Telecom News - מזרח תיכון חכם

מזרח תיכון חכם

דף הבית >> חדשות >> חדשות מהעולם הערבי >> מזרח תיכון חכם
מזרח תיכון חכם
מאת: מיקי ברקאי, 22.8.18, 07:00ג'דה

גם במזרח התיכון מדברים על "ערים חכמות", ועל הדגש העובר מ"עיר חכמה" ל"עיר הגיונית". ערב הסעודית בונה 4 "ערים חכמות".

לאחרונה דיווחתי על מוסקבה כ"עיר חכמה", בהמשך לכנס בו השתתפתי ביולי השנה. אולם, גם במזרח התיכון מדברים על ערים חכמות, והאתר Computer Weekly כותב על מגמות אלו. מתוך המאמר הארוך (38 עמ') והמקיף אביא מספר צימוקים (cherry picking).

למדינות רבות באזור שבו אנו נמצאים יש תכניות אב לקידום "עיר חכמה" המכוונות לשנים 2020 עד 2030, ביניהן איחוד האמירויות, ערב הסעודית, עומן וכווית. לא הוזכרה תכנית אב בישראל, כי כזו לא קיימת, וזה ענין לכתבה נפרדת.

חסן צוברי Hasan Zuberi, יועץ לנושא "עיר חכמה" בחברת הייעוץ הכוויתית Key Options, מציין, שהארגון לפעילות משותפת של מדינות המפרץ הפרסי Gulf Cooperation Council (GCC) מקדם תכניות רבות ל"עיר חכמה". בתכניות החדשות ניתן דגש על יוזמות וצרכים של התושבים ועל השתתפותם בתהליך, להבדיל מהגישה, ששררה עד כה, של קביעת מדיניות ומימושה ביוזמת השלטון - top down. לא רק הטכנולוגיה חשובה, אלא גם חווית התושב המשתמש.

פרופ' קרלו ראטי Carlo Ratti מ-MIT פיתח חליפת קירור וחימום אישית, שמלווה את המשתמש בתוך בנין, ובכך משפרת את תחושתו תוך חסכון באנרגיה. המוצר נבדק בתנאי אקלים שונים, ביניהם בכווית. בעיני ראטי זהו מימוש נוסף וחדשני לתפיסת "העיר החכמה". MIT גם מקדמת פיתוחים בתחום בריאות הציבור, ביניהם מערכת לניטור כימיקלים המוזרמים לנהרות. לדעתו, הדגש עובר מ"עיר חכמה" ל"עיר הגיונית" - From smart to sensible.

טום פרגרום Tom Pegrume, בכיר בחברת Hitachi Data Systems צופה שימוש גדל והולך בנתוני עתק (המונח העברי ל-big data לפי החלטת  האקדמיה ללשון העברית), שעיבוד מושכל שלהם יביא, בין היתר, ליעילות תפעולית רבה יותר ולשיפור באיכות החיים בתחבורה, בריאות ואנרגיה.

עקרון מנחה הוא יצירת פלטפורמה, שתאפשר שיתוף מידע בין ערים שונות. חשוב, לדעתו, לשתף נתונים בין הממשל, הציבור והאקדמיה. עולה צורך בצוות מקצועי של העירייה לצורך הבנה וניתוח של המידע הרב שמצטבר. נוצרת פה הזדמנות כלכלית לערים למכור נתונים אלה ובכך ליצור מקור הכנסה מבוסס "עיר חכמה".

ראשיד אל עומרי, בכיר בחברתVMware , מסכים עם פרגרום ומוסיף, שתנאי קריטי להתקדמות לקראת "עיר חכמה" הוא יצירת פלטפורמה משותפת לכל שירותי העיר. מענין להוסיף כאן, מעבר לכתוב במאמר, שבסקר, שערכה חברת מילגם בין מנמ"רים בישראל בדצמבר 2016, אחד הקשיים, שציינו המרואיינים, היה בשילוב פעילויות בין גורמים שונים בעירייה.

כדוגמה לפרויקט בנושא "עיר חכמה" מביא אל עומרי את הפרויקט של חברת הבת AirWatch בעיר תל אביב. פקחי העירייה מסתובבים ברחובות עם מכשיר נייד מדגם Samsung Note 5 המנוהל מרכזית באמצעות מערכת AirWatch. פעילות לדוגמא היא רישום דו"ח חניה יחד עם תצלום, מיקום GPS וחתימת זמן.

ערב הסעודית בונה 4 "ערים חכמות" חדשות בהשקעה כוללת של 70 מיליארד דולרים. הגדולה בהן היא King Abdullah Financial District (KAFD), וחברת Orange Business Services פעילה בהקמה. כן פעילה אורנג' בהקמת מגדל בעיר ג'דה, שגובהו יהיה קילומטר אחד.

מוניב חמוד Mounib Hammoud, מנכ"ל החברה הכלכלית בג'דה, מציין, שמרכיבי "העיר החכמה" במגדל החדש מהווים חלק חשוב בהפיכת המגדל לידידותי לסביבה.

ידיעות אלה תואמות את מה ששמעתי במוסקבה מפי נציג אורנג' ברוסיה' בדבר פעילות רבה של אורנג' ברוסיה ומחוצה לה בנושא "עיר חכמה".

טאריג אנאיה Tarig M Enaya, סמנכ"ל בחברת סעודיה טלקום (שהשיקה כבר שירותי 5G ומספקת סיבים לבתים ברוב השטחים העירוניים בסעודיה), מציין, שצריך לחפש את הערך האמיתי של "העיר החכמה".

כהמחשה לכך הוא מציין, שדרום ערב הסעודית סובל משיטפונות. חיישנים, שיחוברו למערכת אנליטית, יוכלו לחזות סכנה של שטפון ולהזהיר תושבים לפנות את בתיהם ובכך להציל חיים.

חברת Schneider Electric מקימה בעומן מערכת המחשה התואמת את חזונה של עומן ל"עיר חכמה" ב-2020. אחד היישומים מנהל את צריכת האנרגיה בבתים כדי לאפשר לתושב לפקח על צריכת החשמל ולחסוך בה.

תמונה עליונה: ג'דה (סעודיה)
תמונה תחתונה: דובאי

מאת: מיקי ברקאי, אוגוסט 2018.
יועץ מערכות תקשורת
m@barkaicom.co.il
www.barkaicom.co.il

 
דובאי FREE

 
 



 
 
Bookmark and Share