Telecom News - "טובל ושרץ בידו" גרסת הרשות השנייה מול בקשת ערוץ 10 להתמזג עם "רשת"

"טובל ושרץ בידו" גרסת הרשות השנייה מול בקשת ערוץ 10 להתמזג עם "רשת"

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> "טובל ושרץ בידו" גרסת הרשות השנייה מול בקשת ערוץ 10 להתמזג עם "רשת"
הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (שלמדה ממשרד התקשורת לא לעבוד בשקיפות ולצפצף על החוק בגלוי), מצאה תת סעיף בחוק הרשות השנייה, שמאפשר כביכול לרשות לא לאשר את בקשת המיזוג של ערוץ 10 עם "רשת" (ערוץ 13). אולם, הרשות השנייה בעצמה היא "מפירת חוק סדרתית" ומפירה במו ידיה לא פחות מ-29 עמודים של חוק, שהיא ממונה עליו. צביעות במיטבה. עדכון בסוף הכתבה.
מאת: אבי וייס, 23.9.18, 14:00מינוי יוליה שמאלוב ברקוביץ

ניתוח: אם תסתכלו באתר הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (כאן) תראו, שההודעה לעיתונות ("חדשות תקשורת") האחרונה, שיש באתר הזה, היא מאוגוסט 2016 וההחלטה האחרונה שהועלתה לאתר היא מנובמבר 2017.

כך למדה מועצת הרשות השנייה (בראשותה של יוליה שמאלוב ברקוביץ', בתמונה משמאל מקבלת ב-16.9.18 את הארכת תפקידה כיו"ר המועצה לעוד 4 שנים, מהשר איוב קרא וממנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן), את הטריקים הקטנים הללו ממשרד התקשורת, ששקיפות היא עניין מסוכן לצמרת הבכירה המנהלת את העסק הזה. לכן, עדיף להחביא את הכל מהציבור הטיפש, שמשלם את המשכורת ותנאי העבודה של ראשי ועובדי הגופים הרגולטוריים הללו.

לכן, גם לא תמצאו שם את ההחלטה הטרייה של מועצת הרשות השנייה (שיצאה במכתב של היועמ"ש של המועצה, שמופנה לעורכי הדין של ערוץ 10, מכתב הנמצא כאן), שבו נטען, שבגלל איזה תת סעיף 37(א) ו-37ה לחוק הרשות השנייה, אי אפשר לאשר את בקשת המיזוג בין ערוץ 10 לערוץ 13 ("רשת"), ושקודם ערוץ 10 אמור להתפרק מנכסיו (כלומר: לפשוט את הרגל ולהיסגר) ולהוציא את הנכסים הללו של ערוץ 10 (רישיון לשידורים ולהפקת חדשות, זיכיון להיות מופץ בתשתיות "עידן +" וזיכיון להחזיק באפיק 14 בשידורי הטלוויזיה ב-YES ובהוט), למכרז חדש, לכל מי שירצה לרכוש את הנכסים הללו ולהפיק בעצמו את ערוץ 14 (10 לשעבר) כולל ובעיקר להפיק חדשות. 

יש כמה בעיות עקרוניות וגם חוקיות בטיעון הזה של הרשות השנייה:
  • ברור לחלוטין, שראשי הרשות השנייה (שמונו לתפקידם ע"י השר איוב קרא, בתצלום למעלה) מעוניינים "להציל את הכבוד האבוד" של השר איוב קרא, שבמשך חודשים רבים התהדר מעל לכל במה, מיקרופון, פייסבוק, טוויטר וכיו"ב, על ההישג המופלא שלו, להוביל את פיצול ערוץ 2 וכעת התכנית שלו מתבררת כפלופ אחד גדול
  • החוק, למרבה הבושה של יחידת הייעוץ המשפטי של הרשות השנייה ומשרד התקשורת, כלל לא כולל את האפשרות של מיזוג בין בעלי רישיונות. יש בו אפשרויות להעברת בעלות. לכן, סעיף החוק, שהיועץ המשפטי של הרשות השנייה מצא (יועץ משפטי, שאפשר לצרף אותו בלי בחינות קבלה - ל"קליקת הפרקליטים" של משרד התקשורת, הנציבות והפרקליטות), הוא בכלל לא רלבנטי למצב החדש שנוצר (בקשת המיזוג בין ערוץ 10 ל"רשת"). הבקשה למיזוג בוצעה דרך סעיפי "העברת אמצעי שליטה" שיש בחוק (למשל לפי סעיף 36 בחוק), וזה ההליך התקין והחוקי לפי החוק הקיים. אי אפשר להמציא "סעיפי חוק מהאצבע" ולייחס אותם למצב שלא הוגדר במפורש בחוק.  
  • בכל מקרה, החוק מאפשר לרשות השנייה להוציא את נכסי ערוץ 10 למכרז, גם במקביל לאישור המיזוג (או אחרי המיזוג), משום שבכל מקרה, אפיק 14 (שבו משרד כיום ערוץ 10) מתפנה לאחר המיזוג והרישיון של ערוץ 10 יתבטל. אחרי המיזוג (אם יאושר) הערוץ הממוזג יופעל, על פי בקשת המיזוג, תחת הרישיון של "רשת". בנוסף, על פי תנאי המיזוג, שאושרו כבר ע"י הרשות להגבלים עסקיים, "רשת" תצטרך לצאת מהשותפות שלה ב"חברת החדשות" המשותפת לה ול"קשת". כך, שלמעשה אין כאן שום סתירה משפטית או אחרת, לאמור בחוק הרשות השנייה.
והדבר הכי חמור, מדובר בגוף רגולטורי (מועצת הרשות השנייה), שמתנהג בעניין זה בדיוק כמו הפתגם: "טובל ושרץ בידו". 

הרשות השנייה לא מפרה רק תת-סעיף אחד בחוק, אלא מפרה חוק שלם על כל 29 העמודים שבו ("חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות"), חוק, שתוקן ועודכן אך לפני פחות משנתיים, בכך, שראשי המועצה הזו מאפשרים לחברות תקשורת גדולות (דוגמת סלקום ופרטנר ועוד כמה קטנות) לשדוד את משאבי המדינה (בשווי של כ-25 מיליון ש"ח לשנה, שזו עלות תפעול התשתית הזו ע"י המדינה), משאבים הנמצאים בבעלות הרשות השנייה, באופן חופשי. לא להתבלבל בין משאבי החברות המפיקות והמשדרות מעל תשתיות "עידן +" לבין התשתיות הציבוריות של "עידן+", שממומנות מהכסף של משלמי המיסים בישראל. בנוסף, הרשות השנייה מתעלמת מכך, שלכל השודדים הללו גם אין רישיונות לספק שירותי OTT על בסיס משאבי "עידן +" ללקוחותיהם (עבירה פעוטת ערך של 3 שנות מאסר ועוד סנקציות כלכליות כבדות). 

למי שמעוניין להעמיק איך מתבצע השוד הציבורי הענק הזה בחסות הרגולטור, שנקרא "הרשות השנייה", ובידיעת מנכ"ל משרד התקשורת ושר התקשורת (איוב קרא), מוזמן לקרוא את הכתבות מלוות במסמכים, שעסקו בעניין חמור זה: כאן, כאן וכאן

לכל ספקי ה-OTT, אין רישיונות ואין אישורים לכלום, מה שלא מפריע להם להמשיך לשדוד את משאבי הציבור ולמכור אותם בזול למנוייהם, גם כן בניגוד לחוק (כי משאבי "עידן +" על פי חוק, אמורים להיות חינמיים, למשתמשי הקצה). ככה זה עובד, כבר כמה שנים טובות. לתפארת מדינת ישראל. אם לא די בכך, המכרז של המדינה להפרטת "עידן +" ככל הנראה כיום - נכשל. בדיוק כמו שחזיתי שהרעיון האווילי הזה הוצג לכנסת לפני כ-3 שנים ועבר בחקיקה בכנסת לפני כשנתיים. 

ייתכן ולערוץ 10 "מגיע" להיסגר ולפשוט את הרגל, רק בגלל שבמשך שנים התעלם מהצפצוף על החוק של ספקי ה-OTT, איתם הערוץ שיתף פעולה. כעת, ערוץ 10 מגלה ש"החרב יכולה להתהפך" ואותו כאוס ששרת אותו בעבר, יוביל כעת את הערוץ לתהום. אני מאמין ובטוח שאי אפשר להצליח במקום בו הפרת החוק היא הנורמה

בארה"ב, בדרום-קוריאה ובמדינות רבות נוספות בעולם, הרגולטורים של השידור הציבורי עסוקים בשנים האחרונות בקידום שירותי טלוויזיה לציבור בטכנולוגיית ATSC 3.0 (מה זה? ראה כאן ובלינק לעדכונים טריים בתחום זה בתחתית המאמר). בישראל - לא שמעו על זה ולא ישמעו על זה (בטווח הזמן הנראה לעין), כי כאן עסוקים רק בתחמוני חוק, ספינים ("סחרירים") בלי סוף ובתחמונים על הציבור וכספו. כלי התקשורת מכל הסוגים, שלא מבינים בכלל בתחום, נסחפים אחרי התחמונים הללו ויודעים לתת פרשנות מלומדת רק למה שנמצא ממש מול עיניהם, גם הם לא מסייעים לקדם את תשתיות התקשורת הציבוריות בישראל, אפילו לא במילימטר אחד קדימה. 

ועד עובדי "חדשות 10" בתגובה למכתב מועצת הרשות השנייה: ״מועצת הרשות השנייה מתעקשת ממניעים תמוהים לעסוק בפילפולים משפטיים, כדי להכשיל את המהלך היחיד, שיכול למנוע את פיטוריהם של מאות עובדי חדשות עשר ואת קריסת החברה כולה. במכתבה מהיום, גב׳ יוליה שמאלוב ברקוביץ' מבקשת ליצור תהליך סרק, שפרט לבזבוז זמן יקר, לא ישיג דבר. נתייצב בכל מקום ומול כל שר או פקיד, כדי למנוע מהרשות לפגוע במקום עבודתנו, בבית העיתונאי שלנו ובפרנסת העובדים״.

עדכון 27.9.18, 08:30: מצ"ב הודעת עדכון שנשלחה כעת לעובדי חברת חדשות עשר בעקבות פגישה שקיימו היום יו"ר הועד טל שורר ויו"ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ'יצקי עם יו"ר הרשות השנייה יוליה שמאלוב-ברקוביץ'
"שלום לכולם,
לאחר ישיבת העובדים שקיימנו בדסק היום - המשכנו לירושלים לפגישה עם יו"ר הרשות השנייה יוליה שמאלוב ברקוביץ'
בפגישה שוחחנו עם יו"ר הרשות על המצב בו נמצאת החברה בימים אלה ועל חששותינו כעובדים מכישלון המיזוג והמצב שאמור להיווצר בעקבות זאת. 
בנוסף, הצגנו בפני יו"ר הרשות את חוות הדעת עליה עדכנו אתכם בישיבה היום:
הגשנו לרשות חוות דעת של עו"ד נגה רובינשטיין שכתבה את חוק הרשות השנייה ושימשה כיועצת המשפטית של הרשות [הערת המערכת: היא שימשה כיועצת המשפטית של משרד התקשורת, לא של הרשות]. 
חוות הדעת מסבירה באופן ברור כיצד המיזוג עולה בקנה אחד עם חוק הרשות השנייה. 
יו"ר הרשות יוליה שמאלוב ברקוביץ', הבטיחה ללמוד את חוות הדעת שהגשנו לה ואת תשובות בעלי המניות שלנו ושל רשת - ולהשיב בהקדם. 
בפגישה שמחנו לשמוע מיו"ר הרשות שהיא קשובה למצבם של עובדי הערוץ וכעת אנו מצפים לפתרונות מעשיים שיבטיחו את פרנסתנו ואת עתיד חברת החדשות. 
מצורפת חוות הדעת של עו"ד נגה רובינשטיין.
נציגות העובדים."
חוות הדעת המשפטית שנמסרה ליו"ר הרשות השניה מצויה כאן, למתעניינים. 
מיזוג



 
 
Bookmark and Share