Telecom News - שיגעון ה-ICO: כ-150 הנפקות מידי שבוע, רובן ככולן נכשלות למה?

שיגעון ה-ICO: כ-150 הנפקות מידי שבוע, רובן ככולן נכשלות למה?

דף הבית >> פורומים וביטקוין >> חדשות עולם הביטקוין >> שיגעון ה-ICO: כ-150 הנפקות מידי שבוע, רובן ככולן נכשלות למה?
חשיפת סטארטאפים (ישראלים) חדשים בעולם הקריפטו ודיון עם כמעט כל ראשי תעשיית הקריפטו בישראל (ביטקוין, בלוקצ'יין ו-ICO) הובילו לאזהרה ברורה של עו"ד יונתן קלינגר וחלק מראשי התחום הזה בישראל, שהסיכויים ל-ROI (החזר השקעה) ב-ICO הוא אפס, למעט מיזמים יוצאי דופן בודדים. 90% מהמדברים על התחום אין להם מושג מה זה. עדכון בסוף הכתבה.
מאת: אבי וייס, 16.1.18, 13:33ביטקוין

ביוזמת פורום RishonTech ובחסות המתחם החדיש (הענק והמפואר, יש לציין) של PPL's ליזמים בראשון לציון, התכנסה צמרת עולם הקריפטו (ביטקוין, בלוקצ'יין ו-ICO) בישראל, ליום עיון ודיונים פתוחים בנושאים סביב עולמות הקריפטו והבלוקצ'יין (מפגש, שנערך שנערך ב-15.1.18), ואגב כך נחשפו לא מעט סטארטאפים חדשים העוסקים בעולם הקריפטו והבלוקצ'יין.

את קהילת היזמות והייטק של ראשון לציון, שהקימו רוני קום ודניאל שרעביחשפנו לראשונה כאן.

לנוכח ההתלהבות של הקהל הרב של יזמים, מנטורים, משקיעים וסתם מתעניינים בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים, שהגיעו לאירוע, ראשי התחום הזה בישראל טרחו והזהירו את כל מי שהיה מעוניין לשמוע, שמדובר בתחום הנמצא בשלב הספקולטיבי שלו, תחום שבו האחריות לכסף נמצאת בידיים של כל אחד, ומי שטועה בהבנת התחום ואין לו מיומנות טכנולוגית ברמה מתאימה, פשוט יפסיד את כספו

דניאל שרעבי, (בתמונה משמאל), יזמת קהילת היזדניאל שרעבימות וההייטק של ראשון לציון - RishonTech: "אני שמחה, שהקהילה שלנו גדלה מחודש לחודש ואנו גם מגשימים חלק מהחלומות שלנו ובכלל זה שת"פ עם אקסלרטורים ו-Hubs, שבוחרים למקם את עצמם בראשון לציון, דוגמת המקום הנהדר הזה, שאנו חונכים היום באירוע ראשון שלנו, מתחם פיפלס.

מקומות מסוג זה מקפיצים את עולם היזמות בראשון לציון מדרגה ומספקים את המקום להתפתחות עולם היזמות והסטארטאפים בעיר.

מתחם פיפלס כבר כולל בתוכו מעל ל-50 סטארטאפים, ומה שמיוחד כאן, מעבר לאווירה הביתית החמה, שיש כאן חברות מאוד מיוחדות, למשל בתחום הבלוקצ'יין. לכן, החלטנו לחשוף חלק מהחברות הללו, שהסכימו לחשיפה ונתחיל היום מהלך של 'חינוך שוק', שכולל השתלמויות מקצועיות,שיערוך מתחום פיפלס בתחום הקריפטו והבלוקצ'יין.

אנו משתפים פעולה עם פיפלס ומלווים אותם ביוזמות קהילתיות מאוד חשובות, שהן החלו בהן, שהבולטת מבינהן היא היוזמה לקרב את בני הנוער לעולם היזמות. פיפלס אימצו את התלמידים בבית הספר למחוננים 'רון-ורדי' בראשון לציון והתלמידים מגיעים למתחם, לומדים מה זה יזמות, מקבלים מנטורים, והתלמידים בעצמם, במהלך ההכשרה שלהם במתחם, פותחים סטארטאפים מהיוזמות שנולדו אצל התלימידים הללו.

היות ובלוקצ'יין זו מילה מאוד גדולה ולא בדיוק קלה להבנה, מילה שיש סביבה המון פעילות ויזמות, עם המון התנגדויות וסימני שאלה, החלטנו 'להרים את המסך' ולהזמין את כל ראשי התחום הזה בישראל, כדי שיקיימו 'שיח פתוח' מול הקהל המתעניין בנושא, דווקא כאן בראשון לציון". 

חגי צחור, (בתמונה משחגי צחורמאל), דלויט ישראל: "90% מאלו ששמעו ומדברים על הבלוקצ'יין, אין להם שמץ של מושג מה זה. זה מוביל לטעויות רבות של אנשים, שמתלהבים מהתחום ועושים שגיאות. 

בלוקצ'יין זו טכנולוגיה, די דומה לטכנולוגיית רשת האינטרנט, כשמעליה יש מצד אחד מטבעות קריפטוגרפיים (מוצפנים) ומצד שני יש ICO (הנפקות מטבע. הדרך לגיוס הון למיזמים, באמצעות הנפקת 'טוקנים' של המיזם, מעל מטבע האתריום הקיים מעל לבלוקצ'יין). 

כיום, יש המון יישומים לטכנולוגיית הבלוקצ'יין ולא ניתן להתעלם מהטכנולוגיה הזו. אלה יישומים, שלא שייכים בכלל למטבעות דיגיטליים, כי תחום המטבעות הדיגיטליים מתפתח, גם בלי קשר לבלוקצ'יין. תחום השימוש בבלוקצ'יין נמצא כבר בעולם הנכסים מכל סוג. בפועל, כל נכס ניתן לפתח לו אפליקציה מעל לבלוקצ'יין, החל מעולם הרפואה וכלה בעולם הבניה, או עריכת דין. כל תחום.

המטבע בעולם הקריפטו הוא בסך הכל קובץ דיגיטלי ולכן ניתן להעביר את הקובץ הקטן והמוצפן הזה בשרשרת התקשורת של הבלוקצ'יין. מול זה, ה-ICO הוא עולם מאוד עמום, בעיקר עמימות רגולטורית, כי יש כאן עיקרון, שניתן לגייס כסף עבור רעיון מבלי לספק אחזקות \ מניות במיזם, אלא לרכוש 'טוקנים', שאולי יניבו החזר השקעה באיזה שלב, כמו שמבטיחים היזמים. 

למי שרץ לעולם ה-ICO, ואנו מלווים לא מעט הנפקות כאלה, אני מסביר,שיש הרבה שלבים בתהליך ה-ICO. חלק מהשלבים הללו הם די מקבילים למה שנעשה בהנפקה מסורתית בבורסה. הנקודה הכי חשובה כיום, שיזמים שוכחים, בדיוק כמו שקרה בפלטפורמות של 'מימון המונים', הנושא של השיווק של ההנפקה עולה המון כסף. כיום, נדרשים כ-700 אלף דולרים השקעה ממוצעת בשיווק, כדי להצליח בצורה סבירה בהנפקה. זה חסם אדיר להצלחה בהנפקה.

לכן, אנו מצויים כיום במצב  בו יש כ-150 פרויקטים של הנפקות ICO בעולם כל שבוע, רובם ככולם נכשלים. היזמים לא לוקחים בחשבון את ההשקעה הנדרשת בדרך להנפקה מוצלחת. היזמים הנלהבים נמצאים בתחילת דרכם וטועים בהבנת התחום הזה, התחום של הנפקות מסוג ICO. 

אנו בדלויט ישראל, כחלק מדלויט העולמית, מלווים המון סטארטאפים עם שוויים גבוהים, שמעוניינים לבצע תהליך של ICO. זה לא דבר שולי. כיום אפילו חברות ענק בעולם דוגמת קודאק, נכנסו להנפקות בשיטת ה-ICO. כל הניסיונות למנוע הנפקות כאלו - נכשלו. גם אי אפשר 'לסגור את הביטקוין והבלוקצ'יין', כי אין מקום כזה או אדם כזה בעולם. אלה פרוטוקולים, שאנשים משתמשים בהם כרצונם בכל העולם.

יש לדלויט 3 מעבדות פיתוח בעולם הבלוקצ'יין ברחבי העולם, שבהן אנו והמיזמים הרבים, שנכנסו למעבדות הללו, מפתחים ומטמיעים תהליכים המשתמשים בבלוקצ'יין, בתחומים רבים. רק בדלויט יש היום ברחבי העולם מעל לאלף עובדים העוסקים בתחום הבלוקצ'יין, תחום, שתהחלנו אתו מאפס לפני כ-3 שנים. זה תחום בצמיחה מהירה וחשוב להבין וללמוד אותו, לפני שעושים טעויות".

הפאנל (סיכום הפאנל מתחת לתמונה):

התקיים "פאנל פתוח" בהנחיית שי מישל, (הראשון מימין בתמונה), סמנכ"ל מוצר בחברת INKOD, יונתן קלינגר, עו"ד בתחום הקריפטו ומוביל התחום הזה בישראל מהצד המשפטי, יניב פלדמן, מנכ"ל Cointelligence (מיזם הנחשף כאן לראשונה), מרק סמרגון, מייסד משותף, Colu (מיזם, שנחשף כאן ב-2015 לראשונה), מני רוזנפלד, יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי (שקיבל אות מצטיין וצל"ש ל-2017), יונה שגב, שגריר הביטקוין בישראל (ומפעילי הביטקוין הראשונים בישראל, מייסד "שגרירות הביטקוין בישראל" השוכנת מול הבורסה בת"א, ומייסד ומנכ"ל של מיזם חדש שטרם נחשף):
פאנל הבלוקצ'יין בראשון לציון

חברי הצוות פרטו (בדיון הארוך, שכלל גם שאלות מהקהל), את היתרונות והחסרונות של הבלוקצ'יין והשימושים הרבים הקיימים כבר בשוק העולמי וגם הישראלי בשימוש בבלוקצ'יין, כמעט בכל תחום, שניתן לעלות על הדעת.

שוק הקריפטו העולמי כיום הוא בשווי של כטריליון דולרים, כשהביטקוין הוא פחות מ-40% מכלל השוק הזה. אולם, הביטקוין היה ונשאר המטבע הכי נפוץ וגדול מבחינת היקף המסחר בו, בתחום הקריפטו. בגלל עליית תחום ה-ICO, השימוש באתריום הולך ועולה. 

הדוברים הסכימו, שהקריפטוגרפיה מספקת לכל אחד (דרך הארנק הדיגיטלי שלו) את היכולת להיות הבנק של עצמו ושומר המסמכים והטוקנים של עצמו, לבד. זה יוצר מערכת יחסים שונה לגמרי ומשבשת - Disruptive, בשווקים רבים. זאת, כי לא צריך יישות מרכזית לנהל את המטבעות והנכסים השונים של כל אחד. זו התשתית היחידה, שמאז שקמה, היא לא נפרצה, היא זמינה תמיד ולא הצליחו להפיל אותה מאז שקמה ועד היום, מה שלא קיים בשום מערכת אחרת בעולם המסורתי ובעולם ההון המוכר.

אולם, הדוברים הדגישו ובמיוחד מפי עו"ד יונתן קלינגר: יש סיכונים רבים למי שמחזיק במטבעות קריפטוגרפיים:
א. להחזיק אותם אצל חלפן \ בורסה, או בכל מאגר שלא בסמארטפון האישי \ מחשב אישי, מכניס את בעל המטבעות לסיכונים של גניבה, אבדן והונאות. היו יותר מדי מקרים של פריצות וגניבות מטבע בכמויות ניכרות מבורסות וחלפנים בכל רחבי העולם.
ב. לא לדאוג לגיבויים. מי שלא זוכר את הסיסמה שלו, ייאבד את הכסף שלו. אין מי שיכול לשחזר סיסמה וחשבון פרטי, אלא האדם עצמו, שיצר את החשבון הזה. מי שמאבד את המפתח הפרטי שלו, איבד את כספו. לכן, חייבים להבין את המנגנונים של גיבויים ושחזורים. זו האחריות האישית של כל מי שנכנס לתחום. 
ג. להשקיע בטוקן של סטארטאפ בהנפקת ICO לא מבטיח, שהכסף הזה יחזור. סביר להניח, שהוא לא יחזור, אלא אם יש אמון מלא ביזמים, שיממשו את מה שהם מבטיחים והם אכן מסוגלים לממש את הבטחותיהם. 

בנוסף, נחשפו במפגש בראשון לציון עוד 2 סטארטאפים חדשים:
  • bitJob, מיזם מעל לבלוקצ'יין המספק מרקטפלייס לסטודנטים ומעסיקים. זו מערכת, שכבר מקיפה מעסיקים גדולים בכל רחבי העולם ומוסדות אקדמיים לא מעטים, כאשר המעסיקים מציעים עבודות זמניות לסטודנטים והמערכת מתאימה את התפקיד לסטודנטים המתאימים לביצוע התפקיד הזה. היזמים גייסו ממש לאחרונה כ-3 מיליון דולרים ב-ICO מוצלח ומפתחים כעת קהילות רבות ושותפים סביב הפלטפורמה הזו. 
  • FundFantasy. מיזם מעל לבלוקצ'יין, שבא לפתור את בעיית האמון בשוק ההון, שהוא שוק ספקולטיבי ביותר. מדובר במשחק של השקעות מבוסס אתריום מעל לבלוק'ציין. זו מערכת המבצעת "מישחוק" עם מסחר פיננסי, ע"י "סימלטור השקעות". היזמים יוצאים בקרוב ב-ICO, שיחל ב-25.1.18. סרטון הסבר מה הסטארטאפ הזה עושה, יש כאן מתחת:
עדכון 17.1.18: על פי דו"ח של חברת המחקר לתחום ההייטק בישראל - IVC (כאן), לא מעט חברות ישראליות גייסו ב-2017 הון בסכומים לא מבוטלים של מאות מיליוני דולרים (כמופיע בתרשים כאן למטה). סה"כ בשנת 2017, עשר חברות ישראליות השלימו הליך להנפקת מטבע דיגיטלי ICO- Offering Coin Initial, וגייסו הון בתמורה למטבע הדיגיטלי - Cryptocurrency שברשותן. ה-ICO הפך לפופולארי במהלך 2017 בקרב חברות בלוקצ'יין שהיו מעוניינות לגייס הון ותשומת לב לפתרונות שלהן. מנקודת מבט פיננסית, ICO אינו נחשב להשקעה, אך יש לו מאפיינים דומים לנכסים פיננסיים. כנכס כזה, שמושפע מגלי ביקוש והיצע, מגמת הפעילות המואצת שחווינו במהלך 2017 עשויה להימשך גם לשנה הנוכחית, או לשנות כיוון ולהפוך למפולת.
גיוסי הון בגישה ה-ICO
עדכון 18.1.18: המשקיע האמריקאי Chamath Palihapitiya טוען בריאיון שנערך עימו (כאן בסרטון למטה), ש-99% מהנפקות ה-ICO הם פשוט רמאות - fraudulent:




 
 
Bookmark and Share