבל במשך השנים החלו בארה"ב, כמו גם בישראל, ספקי התקשורת הגדולים לנקוט בכמה שיטות טכנולוגיות ושיווקיות כדי לעקוף את כללי "נייטרליות הרשת". 2 שיטות עקיפה הן מאוד נפוצות: 1) Zero Rating, ו-2) CDN.

בארה"ב ה-FCC "פתר את הבעיה" ע"י כך, שביטל את נייטרליות הרשת, כמנותח במאמר: "האם ביטול "נייטרליות הרשת" בארה"ב ישפיע על רשת האינטרנט בישראל?". יצויין שה-FCC קיים חקירה \ בדיקה בנושא ה-Zero Rating של חברות הסלולר הגדולות בארה"ב בשנים 2015-2016 ופרסם אותה כאן, בדו"ח מאוד מפורט ומרתק. אולם, הדו"ח הזה לא הגיע לשלב של טיפול מעשי ע"י ה-FCC. היו"ר של ה-FCC - אג'יט פאי, שנכנס לתפקידו אחרי בחירת הנשיא דונלד טראמפ, הורה להתעלם מהדו"ח הזה ולמעשה הוא בוטל, בהחלטה האחרונה של ה-FCC, שמבטלת את עקרונות "נייטרליות הרשת" בארה"ב ומפעילה עקרונות קודמים שהיו בתחום זה בארה"ב. באירופה, כמו גם בישראל ובעוד מדינות רבות ברחבי העולם, עקרונות "נייטרליות הרשת" עדיין בתוקף

על שיטת ה-CDN נדלג כרגע, כי זה לא נוגע לעניין שיש כאן, ונעסוק רק בהתייחסות לשיטת ה-Zero Rating. 

למה Zero Rating מפר את "נייטרליות הרשת"?
התרגיל הכי נפוץ כיום לעקיפת "נייטרליות הרשת" החל בארה"ב וקרוי בשם Zero Rating, ומופעל גם בישראל, למשל בתחום חבילות הגלישה למי שיוצא לחו"ל. התרגיל הוותיק הזה כעת הועתק ע"י ספקי הסלולר הגדולים מהזירה של גלישה בחו"ל (שדי נסתרת מעינו של הרגולטור הישראלי), לגלישה בישראל.

יודגש, שפרטנר לא הייתה ראשונה בטריק הזה, הקידמו אותה פלאפון בשירות Musix וסלקום בשירות "ווליום". אולם, הן החלו את השירות שלהם לפני הכניסה לתוקף של התיקון לחוק (התיקון לחוק עבר בכנסת בסוף 2014 ונכנס לתוקף בתחילת 2015), תיקון שעיגן ושקיבע את עקרונות "נייטרליות הרשת" בישראל בדגש על חברות הסלולר, והן (פלאפון וסלקום) לא הפסיקו להשתמש בשיטה הזו, למרות שינוי החוק, כך שכרגע, כולן עושות בדיוק את אותו טריק. יתרה מכך, בשנה החולפת פלאפון הרחיבה את היקף היישומים שהשימוש בהם הוא בשיטת "גלישה ללא הגבלה האפליקציות" במסגרת מה שמכונה אצלה בשם: "החבילה המושלמת". 

המשמעות המעשית של הטריק: ספק השירות של שירותי הגלישה המסופקים בחו"ל או בארץ, מספק לגולש בחו"ל או בארץ, שירותים, שאין עליהם מגבלה ומדידה, למשל: שימוש ב-WhatsApp הוא ללא מגבלה, שימוש ב-Waze הוא ללא מגבלה, וכך הלאה. כיום, לכל חברות הסלולר הגדולות בישראל יש חבילות ליוצאים לחו"ל הכוללות שימוש ב: וואטסאפ, פייסבוק וגם בווייז בחו"ל, ללא הגבלה. היום, פרטנר מבצעת זאת עם שירות Apple Music, בדיוק כמו פלאפון וסלקום. 

דהיינו (למי שלא קלט את התרגיל): הספקים הגדולים הללו (דוגמת גוגל, הבעלים של Waze, או אפל, הבעלים של Apple Music), מוכנים לסבסד את ספקי הסלולר הגדולים, כדי שייאפשרו לגולשים, שרכשו חבילות מספקי הסלולר הגדולים והחזקים הללו דוגמת פרטנר\פלאפון\סלקום, שימוש ב-Waze או במקרה שלנו Apple Music, ללא מדידה של היקף הגלישה ושימוש מלא בכלי הזה וללא מגבלה.

ברור לי לחלוטין, שזו עקיפה בוטה וחמורה של "נייטרליות הרשת", כי לספקים קטנים של תכנים ושירותים (וכמובן ליזמים בעולם התכנים) אין משאבים לסבסד את ספקי הסלולר הגדולים בצורה כזו, או בכלל. כ"כ, גם ספקי התכנים הגדולים הללו דוגמת גוגל ואפל, לא יסבסדו את ספקי הסלולר הקטנים ולא את ספקי ה-MVNO הקטנים.

כלומר: רק הגדולים והעשירים יוכלו ליהנות מההטבה הסמויה הזו (שפרטנר מתגאה ב"בלעדיות" שלה).

פעם קראו לשיטה הזו: "רפובליקת בננות", בעידן הדיגיטלי והאינטרנט, זה נראה הרבה יותר עדין ומושך, עטוף בעטיפות שיווקיות צבעוניות מרהיבות והכל מצוג כלפי חוץ "לטובת הצרכן", בעטיפות שמסתירות את השיטה, ששמה המקוצר הוא: "בעל המאה הוא בעל הדיעה".... אגב, חז"ל כתבו זאת כך: "בעל המעה הוא בעל הדעה", כי מעה היה הכינוי לכסף, בתקופות הקדומות של עם ישראל. 

אולם, כיום, איש לא עשה עד היום מאומה כדי לעצור את "הזחילה" האיטית הזו של הכרסום ב"נייטרליות הרשת" בישראל, כרסום, שהתרחש בכל העולם וגם בישראל. למה? כי בישראל הכל הפקר, ולא מהיום, ובחסות הרגולטור (בד"כ השר והמנכ"ל). שר התקשורת, איוב קרא, עוסק בתרגילים וספינים, ולדאוג לצרכי הציבור ושוק התקשורת, כנראה אין לו זמן. 

צילום: חוק התקשורת סעיף "נייטרליות הרשת":
ניטרליות הרשת
Apple Music
Telecom Competition



 
 
Bookmark and Share