Telecom News - בעיות לוגיסטיות ופיננסיות ברגולציה האירופאית - Roam Like At Home

בעיות לוגיסטיות ופיננסיות ברגולציה האירופאית - Roam Like At Home

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> בעיות לוגיסטיות ופיננסיות ברגולציה האירופאית - Roam Like At Home
הבעיות הלוגיסטיות והפיננסיות שהתעוררו ברגולציה האירופאית - Roam Like At Home 
מאת: אלכסיי גלפרין, 17.11.18, 17:27אלכסיי גלפרין
 
הנושא המרכזי, שמטריד כיום את המפעילים הסלולריים בכלל והווירטואליים בפרט באירופה הוא - Roam Like At Home
- או בראשי התיבות שלו RLAH.
 
נסענו לפגוש את עמיתינו, מפעילים סלולריים מכל רחבי אירופה. רצינו לדעת מה מטריד אותם, כיצד הם פועלים, מה הם עושים ומה התוכניות שלהם, כדי שנוכל ללמוד לגבי פעילותנו בארץ. הצגנו את יישום ״המספר הנוסף", שמאפשר מספר נוסף על גבי הסים הקיים וזכינו לתגובות חיוביות.
 
במסגרת השיחות שניהלנו, עלה שוב ושוב, שהנושא המרכזי, שמטריד כיום את המפעילים הסלולריים בכלל והווירטואליים בפרט באירופה, הוא- Roam Like At Home  או בראשי התיבות שלו RLAH.
 
הרעיון של הרגולטור האירופאי היה ליצור גוש אירופאי אחיד של שירות. כך, שכל סים מכל מדינה יכול לנדוד במדינה אחרת ללא עלויות נוספות לחבילת השירות ממפעיל הבית שלו. 
 
לצורך כך נקבעו כללים מיוחדים לגבי מה מותר לחייב ואת מי, כאשר העיקרון המנחה הוא, שניתן למכור סימים ללא נדידה וסימים עם יכולת נדידה בתמחור שונה. עם זאת, אין ממש התחשבנות עם הלקוח בשימוש עצמו.
 
לעומת זאת, בין המפעילים נקבעו כללים לגבי ההתחשבנות, כאשר נושא השיחות והסמסים הוא לרוב פחות רלוונטי, ורק נושא הגלישה מהווה את הפער המהותי, לאור השימוש הגובר בגלישה סלולרית. 
 
לקוחות, שבעבר לא עשו שימוש ביכולות ה-roaming בעת שיצאו ממדינתם, משתמשים כעת ביכולת, מאחר שהם מחויבים בתעריפים קבועים ולא על פי צריכה בפועל. הדרך להתחשבנות בין המפעילים נקבעה בהסכמיwholesale  כאשר המחיר לGB- גלישה הולך ויורד בינואר בכל שנה, בהתאם למתווה, שקבע הרגולטור.
 
בעוד שלמפעילים הסלולריים יש תנועה דו כיוונית של מנויים שלהם הנוסעים למדינות אחרות אל מול מנויי מדינות המגיעים ל-roaming על הרשת שלהם, למפעילים הווירטואליים אין תנועה נכנסת ולכן נוצר מצב בו המנויים שלהם יכולים לנדוד למדינות אחרות עם מחיר קבוע, אבל המפעילים הווירטואליים צריכים לשלם מחיר מלא לפי שימוש לפי מחירי הwholesale- שנקבעו.
 
מנגד, המפעילים הסלולריים לא מרוצים מהמתווה, שקבע הרגולטור לירידת המחירים, מאחר שהם מפסידים הן את ההכנסות מהלקוחות והן את ההכנסות ממפעילים אחרים, שמנוייהם מתארחים ברשת שלהם. 
 
המצב הנוכחי מיטיב עם הלקוחות אך פוגע בהכנסות של המפעילים ובמיוחד מייצר הוצאות נוספות למפעילים הווירטואליים. הדבר מוביל לתהליך כלל עולמי במסגרתו מפעילים סלולריים אינם משקיעים בתשתיות אלא מנסים להפיק את המרב מהתשתיות הקיימות, מאחר שאין נראות להחזר השקעה על ציוד חדש במחירים הקיימים, במצב התחרות הקיים וברגולציה המובילה אותם לפגיעה נוספת בהכנסות.
 
קיימים מספר תנאים הקובעים מתי משתמש הוא בroaming-. כלומר, עד 4 חודשי שהייה מחוץ למדינה שלו הוא נחשב עדיין כאורח, אבל מעבר לכך הוא, למעשה, עבר דירה ושינה את מקום מגוריו, ולכן המפעיל המארח רשאי לחסום את קבלת השירות על ידו, או להתריע בפני המפעיל ממנו הוא הגיע. בפועל, השימוש במנגנון של פתיחת משא ומתן בין מפעילים עקב אי כדאיות כלכלית טרם קרה.
 
בנוסף, מפעילים במדינות החברות באיחוד בהן המחירים זולים, מנצלים את הרגולציה החדשה כדי להציף את אירופה בסימים שלהם. כך, שהם יוצרים קניבליזציה ותחרות למפעילים מקומיים. למשל, במקום לקנות סים גרמני אפשר לקנות סים מליטא ואז להוזיל את עלויות התקשורת אבל עדיין לקבל שירות בגרמניה.
 
השורה התחתונה היא, שהרגולציה האירופאית מקשה כיום ופוגעת בהכנסות המפעילים הוותיקים, גורמת להוצאות חדשות ללא גיבוי הכנסות למפעילים הווירטואליים, ופותחת את הדלת לאנומליות היוצרות תחרות למפעילים מקומיים, ממפעילים ממדינות אחרות.
 
ימים יגידו לאן הרגולציה תוביל. כן ברור משיחות עם המפעילים, שמעבר לדור 5 הוא בכלל אופציה עתידית, שתתחיל להיות רלוונטית לקראת 2023.
 
בישראל קיימים כיום 6 מפעילים סלולריים, כאשר ברור לחלוטין, שאין מקום למספר כזה של מפעילים על אוכלוסייה כה קטנה וסביר להניח, שנהיה עדים בשנים הקרובות למיזוגים וחיבורים בין המפעילים או לשינוי הרישיון של מי מהם למפעיל וירטואלי.
 
עם זאת, אין כאן ענייני roaming  כמו ברגולציה האירופאית. ייתכן שנכון היה לייצר מצב שלNational Roaming . כלומר, שלקוח מקומי יכול להשתמש גם באנטנות של המתחרה כדי לאפשר כיסוי טוב יותר המתבסס על פחות אנטנות, שיתוף משאבים וגיבוי למקרי חירום בהם יש תקלה נקודתית או גורפת ברמת האנטנות באחד המפעילים.
 
מאת: אלכסיי גלפרין, נובמבר 2018.
סמנכ"ל פיתוח עסקי, חו"ל
www.cellact.co.il
 

ROAMING FREE



 
 
Bookmark and Share