Telecom News - מחשוב ענן לעסקים - נתונים מטורפים לשנת 2018

מחשוב ענן לעסקים - נתונים מטורפים לשנת 2018

דף הבית >> חדשות לארגונים ולעסקים >> מחשוב ענן לעסקים - נתונים מטורפים לשנת 2018
מחשוב ענן לעסקים - נתונים מטורפים לשנת 2018
מאת: מיכאל פנחס, 15.12.18, 20:06מיכאל פנחס
 
תחום שירותי מחשוב ותקשורת בענן הפך לתחרותי ביותר. למה המהפך בתחום מחשוב הענן לעסקים התרחש השנה במהירות? אחת המטרות, שספקי "שירותי תקשורת ומחשוב בענן" חרתו על דגלם היא: לאפשר לכל לקוח עסקי קטן כגדול להתמקד בליבת העשייה שלו ולייצר לו שקט בעולם הטכנולוגי ובפלטפורמות השירותים. מדריך קצר לבחירת ספק מחשוב ענן לעסקים ולאן התחום הזה הולך בשנים הקרובות.
 
על פי סקר רחב היקף (550 עסקים וארגונים השתתפו בסקר), שערכה חברת IDG  (כאן), ושהוצג לציבור המקצועי ע"י המגזין InfoWorld האמריקאי, 2018 הייתה שנת מפנה של העסקים והארגונים וב-2018 73% מהעסקים והארגונים דיווחו, שיש להם לפחות אפליקציה ארגונית אחת (או תשתית עסקית אחת, מלאה או חלקית) המופעלת בענן. 17% דיווחו, שהם מתכוונים לעשות כך תוך פחות משנה.
 
כלומר, על פי ממצאי הסקר, ב-2019 צפוי, ש-9 מכל 10 חברות וארגונים בארה"ב (90%), חלק מהאפליקציות או מהתשתיות שלהם - יהיה בענן. עד 2021, 100% מהעסקים ומהארגונים יפעילו את התשתיות ואפליקציות שלהם (במלואם או בחלקם) מהענן.
 
38% מהנסקרים דיווחו, שכבר 100% מהתשתיות והאפליקציות שלהם היגרו (או יהגרו ממש בקרוב) ונמצאים או יימצאו ממש בקרוב - בענן.
 
התקציב השנתי הממוצע של העסקים והארגונים, שהשתתפו בסקר, לשירותי ענן, עלה מ-1.62 מיליון דולרים ב-2016 ל-2.2 מיליון דולרים ב-2018. אלה מספרים ממוצעים של כלל הארגונים והעסקים. אם מסתכלים רק על הנתונים הממוצעים של העסקים ברמת ה-SMB, הם הגדילו את תקציב הענן השנתי שלהם מ-286 אלף דולרים ב-2016 ל-889 אלף דולרים ב-2018. קפיצת מדרגה ענקית ומרשימה ביותר. 
 
אלה נתונים ממש מטורפים (אבל מבוססים היטב), שמקדימים את כל התחזיות, שהיו לגבי התפשטות שירותי הענן בעולם העסקי והארגוני במדינות המערב.
 
על פי כל הנתונים הנבדקים בישראל, אנו נמצאים בארץ בדיוק באותו כיוון, עם איחור קל בלבד מול הנתונים של ארה"ב. יש פלחי שוק בעולם העסקים והארגונים בישראל, שבהם יש כבר מצב של 100% בענן. כלומר, שכל התשתיות והאפליקציות העסקיות נמצאות בענן, דוגמת שוקי חברות ההזנק וחברות ההייטק הישראליות (מעל ל-15 אלף עסקים, חברות וארגונים).
 
למה המהפך בתחום מחשוב הענן לעסקים התרחש לפתע השנה ובמהירות הזו? 
הניתוח של InfoWorld ו-IDG מצביע על כמה סיבות חשובות למהפך המהיר הזה:
  • נעלם הפחד מפני בעיות האבטחה בענן. מנהלים רבים נוכחו בעצמם, שבעיות האבטחה וסיכוני הסייבר מחוץ לענן גדולות יותר מאשר בענן.
  • המערכות העסקיות נהיו מאוד מסובכות והבעיות הללו נפתרות בקלות רבה יותר במעבר לשירותי ענן, גם בתחום התשתיות וגם בתחום האפליקציות.
  • המודלים העסקיים של שירותי הענן ברורים יותר מכל חלופה אחרת (קל להבין את גישת ה-X-as-a-Service) וזולים יותר מכל חלופה אחרת. רוב העסקים והארגונים משלמים על שירותי הענן במודל ה-SaaS ("תוכנה כשירות"), וחלק קטן על פי מודל IaaS ("תשתית כשירות"), או PaaS ("פלטפורמה כשירות").
  • שירותי הענן מתאימים יותר לסביבה המורכבת והתחרותית, שנוצרה בכל תחום. חברות מבוססות שירותי ענן זוכות להתפתחות עסקית מהירה יותר ולהשגת נתחי שוק במהירות גדולה יותר.
אפשר להוסיף לזה עוד פרמטר מאוד חשוב: כולם (ממש כולם, מהבכירים ביותר ועד הזוטרים ביותר), עברו להשתמש בסמארטפונים ו\או בטאבלטים, מסופונים, מחשבים ניידים, Smart Watches, וכיו"ב, באופן קבע ובהיקף נרחב משעות היממה. רבים עברו לשימוש בכלים חברתיים בחיי היום יום שלהם.

למשל, שימוש ב-Uber או בכלים מתחרים כדי להתנייד, או ב-Airbnb כדי להזמין מקום לינה, או השתמשו באמזון או eBay כדי לקנות מוצרים ומתנות. כיום הלהיט בארה"ב ואף זה הגיע לישראל: eScooters (קורקינטים ממוחשבים). כל המוצרים הללו מבוססים של תשתיות ענן ושירותי ענן. בנוסף, השימוש בהם קל, מהיר, עם חווית שימוש טובה ואף ממכרת. לכן, זה הוריד את החשש משימוש בשירותי ענן ותשתיות ענן גם במקום העבודה.
 
על פי הסקר, 42% מהעסקים והארגונים בוחרים בפתרון של שירותי ענן היברידי, 12% בוחרים בפתרון של Multi-Cloud (כמה עננים במקביל, בעיקר לצרכי שרידות ופיזור סיכונים), 30% בוחרים גם בענן היברידי וגם Multi-Cloud. השאר (15%) בוחרים בענן פרטי או ענן ציבורי.
 
כלומר: השאלה, שנשאלה במשך שנים בעבר, האם לבחור בענן פרטי או ענן ציבורי - נעלמת. הענן ההיברידי ו\או ה-Multi-Cloud, זו הבחירה המועדפת של עסקים וארגונים כבר כיום. בעתיד, זו תהיה הבחירה הכמעט יחידה.
 
כשנשאלו מנהלים למה הם בוחרים ב-Multi-Cloud הם ענו כך:
  • 59% השיבו, שהוא מגדיל להם את האופציות ויכולת הבחירה. כלומר: העסקים והארגונים מכל שכבות השוק לא רוצים להיות במצב שלVendor Lock  – "נעילת לקוח" (או "חתונה קתולית"), אצל ספק שירותי ענן אחד.
  • 40% ציינו, שהוא מאפשר להם את היכולת להתאוששות מאסון (DR), גיבוי בענן ו"המשכיות עסקית" במהירות ובקלות גדולה יותר.
  • 38% ציינו, שהוא מגדיל להם את הגמישות העסקית ומאפשר להם לפזר ביעילות את העומסים העסקיים בין כמה עננים.
מה קורה בתחום המעבר לשירותי ענן בישראל?  
גם בישראל, כל עסק, בעת שהוא מעוניין לבחור בפתרונות של תשתיות ושירותי תקשורת, מחשוב וטלפוניה המתאימות לצרכיו, עומד בפני השאלה: במה לבחור?
 
המעבר של השוק העסקי והארגוני לשירותי ענן מוביל את השוק למעבר לשיטה של בחירת שירותי מחשוב ותקשורת במקום אחד, בדפדפן מתוך פורטל רכישות עסקי, בדיוק כמו שאנשים פרטיים רוכשים בחנויות מקוונות באינטרנט. זו כיום הגישה המומלצת לבחור ספק תשתיות תקשורת מחשבים - אינטגרטור, שיספק את כלל שירותי תשתיות התקשורת לעסק במעטפת שירות אחת, שרובה תנוהל בענן של ספק השירות.
 
כיום, המגמה השלטת בעולם וגם בישראל והתובנות מאחוריה: הגדלת מספר אנשי הפיתוח בחברות האינטגרציה וספקי התשתיות, עבודה בתצורה של מחשוב ענן ורצוי מחשוב ענן מנוהל, הרחקת המערכות מחצר הלקוח הארגוני וחלוקה שונה של תקציבי ה-IT.
 
מכאן, שעולמות הענן והשירותים הולכים יחדיו והם הדוחפים עסקים וארגונים להתחיל במסע הדיגיטלי (שמשמעו: טרנספורמציה דיגיטלית כדי להפוך את כל התהליכים לדיגיטליים, ובכלל זה גם את השיחות הקוליות). העולם הולך לענן כי הוא מוריד עלויות, מגדיל את רמת השירות, תוך מתן "חווית שירות", ומייתר מאנשי ה-IT את הצורך להיות טרודים בשאלות האם השרת עובד ומתי צריך לעדכן גרסה לתוכנה ואיך ומתי מגבים את הנתונים. המעבר הזה גם מספק מענה למציאות בה העובדים והמנהלים של היום ומחר מעדיפים לעבוד בכלים ניידים (מחשב נייד, טאבלט, מסופון, או סמארטפון).
 
כרגע יש בישראל כמה ספקים גדולים, שכבר מספקים באופן חלקי "שירותים מאוחדים" (תקשורת, מחשוב וטלפוניה, תחת מעטפת ניהול ושליטה אחת ובחשבון אחד), בפורטל שירותים מנוהלים בענן ובכללם אפשר למנות את: בינת עסקים, טריפל סי, בזק בינלאומי, MedOne, פרטנר, טלדור, ווי-אנקור, IBM, מטריקס, נס, מלם-תים, One1 ועוד.
 
הספקים בעלי "פורטל" מקוון מלא לניהול כל שירותי ופלטפורמות הענן מדפדפן בגישה מקיפה של "שירותי ענן מנוהלים", הם כיום: בינת עסקים, טריפל סי ובזק בינלאומי. בקרוב מאוד יצטרף אליהם ענן מקומי נוסף, עם שירותי ענן מנוהלים, הכוללים ממש הכל, עם פלטפורמה של ALE (אלקטל-לוסנט-ארגונים) בשם Rainbow Cloud.
 
זאת, מעבר לכך, שכל ספקי שירותי הענן הגדולים בעולם (דוגמת אמזון-AWS, גוגל-Cloud, Alibaba Cloud, מיקרוסופט-Azure ועוד), מספקים שירותים כאלה בהיקפים מאוד נרחבים וזוכים להצלחה מאוד יפה גם בישראל. ניתוח של העבר, ההווה והעתיד של ספקי שירותי הענן הגדולים בעולם (אמזון, גוגל ומיקרוסופט) - מצוי כאן, למתעניינים. 
 
יחד עם זאת, עסקים רבים בישראל (במיוחד בתחום ה-SMB \ SME, שאין להם סניפים ברחבי העולם), מעדיפים ספק שירותי עננים הממוקמים ב-Data centers בישראל ומעדיפים לקבל שירותי תמיכה ואינטגרציה מספק מקומי המדבר עברית ומכיר את הרגולציות המקומיות ותנאי השוק המקומי, ומעוניינים, שהמידע העסקי הרגיש יישאר בישראל ולא יתפזר לו ב-Data centers ברחבי העולם. 
 
מטרת הגישה של "שירותים מנוהלים בענן" היא, שספק השירותים לוקח אחריות מלאה על כלל התשתיות ושירותי ה-ICT של העסק, תוך ניהול פרואקטיבי של כל המערכות הטכנולוגיות של העסק. כך, העסק יכול להתמקד בפעילות הליבה העסקית שלו בלי להתעסק בנושאי ה-ICT. הגישה היא: One Stop Shop לכל צרכי העסק, והלקוחות העסקיים יכולים לבחור בפורטל שירותי הענן של הספק את כל השירותים והפלטפורמות, שהם זקוקים להם, לכל צורך. כך, ניתן לאפשר לכל לקוח להתמקד בליבת העשייה שלו ולייצר לו שקט בעולם הטכנולוגי והשירותים.
 
כיום, השירותים המבוקשים ביותר ע"י עסקים וארגונים קטנים עד בינוניים בפתרונות של שירותי ענן מנוהלים בישראל, הם שירותי מיקרוסופט (ובמרכזם שירותי אופיס 365), ושירותי אבטחה וסייבר.
 
תחום נוסף, שמקבל תאוצה בשנה האחרונה: UCaaS - "תקשורת אחודה כשירות". המשמעות: חיבור כל מכשירי הקצה בכל הפלטפורמות ובכל ערוצי התקשורת במעטפת אחת. כך, כל מכשיר קצה יכול לגשת מכל מקום ומעל לכל רשת לאפליקציות העסקיות (הנמצאות בענן).
 
ברשימת השירותים המנוהלים בענן אצל הספקים הישראליים אפשר למצוא הכל: גיבוי בענן, התאוששות מאסון, המשכיות עסקית, אחסון בענן, מכונות וירטואליות, שירותי דואר בענן, שירותי וידיאו ואודיו לרבות שיחות ועידה בענן, מצלמות אבטחה בענן, שירותי טלפוניה, שירותי מוקדי שירות, תפעול מוקדי שירות ותמיכה, שירותי עבודה קבוצתית, שירותי פקס בענן, שירותי הקלטת שיחות בענן, מגוון עצום של שירותי אבטחת מידע והגנת סייבר (הרבה שירותים שונים), שירותי רשתות אלחוט, שירותי פורטלים, שירותי CDN ועוד.
 
CLOUD FREE

מדריך קצר לבחירת ספק מחשוב ענן לעסקים:
המחיר הוא פרמטר חשוב לבחירת ספק שירותי מחשוב ענן לעסקים, אבל לא הפרמטר היחיד. בחירת ספק תקשורת המחשבים ושירותי הענן אמורה להיות פרי ניתוח כלכלי וטכנולוגי הכולל כמה שלבים:
 
א. ניתוח כל צרכי העסק. יש לנתח מהם הצרכים של העסק לשירותי תקשורת מחשבים ושירותי ענן במבט של 3 עד 5 שנים קדימה, כדי לתכנן את התפתחות התשתיות בתוך הארגון \ העסק (רשת, מתגים ונתבים, אמצעי אבטחה וכיו"ב) וכל שירותי התקשורת והמחשוב הנלווים.
 
ב. קביעת סדרי עדיפויות לצרכים וקביעת מדיניות שימוש בשירותים השונים.
 
ג. קביעת רמת האבטחה, הגיבוי וההמשכיות העסקית הנדרשת בשירותים השונים.
 
ד. קביעת מסגרת תקציבית אפשרית לכלל הצרכים.
 
ה. חיפוש חלופות טכנולוגיות למתן מענה לכל הצרכים, שנקבעו כחשובים.
 
ו . קיום מו"מ מול הספק\ים שנבחר\ו.
 
ז. חתימה חוזה או עדכון חוזה קיים.
 
ח. קבלת השירות תוך ביצוע כל ההתאמות הנדרשות לאורך זמן (לרבות הוספת או הורדת שירותים, הוספת או הורדת רוחבי סרט של החיבורים וכיו"ב).
 
מנהלים רבים נופלים בטעויות של ניהול הוצאות תקשורת המחשבים לעסקים. הטעות הראשונה היא ההתעלמות מהמצב ויציאה מנקודת הנחה, שמה שהיה הוא מה שיהיה. רבים כלל אינם יודעים על החלופות של חבילות תשתיות תקשורת משולבות וגם לא שמעו על תשתיות ושירותי תקשורת מנוהלים בענן. בנוסף, רבים מנהלים מו"מ לא מקצועי מול חברות התקשורת ובשורה התחתונה מפסידים כסף רב, נופלים ל"מלכודות דבש" של אנשי מכירות מיומנים, תוך חתימה על "חוזים דרקוניים" מקפחים.
 
יש פתגם האומר: If it works, don't fix it ("אם זה עובד, אל תנסה לתקן את זה"). כנראה, שזו הגישה של חלק מהמנהלים, שמשמרים את המערכות שלהם בתצורות חיבור יקרות ובטכנולוגיות ישנות, לא יעילות ולא עדכניות. כל עוד מנהלים בוחרים להישאר עם ציוד תקשורת פיזי בתוך העסק, השימוש בשירותי ענן הוא מצומצם וחסר משמעות. אולם, זה לא הכיוון המומלץ וזה בתהליך של היעלמות מהשוק.
 
חשוב להפנים, שאין גופים צרכניים המגנים על הלקוחות העסקיים בעולם התקשורת. לכן, כל מנהל ובעל עסק חייב לבחור את הדרך הנכונה להתנהלות שלו מול ספקי התקשורת והענן.

Telecom Experts
 
טיפים לבחירת פתרונות שירותי מחשוב ענן לעסקים:
יש לקחת בחשבון, שכדי לקבל "איכות שירות" ו"איכות עבודה" בפתרונות תקשורת וענן, צריך גם חיבור תקשורת איכותי (קו עם SLA), במסגרת חבילת תקשורת מתאימה לענן (דוגמת: MPLS, SD-WAN ,IPVPN), ולא חיבור לאינטרנט בגישת ה-Best Efforts, שיש כיום בחיבורים הפרטיים לאינטרנט (לרבות ב"שוק הסיטונאי"), מה שחלק מהעסקים מיישמים אצלם (כדי לחסוך בהוצאות התקשורת לאינטרנט).
 
חיבורי ה-SIP המומלצים למרכזיה בענן הם חיבורי SIP Trunk של בזק או הוט (ולחילופין של סלקום או פרטנר, או מספקים מתחרים בעלי "רישיון אחוד"). הפתרונות של בזק והוט מבוצעים ברשת סגורה ולא על רשת האינטרנט, מה שמבוצע בסלקום, בפרטנר ואצל בעלי "רישיון אחוד".
 
יצוין, שתחום תשתיות התקשורת לעסקים לחיבור לשירותי ענן נמצא כיום במהלך של מהפכה מאוד מהירה, גם בישראל. מצד אחד מבוצע מעבר לתשתיות מבוססות סיבים עם פתרונות חדשים דוגמת פתרונות מתקדמים המכונים בשם המקצועי SD-WAN (ר"ת: Software Defines WAN), לרבות הגישה החדש של NaaS – Network as a Service שהוצגה ע"י Meta Networks הישראלית, שאמורים להחליף בהדרגה את גישת ה-MPLS, שירותים המסופקים כבר בישראל, למשל, ע"י בינת עסקים, בזק בינ"ל ופרטנר.
 
מצד שני, קיימים פתרונות אלחוטיים, שכוללים פתרונות סלולר רחב פס, פתרונות של רשתות אלחוט WiFi ולאחרונה הלהיט החדש בשוק הישראלי, חיבורים אלחוטיים ב"גלים מילימטריים" (בתחום ה-60 - 70 גיגהרץ), עם רוחבי פס באוויר עד ל-10 גיגה ויותר, ולמרחקים של מאות מטרים עד כמה קילומטרים. פתרונות כאלה יש כבר בשוק הישראלי, משני ספקים (SMBIT וגטר-טק). בשנה הבאה (2019) נתחיל להכיר את חיבורי הסלולר רחב הפס ב-5G, שכבר קיים ברחבי העולם, ברוחבי פס מצוינים (עד 10 גיגה), לבתים ולעסקים קטנים עד בינוניים.
 
שורה תחתונה בתחום פתרונות שירותי מחשוב ענן לעסקים:
השוק נמצא כיום בתזזית ובתחרות חריפה והכוח עבר לידי הצרכנים. בגלל שהכוח מצוי כיום בידי הלקוחות, אין להתפתות למבצעי שיווק מטעים, מבצעים, שבהם מוכרים סחורה ישנה בעטיפה חדשה ללקוחות העסקיים, תוך ניצול העובדה, שאין לרוב הלקוחות העסקיים את הידע המתאים להבחין, שמוכרים להם "סחורה ישנה" ואף יקרה, שפג תוקפה מזמן, דוגמת VPS (שזה פתרון של הדור שקדם לענן ולא ניתן לשדרג אותו למחשוב ענן).
 
מומלץ וחובה לבקש מספק תקשורת והמחשבים המנוהלים בענן, הסכם רמת שירות - SLA, במיוחד אם יש תלות בספק אחד המספק את כל השירותים במעטפת שירות אחת לעסק.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, דצמבר 2018.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים
 
ענן FREE
 
 



 
 
Bookmark and Share