Telecom News - למה מסתירים מאתנו את כל ההחלטות בענייני תדרים? כדי להגן על המחליטים!

למה מסתירים מאתנו את כל ההחלטות בענייני תדרים? כדי להגן על המחליטים!

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> למה מסתירים מאתנו את כל ההחלטות בענייני תדרים? כדי להגן על המחליטים!
מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן, בשתיקה של השר, ממשיך להסתיר בשיטת החסמב"ה את כל ההחלטות בתחום התדרים. "נרים את המסך" מעל הסיבה לכך: להגן ולחפות על כל המחליטים, שגרמו עד כה נזק במיליארד וחצי ש"ח לכיס של תושבי ישראל בגלל החלטות מוטעות בתחום התדרים וכעת נזק נוסף בהטבה לפרטנר והוט מובייל.
מאת: אבי וייס, 18.7.18, 07:50נתי כהן

בניגוד למדיניות המוצהרת של המנכ"ל (נתי כהן, בתמונה משמאל) והשר (איוב קרא), על מדיניות התנהלות של שקיפות ופתיחות בכל הקשור לתחום התדרים, נמשכת שיטת החסמב"ה (ר"ת: חבורת סוד מוחלט בהחלט). בהמשך הכתבה "נרים את המסך" למה ועל מי זה נועד להגן.

בנספח בתחתית הכתבה מצויה רשימת הלינקים לחשיפות שלנו, רק מהחודשיים האחרונים, על הפרות חוק ובזבוז כספי ציבור בקנה מידה מזעזע בכל הקשור לעולם התדרים ואנטנות הסלולר, החל מפיברוק שת"פ אנטנות על הרשת של סלקום וכלה בשפיכת 826 אלף ש"ח על ייעוץ מיותר בתחום זה.

החידוש הטרי: הקצאת תדרים לפרטנר (באמתלה של "תדרים זמניים"), בתחום התדרים האטרקטיבי של 700 מגהרץ, שלא הועמד לאיזה מכרז בעשורים האחרונים. גם הוט מובייל, שמחזיקה ברשת סלולר משותפת עם פרטנר (במסגרת תאגיד PHI), מסרה לבורסה הודעה דומה לזו של פרטנר (כאן). אגב, פלאפון וסלקום החליטו (כל אחת מטעמים משלה), לא להיכנס להסדר הבלתי חוקי הזמני הזה, שהמציאו ראשי משרד התקשורת. 

למי שלא זוכר, או לא מעוניין לזכור, לפרטנר יש "היסטוריה" בתחום התדרים בלי רישיון וקבלת תדרים בלי סמכות חוקית. הסיפור הזה שוב חוזר על עצמו. למי שמעוניין לצלול לפרשה החמורה הקודמת בעניין זה, היא מפורטת כאן, כולל המסמכים הרלבנטיים, שנכתבו ע"י מבקר משרד התקשורת (לאחר שהמשרד הכחיש את החשיפות שלנו בעניין זה). גם מבקר המדינה תיאר את הכאוס הזה ב-2 דו"חות בקרה נוקבים, שפרסם על התנהלות אגף הספקטרום, כשהליקויים דאז נמשכים עד היום (בהמשך נסביר ונחשוף למה). 

לכן, ביום 12.7.18 שלחתי את השאלה הדחופה הבאה לצמרת משרד התקשורת:
"היום פרטנר שלחה הודעה לבורסה (פירוט ההודעה כאן), שלפיה היא קיבלה 'הקצאה זמנית' של תדרים בתחום ה-700 מגהרץ.
השאלות:
1. מה הבסיס החוקי להקצאה הזו?
2. מה 'מדיניות השר' בקשר להקצאות תדרים והיכן היא מופיעה?
3. היכן ההחלטה הזו בכלל?
4. מי חתום על ההחלטה?
5. האם 'ועדת התדרים העליונה' התכנסה ואישרה את ההחלטה הזו?"

תגובה לא קיבלתי, לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם. די ברור למה לא משיבים לי (זה גם מוסבר ונחשף בהמשך).

זה לא הכל.

כל תחום הטיפול בתדרים במשרד התקשורת הוא הפקרות אחת ענקית. אם אין פניות של חברות הסלולר, פשוט לא עושים כלום לטובת הציבור. זה מוביל אותנו לשאלה הדחופה, ששלחתי ביום 4.7.18 לצמרת משרד התקשורת:
"מצ"ב פנייה, שהתקבלה באתר.
מה משרד התקשורת עשה או עושה בתחום זה?"
להלן הפנייה:
"מזה זמן אני נמצא במעקב אחרי תחום התדרים הידוע בעולם כ-PMR או FRS בארצות הברית. 
מסיבות ברורות של העדר פיקוח (מצד משרד התקשורת), תחום התדרים הפך להיות "מזובל" בצורה בלתי רגילה וכל ג'יפאי או מטייל משתמש באיזה ציוד שהוא מוצא לנכון, אשר מגיע לרוב בצורה שאינה חוקית, בין אם על ידי הזמנה ישירות מאתרים בחו"ל, או ממקורות אחרים (חיפוש פשוט בכל פורום ג'יפאים יעלה הסברים, כיצד להסב ציוד מסחרי, בעיקר מכשירי MAXTRAC ותיקים, לעבודה בתחום התדרים הר"מ - PMR. 
לא נראה שזה מטריד מישהו במשרד התקשורת. יתרה מזאת, באופן רשמי משרד התקשורת מאפשר רק 8 ערוצים לתקשורת אנלוגית, כאשר בכל העולם כבר קיימים בתחום זה מכשירים דיגיטלים (ראה למשל כאן). בעולם הנאור קיים פיקוח והתחום הוסדר. מצרף מסמך של יצרנית ציוד מכובדת אודות התקינה הקיימת בנושא זה בעולם". 

תגובה לא קיבלתי, לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם. די ברור למה לא משיבים לי (זה גם מוסבר ונחשף בהמשך).

למי שלא מכיר ולא יודע, תחום PMR (ר"ת: Personal / Professional Mobile Radio) הוא תחום שמוש חופשי בשידורי רדיו PTT ("ווקי טוקי" דוגמת "מירס"), בד"כ, בתחום הספקטרום סביב ה-400 מגהרץ.

משרד התקשורת נתקע גם בתחום הזה (של PMR) בהיסטוריה, כמו שנתקע בתחומים אחרים חשובים לציבור תושבי ישראל, למשל תחום ה-WiFi, תחום ה-IoT, תחום ה-E-Band וה-V-Band, תחום ה-Small-Cells, ועוד, והמשרד לא הצליח להתקדם למאה ה-21. גם מערכת המחשוב הפנימית של המשרד לתחום ניהול תדרים היא "מתקופת האבן" (ולא במקרה). לא פלא, שנפלנו למקומות אחרונים בכל קנה מידה השוואתי עולמי, גם בתחום הנייח וגם בתחום הנייד. 

למה מסתירים מאתנו ומהציבור את כל הטיפול וההחלטות של תחום התדרים?
התשובה נעוצה במענה לשאלה: מהיכן הגיעו לתפקידם הבכיר במשרד התקשורת (וליכולת להמשיך לעסוק בעינייני תדרים), החברים הנכבדים: נתי כהן, נתי שוברט, שמילה מימון ואשר ביטון? 

הסיפור מתחיל מעסקה אפלה, שנרקמה לפני כמה עשורים, בין חברה מסחרית לראשי תחום הספקטרום בצה"ל ובמשטרת ישראל, שתוקם "רשת חירום" עבור 2 הגופים הללו, על בסיס תדרים בתקינה אמריקאית (ולא על בסיס תדרים ותקינה אירופאיים), וציוד תואם (ויקר להחריד, למשל כ-12 אלף דולרים לכל מכשיר קשר הכי קטן, ונרכשו אלפים רבים של מכשירים כאלה), הכל מתוצרת אמריקאית. 

בהמשך, בעשור הנוכחי, כשהיה צורך לעבור לרשת דיגיטלית ויותר מתקדמת, כבר אי אפשר היה לנהל את העניין הזה "מתחת לשולחן", כי האוצר לא הסכים, שהכל יתנהל כמו שהתנהל בעבר. אז עשו את העסקאות האפלות הללו - "מעל לשולחן".

עקבתי מקרוב אחרי ההתנהלות הקלוקלת הזו ולבסוף העניין הזה הוכרע בהחלטת ממשלה, שהתקבלה על בסיס של החלטה של שר אחד (בלבד), שהצביע "פה אחד" לפי מה שראשי יחידות הספקטרום בצה"ל ומשטרת ישראל המליצו לו אז בהשפעת אותה חברה מסחרית. כלומר: להמשיך ולהפוך ל"שיטת קבע" את השימוש בתדרים ברשת ובמכשירים של אותה חברה (שקיבלה "פטור ממכרז"), בתחום התדרים האמריקאי ובתקני רשת וציוד אמריקאיים.

אם אתם חושבים שאני ממציא משהו, אז אתם פשוט טועים. הנה כאן מצוי המסמך הרשמי, כיצד החלטה של שר אחד, בישיבה שרק הוא היה בה (עם קציני צה"ל, אנשי משרד התקשורת, משרד האוצר וקציני המשטרה, כולם "חברים בקליקה", שעסקו בתחום הספקטרום), הפכה להחלטת ממשלה מחייבת, החלטה, שאישררה את המזימה העסקית האפלה הזו. 

על פי החלטת הממשלה "המפוברקת" הזו, הרשת המשודרגת הזו הייתה אמורה לעלות כ-150 מיליון ש"ח, בפריסה על פני 4 שנים. כך כתוב במסמך. אלה ש"רקחו" את המזימה הזו, ידעו היטב, שזה בלוף, אבל רק כך היה אפשר להעביר את המזימה הזו, בלי ששר האוצר או איזה שר אחד יתקומם כנגד ההפקרות הכלכלית והטכנולוגית הזו (מלבדי, שכתבתי אז כמה וכמה מאמרים נוקבים, שלא שינו מאומה). 

כל הקריאות של אנשי מקצוע עצמאיים לשרים, שהיו מעורבים בהחלטות דאז (מתן וילנאי, שישב יחיד בישיבה, שקבעה את המסלול, שתיארנו קודם, וגלעד ארדן, שהחליף אותו כשר להגנת העורף), לבחון את ההחלטה על הקמת רשת "ניצן" ("רשת החרום הלאומית") בתקינה אמריקאית, נפלו על "אזנים ערלות".

במציאות, עד היום, העסק הזה עלה ועולה (וימשיך לעלות) לתושבי מדינת ישראל - קרוב למיליארד וחצי ש"ח

כעת, במשרד התקשורת עובדים במרץ כדי לתקן את הפאשלה הזו, שהיה ברור כשמש בעת קבלת ההחלטות הללו ב-2012, שהיא "לא יכולה להחזיק מים". זאת, משום שתהיה התנגשות של תדרים, בין הרשת הישראלית הזו, שנבנתה לפי תקנים אמריקאיים, לרשתות הסלולר של המדינות המקיפות אותנו, רשתות, שנבנו לפי התקנים האירופאיים, שאליהם גם מדינת ישראל שייכת (ההפרעות מגיעות כיום עד יוון וטורקיה). 

מכאן גם מגיע הצורך להסתיר את הכל. כי השמות, שהזכרתי למעלה, היו מעורבים (כל אחד בצורה אחרת, ובמהלך אחר סביב הנושא החמור הזה), מעורבים "עד צוואר", במזימה המדהימה הזו, שבעטייה נגרם נזק של כמיליארד וחצי ש"ח לכיס של כל תושבי ישראל, שבכלל לא יודעים מזה (כי הפכו את הנושא ל"סודי" בשיטת החסמב"ה). כל אחד מהם "שומר על התחת" לחבריו, כי אחרת כולם יפלו ביחד. ככה גם עובדת "קליקת הפרקליטים". לעיתים קרובותיש גם זהות אינטרסים בין שתי הקליקות

בנוסף, כל החלטות הממשלה הכי חשובות (למשל: כאן), בעניין שקיפות בתחום ניהול התדרים - לא יושמו (מדובר בהחלטות מ-2007. אנו כעת באמצע 2018, למי שלא שם לב). יש לזה סיבה מאוד ברורה: "שקיפות" היא האויב הגדול ביותר של "שחיתות". לכן אפשר לעטוף את הכאוס בסיסמאות של "סודיות".

"אור השמש הוא המטהר הטוב ביותר, ואור המנורה הוא השוטר היעיל ביותר", כך מצוטט לואי דמביץ ברנדייסשופט בית המשפט העליון של ארה"ב. באומרו כך, התווה את עקרון השקיפות במערכות הציבוריות - כתרופה לשחיתות. דברים אלה, שנאמרו על ידו ב-1914, נכונים שבעתיים גם היום. גם בהקשר של משרד התקשורת הישראלי בכלל ובתחום הספקטרום בפרט.

היו במשך השנים האחרונות עוד תעלולים יקרים ביותר בתחום הספקטרום, על חשבון הכיס של הציבור. אותם שמות היו מעורבים בהם, דוגמת "עסקת" תדרי הרכבת ו"עסקת" תדרי ה-2600 מגהרץ (שעד היום לא נעשה בהם שימוש, למעט כמה ניסויים קטנים). אולם, בתחומים הללו, הנזקים, שהאוצר בזבז והוציא מהכיס של כולנו וזרק באוויר, הסתכמו בעשרות מיליוני ש"ח, שזה ממש "כסף קטן" ליד המיליארד וחצי ש"ח של "רשת החרום הלאומית" בתדרים ובתקנים האמריקאיים

ראשי משרד התקשורת, גם בקדנציה הנוכחית, "לא סופרים איש ממטר" (ומדליפים רק למי שמתחנף אליהם. כנראה חושבים שם, שניתן להחיות את "פראבדה", כלומר: שהעיתונות תהיה "שופר עיוור של השלטון"). די ברור לי, שיש צורך בחקירה של הנושא המדאיג הזה, שהחל בשנתיים החולפות ב"מתנה" של תדרים מ"עד המדינה" שלמה פילבר לפלאפון (לפי "בקשת המשטרה") ומאז ההפקרות הזו ממשיכה בלי הפסקה ובלי מעצורים. 

זו הייתה "מתנה פעוטת ערך" על חשבון הכיס הציבורי בסך של כ-35 מיליון ש"ח, שנעשתה ע"י שלמה פילבר לפלאפון, מחוץ לכל מסגרת חוקית קיימת, תוך "שתיקה" של כל בעלי התפקידים במשרד התקשורת, שהיו עדים להחלטה הבלתי חוקית הזו. גם המתחרות בפלאפון שתקו, כשהתרגיל נחשף. נכון, שזה "כסף קטן" מול המיליארדים, "שעפו" לכיוון שאול אלוביץ' בעשור האחרון, אבל אני סבור, ש"דין פרוטה כדין מאה". למה לא חקרו את זה עד היום?? התוצאה של אי החקירה של הנושא: כעת ממשיכים במשרד התקשורת בשיטה הזו ונותנים, מחוץ לכל מסגרת חוקית, תדרים לפרטנר (והוט מובייל).  


נספח:
רשימת הכתבות הקודמותשחשפו את ההפקרות של צמרת משרד התקשורת הנוכחית, בתחום הטיפול בעולם הספקטרום, הסלולר והאנטנות, תחום הנמצא מחוץ לכל מסגרת חוקית ובאפס שקיפות וללא כל שימועים, בנושא הנוגע במשאבים היקרים ביותר של הציבור, שבכלל לא נשאל ולא יודע מה נעשה בתחום הזה:
 

תדרים

 



 
 
Bookmark and Share