Telecom News - מה יותר מהיר וטוב למשתמשי הסמארטפונים והטאבלטים: WiFi או 5G?

מה יותר מהיר וטוב למשתמשי הסמארטפונים והטאבלטים: WiFi או 5G?

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> מה יותר מהיר וטוב למשתמשי הסמארטפונים והטאבלטים: WiFi או 5G?
עם תחילת כניסת שירותי הסלולר בדור חמישי - 5G בכל רחבי העולם, עלתה השאלה: מה יותר מהיר, יעיל וטוב עבור משתמשי הקצה (בסמארטפונים, טאבלטים וניידים): חיבורי WiFi בתקן החדש ax, או חיבורי סלולר ב-5G? או אולי שניהם במשולב?
מאת: מערכת Telecom News, 8.12.18, 17:305G WIFI

שירותי 5G החלו (כמפורט כאן, כאן וכאן) עם 182 ספקי סלולר ב-78 מדינות, נכון לנובמבר 2018 (מתי בישראל? לא בדיוק ידוע). דוגמאות לפריסה ראשונית של רשתות 5G בערים מרכזיות בעולם (דוגמת סאול בדרום קוריאה וטקסס בארה"ב) אפשר לקרא כאן

לכן, משתמשי הקצה הפרטיים והעסקיים ברחבי העולם החלו לשאול את עצמם: מה עדיף לנו (כדי לגלוש במכשיר הנייד שלנו באינטרנט): חיבורי WiFi, או לשכוח מה-WiFi ולעבור לשימוש רק ב-5G (גם בבית ובתוך המשרדים)? או אולי לשלב את שניהם גם יחד לפי הנוחות והמיקום שלנו?

לשאלה המסקרנת הזו ניתנו 2 תשובות שונות, מ-2 כיוונים שונים, ונציג אותן כאן בקצרה (ניתן להעמיק בקריאת המאמרים המלאים, בלינקים, שאנו מביאים בהמשך).

1. חברת הצ'יפים האמריקאית Qorvo, טוענת, שהתשובה אינה חד-משמעית, אם משווים את הביצועים (התיאורטיים) של טכנולוגיית 5G מול הביצועים (התיאורטיים) של טכנולוגיית ה-WiFi הטרייה ax (השם המלא של הטכנולוגיה: 802.11ax).

המאמר המלא בנושא מצוי כאן - למתעניינים. 

גם 5G וגם ax אמורים תיאורטית לספק חיבורים של כ-10 גיגה באוויר. מדובר בנתון מדהים. אולם, הטכנולוגיה העכשווית של ה-WiFi, שנקראת 802.11ac Wave 2, אמורה לספק עד 7 גיגה באוויר, אבל במציאות זה בערך עד רבע מהמספר הזה.

לדברי Qorvo, הביצועים תלויים קודם כל בזמינות התדרים הקיימים בכל מדינה, והאם התדרים הדרושים לביצועים הגבוהים (של 5G ושל WiFi בתקן ax או WiGig) אכן מוקצים ויוקצו לטכנולוגיות הללו, כמופיע בגרף הבא:

1

 היות ומדובר בתהליכים, שלוקחים שנים, וממילא קצב החלפת הנתבים ובסיסי השידור של ה-WiFi (והמקלטים של ה-WiFi המצויים במוצרי הקצה) הוא מאוד איטי, הלקוחות ירוויחו מכך, שלא תהיה טכנולוגיה מנצחת ו-2 הטכנולוגיות הללו (5G ו-WiFi) תמשכנה ללוות אותנו עוד שנים רבות, כשאחת משלימה את השניה.

2. חברת מדידות הביצועים האמריקאית Open Signal מציגה גישה לגמרי אחרת. המאמר המלא בנושא 
מצוי כאן - למתעניינים. 

לדבריה, על פי המדידות ההשוואתיות, שהיא ערכה ב-33 מדינות, החיבורים הסלולריים הם בעלי ביצועים עדיפים על ה-WiFi, כבר ברשתות הסלולר הקיימות, שכוללות גם דור 2, דור 3 ו-4 (בכלל עוד לפני הגעת הדור החמישי - 5G לרשתות הסלולר ברחבי העולם), כמוצג בגרף הבא:

2

אם מתמקדים במדידת הביצועים ההשוואתיים רק ברשתות דור רביעי - LTE, אזי הפערים בביצועים של רשתות הסלולר מול ה-WiFi הם הרבה יותר בולטים ומשמעותיים:
3

עדיפות בביצועים לחיבורי WiFi יש רק במדינות בהן החיבורים הקוויים הם טובים  ורחבי פס דוגמת חיבורי סיבים (זה די ברור, כי נתבים ובסיסי השידור של ה-WiFi, תלויים בביצועיהם המעשיים בתשתית החיבור הקווית, שיש לכל לנתב, או לבסיס השידור של ה-WiFi), כנמדד ע"י OpenSignal במדינות הבאות:
4

על פי הערכת OpenSignal, היות וב-5G הביצועים בסלולר הם הרבה יותר טובים, הפער בביצועים יגדל ומשתמשי הקצה יחלו לזנוח את חיבורי ה-WiFi ויתחילו להיות מחוברים (גם בתוך הבתים והמשרדים) רק בסלולר 5G. זאת, בעיקר בגלל הביצועים הטובים יותר, שהם טובים יותר כבר כעת, ב-LTE.

לכן, מומלץ לספקי הסלולר לשנות את מערכת היחסים ותפיסת העולם שלהם בין הסלולר ל-WiFi ולמצוא את האיזון הנכון עבור שיפור חוויית השימוש בסמארטפון, עבור כל משתמשי הקצה, שהם לקוחות הסלולר. כך, שמכשירי הקצה יתחברו אוטומטית ל-WiFi, במקום בו הביצועים של ה-WiFi עדיפים, מול ביצועי הסלולר ב-5G. חוויית השימוש של הלקוח חייבת להיות הפרמטר העיקרי העומד מול עיני מפעיל הסלולר. 

בהערת אגב נציין, שקצב החלפת סמארטפונים גבוה פי כמה מקצב החלפת נתבים ובסיסי שידור. כך, שהפער בביצועים בין 2 הטכנולוגיות ילך ויגבר. נתבים ובסיסי שידור מחליפים רק אחת לכמה שנים (בממוצע אחת לכ-4 עד 5 שנים), בעוד שסמארטפון מחליפים בממוצע כל שנה וחצי וזה יורד כל הזמן, לכיוון של החלפת סמארטפון כל שנה.

מכאן, שהפערים בביצועים בין ה-5G ל-WiFi יגדלו בצורה משמעותית בעשור הקרוב, כי רוב הנתבים ובסיסי השידור הנמצאים בבתים ובמשרדים, יהיו בטכנולוגיות WiFi ישנות וחלקם בטכנולוגיות ממש ישנות (עד רמת 802.11n), ולא בטכנולוגיית ax החדשה, שייקח לה לפחות עשור, אם לא 2 עשורים, עד שתהיה נפוצה ברוב בסיסי השידור והנתבים האלחוטיים בשוק.

בכל מקרה, נראה, ש-2 הטכנולוגיות הללו תלוונה אותנו עוד שנים רבות. במיוחד בישראל, בה אין עדיין 5G וה-WiFi מוגבל (גם בעוצמות, גם בשימוש וגם בתדרים) ע"י משרד התקשורת

עדכון 9.12.18: על פי MIT Technology Review, ארגוני ענק בתעשיות רבות (דוגמת תעשית המכוניות, הנפט והנמלים), מתכוונים להחליף את רשתות האלחוט WiFi שיש אצלן לרשתות 5G, בגלל שהן חושבות שרשתות 5G (רשתות סלולר פרטיות) תספקנה פתרון טוב יותר לחיבורי אלחוטיים, מאשר רשתות WiFi. הגישה הזו נשמעת מכיוונים שונים בתעשייה (למשל כאן), כך שייתכן ויש כאן תחילתו של טרנד חדש בשוק: החלפת רשתות WiFi ברשתות 5G פרטיות או ציבוריות, בגלל ביצועים טובים יותר והתאמה טובה יותר לצרכי העתיד, דוגמת מערכות IoT. 

עדכון 14.12.18, 19:00: על פי דו"ח חדש נכון ל-13.12.18, כמעט בכל מדינות העולם הנאור יש כבר הקצאת תדרים ל-5G. הדו"ח המעודכן של ארגון GSA לנושא הקצאת תדרים ל-5G מצוי כאן להורדה - למתעניינים.

בישראל, ביום 27.12.18 משרד התקשורת מתכוון לבצע "ספין" של Fake News, על התכניות שהוכנו ללא כל שיתוף של הציבור ו\או נציגי הציבור המוסמכים, תוכניות למכרז של 5G, שיתבצע במחצית 2019 ונראה בישראל 5G אולי בתחילת 2020. 

5G



 
 
Bookmark and Share