Telecom News - האם מנכ"ל פלאפון יכול להיות גם מנכ"ל YES? בזק ללא מעצורים!

האם מנכ"ל פלאפון יכול להיות גם מנכ"ל YES? בזק ללא מעצורים!

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> האם מנכ"ל פלאפון יכול להיות גם מנכ"ל YES? בזק ללא מעצורים!
גם החלפת בעלי התפקידים הבכירים במשרד התקשורת ובקבוצת בזק, בעקבות מה שמכונה "תיק 4000", לא שינתה את הבעיה הבסיסית: משרד התקשורת "רוקד לפי החליל" של בזק והשמירה על החוק ותנאי הרישיון, זה הדבר האחרון המעניין את צמרת משרד התקשורת הנוכחית. 
מאת: אבי וייס, 25.6.18, 09:30נתי כהן

כשפורסם בכלי התקשורת (בעקבות הודעת קבוצת בזק לבורסה), שמנכ"ל פלאפון (רן גוראון), מונה להיות גם מנכ"ל YES, לא פרסמתי את הידיעה ואת כל ההודעות, שנלוו אחריה, גם בגלל שהן היו מטעות לחלוטין וגם בגלל ההיבטים החוקיים, שנלוו לעניין זה (שמיד נעסוק בהם).

המהלך המוזר הזה גם הוביל לשביתה ב-YES. אנליסטים בכירים בשוק ההון כתבו על זה ניתוחים מלווים בדפים על דפים של שטויות (למשל כאן וכאן). 

הבעיה הראשונה במה שפורסם בכלי התקשורת: מנכ"ל YES (רון איילון) לא התפטר מתפקידו ולא "סיים את תפקידו" אלא פוטר, והוא פוטר בגלל "תיק 4000".

את זה לא אני המצאתי, זו בדיוק ההודעה שמסרה קבוצת בזק לציבור, בהודעתה לבורסה כאן:
הודעת בזק

רון איילון (מנכ"ל YES המפוטר) היה התורם המרכזי (אם כי לא היחיד) להסתבכות, שנחקרת כבר כשנה, עם המון חוקרים ופרקליטים, במסגרת מה שמכונה כעת "תיק 4000".

התרומה הכי חמורה שלו לפרשה, היא לתרבות של התעלמות מהחוק בענין שידורי VOD של YES על "רשת הפס הרחב" באינטרנט - ADSL של בזק. YES ביקשה רישיון לזה ממשרד התקשורת והשר דאז (אריאל אטיאס) לקח את הנושא מאוד ברצינות ואחרי 2 שימועים, 2 ניסויי שטח טכנולוגיים (השתתפתי באחד מהם), השר קבע מדיניות חדשה לשידורי טלוויזיה על רשת האינטרנט בשיטת ה-VOD, מדיניות, שעברה חקיקה בכנסת ב-3 קריאות, כולל סעיפים מיוחדים בחוק התקשורת, שנכתבו במיוחד ל-YES. אולם, YES בראשותו של רון איילון, החליטה לפתע לא להוציא רישיון לשירותי טלוויזיה על האינטרנט, כפי שהחוק דורש, והיא הפכה למעשה למפירת החוק הבולטת הראשונה, בתחום שירותי ה-OTT הבלתי חוקיים, שיש מאז ועד היום, מצד כמות לא קטנה של חברות תקשורת, קטנות כגדולות.

הנושא הזה מתואר בהרחבה בעשרות כתבות באתר זה ונחזור אליו בימים הקרובים, בעניין הטריפל החדש של בזק בינלאומי, נושא שכבר כתבנו עליו כתבה ראשונה נוקבת - כאן.

תרומה לא פחות חמורה לדרדור שלטון החוק בישראל, הייתה בעניין "עסקאות בעלי עניין" בהיקפים של מעל ל-2 מיליארד ש"ח, עסקאות, שהובילו לאין ספור הפרות חוק ב"עצימת עין" תוך "שותפות פעילה" של משרד התקשורת ומועצת הכבלים והלוויין (פירוט "עסקאות בעלי עניין" - כאן, פירוט הפרות החוק וחלקה של מועצת הכבלים והלוויין בנושא זה - כאן).

זה גם הוביל לניסיון כושל למזג את YES בתוך בזק. אגב, הכאוס הרגולטורי הזה החל כאשר אבי גבאי היה מנכ"ל בזק ומשה כחלון היה שר התקשורת (מפורט כאן, כאן, כאןכאן וכאן, למי שמעוניין לצלול לפרטים הדי מסובכים של הפרשות הקיימות סביב תיק "4000"). הסאגה הזו מסרבת להיעלם ורק הבוקר קבוצת בזק דיווח לבורסה (כאן), על "תביעה נגזרת" חדשה בבית המשפט המחוזי בת"א, בדיוק בנושאים הללו. 

לכן, שלחתי בדחיפות לצמרת משרד התקשורת ביום 17.6.18 את השאלה הבאה:
"האם מנכ"ל פלאפון יכול להיות גם מנכ"ל YES?"

את אותה שאלה בדיוק שאלתי גם את צמרת בזק וצמרת YES. ובנוסף, שאלתי ביום 18.6.18 את צמרת משרד התקשורת וצמרת קבוצת בזק גם את השאלה הבאה:
"האם נמסרה הודעה בעניין, למשרד התקשורת וליו"ר מועצת הכבלים והלוויין והמינוי קיבל את אישור השר והיו"ר?"

אני מניח, שקוראינו כבר מבינים, שתשובות לא קיבלתי, לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תשובות, אעדכן בהתאם.

למה לא קיבלתי תשובות לשאלותיי? כי מנכ"ל משרד התקשורת (נתי כהן, בתמונה למעלה משמאל), חושב (וכנראה די בטוח) שהוא "הסגן של אלוהים" (החליף בלי שום חפיפה, את שמילה מימון, שכיהן בתפקיד הזה כבר כמה שנים), ולכן הוא מרשה לבזק "לקרקס" אותו ואת כל המשרד, כאילו לא קרה דבר בשוק התקשורת, מאז שהחלה חקירת "תיק 4000".

אז הנה כמה עובדות למי שלא יודע או לא רוצה לדעת, למה מנכ"ל פלאפון לא יכול כנראה להיות גם מנכ"ל YES:

א. צריך לזה דיווח כפול, גם של יו"ר מועצת הכבלים והלוויין וגם של מנכ"ל משרד התקשורת. לא אני המצאתי את זה, זה כתוב "שחור על גבי לבן" ברישיון של YES, שהנה הוא כאן, למי שלא מצליח לקרוא את הרישיון של החברה:
רישיון YES

:ב. החברות פלאפון ו-YES הן חברות מתחרות. לא מתקבל על הדעת, שיהיה להן מנכ"ל משותף! 
לכן, שלחתי ביום 18.6.18 שאלה משלימה, גם לצמרת משרד התקשורת וגם לצמרת קבוצת בזק:
בהמשך לפנייתי [הקודמת], אבקש לשאול:
1. האם קבוצת בזק  \ חברת YES הודיעו למשרד התקשורת וליו"ר מועצת הכבלים והלוויין על מינוי מנכ"ל, שהוא גם מנכ"ל פלאפון (כנדרש ברישיון של YES המצ"ב)?
2. היות ופלאפון מספקת אף היא שירותי טלוויזיה ללקוחותיה (ראה כאן וכאן), בחבילה בשם Super-TV, כיצד ייתכן שהמנכ"ל של פלאפון יהיה כעת גם מנכ"ל חברה המתחרה בפלאפון - בדיוק באותם שירותים?"

תגובה לא קיבלתי. ככל שאקבל, אעדכן בהתאם. די ברור שלא אקבל שום תגובה, כי מפרי חוק כנראה לא אוהבים להודות, שהם הפרו חוק. אגב, מצד משרד התקשורת, גם אי מענה היא הפרת חוק. "בקטנה".

עד רגע זה שום דיווח לא עבר מקבוצת בזק למשרד התקשורת: כולם הופתעו מהחשיפה "מתחת לחגורה".. 

בכל מקרה, את דפי השירות הטלוויזיוני של פלאפון בשם SuperTV, שמתחרה ב-YES, הורדתי לענן המאובטח שלי (כאן), למקרה שהשירות הזה ייעלם לפתע מהאינטרנט (דברים כאלו קורים לפעמים, בעיקר באתר משרד התקשורת, במיוחד כשאני שואל שאלות קשות מדי). 

עדכון 3.7.18: פורסם בגלובס: פנייה לשר איוב קרא: "בזק מנסה לבצע במחשכים מיזוג עם yes". במכתב שנשלח לשר התקשורת, קורא יו"ר ההסתדרות הלאומית לעצור את המיזוג בין בזק ל-yes ● "ניכר כי הנהלת בזק, בחיפזון ובבהילות, מנסה לקדם בפועל תהליכי מיזוג, זאת תוך מעטה של חשאיות, תוך קידום שינויים ארגוניים ושינויים ניהוליים מרחיקי לכת, המשליכים בצורה משמעותית ודרמטית הן על תפקודה של yes, על הנהלת החברה ועל עובדיה".

לסיכום:
משרד התקשורת (לרבות מועצת הכבלים והלוויין והרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו) הצליחו בשנתיים האחרונות בנושא מרכזי אחד בלבד: לדאוג לכך, ש"דמי הכיס" של אזרח די נחבא אל הכלים בשם שאול אלוביץ', יגדלו בכ-3 מיליארד ש"ח על חשבון הכיס של כולנו. כמיליארד ש"ח עברו במסלול של מנכ"ל המשרד ושות' מול בזק וכ-2 מיליארד ש"ח עברו ועוברים (עד היום) במסלול של מועצת הכבלים והלוויין מול Yes (נושא, שטרם נחקר כראוי). 

כעת, אותו משרד (עם אנשים אחרים בראשו) רוצה לספק מתנה בשווי של כ-5 מיליארד ש"ח (ואולי יותר) לסלקום ואנלימיטד (כפי שחשפנו בהרחבה כאן), תוך צפצוף ענק על כל חוק, תקנה, נורמה והיגיון ציבורי - רגולטורי. 

ההתעלמות מהצפצף על החוק, הרישיון וכל נורמה הגיונית וציבורית בשוק התקשורת, מעשי ידיו של השר והמנכ"ל הנוכחיים, לא יכולה להיגמר בטוב. הבעיה היותר חמורה היא
שאי אפשר לעבוד על כולם כל הזמןישראל נמצאת בתחתית הטבלה העולמית בכל תחומי התקשורת, רק בגלל התרגילים הבלתי חוקיים הללו, שמובלים ע"י קבוצה קטנה של אנשים, שחושבים שהם "הסגן של אלוהים", ומשום מה סבורים, שהם "חסינים מחקירה".  
 



 
 
Bookmark and Share