Telecom News - "מהפכת קרא" עומדת בפני אישור סופי בכנסת. הישג לשר ולח"כ שרן השכל

"מהפכת קרא" עומדת בפני אישור סופי בכנסת. הישג לשר ולח"כ שרן השכל

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> "מהפכת קרא" עומדת בפני אישור סופי בכנסת. הישג לשר ולח"כ שרן השכל
הוועדה המשותפת כלכלה-כנסת סיימה אמש (14.2.18) לאשר לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להצלת הערוצים הייעודיים; היו"ר קיש: "עשינו מהלך משמעותי להקלת רגולציה בשוק התקשורת". ההצעה לפרק את מועצת הכבלים והלוויין (שהוגשה בתיאום בין ח"כ שרן השכל לשר התקשורת איוב קרא) - לא עברה בוועדה.
מאת: מערכת Telecom News, 15.2.18, 12:20
ח"כ שרן השכל
 
הדיונים החלו בעקבות הצעת חוק של ח"כ שרן השכל (בתמונה משמאל), כמפורט כאן, כאן וכאן, שהוגשה לנוכח משבר בערוץ 20 והתפתחה למהלך להצלת כל הערוצים הייעודיים ולתיקונים נוספים, שהקלו גם על הערוצים המסחריים הגדולים. שר התקשורת קרא: "צריך להתאים את שוק התקשורת לעידן החדש. יו"ר ועדת הכלכלה כבל: "ותודה לערוץ 20 שהביא אותנו עד הלום".
 
הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה ולוועדת הכנסת, בראשות ח"כ יואב קיש, אישרה אתמול בלילה לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לתיקון חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, שנועדה להסדיר את פעולת הערוצים הייעודיים כערוצים מסחריים או ייעודיים זעירים, תחת פיקוח הרשות השנייה.
 
במקור ההצעה הוגשה ע"י ח"כ שרן השכל, בעקבות המשבר אליו הגיע ערוץ 20, והחשש למשבר בערוצים הייעודיים האחרים. עם זאת, במהלך הכנת ההצעה לקריאה הראשונה ולקריאה השנייה והשלישית אישרה הוועדה תוספות ותיקונים רבים, שהוביל היו"ר קיש. שלשום הזכיר היו"ר קיש, שהמטרה העיקרית של הצעת החוק הייתה לשמר את הערוצים הייעודיים, בהם ערוץ 20, הלא טי.וי, ערוץ 9 וערוץ 24. הוא הוסיף, שבנוסף לכך, נעשה מהלך משמעותי לטובת הערוצים המסחריים הגדולים, כדי להקל עליהם, תוך איזון ושמירה על היצירה הישראלית והיוצרים המקומיים. עוד הוא ציין, שבשיתוף פעולה עם יושבת ראש הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, יוליה שמאלוב ברקוביץ, בוצעה גם הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לשחקנים חדשים.
 
הישיבה אתמול החלה בדיון בנושא מתן אפשרות לבעלי הערוצים הייעודיים להחזיק גם בתחנת רדיו אזורית. ח"כ אחמד טיבי אמר, שמדובר בדרישה לגיטימית וביקש לאפשר זאת. ח"כ עיסאווי פריג' אמר, שכיום במדיה הערבית קיים מונופול, אותו כינה "מגעיל", וביקש גם הוא לאפשר לערוץ הייעודי הערבי להחזיק גם בתחנת רדיו אזורי. ח"כ איילת נחמיאס ורבין ביקשה מנגד לקבל חוות דעת משפטית בעניין. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, תמך באפשרות, שערוץ זעיר ייעודי יחזיק תחנת רדיו אזורית ואמ שמדובר בכבשת הרש אחרי שכל השמנת כבר נאכלה.

לבסוף, אושרה בעניין הצעת היו"ר קיש, לפיה ערוץ זעיר ייעודי יוכל להחזיק בתחנת רדיו אזורית, אך הוא יוכל לעשות כן רק בתקופת המעבר (במשך 5 השנים הקרובות). אם במהלך התקופה תהייה בבעלותו תחנת רדיו הוא יוכל להמשך להחזיק בה גם בעתיד כל עוד ימשיך להיות ערוץ זעיר, אולם אם במהלך תקופת המעבר בעל הערוץ לא החזיק בתחנת רדיו הוא לא יוכל לעשות כן בעתיד. כמו כן נקבע, שבמידה ותהייה בידיו תחנת רדיו והוא יהפוך לערוץ מסחרי גדול, שהכנסותיו מעל 80 מיליון ₪ בשנה, הוא יצטרך לוותר על אחזקה ברדיו או בטלוויזיה ולמכור אותה תוך שנתיים.
 
עוד נדון אמש נושא האפיקים והיועצת המשפטית של משרד התקשורת, עו"ד דנה נעו"ד דנה נויפלדויפלד, (בתמונה משמאל), הסבירה, שלאף לא אחד מהערוצים אין זכות לשבת לנצח באפיק מסוים והזכירה את פיצול ערוץ 2 ושינוי האפיקים. היועצת המשפטית של ערוץ 20, עו"ד מירי נאור, אמרה, שבסוף האפיק הוא גם שמו של הערוץ, כמו ערוץ 9, ערוץ 20 וערוץ 24. ח"כ רועי פולקמן הגיב, שכך היה גם עם ערוץ 10, שנשאר עם השם אבל עבר לאפיק 14. לבסוף אושרה הצעת היו"ר קיש, שהאפיק יישמר לערוצים הייעודיים ל-10 שנים, ולאחר מכן הם יהיו צריכים להגיע להסכמות על מספרו עם הכבלים והלוויין ובמידה, שלא תהיינה הסכמות, מועצת הכבלים או הרשות השנייה תכרענה במחלוקת.
 
בנוסף לכך העלה היו"ר קיש הצעה להקלה נוספת לערוצים הזעירים הייעודיים. ערוץ זעיר ייעודי יוכל לפעול ב-2 מסלולי השקעה, האחד מסלול תוכן לפיו ב-51% מהזמן הוא ישדר תוכן המתאים לייעוד שלו ובנוסף לכך ב-20% מהזמן ישודרו הפקות ישראליות. המסלול השני הוא מסלול כספי לפיו 51% מההכנסות יושקעו בתוכן ייעודי ו-20% מההכנסות יושקעו בהפקה ישראלית. ההצעה אושרה למרות התנגדות ח"כ כבל וח"כ נחמיאס ורבין, שאמרה: "זה אומר, שיש מסלול חדש של זעיר ייעודי, שאינו ייעודי". ח"כ פולקמן נמנע ואמר: "לא צריך להיות עורך דין בשביל להבין, שזה האמאמא של הפגיעה בשוויון. זה לא הגיוני, שאומרים לערוץ 20, שנולדת כייעודי ומחר אתה לא. אפשר לאשר את זה אבל זה לא יעבור את מבחן בג"ץ".
 
כ"כ, עלתה אתמול לדיון מחדש הוספת התוכן השיווקי בשידורים, והוועדה אישרה את הצעתו של היו"ר קיש, לפיה הובהר, שלא ישודר תוכן פרסומי בשידורי חדשות, בתוכניות בענייני היום, בתוכניות תעודה, בסרטי תעודה ובתוכניות ילדים.
 
לקראת תום הדיון הגיע שר התקשורת, ח"כ איוב קרא, (בתמוהשר איוב קראנה משמאל), לישיבה ואמר: "צריך להתאים את כל שוק התקשורת לעידן החדש". הוא בירך על אישור ההצעה והוסיף: "אמנם הסיבה הייתה הצלת ערוץ 20, אבל זה דבר קטן. צריך להתאים את שוק התקשורת בישראל לטכנולוגיה המתקדמת ולהפחית רגולציה למינימום". היו"ר קיש ביקש להביע הערכתו למועצת הכבלים והלוויין והעומד בראשה, ד"ר יפעת בן חי שגב, וכן למועצת הרשות השנייה וליו"ר יוליה שמאלוב ברקוביץ, על שיתוף הפעולה ועל כך, שהכירו בצורך להפחית רגולציה.
 
סמוך לחצות אמש, רגע לפני תום הדיון, העלתה ח"כ השכל הצעה נוספת לפיה מועצת הכבלים והלוויין ומועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו יאוחדו. כך, שמועצת הכבלים תהפוך למחלקה בת 5 יועצים משפטיים ברשות השנייה. "סוף כל סוף נפתור את הבעיה הרגולטורית האדירה. כל פעם המועצות נלחמות בניהם. חשוב להכניס את זה לחוק הזה", אמרה ח"כ הכשל. ח"כ פולקמן הגיב בציניות להצעה ואמר: "אני מציע לבטל את משרד התקשורת". היו"ר קיש אמר, שהוא מתחבר להצעה של ח"כ השכל, אולם זה לא המקום להעלותה. יו"ר ועדת הכלכלה כבל אמר: "אני מאלה החושבים, שלמרות, שברית המועצות מזמן פורקה צריך לחדש אותה כאן. אבל יחד עם זאת, עשיתי הכל להביא את נושא האיחוד אבל בשלב מסוים כל מה שעניין זה הסידור הפוליטי, אז אני לא מוכן להיות שותף לזה. אני בעד ואני מקווה, שאצליח להגיע עם השר, אולי, סוף סוף להבנות אם באמת העניין האמתי עומד לנגד השר והממשלה". לנוכח הדברים הללו, הצעת ח"כ השכל לא שולבה בהצעת החוק.
 
לאחר סיום אישור ההצעה לקריאה שנייה ושלישית, סיכם היו"ר קיש את הדיונים והודה לכל חברי הוועדה, בהם ח"כ השכל, שהניחה את הצעת החוק הראשונה בעניין. הוא הוסיף, שמדובר בהליך חקיקה, שנמשך כמעט חודשיים, מעל 60 שעות דיונים בהשקעה של חברי הכנסת, הצוות המקצועי של הוועדה, עובדי משרדי הממשלה, המועצות ונציגי הציבור שהשתתפו בדיונים. ח"כ כבל סיכם ואמר: "ותודה לערוץ 20 שהביא אותנו עד הלום".
סרטונים מהישיבה במסכמת בכנסת - כאן, למתעניינים. 
הנוסח הכמעט סופי של הצעת החוק - כאן, למתעניינים. 

השר איוב קרא מוסיף: ברכות ומזל טוב לערוץ 20. לא רק שלא יסגר, אלא גם יוכל בקרוב מאוד לשדר חדשות אמיתיות והוגנות, בדיוק כפי שהבטחתי! החוק להצלת ערוץ 20 והערוצים הייעודיים, שיעשה גם סדר כללי בשוק התקשורת, יסיר רגולציות ויפתח אותו לתחרות - יובא לאישור במליאה בשבוע הבא. זוהי מהות 'מהפכת קרא' בתקשורת!
 
טלוויזיה



 
 
Bookmark and Share