Telecom News - החלק הראשון של "מהפכת קרא" עבר בהצלחה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת

החלק הראשון של "מהפכת קרא" עבר בהצלחה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> החלק הראשון של "מהפכת קרא" עבר בהצלחה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת
שר התקשורת איוב קרא: "זהו יום חג לערוץ 20 בפרט, ולשוק התקשורת בכלל! המנצחת הראשית של התהליך הזה היא ח"כ שרון השכל, שפעלה במרץ בלתי נלאה (בתיאום שר התקשורת) כדי לקדם את החוק". בדבר אחד היא כשלה: לסיים את הפארסה המכונה בשם "מועצת הכבלים והלוויין".
מאת: אבי וייס, 20.2.18, 07:30השר איוב קרא

היום זה "יום חג" עבור שר התקשואת איוב קרא (בתמונה משמאל). החלק הראשון והחשוב ביותר של מה שהוא מכנה "מהפכת קרא" עבר הלילה בהצלחה ובגדול. אגב, סעיף קטן אחד ברפורמה (שנוגע לערוץ בשפה הערבית) עבר כבר בכנסת ביום 8.2.18 - כאן. החלק השני של "מהפכת קרא" מונח כבר על שולחן הכנסת ויגיע לדיונים ולהצבעות בחודשיים הקרובים. 

הודעת רמ"ט השר איוב קרא [ציטוט]: היום עברה בכנסת בקריאה שניה ושלישית הצעת החוק לאסדרת הערוצים היעודיים.
לדברי שר התקשורת, איוב קרא: "זהו יום חג לערוץ 20 בפרט, ולשוק התקשורת בכלל. 
אני מברך את הערוץ ומאחל לו מזל טוב, ומאמין שימשיך לשדר עוד זמן רב תוכן הוגן ואיכותי.
הסדרנו את מעמד כל הערוצים הייעודיים והוספנו לאיכות ולגיוון.
ערוץ 20 לא יסגר כפי שהבטחתי, ובנוסף יוכל סוף סוף לשדר חדשות.
פתחנו היום את השוק לתחרות אמיתית והוגנת, ואנו אף מאפשרים כניסת משקיעים חדשים לשוק, כולל זרים - כדי למנוע את גסיסתו". 
השר קרא גם ביקש להודות ליו"ר הועדה המשותפת, חה"כ יואב קיש, על שעות רבות של דיונים, ולחה"כ שרן ח"כ שרן השכלהשכל, (בתמונה משמאל), יוזמת החוק המקורי.

(שלבי החקיקה המדוברת כאן, מפורטים ב"מאגר החקיקה הלאומית" - כאן). 

הודעת דובר הוועדה המשותפת, שעסקה בחקיקה (הודעה, שפורסמה בחצות הליל בין 19 ל-20 לפברואר 2018, עם סיום ההצבעות בכנסת) [ציטוט]:

"אושר סופית: אסדרת רישיונות לשידורי טלוויזיה; ערוץ 20, בשפות הערבית והרוסית, ערוץ המוסיקה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (תיקון מס' 44) (אסדרת רישיונות לשידורי טלוויזיה), התשע"ח-2018.

בהצעת החוק תמכו 36 חברי כנסת, 2 חברי כנסת התנגדו וחבר כנסת אחד נמנע.

כל ההסתייגויות שהוגשו - נדחו במהלך הקריאה השנייה.

ההצעה נועדה להסדיר את פעולת הערוצים הייעודיים כערוצים מסחריים או ייעודיים זעירים, תחת פיקוח הרשות השנייה. במקור ההצעה הוגשה ע"י ח"כ שרן השכל, בעקבות המשבר אליו הגיע ערוץ 20, והחשש למשבר בערוצים הייעודיים האחרים.

עם זאת, במהלך הכנת ההצעה לקריאה הראשונה ולקריאה השנייה והשלישית בוועדה המשותפת לוועדות הכלכלה והכנסת, אישרה הוועדה תוספות ותיקונים רבים. היו"ר קיש הזכיר כי המטרה העיקרית של הצעת החוק הייתה לשמר את הערוצים הייעודיים, בהם ערוץ 20, הלא טי.וי, ערוץ 9 וערוץ 24. הוא הוסיף כי בנוסף לכך נעשה מהלך משמעותי לטובת הערוצים המסחריים הגדולים, על מנת להקל עליהם, תוך איזון ושמירה על היצירה הישראלית והיוצרים המקומיים. עוד הוא ציין כי בשיתוף פעולה עם יושבת ראש הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, יוליה שמאלוב ברקוביץ, בוצעה גם הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לשחקנים חדשים.

יו"ר הוועדה המשותפת לוועדות הכלכלה והכנסת שהכינה את החוק, ח"כ יואב קישח"כ יואב קיש: החוק הזה מרכז בתוכו מהלכים משמעותיים ששנים רבות לא נעשתה כזו רפורמה בשוק התקשורת שלא נוצרה הזדמנות לטובת העניין. החקיקה הייתה לכל אורך הדרך עניינית לטובת שוק התקשורת. יש לחוק גם הסכמה בשוק והתחשבנו בדעת הרגולטורים. אם היינו נתקלים בהתנגדות הרגולטורים זה היה עוצר את החקיקה. לפי החוק ערוץ זעיר יהיה פטור מדרישות השקעה. עשינו עבודה רצינית ביותר, העבודה על החוק ארכה יותר מ – 60 שעות דיונים.

ח"כ איילת נחמיאס ורבין: זה אירוע דרמתי התחום התקשורת במדינת ישראל. אנחנו לא רוצים לסגור ערוצי טלוויזיה במדינת ישראל. האירוניה היא שהערוץ ניצל בזכות הערוץ הערבי, וכך גם הערוץ הערבי ניצל בזכות ערוץ 20. הדבר שהכי הפריע לי חוות דעת של היועמ"ש בנושא הבעלויות. משרדי הממשלה חזרו ואמרו שהם עומדים מאחורי המדיניות הקיימת. בעלות יחיד היא דבר מסוכן מאין כמוהו. אתם מאפשרים לערוץ להישען על בעלים אחד ויחיד. יש פה בעיה אמתית שלא טופלה. עשינו פה פשרות מאוד גדולות. התחושה היא שיותר מידי עשינו מה שמתאים להם. זה חוק מאוד מורכב ואנחנו לא מאושרים מהתוצאה.

ח"כ איתן כבל יו"ר ועדת הכלכלה: אני אתמוך בהצעת החוק. אם זה היה תלוי בי, הייתי מביא את ההצעה בדרך אחרת, בדרך המלך. ולא בהצעת חוק שהחלה בשורה אחת... אי אפשר להתייחס להצעה רק כהצעה בשביל ערוץ 20, בסופו של דבר היא נותנת מענה לערוצים בשפות, אבל גם לערוצי הברודקאסט. גם הצעת החוק הזו לא נותנת מענה לקשיים בשוק התקשורת הישראלי. עדיין ברור שאחד הערוצים הגדולים ייסגר. העניין של משקיע חוץ, למה לעשות בלוח זמנים כזה? אמרתי, תנו לנו לקיים דיון כדי שנוכל להבין את משמעות השינוי. יש מי שאומר שכבר עכשיו אולי יש הבטחות למישהו – זה לא ענייני. אנחנו מעבירים חוקים לחיזוק היצירה הישראלית. גם אם כל לידתו של החוק בחטא- החכמה שלנו להוציא מתחת ידינו תוצאה טובה יותר.

ח"כ שרן השכל יוזמת הצעת החוק המקורית: 30 שנה מנסים שרים לפתוח את שוק התקשורת. הזהירו אותי ממלחמה מול גופי התקשורת. היו טלפונים ואיומים. כבר בקריאה הטרומית האשימו אותי שהוא נועד להציל רק את ערוץ 20. אני שמחה בזה וגם שהצלתי את הערוצים הייעודים בערבית ברוסית ואת ערוץ המוסיקה. חשוב שתהיה בו חדשות כדי להרחיב את חופש הביטוי. פתיחת שוק התקשורת הופכת את הערוצים הייעודים לערוצים מסחריים. תקשורת חופשית היא לא רק זכות וכלי לשעשוע אלא כלי לחופש ביטוי חופש יצירה וחופש עיסוק. אין מקום להתערבות וכפייה של המדינה בתכניו של ערוץ טלוויזיה. הציבור מצביע בשלט בעד יצירה ישראלית ולכן החוק לא יפגע ביצירה זו. ח"כ יואל  חסון בקריאה: "את רוצה להיות פרשה 7000, 8000?"

ח"כ רועי פולקמן (בוגר קרן וקסנר): גם כשפותחים את השוק לתחרות, יש הרבה סכנות. צריך להיות מובחן הקשר בין בעל ההון למערכת החדשות. כללי שוק הוא לא מילת קסם לכל דבר. וגם פה אסור שהדרג הפוליטי יקבע מי ישדר ומי לא.

יו"ר הוועדה המשותפת ח"כ יואב קיש: זה יום היסטורי. החוק הזה הוא משמעותי בהורדת הרגולציה. תפקידו להקל על כל השחקנים בשוק, נתונים אויר. אנחנו רוצים שאף ערוץ לא ייסגר. צריך שהעם ישלוט בשלט לא מישהו אחר.

שר התקשורת איוב קרא: זה יום חג לחופש הביטוי. לא אתן בתקופה שלי ערוץ משמאל או ימין שיביאו להחשכתו. הבטחתי וקיימתי. לא יצאו מכתבי פיטורין לעובדים. הרפורמה עברה שלב נוסף. לפני חודשיים כולם הרימו ידיים ואמרו שלא ניתן להציל את הערוצים. בזכות הפלטפורמה של הצעת החוק של שרן השכל. השלמנו את העבודה. המטרה הייתה למנוע כיבוי ערוצים, למנוע פיטורי עובדים. המטרה שלי הוא לסגור את השידור הציבורי, אבל ב 700 מיליון ₪ יש לנו את הזכות לדרוש שידור איכותי.

קל לבקר, אנחנו מתאימים את השוק לעולם החופש. 28 שנים אף אחד לא שינה את חוק התקשורת. למה לבקר אם לא עשיתם את זה קודם. אין כוונת זדון ומהתחלה היתה התייעצות עם כלל הגורמים. התאמנו שתהיה בחוק התאמה בין הזרמים ובין כוחות השוק.

רצינו רק את האינטרס הציבורי. להציל את הערוצים הייעודים".

מערוץ 20 נמסר בתגובה: ״אנו מברכים את שר התקשורת, חה"כ איוב קרא, על תחילתה של מהפכה חשובה והכרחית לחיזוק חופש הביטוי והורדת רגולציה מעל שידורי הטלוויזיה. אנו מודים ליו״ר הוועדה המשותפת חה״כ יואב קיש, אשר יחד עם חה"כ איתן כבל, יוזמת החוק חה״כ שרן השכל וחברי ועדה נוספים, הוביל רצף דיונים מעמיקים ומקצועיים. בהתאם לחוק, אנו נרגשים להתחיל לעבוד במרץ על לוח שידורים חדש אשר יכלול בין היתר שידורי חדשות, ונעשה הכל כדי לספק לצופינו תוכן עשיר, איכותי ומגוון ברוח מורשת ישראל והתרבות הישראלית".

 
הצלחה!



 
 
Bookmark and Share