Telecom News - במשרד התקשורת כל יום ספין חדש והחלטות בשירות בעלי האינטרסים וההון

במשרד התקשורת כל יום ספין חדש והחלטות בשירות בעלי האינטרסים וההון

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> במשרד התקשורת כל יום ספין חדש והחלטות בשירות בעלי האינטרסים וההון
3 שבועות אחרי שהמנכ"ל החדש נתי כהן נכנס לתפקידו, כבר אפשר לזהות את הקו, שדומה להפליא לקו של קודמו (שלמה פילבר), אודותיו כתבתי 3 שבועות אחרי כניסתו לתפקיד, שהוא "לא סופר אתכם ממטר" ומסתיר פאשלות מהציבור. הסיפור של "הוזלת המחירים בבזק" הוא ספין אדיר על הציבור. כל יום ספין חדש.
מאת: אבי וייס, 24.5.18, 08:30איוב קרא

בימים הקרובים אחשוף מספר פרשיות טריות הנוגעות לשוק התקשורת ולרגולציית השוק. כל יום עולה ספין חדש לאוויר (ספין שנעשה בשירות בעלי האינטרסים ובעלי ההון ונגד האינטרס הציבורי, כמו שחשפנו בהרחבה כאן בעניין "זמני המענה במוקדי שירות הלקוחות" של חברות התקשורת הגדולות).

כאן "ארים את המסך" מעל ההודעה המטעה, שיצאה אמש ממשרד התקשורת (ושהועתקה ע"י כל כלי התקשורת וגם על ידינו), על הוזלה כביכול בתעריפי בזק.

ניתוחים מלאים של כל מה שקשור בסוגיית התעריפים של בזק מצויים בלינקים בתחתית המאמר, למי שמעוניין לצלול לפרטים (הדי מזעזעים, יש לציין, בהתנהלות משרד התקשורת. למעשה, מדובר בקו של "התנהלות רגולטורית בשירות האינטרסים של בעלי בזק". את הציבור "לא סופרים ממטר").

ההחלטה של צמרת משרד התקשורת מאתמול היא, למעשה, היענות לחלק מהדרישות של בעלי המניות של בזק, שמפורטות בדו"ח הרבעוני, שבזק שלחה היום לבורסה ולציבור (כאן), דו"ח בו בזק "מקטרת" בחריפות על הרגולציה של משרד התקשורת, ובזק מדגישה זאת גם בהודעת הדירקטוריון לבורסה מהבוקר (כאן), לרבות שקילת תכנית למכור חברות בנות ("בזק און-ליין" ו"ואלה!") וצמצום מצבת העובדים (כאן).

מה מטעה בהודעה הזו מאמש (בעניין הוזלה כביכול של תעריפי בזק)?
 התשובה: הכל. אבל אתייחס די בקצרה לסעיפים המטעים העיקריים:

1. ההודעה מתחילה כך [ציטוט]: "לראשונה, מאז שנת 2011, החליט שר התקשורת איוב קרא להפחית את תעריפי חברת בזק...".

ובכן, לגבי השר איוב קרא (בתמונה למעלה משמאל) זו פעם שנייה, שהוא מוזיל את תעריפי הטלפוניה של בזק, ומאז 2011 זו פעם שלישית, כי הייתה גם החלטה של שמילה מימון בהיותו אז מ"מ מנכ"ל (כאן) וניתוח מלא של ההחלטה שלו מ-2015 נמצא כאן.

לכן, שלחתי את השאלה הדחופה הבאה לצמרת משרד התקשורת: 
"בהודעה, שיצאה היום ממכם (כאן) נאמר [ציטוט]: "לראשונה, מאז שנת 2011,  החליט שר התקשורת איוב קרא להפחית את תעריפי חברת בזק הקבועים בתקנות התקשורת (בזק ושידורים)(תשלומים בעד שירותי בזק), התשס"ז-2007 (להלן - תקנות התשלומים..."
הבעיה: השר אמר אותו דבר בדיוק, אבל בניסוח שונה, רק לפני פחות משנה (כאן), ב-27.6.17 [ציטוט]: "לראשונה מאז 2003, תעריפי חברת בזק שהיו מפוקחים, יופחתו משמעותית וזאת, תוך שהתעריף המרבי החדש המוצע יהיה נמוך באופן משמעותי מהתעריף הקיים היום לצד זאת, משרד התקשורת מגבש אסדרה שמטרתה להגן על ספקי השירותים מפני הפחתות תעריפים אגרסיביות מצד ספקיות התשתית. שר התקשורת איוב קרא: "האסדרה החדשה תאפשר לשחקנים נוספים להתחרות ביתר קלות בדואופול ולהציע חבילות איכותיות לצרכן שינוי משטר הפיקוח על תעריפי בזק צפוי להוזיל את מחירי הטלפוניה הנייחת לצרכן"".
מה הנכון ("לראשונה מ-2011" או "לראשונה מ-2003")? או אולי שניהם לא נכונים?"

טרם קיבלנו את תגובת משרד התקשורת. ככל שנקבל, נעדכן בהתאם. 


עדכון 11:15: התקבלה תגובת משרד התקשורת: "ההודעה של אתמול  לגבי הוזלת המחירים של 12 אחוז בתעריפי בזק מביאה עמה בשורה לצרכנים. לפעמים ניתן לפרגן על עשייה ולא לחפש רק את הטפל".

2. לא נערך שום שימוע לתעריפון החדש של בזק. מדובר בתעריפון חדש, שעונה על צרכי בזק ולא על צרכי הציבור.
למה אני כל כך בטוח בזה? מפני שמשרד התקשורת בעצמו כן ערך שימוע לתעריפי בזק, שימוע שפורסם לפני פחות משנה (כאן), וניתוח מקיף של השימוע הזה פרסמנו כאן. ההחלטה מאתמול פשוט זרקה את השימוע לפח ויצאה עם מחירון אחר וחדש, בדיוק לפי הצרכים של בזק.

המשמעות של זה די ברורה: "הרווחיות העודפת" של בזק (במצטבר כ-16 מיליארד ש"ח מאז 2002) - תימשך. ההוזלה הנוכחית היא פסיק (15.8 מיליון ש"ח לשנה, מתוך הכנסה רווחית שנתית שמעל למיליארד ורבע ש"ח, בטלפוניה הפרטית והעסקית, הוזלה של כמה שקלים בודדים לחודש, לחלק קטן מהלקוחות של בזק, כי רוב הלקוחות נמצאים בחבילות, שאין בהן ספירת דקות. כך, שהם לא יראו שום הוזלה. הלקוחות העסקיים בוודאי שלא יראו שום הוזלה).

שלמה פילבר "עד המדינה" דגל בקו, שבו הוא ייעשה "עסקה" עם בזק, שתמורת "הורדת ההפרדה המבנית", בזק תתעל את "הרווחיות העודפת" שלה לחיבור בתים בסיבים. זה לא קרה. הכל מצוי ומתועד בתיקים של הפרשה המכונה "תיק 4000".

אנו, כבר בעשור הקודם וגם בוועדת חייק בתחילת העשור, טענו, שאת "הרווחיות העודפת" של בזק אפשר לשנות בשינוי מילה אחת בתקנות: במקום "מחיר קבוע" (Fixed Price) להפוך זאת ל"מחיר מכסימלי", כנהוג בכל התחומים של פיקוח תעריפים במשק הישראלי וגם בעולם. השינוי הזה היה יוצר מיידית תחרות בשוק והוזלות מחירים גדולות (כמו שקרה בשוק הסלולר ובשוק האינטרנט). בנוסף, אנו טענו, שהחישובים של אגף הכלכלה, שבזק היא מונופול בטלפוניה הפרטית והעסקית, בנויים על מספרים "מצוצים מהאצבע" ומנותקים מכל מציאות.

בסוף, אחרי כמעט עשור, במשרד התקשורת התקבלה התפיסה שלנו (ולא רק שלנו, זה היה חלק בלתי נפרד ממסקנות "ועדת חייק", שאומצו אז ב-2012 ע"י שר התקשורת), של מעבר למשטר רגולטורי של "מחירי מכסימום", ולכן, יצא באיחור של 5 שנים מההחלטה הזו של 2012, השימוע (כאן), שימוע מאוד מפורט, שהושקעו בו המון שעות אדם והמון חישובים, חישובים, שהיו מובילים להוזלה מאוד משמעותית בתעריפי בזק. מי שייעין בשימוע הזה יראה בברור, שמדובר בשימוע מורכב ומקיף ביותר, שאף עסק בהורדת "דמי הקישוריות", מה שלא נעשה כעת בהחלטה של אמש. זאת, כי השימוע הזה מ-2017, פשוט "נמחק מסדר היום" ולא בוצע שום שימוע חלופי, שהוביל להחלטה של אתמול. הכל התקבל ב"חדרי חדרים" ובסתר, בלי לשאול קודם את הציבור ונציגי הציבור המוסמכים (לרבות גופי הצרכנות).  

3. מעבר לסעיף דקות השיחה לפרטי בשעות שיא ושפל וחיוג לנייד, כל התעריפים של בזק (מדובר בעשרות רבות של תעריפים, כמפורט כאן), בכל התחומים (הפרטי והעסקי) נשארו ללא כל שינוי, למרות שהיה ניתן להוריד אותם דרסטית, לאור השימוע מ-2017. כך, "הרווחיות העודפת" של בזק נשמרה, גם במגזר הפרטי ובמיוחד במגזר העסקי, בו לא ירד שום תעריף

4. לכן, ההודעה, שפורסמה אמש [ציטוט]: "השר קרא: "המשרד לא יחדול וימשיך לפעול בשיתוף חברות התקשורת כדי להוזיל את העלויות המושתתות על הציבור לצד העלאת רמת השירות", היא סתם ספין ירוד ושקרי על הציבור.

משרד התקשורת פשוט קיבע את "הרווחיות העודפת" של בזק לשנים הבאות, בלי לקבל מבזק שום תמורה על כך, שהמשרד עובד בשירות האינטרסים הכלכליים של בזק. 

לפחות שלמה פילבר רצה לבצע עסקה עם בזק, עסקה מושחתת, אבל בסופה הצרכנים היו מרוויחים ומקבלים חיבורי סיבים לבתים, מה שלא קרה. כעת, השר איוב קרא ביחד עם המנכ"ל החדש נתי כהן, פשוט נתנו לבזק מתנה בחינם ועבדו על הציבור וכיסו

הלינקים לכתבות הקודמות בדבר סוגיית תעריפי הטלפוניה של בזק:
ביזיון!



 
 
Bookmark and Share