Telecom News - התכנית לחיסול חברת הדואר יוצאת לדרך במינוי בלתי חוקי של "ועדה מייעצת"

התכנית לחיסול חברת הדואר יוצאת לדרך במינוי בלתי חוקי של "ועדה מייעצת"

דף הבית >> דואר ישראל וגמלאי הדואר >> התכנית לחיסול חברת הדואר יוצאת לדרך במינוי בלתי חוקי של "ועדה מייעצת"
שר התקשורת איוב קרא חותם על כך מסמך, שמוגש לו, גם אם הוא הזוי ונוגד את טובת הציבור והחוק. זה בדיוק מה שקרה, כשהשר הקים כביכול "ועדה מייעצת לשר", שנועדה להסיר את ההגנות האחרונות הקיימות בחוק לגבי חברת הדואר. זאת, בדיוק כאשר משרד האוצר פועל להפרטת החברה הממשלתית הזו. עדכונים בתחתית הכתבה. 
מאת: אבי וייס, 28.11.18, 10:59השר איוב קרא

לאחר שנאבקנו בהצלחה להפרדת שמילה מימון (המשנה למנכ"ל משרד התקשורת) מדירקטוריון חברת הדואר (כמפורט בהרחבה במאמר החשיפה: "חשיפת השערורייה המוסתרת: את מי מייצג שמילה מימון במשרד התקשורת?", התגברו במשרד התקשורת הקולות "לחסל" את המונופול של חברת הדואר (שהיא עדיין חברה ממשלתית), בתחום המכונה בחוק "התחום השמור".

התכנית הזדונית הזו התפרסמה לה בשקט באתר משרד התקשורת כאן, כנראה ב-18.11.18, בחתימת שר התקשורת, איוב קרא (בתמונה משמאל). 

לכן, שלחנו ביום 25.11.18 את השאלות הדחופות הבאות לצמרת משרד התקשורת (שר ומנכ"ל):
"פורסם באתר המשרד על "מינוי ועדה מייעצת לשר התקשורת לבחינת 'שירותי הדואר בתחום השמור'". מסמך המינוי כאן.
השאלות:
1. לפי איזה סעיף בחוק הדואר (או בכל חוק אחר) נדרש השר למנות ועדה מייעצת לנושא הזה?
2.  ממתי ועדה, שמורכבת כולה מפקידי משרד התקשורת (אחד מהם פקיד המשרד בפנסיה - דני רוזן) זו "ועדה מייעצת לשר"?
3. בשביל מה יש אגף דואר ("מנהל דואר") במשרד התקשורת אם לא (בין היתר) לייעץ לשר? למה צריך ועדה לנושא זה?
4. אם כבר מקימים "ועדה מייעצת לשר", למה לא ועדה ציבורית של ממש, דוגמת הוועדה הקודמת, שעסקה בנושא זה: ועדת רייך, שמנתה 9 חברים, בהם 5 נציגי ציבור, 2 נציגים ממשרד התקשורת ו-2 נציגים ממשרד האוצר? 
ושאלה קטנה נוספת: מי זאת ענבל מעין, יועצת בכירה למנכ"ל (שמונתה כחברת הוועדה הזו)?".

תגובה לא הצלחתי לקבל, לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בתאם. אין מה להיות במתח, ברור שלא אקבל תגובה, כפי שלא קיבלתי תגובות על החשד למעילה (לכאורה) בכספי משרד התקשורת לטובת חברת הדואר, כמפורט כאן (יהיה המשך לחשיפה המחרידה הזו, די בקרוב).

בינתיים, הוועדה הציבורית המפוברקת הזו גם פרסמה קריאה לציבור (כאן וכאן) לשלוח הצעות לוועדה עד 17.12.18, כיצד לחסל את המונופול של הדואר בתחומים, שבהם הוועדה הזו עוסקת.

יש כמה בעיות חמורות בעניין הזה:
1. מה פתאום שר התקשורת איוב קרא החליט לעסוק כעת בחיסול המונופול של הדואר בתחומים, שחברת ההדואר היא עדיין מונופול על פי חוק, ממש בדיוק כאשר משרד האוצר, לאחר החלטת הממשלה ואישור ועדת הכספים של הכנסת, החל בהליכים להפרטת חברת הדואר הממשלתית, לפיו 40% מאחזקות המדינה יימכרו ב-2 שלבים. בשלב ראשון 20% מהמניות יימכרו למשקיע פרטי ובשלב השני 20% מניות נוספות יונפקו בבורסה לציבור? איזה קונה סביר יקנה מניות של חברה, שעתידה לא ברור ורק כעת מתחילים לעסוק ברגולציה על תחומי העיסוק הכי מרכזיים של החברה הזו, בוועדת בדיקה חדשה, שהקים שר התקשורת??

2. במינוי של הוועדה החדשה הזו מצוין במפורש, שמשרד התקשורת כשל ביישום מסקנות "ועדת רייך" (הוועדה הציבורית הקודמת, שעסקה ברגולציה על חברת הדואר, וסיימה עבודתה ב-2014). זאת, בדיוק כפי שחזינו בזמנו - כאן, כאן, כאן וכאן. אז מי מבטיח, שמסקנות הוועדה החדשה כן תיושמנה? ולמה בדיוק זה נעשה כעת, כשההפרטה של החברה יוצאת לדרך? למי יש אינטרסים לתקן בדיוק כעת, את הכישלון של משרד התקשורת ביישום "ועדת רייך" מ-2014?

כך כתב שר התקשורת איוב קרא בכתב המינוי לוועדה המייעצת החדשה: “בחודש נובמבר 2014 אושרו המלצות ועדת רייך על-ידי שר התקשורת ושר האוצר, למעט מספר שינויים ודגשים כמפורט במסמך אימוץ הדו”ח.
עד כה, טרם יושמו מרבית המלצות וועדת רייך אשר אומצו ע”י השרים בכל הנוגע לתחום השמור ובכלל כך בנוגע לעדכון רשימת השירותים האוניברסליים שבתקנות הדואר (שירותי דואר בסיסיים ושירותים כספיים אשר יינתנו לכלל הציבור בכל המדינה)."

אם ההחלטה של הממשלה הייתה למכור 100% ממניות חברת הדואר (או למכור את השליטה בחברה, כמו שנעשה בתהליכי ההפרטה של חברת בזק), אזי בהחלט היה אפשר לדבר על האפשרות של פתיחת שוק הדואר לתחרות מלאה, בכל הסגמנטים של השוק. אבל כרגע, כשהממשלה מעוניינת למכור רק 20% מהמניות בטווח הזמן הקרוב, למה לעסוק בזה בעת, בדיוק לפני מכירת המניות הללו? מה זה בוער? 

3. הדבר הכי חשוב, לא רק שאין בחוק התקשורת ובחוק הדואר (מייד נסביר למה) שום רמז לסמכות של השר למנות לו "ועדה מייעצת" בעניין חברת הדואר, הנושא של מינוי "ועדות מייעצות" לשר, מעוגן היטב במסמך של היועץ המשפטי לממשלה כמפורט כאן. שום הליך ממה שכתוב בהנחיות היועמ"ש לא בוצע כאן. כלומר: כל המינוי של הוועדה הזו הוא בלתי חוקי.

4. יתרה מכך, אחד השלבים המוקדמים, שהוא תנאי מקדים למינויי ועדה כזו, תנאי חשוב ביותר של מינוי ועדה מייעצת לשר, הוא הליך בדיקה של מניעת ניגוד עניינים של מי מחבריה. הליך כזה בכלל לא בוצע ויש בוועדה זו כמה שמות עם ניגודי עיניינים, שכלל לא נבדקו ואיש מחברי הוועדה לא חתם על הטפסים של ניגוד עניינים, כמופיע בהנחיות היועמ"ש.

בהערת אגב נציין שיש במשרד התקשורת "ועדה מייעצת" חוקית אחת, מעוגנת בחוק על פי התקנות שיש כאן, תקנות שאושרו בכנסת, ועדה קבועה לעניין "הפריסה האוניברסלית" של בזק והוט (הייתה אמורה לעסוק גם באנלימיטד). הוועדה הזו מורכבת בצורה מאוזנת, עם נציגי ציבור (3 נציגי ציבור בלתי תלויים ובעלי כישורים המוגדרים בתקנות, מול 2 נציגי משרד התקשורת). וועדה מייעצת זו תואמת את כל הנחיות היועמ"ש. 

כלומר: בעניין הוועדה המייעצת לעניין חברת הדואר, הכל "ישארבלוף" בלתי חוקי אחד ענק.

תזכורת קטנה: בעבר ועד סוף שנות ה-90 של המאה הקודמת, היתה על פי חוק התקשורת "ועדה מייעצת" לשר התקשורת. העניין הזה חוסל בתיקון חקיקה בכנסת, בזמן שדני רוזן היה אז מנכ"ל משרד התקשורת (אותו אדם שכרגע עומד בראש הוועדה המייעצת החדשה...). בזמנו, שרים כיבדו את דיוני הוועדה הזו בנוכחותם ואימצו רבות מהמלצותיה. הועדה המייעצת לשר נמחקה מהחוק לחלוטין בסוף שנות ה-90 של המאה הקודמת, ולא ברור למה השר איוב קרא החייה את המוסד המת הזה (ועוד בצורה עקומה לגמרי, בניגוד להנחיות היועמ"ש), כאשר אין זכר לדבר כזה, לא בחוק התקשורת ולא בחוק הדואר. 

עדכון 28.11.18, 19:00: אם לא די ב"וועדה המייעצת", השר איוב קרא באמצעות מנהל מנהל הדואר, אורן לביאן, הוציא היום שימוע חדש ורחב היקף תחת הכותרת: "פנייה לקבלת עמדות - לתיקון היתר כללי לאיסוף, העברה או מסירה של מכתבים". לשימוע נלוו שני מסמכים (כאן וכאן). מטרת שני המסמכים החדשים הללו זהה למטרה של מינוי הוועדה המייעצת: לחסל את חברת הדואר כמונופול בכל תחומי הפעילות של הדואר, עוד לפני שההפרטה של חברת הדואר יוצאת לדרך

עדכון 25.3.19, 19:00: בדיוק כפי שחזיתי, הוועדה ההזויה לנושא הדואר שבראשותו של דני רוזן, "נפחה את נשמתה" וסיימה את חייה כמו שהיה צפוי: בפח האשפה של ההיסטוריה. 

דואר


 



 
 
Bookmark and Share