Telecom News - עולם אפליקציות הסלולר השתנה: הכסף נמצא בתחבורה חכמה ובמשחקים

עולם אפליקציות הסלולר השתנה: הכסף נמצא בתחבורה חכמה ובמשחקים

דף הבית >> לגיקים >> חדשות עולם האפליקציות >> עולם אפליקציות הסלולר השתנה: הכסף נמצא בתחבורה חכמה ובמשחקים
בוועידה הענקית לתחום המובייל נחשפה המציאות העכשווית של עולם אפליקציות הסלולר: יש כיום מספר מועט של תחומים, שבהם אפשר לעשות כסף (והרבה) מאפליקציות במובייל. גם המודלים העסקיים ושיטות הפרסום (Ad-Tech) משתנים במהירות. שיטת ה-Waterfall בדרכה להתחסל. מה הם הטרנדים החדשים בפיתוח משחקים במובייל?
מאת: אבי וייס, 7.6.18, 07:50אופיר לייטנר

הכנס המרכזי של תעשיית האפליקציות ומשחקי המובייל בישראל - Israel Mobile Summit, מיוזמתו של אופיר לייטנר, (בתמונה משמאל) נערך ב-5.6.18 בגני התערוכה בת"א.

זו השנה השמינית בה כנס זה נערך, לאחר שבשנים קודמות וגם השנה הגיעו לאירוע מעל ל-2,000 משתתפים, כ-30% מהם מחו"ל, עם עשרות רבות של סטארטאפים, שהציגו באירוע והתחרו על הפרס הראשון (הזוכה השנה: Bitemojo). 

השנה, מרבית החברות (למעלה מ-70%) שהציגו באירוע, לא היו מישראל, אלא מכל רחבי העולם כולל מ: ארה"ב, אנגליה, גרמניה, ספרד, צרפת, דנמרק, רוסיה, אוקראינה, סין, הודו ותאילנד.

שוק המובייל שינה את פניו לחלוטין בשנים האחרונות והשינויים הללו העצימו בשנה החולפת (כמה מחקרים ניתן לקרוא: כאן, כאן, כאן וכאן וגם בלינקים למחקרים המצויים בתחתית הכתבה).

דוגמה טרייה לשינוי המהיר בשוק הפרסום במובייל (Ad-Tech) הוא ההסכם האסטרטגי החדש בין Fyber (מיזם ישראלי במקור) לפייסבוק (כאן). הכיוון החדש הוא: In-App Header Bidding.

התחום, שנמצא בצמיחה המהירה ביותר הוא תחום האוטומטיב \ רכב חכם \ תחבורה חכמה, וכבר הצבענו על המגמה הזו בעקבות כנס אקומושן הענק והמפתיע, שנערך בנמל ת"א אך לפני כשבועיים. התחום הזה מתחרה בפופולריות, בהשקעות, ברכישות ובהיקף המיזמים, שנולדו בו ופועלים בו, מול שוק לא פחות מצליח וענק בישראל: שוק הסייבר. 

אופיר לייטנר, (בתמונה משמאל), יאופיר לייטנרזם: "הבאנו לכנס השנה את מיטב המרצים מרחבי העולם ואת מיטב הסטארטאפים מעולם המובייל מהעולם וגם מהארץ.

ישראל נתפסת כמעצמה גם בתחום אפליקציות המובייל ולכן הגיעו לאירוע כל כך הרבה מציגים ומשלחות מחו"ל. 

המטרה שלנו להציג את הסיפורים הקטנים והגדולים, שמאחורי הקלעים של התעשייה שלנו, ולהציג לציבור, שחי סביב תעשיית האפליקציות במובייל, מה מצליח, מה יצליח, מי מצליח ולאן התחום של האפליקציות בסלולר הולך.

השנה אנו מציגים פיתוחים רבים, שצמחו לענקים בינלאומיים, ומקורם בישראל. כולם מכירים את Waze ואת Gett, אבל כעת השוק הולך בכיוונים חדשים. גם המודלים העסקיים משתנים ונציג את הטרנדים החדשים בשוק הקידום, השיווק והפרסום של אפליקציות במובייל. 

תשומת לב כולנו, שלמרכז הבמה בשוק שלנו נכנס תחום חדש, תחום הרכב החכם, התחבורה החכמה, הרכב האוטונומי ולכן בחרנו להציג כמה פיתוחים בתחום הזה, תחום שיש בו פוטנציאל צמיחה ענק. כולם שמעו על ההצלחה המדהימה של מובילאיי, אבל הם לא היחידים שהצליחו בישראל וברחבי העולם". 

ערן שיר, (בתמונה משערן שירמאל), מייסד ומנכ"ל Nexar: "הפיתוח שלנו נולד כדי למנוע התנגשויות בין מכוניות. ראינו, שכולם מתלהבים מרכב אוטונומי, אבל במקביל יש עלייה בכמות התאונות ובמספר ההרוגים מתאונות דרכים, גם בארה"ב. אחת הסיבות המרכזיות לעלייה בהיקף התאונות וההרוגים היא העלייה בשימוש בסמארטפונים במהלך הנהיגה.

לכן, הפיתוח שלנו הוא אפליקציה חכמה, שמחברת את הרכב לשרת ולענן בזמן אמת ומספקת תובנות לנהג, שתמנענה תאונות דרכים. השימוש יכול להיות במצלמה של הסמארטפון, או במצלמת דרך, שהותקנה ברכב ומצלמת קדימה. המערכת מנתחת בזמן אמת מה יש קדימה בדרך ומסביב ומספקת לנהג תובנות, עצות, מידע ואזהרות.

זה גם כלי לאיסוף ראיות בעת תאונה, כלי שעוזר לכולם ובמיוחד לחברות הביטוח. ניתן לשחזר ב-3D את התאונה. זה מופק מהצילום הרציף של המצלמה בסמארטפון, או במצלמת הדרך, שהותקנה ברכב.

אנו אוספים המון מידע ולכן המערכת שלנו משתכללת כל הזמן, וכיום זה באמצעות כלי AI. הפתרון שלנו הוא פתרון V2V (רכב לרכב) מלא, עם יכולות של לוקליזציה, כלומר: לתת מידע מקומי, שנשלף מהענן לנהג ולנוסעים ברכב אם יש, על כל מה שיש בדרך ומסביבה. 

כיום אנו עובדים על פיתוחים מתקדמים מבוססי ML (ר"ת: Machine Learing), עם התקנות חדשות ברכבים. לפי הממצאים שלנו, ניתן למנוע עד כ-80% מהתאונות ע"י שימוש בטכנולוגיות V2V, שאנו מציעים לנהגים.

אחד הפיתוחים החדשים שלנו הוא הבנת הרמזורים, מה שיכול לתת לנהג תחזית מתי הוא יגיע לרמזור וכיצד יעבור את הצומת בבטחה.

אנו כבר פרוסים די טוב עם לקוחות משלמים בישראל, בניו-יורק ובסן-פרנסיסקו בארה"ב וממשיכים להתרחב לערים מרכזיות נוספות בעולם". 

אורן שובל, (בתמונה אורן שובלמשמאל), מייסד, VIA: "התחבורה התקדמה במהירות ב-100 השנים האחרונות. אבל כיום המכוניות הן הבעיה של התחבורה. פקקי ענק יש בכל עיר גדולה בעולם. בערים רבות ההתניידות ברכב איטית יותר מההתניידות על סוס, כמו שהיה נהוג עד המאה ה-19. 

תחבורה ציבורית טובה בחלק מהערים, ואם היא טובה, אנשים נוטשים את הרכב הפרטי שלהם. אולם, התחבורה הציבורית משתנה באיטיות ולא מותאמת לשינויים המהירים שיש בתנועה האורבנית של הערים הגדולות. להחליף מסלול של קו אוטובוס או ליצור קו חדש של רכבת תחתית, זה עניין של שנים. 

לכן, אנו מאמינים, שאחד מהפתרונות הטובים לבעיה הזו הוא שימוש באפליקציה סלולרית, שמספקת פלטפורמה של 'שיתוף בנסיעות'. זה לא אובר או גט-טקסי. הגישה שלנו היא של איסוף בפינת הרחוב ושל שיתוף הנסיעה עם כמה נוסעים, מה שמספק ייתרון מאוד משמעותי מבחינת מחיר הנסיעה, מול כל חלופה מתחרה. 

אנו כבר מצליחים במספר מדינות בעולם, בארה"ב אנו מאוד חזקים בניו-יורק ובערים נוספות. המערכת שלנו מבצעת כל הזמן אופטימיזציה של הביקוש לנסיעות מול ההיצע, עם המון AI במערכת המנותחת כל הזמן. יש נהגים רבים, שנכנסו למערכת שלנו אחרי שרכשו וואן מסחרי לצורך הסעת הנוסעים והפכו זאת לפרנסה המרכזית שלהם.

במערכת שלנו, מי שמבקש הסעה מקבל מיקום לאיסוף בפינת הרחוב הקרובה. הוא מקבל עדכון מתי ומי יאסוף אותו. אפשר להשתמש במערכת שלנו כ-OEM, דהיינו: ארגון או קבוצה של נהגים יכולים לפעול מקומית עם המערכת שלנו, תחת שם המותג שלהם. השיטה הזו פועלת כבר בכמה ערים ברחבי העולם, על בסיס התארגנות מקומית, גם בדרום אמריקה, בברלין, באוסטליה ועוד. זה כיוון מאוד מתפתח ומצליח אצלנו". 

שגיא שלייסר, (בתמונה משמשגיא שלייסראל), מייסד ומנכ"ל TabTale: "מאז שיצאנו לשוק, הצלחנו בצורה יוצאת מן הכלל בתחום משחקי הילדים. הגענו למעל למיליארד וחצי הורדות. אנו יודעים להפיק ולהפיץ משחק חדש כל שבוע. רכשנו כמה חברות במהלך הצמיחה שלנו. יש לנו מאות עובדים בכמה מרכזי פיתוח, מאות קבלני משנה (בעיקר אולפני פיתוח משחקים) בכל העולם, כשהמרכז הוא בישראל.

הגידול שלנו היה מדהים עד שהוא החל להשתנות וב-2016 הבנו, שהשוק ממש משתנה והצמיחה שלנו נעצרה. היינו רווחיים אבל ראינו ב-2016, שהצמיחה שלנו גם מבחינה כלכלית - נתקעה.

לכן, החלטנו כמה דברים די כואבים עבור צוותי הפיתוח והספקים שלנו. החלטנו מה אנו לא מפתחים, מה אנו לא עושים יותר. הבנו, ש-Hyper Casual זה הטרנד החדש והמבטיח בשוק המשחקים במובייל ולכן החלטנו להיכנס לשוק הזה במלא העוצמה. אלה משחקים יותר קלילים והעיקר: ממכרים מאוד ומתאימים לכל, במיוחד לבנות ולנשים, שהן מעל למחצית ממשתמשי המשחקים בעולם. 

המטרה שלנו: אחרי שהיינו מס' 1 בתחום משחקי הילדים, הפכנו למס' 1 במשחקי משפחה, אנו בדרך להיות מס 1 ב-Hyper Casual.

מאמצי הפיתוח שלנו ושל כל השותפים שלנו הופנו לכיוון הזה. זה לא שינוי קל. רוב המשחקים בתחילת הדרך החדשה הזו לא הצליחו. למדנו מזה המון. רק באמצע 2017 הגענו להצלחה משמעותית ראשונה. בנינו מתודה מסודרת עם תהליך בחירה של משחקים, הפקתם והפצתם. כך, שנחזור למסלול של צמיחה. 

אנו כעת כמעט במחצית 2018 ואני יכול לבשר, שחזרנו למסלול הצמיחה. אנו מאמינים, שמצאנו את הדרך להמשיך בצמיחה מהירה, ע"י כך, ששינינו את הכיוון שלנו לסוג המשחקים, שמובילים ויובילו את השוק הזה בשנים הקרובות". 

רוי צאיג, (בתמונרוי צאיגה משמאל), Ilyon Dynamics: "אנו יצרני משחקים בהיקף גדול בשוק המשחקים במובייל. אנו מפתחים, מייצרים ומפיצים בעיקר משחקי Casual על כל סוגיהם. הרווחים בשוק הזה טובים וראינו מהנסיון שלנו, שכ-60% מהמשתמשים של המשחקים הם נשים ולכן המשחקים שלנו מותאמים גם לנשים.

אנו משתמשים בלא מעט שחקנים לתחום המוניטיזציה דוגמת Smaato, והמודלים העסקיים שלנו כוללים תפיסת עולם, שאנו נהיה מעורבים בכל שרשרת הערך ובכל סוגי ההכנסה האפשרית של עולם המשחקים בנייד, החל מהפרסומת, דרך רכישה מתוך האפליקציה, שיטות מוניטיזציה מגוונות ועוד. כל שיטה טובה עבורנו, אם היא מביאה לנו תועלת. אנו כל הזמן מודדים כל ערוץ וכל שיטת הפצה וכל אפשרות הפצה. יש המון מו"מ בשוק שלנו והכל דינמי, כי השוק דינמי.

חשוב להבין, שה-CPM זה לא חזות הכל. אנו מבצעים המון בדיקות על כל כיוון חדש, המון החלפות פורמטים, כדי לבחון כל הזמן, מה מצליח ולמה. 

היום יש נטייה לתת לגולשים להחליט איזה פרסומת הם יראו ואיזה תוכן שיווקי הם יקבלו ושהם מוכנים להיחשף לתוכן הזה. זה הכיוון שמצליח וזה דורש המון פרסונליזציה. יש כאן צורך בהשקעות ענק ב-AI ואכן אנו משקיעים בדיוק בכיוון הזה". 

פרדי פרידמן (בתמונה משמאל), Smaato: "אנו כבר 14 שנפרדי פרידמןה בשוק העולמי ומספקים שירותי מוניטיזציה ושירותים משלימים למעל ל-9 אלף מפיקי משחקים, כולל מישראל.

יש לנו נוכחות בכל רחבי העולם. כך, שאנו מכירים היטב את השוק הזה ומובילים בתחומים רבים. יש כחצי מיליארד כניסות למערכת שלנו בחודש. 

שוק ה-Ad-Tech עובר מהפכה. הכיוון החדש בשוק שלנו הוא Header Bidding. הביקוש הוא בגישת ה-Dynamic Demand. הגישה הזו החלה מגוגל והתפשטה לכל השוק. הגישה הזו שיטחה את כל השוק ומחסלת במהירות את הגישה ההיררכית הוותיקה של Waterfall

אנו מבצעים שכלולים לגישת ה-Header Bidding ומספקים יותר שליטה ויותר שקיפות למפרסמים ולמפיקים של משחקים ואפליקציות ניידות. המערכת שלנו עוברת ממש כעת שדרוג מאוד משמעותי, כדי שנוכל לתת שירות 'קצה לקצה' בגישות החדשות, לספק את היכולות החדשות לכל הלקוחות שלנו, למעשה, לכל השוק. כל מפרסם ומפיק יקבל מאיתנו יכולות אנליטיות וכלי AI בצורה, שתהיה מובנית במערכת, נגישה וקלה להפעלה. זו פשוט מהפכה בשוק בו אנו נמצאים".
 
בתמונה ובסרטון: ועידת Isael Mobile Summit במבט קצר: 
ועידת המובייל 2018
 




 
 
Bookmark and Share