Telecom News - לעלות על רכבת הדור החמישי 5G

לעלות על רכבת הדור החמישי 5G

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> לעלות על רכבת הדור החמישי 5G
לעלות על רכבת הדור החמישי 5G
מאת: איציק סיטון, 14.9.18, 09:30איציק סיטון

עיקר המהפכה לא יגיע מהשימוש של בני אדם בסמארטפונים שלהם, אלא דווקא מהאפשרויות, שיוצעו לעולם ה-IoT וחיבור של עולם המכונות, הגאדג'טים והמכשירים האלקטרוניים לרשת הסלולר.

ישראל מוצבה בעולם כאומת הסטארטאפ כבר בסוף העשור הקודם, ותפסה מקום של כבוד ודומיננטיות בתעשיית ההייטק הגלובלית. כמה שנים מאוחר יותר, רכבה ישראל בתבונה רבה על הביקושים המתפוצצים לפתרונות סייבר ואבטחת מידע. התפתחה כאן תעשיית סייבר מפותחת וענפה, שמהווה מוקד עלייה לרגל עולמי, שמעסיקה עשרות אלפי עובדים ואחראית ליצוא כחול לבן בהיקף של מיליארדי דולרים.

כעת נשאלת השאלה: מה יהיה הדבר הגדול הבא בעולם הטכנולוגיה? מהו התחום הטכנולוגי החם, שיסחוף אחריו את העולם כולו ושישראל תוכל לעלות על הרכבת שלו בזמן כדי למנף ולפתח את התעשייה הגדולה של העשור הבא?

בעיני, כדאי למדינת ישראל - ממשלה, תעשייה ואקדמיה, לעקוב מקרוב אחרי השינוי המשמעותי, שעומד להתרחש בעולם תקשורת המובייל, עם האימוץ ההולך וקרב של טכנולוגיות הדור החמישי 5G.

הדור החמישי של המובייל יהיה קפיצת מדרגה בכול הנוגע למהירויות הגלישה - עד פי 100 מזו המוכרת לנו בעולם הסלולר כיום, וביכולת שלה לחבר כמויות עצומות של מכשירים לרשת, לפחות מיליון מכשירים בכול קמ"ר.

עיקר המהפכה לא יגיע מהשימוש של בני אדם בסמארטפונים שלהם, אלא דווקא מהאפשרויות שיוצעו לעולם "האינטרנט של הדברים" - IoT (Internet of Things), והאפשרויות החדשות, שיציע חיבור של עולם המכונות, הגאדג'טים והמכשירים האלקטרוניים לרשת הסלולר.

כבר היום פועלים למעלה מ-23 מיליארד מכשירים, חיישנים וחפיצים המחוברים לאינטרנט, והצפי מדבר על גידול ליותר מ-75 מיליארד מכשירים המחוברים לרשת ב-2025.

חיבור המכשירים הללו לאינטרנט באמצעות רשתות הסלולר החדשות מהדור החמישי יאפשר להעביר שידורי וידאו ברזולוציות גבוהות, אך גם נתונים, שיזרימו מיליארדי סנסורים נייחים או כאלה הנמצאים בתנועה.

כך לדוגמא, הזינוק לדור החמישי יהיה הבסיס למימוש חזון העתיד, חלקו נחשב אפילו היום על סף המדע הבדיוני - מכוניות אוטונומיות, מציאות רבודה, רחפנים חכמים ורובוטים.

חברת הטכנולוגיה קוואלקום מעריכה, שב-2035 אימוץ טכנולוגיות דור חמישי יתרום לכלכלת העולם למעלה מ-12 טריליון דולרים, ובתעשייה העוטפת את הטכנולוגיה יועסקו בצורה ישירה כ-22 מיליון איש. ללא ספק, מדובר בפוטנציאל כלכלי אדיר, שישראל יכולה וצריכה להיות בו שחקנית מרכזית.

תהליכי הפריסה של רשת הדור החמישי הם ארוכים, כשהיעד לפריסה מסחרית של הטכנולוגיה צפוי באולימפיאדת טוקיו ב-2020. אלא שהניצנים כבר נראים בשטח.

פיילוט ראשון של רשת סלולר מהדור החמישי הופעל באולימפיאדת החורף, שהתקיימה השנה בדרום קוריאה. ככלל, דרום קוריאה ממצבת את עצמה כשחקנית דומיננטית בתעשיית הדור החמישי. דוגמא לכך היא ההשקעה, שביצעה ממשלת דרום קוריאה בהקמתה של K-City, עיר דמה המשמשת לבחינה של רכבים אוטונומיים הפועלים על רשתות סלולר מהדור החמישי.

העיר, בהיקף של 363 אלף מ"ר, שמוקמת בהשקעה ממשלתית של כ-10 מיליון דולרים, תאפשר לבצע סימולציית נהיגה בשטח עירוני ובתנאים קרובים למציאות. בכירים דרום קוריאנים הגדירו את היעד של הפיכת עיר הדמה למרכז עולמי של ענקיות הרכב והתקשורת העוסקות בפיתוח טכנולוגיות נהיגה אוטונומית מבוססת דור חמישי.

בישראל פועלת תשתית של כמה מאות חברות העוסקות במחקר ופיתוח סביב טכנולוגיות הדור החמישי. בין אם מדובר במרכזי מחקר ופיתוח של חברות גלובליות, דוגמת אינטל, שמפתחות שבבים וציוד תקשורת לציוד הקצה; חברות העוסקות בפיתוח תחנות בסיס חכמות; חברות העוסקות בפיתוח ציוד אלקטרוניקה ייעודי לרשת החדשה; או סטארטאפים העוסקים ביישומי 5G.

אלא שאם המשימה תוגדר כהפיכת ישראל למובילה עולמית והקמתה של תעשיית 5G ישראלית עניפה ובעלת משמעות למשק ולכלכלת ישראל, אז כאן כבר נדרש שילוב ידיים רחב הרבה יותר - ממשלה, מגזר עסקי ואקדמיה.

הממשלה תספק את התשתיות והחשיפה הבינ"ל הנדרשות להקמת תעשייה, החברות את החדשנות והאופי היזמי, והאקדמיה את הכשרת ההון האנושי הישראלי, שלא יסולא בפז.

לסיכום, ישראל נדרשת כבר היום לאתר את הטכנולוגיות של המחר ולבצע השקעה כוללת ובסדר גודל לאומי כדי למצב את עצמה בקדמת הטכנולוגיה העולמית העתידית. הפוטנציאל הכלכלי העולמי, שמציע המעבר לטכנולוגיות הדור החמישי של הסלולר, הוא בסדרי הגודל, שראוי לשראל לקחת אותו בחשבון, ולפתח כבר היום תכנית פעולה ישימה, שבמרכזה הפיכת ישראל למוקד עולמי של ידע, מחקר ופיתוח בתחום.

מאת: איציק סיטון, ספטמבר 2018.
מנכ"ל קיסייט Keysight ישראל
 
5G
 
 



 
 
Bookmark and Share