Telecom News - עולמות ה-AR ,VR וה-MR צומחים במהירות בעולם היזמות הישראלי

עולמות ה-AR ,VR וה-MR צומחים במהירות בעולם היזמות הישראלי

דף הבית >> פיתוחים חדשים וצ'יפים >> עולמות ה-AR ,VR וה-MR צומחים במהירות בעולם היזמות הישראלי
פורום VideoTLV (וידיאו תל-אביב) שימש במה לחשיפת 3 מיזמים מקומיים מרתקים, שכבר מצליחים, וחשיפת הגישות העתידיות לעולם ה-AR, VR, MR וחידושים נוספים שישנו לגמרי את הצורה בה אנו חיים, עובדים ומתקשרים עם מה שנעשה סביבנו. האם אייפון 12 יהיה בכלל סמארטפון?
מאת: אבי וייס, 1.1.17, 07:20גילי צגלה

פורום VideoTLV התכנס ביום 27.12.17 במתחם של Samsung Next HQ בתל-אביב, כדי לעסוק בנושאים החמים ביותר בעולם היזמות והווידיאו הקרויים: VR (ר"ת: Virtual Reality), וכן AR (ר"ת: Augmented Reality) והטרנד הכי חדש ומדליק בתחום הזה: MR (ר"ת: Mixed Reality). 

גילי צגלה, (בתמונה משמאל), 
יזם מועדון VideoTLV ומנכ"ל Novwaind: "לפני למעלה מ-9 שנים התחלנו במפגשים ובפעילויות של קהילת VideoTLV, וכיום אנו כבר מעל ל-1,300 חברים בקהילה. 

בתור קבוצה, שאוהבת טכנולוגיות וידיאו, אנו מציגים בפני הקבוצה טכנולוגיות הנמצאות לפחות שנתיים עד 5 שנים לפני שרואים אותן נפוצות בשוק. עד היום ביצענו 48 מיטאפים. 

גם היום נראה ונחשוף כמה טכנולוגיות ישראליות חדשות מעניינות, כי השוק, שאנו עוסקים בו, נמצא בפריחה בכל רחבי העולם, עם התפתחות יפה של כל ערוצי המדיה, לרבות עולם ה-VR.

המטרה שלנו: לייצר קהילה, שעוזרת אחד לשני ולסייע לחברי הקהילה בהבנה וקבלת מידע עדכני לאן התחום שלנו הולך אליו בשנים הבאות. החשיפה שלנו לטכנולוגיות חדשות מעודדת גם את היזמים וגם את המשקיעים בפיתוח טכנולוגיות ושירותים חדשים ומלהיבים בתחומים, שכולנו אוהבים ומתעניינים בהם.

אנו נפגשים כאן, במתחם היזמות של סמסונג, שהייתה בין החלוצות בעולם ה-VR, כי יש ממש כעת התפתחויות רבות ומלהיבות בעולם ה-VR. ההערכה שלי הן, שב-2018 נראה עוד פיתוחים מאוד מעניינים, בקצב הולך וגדל, דוגמת ההכרזה, שראינו בשבוע שעבר מ-Magic Leap, שהציגה מוצר ראשון המכוון לעולם ה-MR. יש הטוענים, שהכיוון העתידי של התחום הזה הוא MR.

ראינו לא מכבר את ההשקה של Facebook Spaces, ושמענו על הכרזות חדשות מאפל, מגוגל ומחברות חשובות נוספות. לכן, נציג ונחשוף כאן כמה פיתוחים ישראליים מרתקים בתחומים הללו, כי גם אנו מובילים ביזמות בתחום זה.

השאלות המרכזיות, שכולם שואלים, הן: איך התחום הזה יתפתח? איך עושים מזה כסף? כיצד נצרוך את התוכן התלת-ממדי (3D), שמתחיל להקיף אותנו? ננסה לתת היום כמה כיווני התפתחות ותשובות לשאלות הללו". 

משה מייסד, (בתמונה משמאל),
משה מייסרמנכ"ל ויזם 2sens: "אנו נמצאים בצד של יצירת התוכן ל-VR ול-AR. כיום, אנו מתמקדים בפיתוחים לתחום החדש של MR, תחום, שפחות מוכר ורק כעת הכלים בתחום הזה מתחילים לצאת לשוק. 

במעבר מהטלוויזיה למסך הקטן שעל הסמארטפון ויתרנו על הגודל של המסך, שהיה לנו בטלוויזיה, לטובת פרסונליזציה וניידות הקיימות בסמארטפון. אנו חושבים, שאפשר להחזיר את חווית הצפיה שיש ושהייתה לנו במסך הגדול, מבלי לוותר על הפרסונליזציה והמוביליות. אני מאמין, שדור העתיד לא ירצה להתפשר בנושאים של פרסונליזציה ומוביליות. זה נכון לכל התחומים, למעט עולם הגיימינג, שמתפתח מעט שונה.

הבעיה העיקרית והמחסום העיקרי בהתפתחות של השוק הזה, הם היעדר תכנים מתאימים ובהיקפים מתאימים. כיום, רוב התוכן הנצפה הוא תוכן המופק ע"י אנשים לא מקצועיים, מה שמכונה UGC, עם מינימום של עריכה ועיבוד. מדובר בהיקפי תוכן עצומים. בכל דקה מועלים כ-600 מיליון שעות של וידיאו לכל הערוצים ברשת האינטרנט. מדובר בהתפוצצות מידע בעולם הווידיאו, התפוצצות, שהולכת וגדלה. 

אולם, מה שחסר בהתפוצצות הזו זה תוכן בתלת-ממד. יוטיוב החלו ב-VR בשירות הנקרא VR180, ולמעשה בכך גוגל סוללת את הדרך להפקת תוכן ב-3D. 

אנו מספקים כלים ויכולות של הפקת תוכן איכותי ב-3D, גם ל-AR וגם ל-MR. כדי להצליח ב-MR יש צורך ביכולות טכנולוגיות מאוד מתקדמות, ואנו למעשה רק בתחילת הדרך בתחום הזה. יש לנו ממש בסוף הפיתוח גרסת חומרה ראשונה למכשירי אנדרואיד ובהמשך נפתח פתרון חומרה גם למכשירי אפל. הגרסה הראשונה שלנו תושק ב-CES הקרוב בארה"ב". 

אלון מלכנר, (בתמונה מש
אלון מלכנרמאל), מייסד ומנכ"ל Mixed.Places: "להערכתנו, העתיד הוא ב-MR, וזו המהפכה הגדולה של עולם ה-VR. היינו כבר לפני שנים עם פיתוחים ופתרונות בתחום ה-VR, ולדעתנו AR וגם VR הם רק שלבים בהתפתחות האבולוציונית של התעשייה הזו.

אנו מאמינים, שההתפתחות הגדולה תיווצר, אם ניצור יחד. אנו מאמינים בכוח של ה-UGC. אנו מאמינים, שיווצר מדיום חדש לחלוטין, שכיום הוא ריק לגמרי.

התחלנו את דרכנו בשירות VR, שכיום הוא משוחרר, חופשי וחינמי בגרסה הבסיסית שלו לכל אחד: WakingApp. כל אחד, ללא כל ידע בתכנות, יכול לבצע דברים מדהימים ב-VR וב-AR בעזרת הכלים הללו, בגרסאות, שפיתחנו לחלונות ולמק. 

כיום אנו מפתחים מערכת חדשה, שונה לגמרי. למעשה, אנו מקימים תשתית, שתתאים לכל מפתח בעולם, כדי ליצור MR. יש לנו כבר 17 פטנטים בהגשה בתחום הזה. המטרה שלנו: להפיק דיגיטל ומציאות ביחד, בעיניים של כל משתמש.

איך ישתמשו בזה? על זה עובדים מפתחי המשקפיים עצמם, זו לא המשבצת שלנו. אני מאמין, שתוך כמה שנים זה יוכל להשתלב בכל משקפיים ובעדשות מגע. 

תוך כ-3 חודשים נצא עם מוצר ראשון לשוק, מוצר, שמטרתו להנגיש את העולם בתוכן וירטואלי ומציאותי ביחד. כבר כעת אנו מדגימים את זה על סמארטפונים. ניתן יהיה לכסות את העולם בתוכן וירטואלי, שמספק יכולות חדשות לכל אחד. 

אם שואלים אותי, התחזית שלי, שאייפון 12 לא היה מכשיר סמארטפון, כמו שאנו מכירים אותו. אייפון 12 יהיה, למיטב הערכתי, משקפיים עם MR ולא סמארטפון. הפיתוחים שלנו מספקים את התשתיות לפתח תכנים ויכולות לכיוון ההתפתחות המדהימה הזו". 

אביב הוד, (בתמונה משמאל), מנהל פי
אביב הודתוח עסקי, ByondXR: "אנו מפתחים פלטפורמה המספקת יכולות להפיק תכני 3D, כשאנו כבר מספקים תכני VR, AR ו-360.

המוצרים הללו מיועדים לארגונים, לפרסומות, ליצירת מסעי קידום ומיתוג, להפצת תכנים המושכים התעניינות, למשל באירועים גדולים. יש לנו כבר לקוחות גדולים מכל רחבי העולם. אנו רואים את התחום הזה כתחום של יצירת תוכן ב-3D שהוא מרכז ליצירת רווח.

התחלתי בתחום הזה בסמסונג, ועסקתי בפיתוחים עבור ה-Gear VR של סמסונג. אולם, הם קיוו, שיהיו להם יותר מכירות מהפתרון הזה ב-2017 וזה יצר די אכזבה אצלם וגם בשוק העולמי. 

אנו, כיזמים, הלכנו לכיוון אחר לגמרי. לא ללקחות הפרטיים אלא ללקוחות העסקיים הגדולים ביותר. כיום, הלקוחות שלנו כבר יכולים להריץ תכני 3D על כל דפדפן. זה רץ מצוין על פיירפוקס ועל כרום וכבר מתחיל לרוץ על EDGE. 

מבחינתנו, הלקוחות שלנו יכולים להפיק את התוכן בעצמם. אנו רואים את עצמנו כספקי כלים ופלטפורמות, מה שמאפשר לכל אחד להפיק VR או AR. יש לנו כבר לקוחות עסקיים, שאכן החלו להפיק את התוכן הזה בעצמם. כרגע הדגש הוא על תוכן פרסומי ומיתוגי.

תחום ה-AR תפס תאוצה ברגע שאפל הכריזה, שהיא נכנסת לתחום הזה. קודם, כולם עסקו בעיקר ב-VR. יש לנו כבר כמה פתרונות מעניינים בתחום ה-AR, ואנו רק בתחילת הדרך בתחומים החדשים הללו.

המטרה שלנו לספק ללקוחות יכולות להטמיע מהר במערכות הפנימיות שלהם את כל היכולות: AR, VR ו-360, בקלות. כשה-MR יהיה אקטואלי, נפתח כלים גם לתחום הזה, ללקוחות העסקיים שלנו". 

מרק שובמן, (בתמונה משמאל), חו
מרק שובמןקר UI/UX, אקדמיית בצלאל: "אני מתעיניין וחוקר את תחום חוויית המשתמש. יש היום הרבה טכנולוגיות המופיעות תחת שמות רבים דוגמת: MR, VR, AR, AV, DR, XR ועוד. לעניות דעתי, הכל VR וזו הטכנולוגיה המרכזית, שנועדה להעביר את המשתמש לעולם אחר, למציאות אחרת, מציאות וירטואלית. 

AR זו טכנולוגיה המספקת רובד נוסף ל-VR, מספקת יכולת להוסיף רובד וירטואלי מעל מציאות קיימת, שרואים בעיניים, בלי להוציא את המשתמש מהמקום הפיזי בו הוא נמצא. 

ההצלחה של ההתפתחות של התחום הזה תלויה במידה קריטית באיכות התמונה ובחוויית הצפייה. הבעיה העיקרית היא שדה הראייה. זה עניין קריטי. מעבר לזה יש את נושא מספר הפיקסלים וכמות הפיקסלים, שהמשתמש רואה בו זמנית מול עיניו.

התחום הזה מתפתח מהר וכבר יש כיום משקפיים עם AR, משקפיים, שנראים כמו משקפיים רגילים. אולם, יש עדיין בעיה של שילוב העולם האמיתי עם העולם הווירטואלי על אותו מסך. זה מכונה בשם MR. חברת ההזנק Magic Leap מנסה להתמודד עם הקושי הזה, אבל הפתרונות שלה הם בטווחי פוקוס מאוד קצרים, ממש כמה סנטימטרים עד עשרות סנטימטרים לכל היותר מול העין. אין עדיין פתרונות לראייה רחבה ולא מוגבלת במרחק. 

להערכתי, העתיד יהיה ב-2 כיוונים: בעדשות מגע, זה יגיע בעוד כמה שנים טובות. אחרי כן תגענה הטכנולוגיות של גישה ישירה למוח האנושי. זה לא חלום. כבר כיום יש פתרונות רפואיים המספקים גישה ממוחשבת וישירה לעצב הראייה, עם השתלת שבבים בראש. זה עדיין לא מיועד להמונים וזה עדיין לא זול וזה בניסויים רפואיים, אבל לשם אנו נלך בשנים הבאות בתחום ה-MR". 

 
VR
TLV-GENERATOR



 
 
Bookmark and Share